India/Nepal tips voor 3 weken backpacken?

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
naaTb

India/Nepal tips voor 3 weken backpacken?

Bericht door naaTb »

Hallo allemaal,

Aankomend jaar staat in de planning om 3 weken door India/Nepal te trekken. Nu zijn wij (mijn vriend en ik) totaal niet bekend met India en Nepal en hebben ook niemand in onze omgeving die hier ooit is geweest. Wij weten dus niet zo goed waar we moeten beginnen met het uitstippelen van onze route/bezienswaardigheden en wat er allemaal mogelijk is voor een tijdsbestek van maar 3 weken. Wat zijn de echte must-see's in India en Nepal enz.?

Wij houden er niet zo van als bezienswaardigheden echt megatoeristisch zijn, maar ik krijg de indruk dat heel India en Nepal over het algemeen niet zo toeristisch zijn. (m.u.v. de Taj Mahal dan)

De tickets zijn geboekt voor mei/juni 2010 en we komen aan en vertrekken vanaf Mumbai. Hoe is de temperatuur in die periode daar? Tips over vervoer zijn ook altijd welkom. Kent India bijvoorbeeld nachttreinen, zodat we tijd kunnen besparen door 's nachts te reizen?

Jullie tips zijn van harte welkom!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: India/Nepal tips voor 3 weken backpacken?

Bericht door Tikva »

Je moet er rekening mee houden dat de afstanden groot zijn en het vervoer traag. Ja er zijn nachtreinen maar als de nachttrein een vertraging heeft van 8 uur schiet je daar niet veel mee op. Ook voor de treinen moet je er niet op rekenen meer dan 40 km per uur te gaan.

Aankomen vanaf mumbai en weer vertrekken en in de tijd van Nepal en weer terug lijkt me echt ongewenst/onmogelijk.

Voorbeeldje alleen al de grens overgaan van van Chitwan NP naar Varanasi in India (de meest dichtbij de grens interessante plaatsen voor toeristen) kost je 2 dagen als je ergens wil slapen of een zeer vermoeiende reis van meer dan 24 uur. Als je dat 2 keer moet doen ben je al 4 dagen van je vakantie kwijt met een rottrip.

Ik zeker investeren in een ticket van kathmandu naar Mumbai.

Er is super veel te zien in India dus je moet sowieso keuzes maken.

Voor het laatste stukje absoluut de Taj Mahal is echt de must see in India, zorg dat je als een van de eerste 's ochtends al naar binnen mag. Het is echt prachtig. Daarna kan je naar Varanasi ook een must see. Eventueel kan je via khajuraho gaan voor het dorpjes gevoel en super mooie tempels. Denk alleen dat je daar geen tijd voor hebt. Daarna dus de rottocht over de grens. In chitwan NP weer even bijkomen en op zoek naar neushoorns. Dan heb je echt nog minimaal 3 dagen nodig voor kathmandu en omgeving.
Helaas zie je dan niets van de Himalaya, toch de grote trekpleister in Nepal. Je kunt eventueel investeren in een vlucht met een klein vliegtuigje over de Himalaya.

Je kunt dat in 1,5 week doen (2dg Agra-nachtrein-2dg varanasi-2dg naar chitwan -2dg chitwan-1dg naar kathmandu-3dg kathmandu. ). De andere 1.5 week kan je makkelijk besteden voor het stuk van mumbai naar agra.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
naaTb

Bericht door naaTb »

He jammer, dat is nu juist waarom ik naar NP wilde, voor de Himalaya. Helaas kunnen wij ivm ons werk niet langer dan 3 weken achtereen vrij nemen :( Misschien vliegen naar Delhi ipv Mumbai om zo al dichter bij de grens te zitten? (ik lees net dat ik het net verkeerd geschreven heb; de tickets zijn nog niet geboekt, maar dit is wel het plan om dit snel te doen)

Je hebt het in NP over Kathmandu en omgeving. Wat is hier zoal te doen in die omgeving?
Ik begrijp ook uit je verhaal dat je in India en Nepal niet zomaar de grens over bent zoals dit wel zo makkelijk kan in Thailand/Laos?

Ik lees op internet veel dat India helemaal niet zo mooi is als wordt van te voren wordt gedacht. Dat vooral de steden erg smerig en ongezellig/onvriendelijk zijn.

Wij willen proberen zoveel mogelijk te kunnen zien in 3 weken. Ik had al gelezen van een woestijntocht zoals de nomaden. Dat slapen onder de sterrenhemel staat mij wel aan, maar 2 dagen lang alleen maar op een kameel zitten en niks meer?? Heb jij daar ervaring mee?

Taj Mahal wilden we zeker gaan bezoeken.

Lees trouwens dat je morgen gaat trouwen, Gefeliciteerd en alvast een hele fijne dag/vakantie!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

@ naar-t bedankt :)

ALs je op Delhi kunt vliegen dan scheelt dit al zeker veel reistijd. Als je dan nog de mogelijkheid hebt vanaf Nepal weer naar Delhi terug te vliegen kan je een aardig rondje maken.

Je zit dan een stuk dichter bij Nepal. Helaas kan je inderdaad niet echt makkelijk de grens over. India is gewoon veel groter en in beide landen zijn er vlak over de grens niet echt voor toeristen interessante plaatsen en dus ook plaatsen met accomodatie.

Wil je iets van de Himalaya zien dan moet je zeker naar Pokhara en vanaf daar minimaal een 3 daagse trektocht maken door de bergen. India is wel mooi, maar ook ranzig, druk , lastig en een plek waar je het ene moment zo snel mogelijk weg wil en het andere geweldig gaat vinden.

De woestijntochten met kameel hebben wij is Jaisalmer gedaan. Na twee dagen doet je kont inderdaad behoorlijk pijn maar leuk is het wel. Helaas voor jou ook weer niet heel erg in de buurt.

Zie anders:http://marceltikva.blogspot.com/search/label/Indiaen http://marceltikva.blogspot.com/search/label/Nepal. Ik zou voordat ik een ticket boekte zeker even bij de bieb een reisgids lenen. Dan heb je iets meer een idee van de attracties en vooral de afstanden.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Wat ik in dat tijdsbestek heb gedaan (was wel georganiseerd vooraf) is Delhi, Jaipur, Agra, Varanasi, Kathmandu, overland richting Tibetaanse grens. Zat wel een vlucht bij vanuit India naar Kathmandu, anders was het echt niet te doen geweest.

India is mooi, maar inderdaad ook erg druk, vies en kan heel overweldigend zijn.

Zelf heb ik de vlucht bij de Himalaya niet gedaan, maar ik heb foto's gezien en dat was werkelijk waar prachtig!

Succes met het maken van keuzes en het plannen van je trip :-)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Naar mijn ervaring is 3 weken veel te kort om én India én Nepal te doen. Zeker als je een goede indruk van de Himalaya wil krijgen, heb je meer nodig dan enkel een citytrip Kathmandu. Kathmandu (en omstreken) is echter heel mooi. Wat mij betreft zelfs de mooiste stad ter wereld, samen met ... Jaisalmer ^O^
Wat betreft je vraag 'Hoe is de temperatuur in die periode daar?' kan ik alleen maar zeggen dat je de beste periode hebt uitgezocht ... indien je van 45°C houdt! Er zijn wel betere momenten om daar te vertoeven. Maar aan de andere kant: je zal dan zéker geen last hebben van megatoerisme (wat anders ook niet het geval is hoor).
Als dit geen reden is om thuis te blijven (of een andere bestemming te zoeken), is het altijd leuk om over het vervoer te beginnen in India ~O>
RAMPZALIG! Erg hectisch, gammel, vies en vuil, druk, traag, allemaal factoren die niet gunstig zijn als je ook nog eens delhibelly hebt. Maar je geraakt overal met een 'bijna gratis prijsje'. Nachttreinen en -bussen heb je ook voldoende en zijn zeker aanraders om tijdens je 3 weken op tijd te besparen (neem een deken mee). Het bekomen van een ticket kan nogal eens omslachtig zijn. Het is dringen en duwen aan de loketten. Misschien een idee om je ticket te kopen bij een bureautje om zo tijd te besparen.
Indien je toch op Delhi zou vliegen, kan je een mooi rondje maken door Rajastan (een aaneenschakeling van highlights) en Varanasi er nog bij doen. Ik ben daar ondertussen 2x geweest en ben er nog niet uitgekeken. Maar dat is persoonlijk, want ik kan me inbeelden dat anderen Varanasi de hel vinden. Lijkt net een grote bus ... hectisch, gammel, vies en vuil, druk, traag en je krijgt gegarandeerd delhibelly als je daar aan een kraampje eet of de zoveelste koeievla tussen je teenslippers omhoog spuit. Maar het heeft zoveel meer te bieden ...
Laatste keer was ik ook 3 weken in India en deed ik dit rondje (ter indicatie): Jaipur, Bikaner, Jaisalmer, Jodhpur, Udaipur, Bundi, (tussenstop Agra), Varanasi, Agra en Fathepur Sikri. 1/3 van de nachten sliepen we in trein of bus en onze tijd was volledig opgebruikt. Wél een 2-daagse kameeltocht gedaan in Jaisalmer. Pushkar niet gedaan omdat ik daar al geweest was en de hippie's niet zo'n grote indruk op me gemaakt hadden.
Ter besluit: ik zou Nepal een andere keer doen. Het is één van de mooiste bestemmingen ter wereld als je het juiste seizoen uit kiest (en dan moet je zeker een lange trektocht doen en geraft hebben).
Enkele India foto's vindt je op mijn site (zie link onderaan).
Veel plezier met voorbereiden.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ik zou ook kiezen voor india of nepal. of misschien zou je naar delhi kunnen vliegen en dan terug vanuit kathmandu zodat je niet terug hoeft.
afstanden zijn echt groot, ook al neem je nachttreinen, je bent sowieso een paar dagen kwijt met reizen. ondanks alle verschrikkelijke verhalen over vervoer aldaar (allemaal waar) vond ik het toch ook leuk (achteraf gezien dan :P ). je maakt van alles mee en er is chaaaaai in overvloed.

india is iid niet zo mooi als het wordt voorgespiegeld, het is nog veel mooier! laat je niet afschrikken door all ranzigheid en chaos, het draagt allemaal bij aan de unieke beleving. af en toe zul je er zeker schijtziek van worden, gewoon ergens afgeschermd gaan zitten; wat drinken en je kunt er weer tegen.

must see's zijn iig varanasi, agra (taj en fatehpur), jodhpur en jaisalmer. pushkar en udaipur kan ik ook echt aanraden en voor wat rust en groen zijn kumbalgarh en ranakpur fantastisch. je woestijntrip zou ik vanuit osiyan doen (ook te regelen vanuit jodhpur), minder toeristisch dan jaisalmer.

net over de grens die al genoemd is ligt lumbini, geboorteplaats van buddha. zeker een bezoekje waard! ondanks internationale bekendheid heel authentiek dorpje, mooie sfeer. kathmmandu en omgeving is fantastisch...zelfs zonder himalayatrip absoluut de moeite waard. bhaktapur is heel mooi, van daar kan je relaxed lopen door bos en rijstvelden naar nagarkot voor de views.

wat je daar ook doet, het zal een mooie reis worden; probeer niet teveel te proppen! enjoy
amassakoul
naaTb

Bericht door naaTb »

@ iedereen: bedankt voor jullie reacties!

Ik heb vorig jaar in 4 weken een groot deel van thailand én laos (eerste keer in azie en helemaal verknokt geraakt) kunnen zien, maar ik begrijp uit jullie reacties dat het ov in india/nepal iets minder soepel is. Hier heb ik al ervaren dat de grote steden minder zijn dat de buitensteden, dus ik verwacht niets anders in india. Hoort bij de backpackervaring denk ik maar zo. Ik zal zeker even een reisgids bij de bieb gaan huren om wat in te lezen en uiteraard uiteindelijk een mooie lonely planet aanschaffen. Als ik de georganiseerde reizen bekijk moet er best veel te doen en te zien kunnen zijn in dit tijdsbestek. Ik baal echt dat het niet langer kan, maar helaas...We gaan er maar het beste van maken.

Jullie geven een heleboel plaatsen aan om heen te gaan, maar wat is hier allemaal verder te doen? Agra is natuurlijk de Taj, is Delhi bijv. leuk om een paar dagen te blijven en te bezichtigen? Of is hier niets interessants te zien?

Is het makkelijker om per vliegtuig te grens over te gaan of per bus/auto/trein? En wat kost nou bijv. zo'n vlucht van bijv. Delhi naar Kathmandu?

Sorry voor alle vragen hoor, maar ik hoor dit soort info liever van 'ervaringsdeskundigen' dan van 1 of andere site. Mijn vriend gaat voor het eerst backpacken en ik wil gewoon dat dit voor hem een ervaring wordt om nooit te vergeten zodat ie ook de smaak te pakken krijgt ;)
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

delhi vond ik zelf niets aan. groot druk en vies maar dan niet op een leuke manier. sights niet heel bijzonder, ik zou wllekeurig welke stad in de omgeving verkiezen boven delhi.

enkeltje delhi kathmandu mag niet meer dan 100 euro kosten. anders vanaf varanasi met de trein naar gorakhpur en dan een bus naar de grens. grens moet je overlopen en daar ander vervoer regelen. wantrouw bureautjes die vervoer over degrens beloven, veel oplichters.
amassakoul
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

naaT-b schreef: Jullie geven een heleboel plaatsen aan om heen te gaan, maar wat is hier allemaal verder te doen? Agra is natuurlijk de Taj, is Delhi bijv. leuk om een paar dagen te blijven en te bezichtigen? Of is hier niets interessants te zien?

Rajastan is voornamelijk een aaneenschakeling van citytrips. Gebouwen spelen de hoofdrol, of dat nu is in de vorm van forten, tempels, haveli's, paleizen of de vele musea.
Om wat af te wisselen doe je een kameelsafari op weg naar de 'echte' duinwoestijn, bezoek je een nationaal park op zoek naar tijgers of vogels (apen zie je ook in de steden), of maak je een boottocht bij Varanasi of Udaipur.
Uiteindelijk dient dit alles echter alleen als setting voor de echte highlight ... de mensen. Op de markt, in de trein, bedelend op straat, of bezig met hun dagelijkse religieuze rituelen. Een paradijs voor fotogafen ^O^
Het is vooral de sfeer van het geheel die een diepe indruk op je achter laat. Of die nu positief of negatief is ... India, you love it or you hate it ;)

PS: Delhi heb ik 4x geskipt (enkel vertrek en aankomstpunt, zelfs geen overnachting) en met de grensovergang heb ik geen ervaring.
naaTb

Bericht door naaTb »

kohraya schreef:
naaT-b schreef: Jullie geven een heleboel plaatsen aan om heen te gaan, maar wat is hier allemaal verder te doen? Agra is natuurlijk de Taj, is Delhi bijv. leuk om een paar dagen te blijven en te bezichtigen? Of is hier niets interessants te zien?

Rajastan is voornamelijk een aaneenschakeling van citytrips. Gebouwen spelen de hoofdrol, of dat nu is in de vorm van forten, tempels, haveli's, paleizen of de vele musea.
Om wat af te wisselen doe je een kameelsafari op weg naar de 'echte' duinwoestijn, bezoek je een nationaal park op zoek naar tijgers of vogels (apen zie je ook in de steden), of maak je een boottocht bij Varanasi of Udaipur.
Uiteindelijk dient dit alles echter alleen als setting voor de echte highlight ... de mensen. Op de markt, in de trein, bedelend op straat, of bezig met hun dagelijkse religieuze rituelen. Een paradijs voor fotogafen ^O^
Het is vooral de sfeer van het geheel die een diepe indruk op je achter laat. Of die nu positief of negatief is ... India, you love it or you hate it ;)

PS: Delhi heb ik 4x geskipt (enkel vertrek en aankomstpunt, zelfs geen overnachting) en met de grensovergang heb ik geen ervaring.
...en dit is wat ik graag wilde horen, dat India niet alleen maar tempels en musea bezoeken is. Maar dat je ook op safari kunt of iets dergelijks.

Ik denk dat na alle reacties nu wel kunnen zeggen dat we delhi gelijk na aankomst wel kunnen verlaten...
is er in Delhi wel een soort vvv waar je bijvoorbeeld info en folders voor hostels enz kan halen? het is de bedoeling dat we hier in NL in grote lijnen onze reis gaan uitstippelen en de rest daar wel zien...dus vandaar...
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Delhi geskipt????

Ik vond Delhi juist een verademing na de rest van India. Delhi is door de engelse, goed vormgegeven brede boulevards, veel bomen en behalve de smog helemaal niet zo'n vieze stad. Een meevaller dus. We bezochten ook de Qutb Minaar dit is in leuke attractie in een mooie parkachtige setting.

Nadeel budgetkamers is delhi vonden we (na er 5 bekeken te hebben) erg slecht dus maar geinvesteerd in een heerlijke kamer super schoon, marmeren badkamer. Die ook nog geen 15 euro koste.
Stefanie

Qreply

Bericht door Stefanie »

Hey,

Ik doe iets gelijkaardigs maar ik heb twee maanden. Ik zou een maand India doen en een maand Nepal. Ik twijfel enorm waar ik moet beginnen. Ik zou graag ook het zuiden zien maar wil niet de fout maken dat ik te veel wil zien op korte tijd en nergens kan genieten.

Alle tips en ervaringen zijn meer dan welkom!
Laura Alblas
Contacteer:

Bericht door Laura Alblas »

Ik heb (nog) niet veel van India gezien, maar ik zou zeker Jaipur aan willen raden. Deze stad is niet zo groot, maar biedt genoeg bezienswaardigheden zoals het Hawa Mahal (Paleis der Winden), het Amber Fort (buiten de stad) en natuurlijk het oude centrum, de Pink City, waar alle gebouwen roze (of iets wat erop lijkt) van kleur zijn. In de Pink City vind je ook het City Palace en het Observatory. (Na het tonen van interesse, kregen wij een toekomstvoorspelling van een waarzegger. Bijzonder!)
Ik zou geen dagen uit trekken voor Jaipur, maar met een dag of twee kun je hier goed uit de voeten.

Agra vond ik een smerige stad waar niets aan was. De enige reden om hier naartoe te gaan, is mijns inziens de Taj Mahal. Dit magnifieke gebouw wil en moet je gezien hebben :)

In Delhi verbleven we noodgedwongen wat langer (aswolk!), dus daar hebben we nog de bekende toeristentrekkers zoals Huyamuns tomb, India Gate, Qtub Minar, het Rode Fort en de Bahá'i Temple bekeken. En natuurlijk heel veel marktjes :)
Delhi vond ik even wennen, maar toen we eenmaal onze draai gevonden hadden, geen onaardige stad. Hoewel er natuurlijk leukere plekken zijn om vast te zitten, omdat je niet terug naar Europa kunt vliegen...

Verder zou ik willen aanraden om niet extreem te bezuinigen op je overnachtingen. Natuurlijk kun je voor twee euro ergens een kamer krijgen, maar het is maar de vraag of je daar zo lekker slaapt. Ook met eten moet je voorzichtig zijn - India is nu eenmaal een smerig en warm land. Wij hebben alleen op plaatsen gegeten waar we het voedsel vertrouwden en zijn gelukkig niet ziek geworden.
Limitless undying love which
shines around me like a million suns
It calls me on and on across the universe
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

Ik at bijna alleen maar in de kleinste plekjes die er het smerigst uitzagen omdat ik het eten hier meestal het lekkerst vond. hygiene stelt idd niks voor maar ik ben geen dag ziek geweest. over het algemeen zijn de mensen die ziek worden dezelfde mensen die aankomen zetten met van die flesjes instant handenwas gel en dat soort onzin.
amassakoul
Plaats reactie