tips,advies over reisschema Vietnam+Laos

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
moniek4

tips,advies over reisschema Vietnam+Laos

Bericht door moniek4 »

Hallo allemaal,

Wij gaan deze zomer voor het eerst backpacken en zouden graag een advies van jullie ontvangen over het onderstaande reisschema.

1 di 7-6 Amsterdam - Moskou
2 wo 8-6 Moskou - Hanoi
3 do 9-6 Hanoi
4 vr 10-6 Hanoi
5 za 11-6 vlucht hanoi - HCMC
6 zo 12-6 HCMC
7 ma 13-6 dagje Mekong Delta..........................Of heb je hier langer voor nodig?
8 di 14-6 HCMC- Mui Ne
9 wo 15-6 Mui Ne
10 do 16-6 Mui Ne - Dalat
11 vr 17-6 Dalat
12 za 18-6 Dalat
13 zo 19-6 Dalat - Nha Trang.......................... of kun je in een dag van dalat naar Hoi an komen?
14 ma 20-6 Nha Trang - Hoi an
15 di 21-6 Hoi an
16 wo 22-6 Hoi an - Bach Ma National Park
17 do 23-6 Bach Ma National Park - Dansavahn............grensovergang Dan Sanvahn - Lao Bao
18 vr 24-6 DanSanvahn - Tha Kheak
19 za 25-6 Tha Kheak
20 zo 26-6 Tha Kheak - Bang Kong Lo
21 ma 27-6 Konglor Cave
22 di 28-6 Bang Kong Lo - Vang Vieng
23 wo 29-6 Vang Vieng
24 do 30-6 Vang Vieng
25 vr 1-7 Vang Vieng - Louang Prabang
26 za 2-7 Louang Prabang
27 zo 3-7 Louang Prabang - Dien Bien Phu................Grensovergang Muang Khua - Dien Bien Phu
28 ma 4-7 Dien Bien Phu - Sapa
29 di 5-7 Sapa........................................................Of heb je hier langer voor nodig?
30 wo 6-7 Sapa - Halong Bay....................................Nachttrein Lao Cia - Hanoi
31 do 7-7 Halong Bay
32 vr 8-7 Cat Ba Island
33 za 9-7 Cat Ba Island
34 zo 10-7 Cat Ba Island - Hanoi
35 ma 11-7 ............................................hier nog 4 dagen wat nog ingevuld kan worden? Iemand tips?
36 di 12-7 .......................................Misschien Buon Ma Thout(vietnam) (na Dalat) of 4000 Islands (Laos)?
37 wo 13-7 ..........................................(na grensovergang Lao Bao)
38 do 14-7 .............................................
39 vr 15-7 ***.........................................(deze dagen willen we vrij houden zodat we gedurende de reis nog
40 za 16-7 ***............................................kunnen besluiten ergens langer te blijven)
41 zo 17-7 ***
42 ma 18-7 ***
43 di 19-7 Hanoi
44 wo 20-7 Hanoi - Moskou - Amsterdam

Hopelijk kunnen jullie ons advies geven over de haalbaarheid van dit schema.
Alle tips zijn welkom!! :)
Laatst gewijzigd door moniek4 op 09 jan 2011 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Jenny
Reisexpert

Re: tips,advies over reisschema Vietnam+Laos

Bericht door Jenny »

Wat plan je veel! Maar gelukkig heb je tijd over aan het eind, zodat je indien nodig nog een beetje kan schuiven in je schema :Y

De route ziet er haalbaar uit. Je moet er echter wel rekening mee houden, dat je OF een multiple entry visum nodig hebt voor Vietnam, OF in Laos een nieuw visum aan moet vragen. Nu is dat helemaal geen moeilijke klus, maar je moet het wel DOEN en er rekening mee houden in je planning. Gezien je schema kun je dat het beste doen in Luang Prabang, en misschien houdt dat in dat je er een paar dagen langer moet blijven dan je nu gepland hebt. Op zich is dat geen straf: er is voldoende te doen in die omgeving. Zeker een trekking vanuit LP is een aanrader! En je kan een bezoek brengen aan de vele grotten en watervallen in de omgeving. En LP zelf is met zijn tempels ook een aangename plek om te verblijven. ^O^

De rit van LP naar Sapa is erg lang, als ik jou was zou ik overwegen om tussendoor ergens te stoppen. Ik ben niet in dat deel van Laos geweest, dus ik kan je geen plek aanraden...

Sapa vond ik persoonlijk het mooiste stukje Vietnam, dus daar zou ik zeker overnachten. Lekker wandelen door de bergen tussen de rijstvelden, en ook de weekendmarkt is zeer zeker een bezoek waard. De mensen en de kleuren, Sapa is echt geweldig.

Ik denk trouwens niet dat het mogelijk is om in een dag van Sapa naar Halong Bay te komen. Je kan beter de nachttrein van Sapa naar Hanoi nemen, en daar met een tourtje naar Halong Bay gaan. Waarschijnlijk komt de nachttrein te laat aan voor de tour, dus je kan de volgende dag pas verder. Mocht je de vlucht van Hanoi naar HCMC nog niet geboekt hebben, dan kan je evt Halong Bay verplaatsen naar het begin van je vakantie, dan zit je niet steeds een losse dag in Hanoi. (Tips over Hanoi kan ik je niet geven, gedurende mijn verblijf aan die stad lag ik met keelontsteking in bed :X )
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

waarom vlieg je heen op Hanoi als je er eindigt? Omdat een retoer goedkoper is?
Puur qua route zou ik beginnen in HCMC en eindigen in Hanoi. Maar goed, het kan zijn dat je ticket redenen hebt.

waar liggen de 4000 eilanden in vietnam?? ik ken alleen de 4000 duizend eilanden in het zuiden van Laos.
het is goed dat je speling hebt in je planning. De rit van Luang Prabang naar Vietnam die je nu wilt is eigenlijk gekkenwerk. Waarom niet een stop in phonsovan en de vlakte der kruiken bezoeken? bijzonder en het breekt die enorme rit. Sapa verdient meer tijd. neem eventueel Bac ha ook mee op een markt dag.
Catba eiland in Halong bay vond ik niet veel aan. Wij zijn er een dag geweest en dat vond ik meer dan genoeg.

De mekong delta kan je op een dagje bezoeken. Maar is een beetje een gek toertje. Veel in de bus zitten voor een uurtje of 2 op de boot (wel leuk overigens) en dan ben je in "de delta" geweest. De mekong delta is zoveel meer dan dit go-see tripje. Maar goed. als je laos gaat doen ga je de mekong nog wel vaker zien.

Van Sapa in 1 dag naar halong bay zal hem ook niet worden. Wel met de nachttrein naar hanoi en dan de volgende dag een toertje starten.

Nha Trang is niet spectaculair maar om nu 2 dagen achter elkaar in een bus te zitten is ook weer zo wat. ik zou dus toch een pauze dagje inlassen en hopen op mooi strandweer.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
TRB
Wereldreiziger

Bericht door TRB »

Wat betreft dit stukje:
19 za 25-6 Tha Kheak
20 zo 26-6 Tha Kheak - Bang Kong Lo
21 ma 27-6 Konglor Cave
22 di 28-6 Bang Kong Lo - Vang Vieng
23 wo 29-6 Vang Vieng
24 do 30-6 Vang Vieng
25 vr 1-7 Vang Vieng - Louang Prabang
26 za 2-7 Louang Prabang
In Tha Kaek zelf is niks te doen, het is meer een uitvalsbasis voor tochten ('the Loop') in de omgeving. Als je kunt motorrijden, zou ik dat daar zeker doen en er eventueel een paar dagen bijplakken. Om van Tha Kaek naar Tham Kong Lo te komen moet je met zo'n 3 verschillende Sangthaews (van die pickups met bankjes achterin) wat je wel ongeveer een dag kost. Daar heb je goed rekening mee gehouden. De homestay in Tham Kong Lo is leuk, vooral doen, kost je 50 000 kip (5 euro ofzo) voor verblijf, avondeten en ontbijt. De volgende ochtend kun je dan de grot bezoeken, hier ben je zo'n 2.5 uur zoet mee. Dezelfde dag kun je dan nog naar Vientiane als je wilt, maar dan moet je geluk hebben. Het is namelijk in the middle of nowhere en er rijdt niet bepaald verkeer langs. In één dag van Tham Kong Lo naar Vang Vieng is dus eigenlijk niet te doen. In Vientiane kun je ook prima een dagje spenderen en het iets opbreken.

Succes!
moniek4

Bericht door moniek4 »

Bedankt voor jullie snelle reacties!

We vonden het moeilijk om in te schatten hoe lang we er over moeten reizen tussen verschillende punten. We konden op internet niet echt info daarover vinden.

Tha Kheak is inderdaad misschien iets om over te slaan. En Luang Prabang-Sapa lijkt ons bij nader inzien ook iets te veel, maar we hadden ook geen idee hoe we dat moesten bekijken/inschatten, we dachten dat een stop bij Dien Bien Phu genoeg zou zijn. Maar jullie raden dus aan om 2 stops te doen daarvoor?

Welke vervoersmogelijkheden zijn er tussen Dalat en Hoi An? Met de bus duurt dus 2 dagen? Kan het ook met de trein?

Hoe lang gaan we erover doen om van Bach Ma National Park naar Tham Kong Lo te komen denken jullie? (en moet dat via Hoi an?)

Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen!! :):)
Rosalinda
Vakantieganger

Bericht door Rosalinda »

@ bolletje om: waarom raad je aan van zuid naar noord te reizen? Ik dacht zelf ook van noord naar zuid te reizen.. maar sta open voor suggesties :)
bolletjeom
Reisexpert

waar sugereer ik van zuid naar noord te reizen?

wat je nu doet...volgens mij..
vliegen op noord vietnam om door te vliegen naar zuid. dan tot mid vietnam reizen en daar laos in en daar naar het noorden en dan noord vietnam.
je gaat van Sapa naar halongbay maar het zou logisch zijn dan hanoi te bekijken

ik begrijp dan niet zo goed waarom je vliegt op noordvietnam en niet direct vliegt op zuid vietnam. maar het kan dus zijn dat je ticketkeuze zo is. voor je route is het niet het meest logische (snap je me nog?)

mag ik nog iets suggereren. Hanoi, halong bay. zakken door vietnam naar HCMC, via cambodja naar zuid Laos (4000 eilanden) door heel laos via sapa naar hanoi
geen binnelandse vlucht en ook een logische route....
Rosalinda
Vakantieganger

Bericht door Rosalinda »

@ bolletje om... ik ben niet de topic opener!! Excuus dat ik er doorheen kom met mijn vraag, maar was nieuwsgierig waarom je aanraadt van zuid naar noord te reizen. Maar ik lees dat het in dit geval gezien de route is!

Maar als ik dan toch kan inhaken: Ik zelf ben van plan om naar Vietnam te vliegen (vanaf Bangkok), wat raden jullie aan, van noord naar zuid of toch andersom? En waarom?
bolletjeom
Reisexpert

oh, niet gezien.

Zuid naar noord of andersom. Het maakt volgens mij niets uit.
celine

Qreply

Bericht door celine »

Ik haak maar even in op dit topic, aangezien ik zelf ook aan eenzelfde stukje reis zat te denken, noord Laos, maar ook geen idee had hoe het haalbaar in de tijd zou zijn. Ik wilde graag reizen: Sapa - Dien Bien Phu - Luang Prabang en dan op een of andere manier terug naar Hanoi. Of via Phonsavan - Nam Can of via Vieng Xai - Na Meo, welke route raden jullie aan?. Hoeveel dagen moet ik grofweg voor dit rondje berekenen? Moet ik nog meer stops onderweg nemen of zijn deze afstanden haalbaar? En ik neem aan dat het vervoer voornamelijk bussen zullen zijn, vertrekken die dagelijks? Alvast bedankt!
moniek4

Bericht door moniek4 »

bedankt voor je reactie!!

We hebben een aantal weken geleden inderdaad al een vlucht geboekt naar Hanoi (retour), omdat dit het goedkoops was toen (ook als je daarin mee berekend dat een binnenlandse vlucht nodig was), dus vandaar.

Daarom dachten wij dat een vlucht van noord naar zuid handig zou zijn, omdat we dan in een keer van noord naar zuid (35 euro p.p.) zijn gegaan, en alleen nog maar langzaam aan naar het noorden hoeven te reizen om alles te kunnen zien.
Want als we van noord - zuid - noord zouden gaan, alles over land enz, dan zouden we al met al toch wel veel meer moeten reizen. Toch? Of echt veel makkelijker om via cambodja te reizen via 4000 islands in Laos omhoog?

Waarom we ervoor gekozen hadden om van noord naar zuid te vliegen:
Zodat we niet vlak voor onze terugreis naar NL nog een vlucht hebben staan, en zodat we de eventuele paar dagen die we over hebben in sapa (of hanoi) kunnen besteden. Bovendien vliegen we op een woensdag naar huis, dus Sapa op het laatst leek ons een goede keus zodat we daar sowieso op za - zo zijn, vanwege de weekendmarkt (of zondagsmarkt).
Halong Bay willen we nu als eerste gaan doen, vlak voordat we een vlucht hebben naar HCMC. en voor MeKong delta reserveren we ook een dagje extra (dus 1 overnachting daar ergens). Verder slaan we Tha Keak over.

Verder Luang Prabang - Bien Bien Phu - Sapa is dus 2 volle dagen reizen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Beide 7 uur ofzo? We denken erover om extra keertje te stoppen, phonsovan of iets anders.

xxx
moniek4

Bericht door moniek4 »

@ Celine:

Ik was zelf opzoek naar een site waar ik nuttige informatie kon vinden over hoe je het best kunt reizen tussen bepaalde plaatsen.

Hieronder een link van lonelyplanet. Daar vind het het heel gemakkelijk. Bovenaan de pagina is een kaart, waarop je kunt zien welke wegen er zijn en dus langs welke dorpen je komt. Als je op een dorp klikt kun je in het linker menu op getting there & around klikken en je krijgt alle info over hoe je daar kunt reizen, waar naar toe, hoe vaak een bus vertrekt en hoe lang een busrit is. :) ideaal dus!

http://www.lonelyplanet.com/laos/northern-laos
bolletjeom
Reisexpert

wat een top tip!!!
ik wist niet dat ze al zo ver waren bij LP
je hoeft eigenlijk om je in te lezen geen LP meer te kopen. en als internet op je mobiel ooit betaalbaar word in de hele wereld dan verkopen ze nooit meer een boekje!!!
ok, voor hoteladressen misschien nog. maar dit is echt super.
Plaats reactie