Oz Experience vs. Greyhound ervaringen (+ budget 3mnden OZ)

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
insomniac

Oz Experience vs. Greyhound ervaringen (+ budget 3mnden OZ)

Bericht door insomniac »

Hallo allemaal, ik ben al een tijdje aan het rondlezen op dit forum omdat ik momenteel mijn reis aan het voorbereiden ben naar Australie, en ik dacht laat ik me maar eens registreren. Ik vertrek begin maart, en zal 3 maanden alleen (zal genoeg mensen ontmoeten) Australie rondreizen.

Mijn globale route wordt Alice Springs -> Adelaide -> Melbourne -> Brisbane -> Cairns. En ik zal tussendoor stoppen bij alle andere plaatsten die ik interessant vindt.

Ik zit een beetje in dubio met betrekking tot reizen over het land. Een camper of een auto zit er voor mij niet in. Nu zit ik te twijfelen om een kilometer pass te nemen, of een van de passes te boeken van de Oz Experience. Oz Experience's Knobs & Bells route legt precies de route af die ik wil doen. En waar ben ik uiteindelijk goedkoper mee uit? Is het duurder om tours te boeken via Oz Experience vanuit de bus, dan dat je zelf met de Greyhound reist en op zoek gaat naar touraanbieders in de regio? Hoe is het om te reizen met de Greyhound, ontmoet je alleen locals onderweg of kom je ook genoeg backpackers tegen? Om nou de hele tijd te slapen in een bus is ook niks voor mij, ik wil lekker mensen kunnen ontmoeten en verhalen uitwisselen met mensen die ik in de bussen ontmoet, of het nou Greyhound of Oz Experience is.

Nu heb ik veel gelezen, positief en negatief, over de Oz Experience van mensen over de wereld. Nou vraag ik me toch wel af of een van mijn Hollandse langenoten mij wat zou kunnen vertellen over zijn of haar ervaring met Oz Experience. Was het wat? Zijn het alleen bezopen tieners die op zoek zijn naar wat lol, en zich eigenlijk niet zo'n zorgen maken over de route. Begrijp me niet verkeerd, ik houd ook van een avond doorzakken zo nu en dan, maar heb geen zin om een aantal weken opgescheept te zitten met dronken 16 jarige. Kan iemand mij vertellen of ze eens met Oz Experience zijn geweest, en wat voor mensen ermee reizen. En hoe zijn de drivers/werknemers van Oz Experience, wordt je ook echt behandeld als kind? Ik heb een filmpje op YouTube gezien, van 1 dame, en dat is nogal een blije gup die praat alsof ik 12 ben.

Ik hoop echt dat een van jullie me wat meer informatie kan geven. Dan hoop ik eindelijk een beslissing te kunnen maken en een knoop door te hakken.

Tevens vroeg ik me zo'n beetje af wat iedereens reisbudget ongeveer was wanneer ze in Australie waren? Ik verwacht, exclusief vlucht en buspasses (ongeacht Greyhound of Oz Experience), ongeveer zo'n 3.500 euro, omgerekend 4.700 AUS dollar, te hebben voor 3 maanden. Zal dit genoeg zijn voor lowbudget, dus camperen en hostels, zo nu en dan een tour hier en daar? Ik weet dat het moeilijk schatten is, daarom ben ik benieuwd wat andere reizigers zo ongeveer hadden. :)

Super bedankt alvast ^O^
insomniac

Re: Oz Experience vs. Greyhound ervaringen (+ budget 3mnden

Bericht door insomniac »

Niemand enig idee of tips? _O_
Erik
Site Admin

Re: Oz Experience vs. Greyhound ervaringen (+ budget 3mnden

Bericht door Erik »

Mijn informatie is wat verouderd maar zal toch even antwoorden. Wanneer je met de OzExperience gaat heb je een soort party bus die je van a naar b brengt en op tussengelegen plaatsen stopt om een tourtje te doen of om dingen te bezichtigen. Hier moet je apart voor bij betalen, en als je het niet wilt zien wachten. Voorheen zaten er veel Engelsen in dit soort bussen, hoe dat op dit moment is weet ik niet.

Ga je met Greyhound dan heb je een gewone lijn verbinding en reis je net als de Australiërs. Het is aan jezelf wat je wel en niet prettig vind reizen. Als je de tijd hebt zou ik deze bus nemen, plus af en toe wat liften met andere backpacker en tours nemen die je ook verder op weg brengen. Zo kun je alles een beetje zien en uitproberen en overstappen als het je niet bevalt.

Over het reisbudget staat e.e.a beschreven bij de reisinformatie, ook wat je daar ongeveer voor kunt doen (en hoe je moet leven voor dat budget).
Jos Thomaes

Qreply

Bericht door Jos Thomaes »

insomniac,

Ik zit momenteel in Australië en wil verder gaan reizen per bus. Ik zit momenteel erg te twijfelen welke bus maatschappij het beste is. Ik hou ook van gezelligheid maar wil idd niet opgescheept zitten met 16 jarige. Dus ben heel erg benieuwd wat gedaan hebt.

Groetjes Jos
Plaats reactie