wat at jij al eens?

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
bolletjeom
Reisexpert

Re: wat at jij al eens?

Bericht door bolletjeom »

hahaha, yep! die link had ik ook in gedachte >:)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Martijn Wilbrink

Bericht door Martijn Wilbrink »

In China heb ik slang, inktvistenktakels, varkensoor en varkensneus gehad. De inktvis en slang
zijn niet zo spectaculair, smaken wel goed eigenlijk, de varkensonderdelen echt niet!!

Men vertelde me daar dat er bij slang wel eens twee bakjes worden geserveerd; een met het
bloed van de slang, de ander met het gal. Als je beide bakje op zou hebben, zou je mans
genoeg zijn voor het slangenvlees.

In Afrika heb ik buffalo biltong gehad, wel goed te doen. Als we daar thuis een kip slachtten,
gaven we de organen en kop aan onze Zambiaanse huisgenoten. Zij vonden dat echt lekker..
op de krop en de galblaas na ging echt alles de pan in... Ieder zijn ding!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Oh ja mieren die heb ik ook nog gegeten in Laos. Die waren echt serieus lekker.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Ben niet heel avontuurlijk qua eten (omzeilen is inderdaad ook een kunst). Wat ik wel gegeten heb, is darm (net elastiek), larf en beer. En dan ook krokodillenspiesje, kangaroevlees en dat soort dingen.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Weer een vinkje: ben nu in Nara, daar was vanavond een festival,Wakakusa Yamayaki. Een berg die in de fik wordt gezet, waar jaarlijks zo'n 100.000 mensen op af komen. En waar veel mensen zijn daar zijn eetstalletjes. Een aantal bekende of niet zo vreemde dingen op zoals okonomiyaki (goed gevulde omelet), gegrilde kip, takoyaki (inktvisballetjes) en een obanyaki (met bonenpaste gevulde pannenkoek), maar ook iets wat er nogal dubieus uitzag. Gewoon geprobeerd, best lekker, hooguit wat rubberig. Met behulp van m'n phrasebook een poging gedaan te achterhalen wat het was. Kip dus. Kippendarmen om precies te zijn...
bolletjeom
Reisexpert

ha! zo bestelde wij in china eens, aan de hand van een vertaalboekje, varken. kwam iemand ons gelukkig even uitleggen dat we zojuist darm hadden besteld. Toen maar even snel een ander gerecht besteld.

ik heb vorige week op de beurs trouwens ook nog mestkevertjes geprobeerd. niet echt smaak vooral veel kraak. En kwal. niet echt lekker en niet eens een kraak ;)
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Da's wel het voordeel van zulke straatstalletjes, je ziet wat je krijgt. En ook al weet je niet wat het precies is, als het er maar lekker uitziet, gewoon proberen.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

En weer een vinkje, alleen dan nu eentje die volkomen gepland was, ik had Shimonoseki niet voor niets in mijn reis opgenomen. Weliswaar hebik op het laatste moment het hotel daar geannuleerd en er een dagtrip vanuit Hiroshima van gemaakt, maar ik was nog op tijd bij de Karato vismarkt voor mijn 2e ontbijt van de dag: Fugu. In sashimi-vorm om precies te zijn, zo puur als het maar kan. Over de smaak kan ik kort zijn, die zit er niet heel veel aan. De structuur is wel heel apart, neigt een beetje naar inktvis.

Het feit dat ik dit hier nog kan typen is wel het bewijs dat degene die de vis geprepareerd heeft z'n werk goed gedaan heeft....

Daarnaast heb ik nog een blikje walvis gekocht, niet op de vismarkt, maar aan de overkant van de zeestraat in Mojiko. Op de vismarkt heb ik ook wel wat walvis gezien (of in ieder geval spul waarvan ik het vermoeden had dat het walvis was), maar op de een of andere manier vonden ze het duidelijk niet prettig dat ik als westerling daar stond rond te neuzen. Op de rest van de vismarkt waren ze juist heel erg vriendelijk (veel westerlingen komen er volgens mij ook niet, de hele dag heb ik er, tot aan m'n terugkeer zojuist in Hiroshima geen enkele gezien), maar ze hebben vast al wel eens gemerkt dat de walvisvangst bij "ons" nogal gevoelig ligt. Ik heb eigenlijk ook geen idee wat de douane ervan zou vinden....

En alsof dat nog niet genoeg was, vanmiddag ook nog geinig geluncht: kawara soba. Letterlijk vertaald is dat dakpan soba. En dat is een treffende omschrijving, het gaat namelijk om koude soba-noedels met nog het een en ander er bovenop gestapeld, die geserveerd worden op een loeihete dakpan. Je vraagt je toch af hoeveel sake je gedronken moet hebben om zoiets te bedenken...

Een ding is zeker: van de dagen in Hiroshima zal ik zeker niet afvallen...
bolletjeom
Reisexpert

check site van Ifaw. Je mag geen walvisvlees invoeren.helaas pindakaas ;)
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Had je wellicht een directe link, kan er namelijk niks over vinden. Had al wel op de site van de douane gekeken, maar daar hebben ze het alleen over levende dieren (dat lijkt me dan toch een gevalletje "odd size luggage"), en over vers/gekoeld/bevroren vlees. Nu geloof ik best dat het niet zou mogen, maar een bevestiging daarvan zou prettig zijn. Niet dat ik het dan zou laten overigens...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

WizardOfOss schreef:Daarnaast heb ik nog een blikje walvis gekocht, niet op de vismarkt, maar aan de overkant van de zeestraat in Mojiko. Op de vismarkt heb ik ook wel wat walvis gezien (of in ieder geval spul waarvan ik het vermoeden had dat het walvis was), maar op de een of andere manier vonden ze het duidelijk niet prettig dat ik als westerling daar stond rond te neuzen. ...
Negatief karma voor het eten van walvissen!!!!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Ho ho ho, ik heb het (nog) niet gegeten, alleen maar gekocht ;)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Alsof je daar de jacht niet mee steunt......
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Het is trouwens ook helemaal niet voor consumptie, maar zuiver voor een grootschalig weteschappelijk onderzoek. Ik ben er alleen nog niet achter wat er nu precies onderzocht moet worden, staat vast in van die rare tekentjes op het blikje...

Maar ik weet het, er is geen goed excuus mogelijk, het is gewoon fout. Maar soms wint de nieuwsgierigheid het nu eenmaal toch van de ethiek.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Jenny schreef:
WizardOfOss schreef:Daarnaast heb ik nog een blikje walvis gekocht, niet op de vismarkt, maar aan de overkant van de zeestraat in Mojiko. Op de vismarkt heb ik ook wel wat walvis gezien (of in ieder geval spul waarvan ik het vermoeden had dat het walvis was), maar op de een of andere manier vonden ze het duidelijk niet prettig dat ik als westerling daar stond rond te neuzen. ...
Negatief karma voor het eten van walvissen!!!!
Eens!
Plaats reactie