3 maanden reizen door Indonesië en Sri Lanka

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Jeroen van Boxtel

3 maanden reizen door Indonesië en Sri Lanka

Bericht door Jeroen van Boxtel »

Hallo reizigers,

Wij gaan van juli tm september (3 maanden)reizen door Indonesië en Sri Lanka. Wij zitten eraan te denken om op Bali te starten, wellicht de Gili eilanden aan te doen en dan verder van oost naar west Java te gaan met de trein. Daarna verder naar Sumatra en dan na 1,5 maand ergens de oversteek (vliegen) te maken naar Sri Lanka (Colombo).

Ik zag dat de vluchten naar Bali vrij duur zijn. Zijn er mensen een vergelijkbare trip hebben gemaakt en/of tips hebben voor de route en niet al te dure tickets en hoe dit te regelen? Verder las ik dat je voor een visum aanvraag een bewijs moet hebben dat je het land weer uitgaat. Mag dat ook een bootticket zijn?

Verder zijn alle tips, aanbevelingen etc. van harte welkom!

Alvast bedankt!

Jeroen
tom
Reisexpert

Re: 3 maanden reizen door Indonesië en Sri Lanka

Bericht door tom »

boek je ticket naar KL (bangkok kan ook), goedkoper dan rechtstreeks bali. vanuit KL kun je met airasia alle kanten op voor heel weinig geld.

bewijs dat je het land verlaat verschilt per land maar in azië moet dat meestal wel een vliegticket zijn, dus geen bootticket.

tip; maak in je planning veel tijd vrij voor sumatra; werkelijk fantastisch eiland waar je ongetwijfeld langer wilt blijven dan gepland.
amassakoul
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik sluit me aan bij Tom: rechtstreeks vliegen naar Bali is duur, maar met een ticket naar BKK (bv Air Berlin) of naar Kuala Lumpur kom je al een heel eind. En een ticket met Air Asia naar Bali hoeft niet veel te kosten als je op tijd boekt.

In tegenstelling tot dat wat Tom zegt, is een bootticket van Indonesie naar een buurland voldoende voor je visumaanvraag. Maar: deze boottickets (bv van Medan naar Penang, of Batam naar Singapore) zijn op internet niet te boeken, dus in de praktijk zul je een vliegticket nodig hebben. Houd er rekening mee dat wanneer je meer dan 30 dagen wilt blijven, dat je dan het best in den Haag een visum voor 60 dagen aan kan vragen.

Ik zou de volle 60 dagen in Indonesie blijven wanneer je daadwerkelijk naar Bali (plus Gili), Java en Sumtra wilt. Tenminste, als je niet teveel wilt vliegen tussendoor. De eilanden zijn nl behoorlijk uitgestrekt!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Jeroen van Boxtel

Hallo Tom,

Bedankt voor je antwoord! Eerst naar KL en dan verder via Air Asia gaat een paar honderd euro schelen!

Zwaartepuntvan de reis ligt voor mij op Java omdat ik daar Pencak Silat wil gaan trainen. We hebben nu de verdeling 6 weken Indonesie en 6 weken Sri Lanka. Ken je Sri Lanka? Zo ja, hoeveel tijd zou je daar spenderen? Misschien kunnen we beter 2 maanden indonesië en 1 maand Sri Lanka doen, zodat we meer tijd op Sumatra kunnen doorbrengen.

Groeten,

Jeroen
Jeroen van Boxtel

Hallo Jenny,

Thanks voor je reactie! Heb jij nog ideeën over de verdeling Indonesië / Sri Lanka?

Groeten,

Jeroen
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zou voor 60 dagen Indonesie gaan, omdat visum technisch het meest handig is.

Aangezien je aangeeft dat je met name geinteresseerd bent in Java en vechtsport, zou ik daar mijn reis met name om heenplannen. Je hebt namen van enige guru's?

Indonesie leent zich prima om op de bonnefooi te reizen. Je HOEFT nu nog niet te beslissen wanneer je naar welk eiland wilt, je kan in Indonesie (mits niet aan het eind van de ramadan) prima je tickets pas enige maanden voor vetrek boeken. Eerder genoemde maatschappij Air Asia is duurder zo vlak voor vertrek, maar dat geldt niet voor lokale maatschappijen als Merapi, Garuda, Lion Air, Bouraq enz. Gewoon ter plaatsen lekker beslissen dus!

Ik ga zomer 2011 pas voor het eerst naar Sumatra, dus daar kan ik je uit eigen ervaring nu niks over vertellen. Op Java ben ik in 4 weken van Surabaya naar Jakarta gereisd (dat kan evt sneller) en mijn eerste trip naar Bali was ruim 2 weken. Aangezien ik daarna echter een tijdje op Bali vrijwilligerswerk ben gaan geven en er inmiddels een hoop mensen ken is dat een eiland wat me blijft trekken :) Gili's is heerlijk voor een aantal dagen snorkelen en duiken.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

Ik ben nooit in Sri Lanka geweest. Ik weet wel dat 6 weken in Indonesië kort is als je naar bali, java en sumatra wilt gaan. onderschat de afstanden niet!
Ik zou van beide landen een LP kopen of het internet meer doorspitten en kijken wat je wilt zien in beide landen. Aan de hand daarvan kun je makkelijker je tijd verdelen.
amassakoul
darianoa
Reiziger

Bericht door darianoa »

Hoi Jeroen,

Ik heb zelf een tijdje in SL gewoond dus hier wat tips:

- Hikkadua
Ben hier niet vaak geweest maar als ik er was, was het altijd gezellig.
Is een beetje een surfers beach. Zult een aantal surf kleding winkels aantreffen (kwaliteit is minimaal),volop hotels/guesthouses, restaurantjes waar ze weinig Sri Lankaans eten aanbieden, maar veel westerse dingen. Er is wel een HELE lekkere Italiaan daar. Dit restaurant word ook gerund door Italianen dus goede kwaliteit eten!

-Unawatuna
Volop guesthouses. Je hoeft hier niet van te voren accommodatie te boeken tenzij het Galle Litterairy Festival aan de gang is. Dan is vaak alles volgeboekt. . Mijn favoriete restaurantjes zijn King Fisher, Nor Lanka (ook een hotel), Jina's Vegetarian and Vegan Rastaurant, One love en nog veel meer.

- Galle fort
Prachtig fort wat door de Nederlanders is gebouwd en staat op de werelderfgoedlijst! Veel guesthouses en hier kun je de lekkerste curry's krijgen. Goede restaurants zijn: Mama's Roof, Peddlers Inn, India hut, Anura's.

-Hill country
Adembenemend mooi! Hill country strekt zich uit van Kandy tot Ella en het is een mooie maar vermoeiend treinreis. Neem de tijd voor deze reis. Prachtige theeplantages, watervallen en al het moois wat de natuur te bieden heeft.

-Adam's Peak
De klim duurt ongeveer 6 uur en om naar beneden te komen ongeveer 3 uur. Een pittige klim, maar zeer zeker de moeite waard. Onderweg zul je veel eet kraampjes tegen komen. Het is niet nodig om een rugzak vol met water en eten mee te nemen. Meestal begin je om 23 uur met de tocht zodat je op de top van de berg bent om de zon op te zien gaan. Adembenemend mooi!
Dit is een pelgrimstocht en je zult zien dat kinderen en bejaarden deze tocht zullen afleggen. Heel bijzonder.

Denk aan deze dingen als je naar Sri Lanka reist:
-Stap rustig verschillende guesthouses binnen en vraag ook om eerst de kamer te zien, heel normaal om dit te doen. Vooral ook omdat de concurrentie groot is en ze je graag willen hebben komen ze vaak met een lagere prijs. Wees ook niet te beroerd om af te dingen.
- Als vrouw zijnde NOOIT ALLEEN OVER STRAAT LOPEN ALS HET DONKER IS!!!!! Hoe seksistisch het ook is, je moet echt een man naast je hebben lopen. Dit is voor je eigen veiligheid. Dit geldt vooral in Unawatuna, maar eigenlijk overal als het donker is en er zijn weinig tot geen mensen op straat.
-Bikini/zwembroek alleen aan op het strand. Zodra je het strand verlaat tshirt en korte broek aan.
- Als je tempels of andere heilige plekken bezoekt geen blote schouders en knieën.

Hoop dat je er iets aan hebt,
Anne
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

volgens een collega is 4 weken sri lanka zat. En je hebt echt wel tijd nodig voor je indonesie deel.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

Visum Sri Lanka is bij mijn weten voor 28 dagen. Met dank aan de korte reisafstanden kun je in die tijd alle voor toeristen interessante activiteiten ondernemen. Met 3 weken kom je ook een heel eind, als je kiest wat je wilt zien en doen.
Jeroen van Boxtel

Beste Mensen,

Al weer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb maar binnen drie maanden gaan we vertrekken dus we zijn nu druk aan het voorbereiden. Het ticket naar KL is een tijdje geleden geboekt. Van KL vliegen we met AirAsia naar Bali (goeie tip!). De eerste dagen op Bali willen we iets boeken, een hutje aan het strand ofzo om ff lekker te relaxen als start van de trip en te vieren dat we drie jaar samen zijn. Ik heb begrepen dat Kuta inmiddels een soort Lloret de Mar voor Australiers is dus we zouden graag iets boeken op een rustige plek die toch niet te ver is van Kuta en Denpasar. Ik heb al naar Candidasa gekeken maar zag dat dat ca. 1,5 uur reizen is vanaf Denpasar dus dat leek me weer een beetje ver weg.

Kan iemand me een gueshouse oid aanbevelen tot ca. € 40 per nacht voor twee personen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Jeroen
Plaats reactie