Olifanten trekkingstochten in Azië

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
tim107
Vakantieganger

Olifanten trekkingstochten in Azië

Bericht door tim107 »

Voor alle reizigers die in de toekomst naar Azië gaan en mogelijk een trekkingstocht per olifant gaan doen een dringend verzoek:

Ga alsjeblieft geen olifantentrektocht doen en geef geen geld aan de 'bedel' olifanten in de grotere steden! Dit is zware mishandeling. Het is ongeloofelijk dat dit nog steeds gebeurd. De olifanten worden, wanneer de toeristen het niet zien, geslagen op hun kop met een haak, geprikt in de oren en tenen etc. Dan denk je dat dit schokkend is... Het is nog niks vergeleken met de manier waarop de olifanten getraind worden. Wanneer de olifant 4 jaar oud is wordt hij/zij voor het eerst van zijn/haar moeder gescheiden en in een kooi gezet die niet groter is dan de olifant zelf. Hierna wordt er 5 tot 7 dagen lang NON STOP op de olifant ingebeukt! Er wordt geprikt in met een bamboestok met een spijker in het uiteinde, soort speer, in de meeste gevoelige plekken van het dier, namelijk de voeten en het oor. Ook krijgt het dier deze dagen geen eten en amper wat water, terwijl ze per dag zo een 250 kg voedsel moeten eten! Deze mishandeling heet maar één doel: het dier mentaal compleet breken zodat hij naar zijn mahoet (zijn verzorger) luistert. Een ware marteling!

Reizigers die in Chiang Mai naar het Elephant Nature Park zijn geweest kunnen dit beamen. Dit is een opvangcentrum voor olifanten die in deze tochten en/of als 'bedel' olifant gebruikt zijn. Op aanraden van een kennis ben ik hiernaartie gegaan in plaats van een trekking tocht. En wat ben ik blij dat ik gegaan ben! Dit was een van de mooiste ervaringen van de reis, misschien wel van mijn leven. Het was een ontzettend mooie ervaring maar tegelijkertijd ook een hartverscheurende ervaring die diepe indruk om mij gemaakt heeft. Met moeite heb ik het droog kunnen houden (en ik was een van de enige) na het zien van de film wat deze beesten hebben moeten doorstaan.

Ik ging daarom ook weg met veel dubbele gevoelens. Woedend dat dit nog gebeurd. Verdrietig om te zien wat al deze olifanten hebben mee gemaakt. Blijdschap om te zien hoe goed het nu met ze gaan. Blijdschap om te zien met hoeveel passie en inzet de mensen in het park werken. En ga zo maar door...

Dus als jullie van plan zijn om naar Thailand te reizen, denk dan goed na of jullie op een olifant willen rijden.

En geloof niet wat je hoort van de Thai en de reisbureau's dat dit niet gebeurd o.i.d.. Geloof ook de verhalen van mede toeristen niet. Bijna niemand weet namelijk hoe het echt zit. Ze denken allemaal dat het precies bij die van hun wel mee viel, 'de olifant zag er goed uit'. Krijg je dat soort verhalen, maar ze hebben dan niet gekeken naar de littekens bij de oren en voeten. Elke olifant die in de toeristen industrie gebruikt wordt heeft deze marteling moeten doorstaan. Olifanten zijn niet gemaatk voor tochten. De rug, waar je op zit, kan maar 150 kilo hebben, maar dit weet ook niemand. Dus zolang de toeristen dit blijven steunen zal deze marteling alleen maar door gaan.

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen overtuigen! Mochten jullie er meer over willen weten hoor ik dat natuurlijk graag! Ik hoor ook graag reacties van mensen die in het park zijn geweest en dezelfde of juist heel andere gevoelens hebben!

Hier meer info over het park!
darianoa
Reiziger

Re: Olifanten trekkingstochten in Azië

Bericht door darianoa »

Heb mensen in Laos ontmoet die ook vrijwilligerswerk op dat park hebben gedaan. Van hun hoorde ik dit verhaal al.

Mij zul je NOOIT meer op een olifant zien zitten!!!!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Eefje heeft er ook een artikel over geschreven, zeer boeiend om te lezen: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/th ... si758.html
El-Bruno
Reiziger

Bericht door El-Bruno »

niet zo overdrijven he...

natuurlijk komen misstanden voor, maar het is echt niet overal slecht.

'mijn' olifant is geen enkele keer geslagen of geprikt. slechts een beetje voetenwerk was nodig om haar de goede kant op te laten lopen.

de mahout ging er zelfs vanaf en liet de olifant gewoon haar gang gaan. Toen ze iets te wild die boom aan het slopen was viel die haak uit het zit bakje op de grond. Ze pakte 'm met haar slurf en gaf 'm weer terug aan mij. dan zegt genoeg denk ik.

het kan dus ook wel fatsoenlijk allemaal.
Bramm

Bericht door Bramm »

Als je filmpjes op internet zoekt, zul je begrijpen wat de topicmaker bedoelt.

Olifanten worden wanneer ze jong zijn opgesloten en dan dagenlang mishandeld door mensen, totdat het dier geen eigenwaarde meer heeft. In de toekomst zal de olifant luisteren naar zijn baasje.
tim107
Vakantieganger

Bericht door tim107 »

El-Bruno schreef:niet zo overdrijven he...

natuurlijk komen misstanden voor, maar het is echt niet overal slecht.

'mijn' olifant is geen enkele keer geslagen of geprikt. slechts een beetje voetenwerk was nodig om haar de goede kant op te laten lopen.

de mahout ging er zelfs vanaf en liet de olifant gewoon haar gang gaan. Toen ze iets te wild die boom aan het slopen was viel die haak uit het zit bakje op de grond. Ze pakte 'm met haar slurf en gaf 'm weer terug aan mij. dan zegt genoeg denk ik.

het kan dus ook wel fatsoenlijk allemaal.
Tja jammer dat je dan toch niet weet waar je het over hebt. Hoe denk je dat dat beest getraind is om te luisteren naar zijn/haar mahout? Met schouderklopjes en wat lieve woordjes? Niet zo naïef he... Het is ook jammer om te zien dat er toeristen zoals jij zijn die het gewoon niet willen zien. Nee misschien is de olifant waar jij bij was niet geslagen, maar dat zegt natuurlijk niks over wat er met dat beest gebeurd als jij er niet bij bent... Met je het kan ook fatsoenlijk :? Laat me niet lachen!
Zat je trouwens wel lekker op dat mandje op de rug van die olifant? Mahout zat op de nek neem ik aan?

Ik zou zeggen ga je er eens in verdiepen en ga niet lopen rondbazuinen dat het allemaal wel mee valt. Straks gaan andere toeristen nog luisteren naar jou.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

@Tim
Het is leuk dat jij een mening hebt maar die hoef je niet zo nadrukkelijk op te dringen aan een ander of een ander te veroordelen omdat hij die niet deelt!

Ik laat even in het midden of ik het met je eens ben...hoewel. dat doe ik niet!
Ik ben het niet geheel met je eens en ik weet ook waar ik het over heb maar ik heb geen zin om deze discussie met je aan te gaan.
Prima dat je je mening hebt gegeven maar laat alsjeblieft andere mensen vrij hun mening er op na te houden.

oh, shit...nu ga ik me toch laten verleiden om de discussie aan te gaan.....oooh doe het nou niet....ohjee, ik doe het toch O-)
Ik vind dat jij de problematiek veel te eenzijdig belicht en als iedereen jou zou geloven en massaal alle olifanten links zou laten liggen krijg je heeeeel veel olifanten die verhongeren. Kortom. Doe wat je zelf wilt maar de problematie is niet zomaar even op de lossen omdat wij westerlingen met onze arrogante houding wel even vertellen wat ze daar allemaal verkeerd doen. Het is een feit dat die beesten er nu lopen en dat die moeten eten om te blijven leven en er geen plek meer is voor ze in het wild (waar ze waarschijnlijk niet eens meer weten hoe te overleven). Dus zolang er olifanten zijn die al getraind zijn zullen die moeten werken voor hun geld om aan eten te komen......net als paarden, waterbuffels etc etc/

ben het niet geheel met je oneens hoor. iedere olifant die op asfalt staat zou zeker genegeerd moeten worden! dat is absoluut mishandeling maar er zijn plekken waar ze het niet zo heel slecht hebben. niet slechter dan een paard voor een kar in egypte, een ezel met een toerist op zijn rug in jordanie of een os voor een kar en cuba vol toeristen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El-Bruno
Reiziger

Bericht door El-Bruno »

@ Tim107:

jammer dat je het forum hier komt vervuilen met je bevooroordeelde crap.
je hebt geen idee hoe ik in dit verhaal sta, maar je doet alsof je het allemaal wel weet.
nou mooi niet. en aan de toon van je eerste post en je reactie op mijn post ontleen ik bepaald niet de neiging om mijn positie aan jou uit te leggen. (daargelaten of het zin zou hebben)
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

beste mensen, mods,

ik stel voor dat de laatste post verwijderd wordt of dat deze discussie op een andere wijze in goede banen geleid wordt. de laatste post is slechts vuilspuierij zonder enkele onderbouwing en hoort mijns inziens niet thuis op een forum als dit. laten we op de inhoud blijven focussen.

tim geeft hier een boel informatie die volgens mij best belangrijk is en zeker door reizigers gelezen moet worden zodat zij zelf nog eens kunnen afwegen of zij op een olifant willen rijden. of de door tim gegeven informatie 100% correct is weet ik niet en misschien is het wat bevooroordeelt. dit maakt echter niet uit; hij brengt een belangrijke zaak onder de aandacht en mensen kunnen hier over nadenken, zelf aanvullende informatie zoeken etc.
amassakoul
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

en dat die beesten er toch al zijn; dat is hetzelfde argument als tegen een vegetarier zeggen; het is toch al dood. niet een heel sterk argument volgens mij. het gaat natuurlijk om vraag en aanbod. zolang er vraag is (een toerist die op een olifant rijdt die er toch al loopt, dat is vraag) wordt er gezorgd voor aanbod. dat betekent dus dat ook nieuwe olifanten op dezelfde manier worden aangepakt. het gaat hier om olifanten in de toeristenindustrie (olifanten die voor gewoon labour worden gebruikt is weer een ander verhaal) en het is dus wel aan toeristen (oftewel arrogante westerlingen zoals ze hier genoemd worden ;) ) om hier iets mee te doen.
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

het gaat hier om olifanten in de toeristenindustrie (olifanten die voor gewoon labour worden gebruikt is weer een ander verhaal)
Aangezien de olifanten in THAILAND tot voor kort werkzaam waren in de bosbouw ...en dit door de staat VERBODEN is...zijn alle werkolifanten werkeloos geworden en dus nu noodgedwongen in de toeristenindustrie terecht gekomen.
Die beesten leefden dus al, waren al getraind, hadden een baan en zijn nu door regelgeving werkeloos. De enige manier die de mahout nog kan bedenken om aan voldoende geld te komen om zijn olifant eten te kunnen geven is door zijn olifant in te zetten in het toerisme.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

bolletjeom schreef: Aangezien de olifanten in THAILAND tot voor kort werkzaam waren in de bosbouw ...en dit door de staat VERBODEN is...zijn alle werkolifanten werkeloos geworden en dus nu noodgedwongen in de toeristenindustrie terecht gekomen.
Die beesten leefden dus al, waren al getraind, hadden een baan en zijn nu door regelgeving werkeloos. De enige manier die de mahout nog kan bedenken om aan voldoende geld te komen om zijn olifant eten te kunnen geven is door zijn olifant in te zetten in het toerisme.
Dat ben ik ook gewoon met je eens. dat kun je die mahout ook niet kwalijk nemen; er is immers vraag vanuit het toerisme. natuurlijk maakt de mahout daar gebruik van, en terecht. de vraag vanuit toerisme moet dus aangepast worden, ik blijf dan ook bij mijn vorige punt.
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

@ tom
heb je dan ook een alternatief voor de mahout die misschien al een olifant heeft van een jaar of 30 en die moet eten om te overleven?

begrijp me niet verkeerd. van mij hoeven er ook geen nieuwe olifanten ingezet te worden hoor..maar wat te doen met de oudjes?
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

helaas, was het maar waar. net als de meeste mensen kan ik een probleem wel aankaarten maar een oplossing...tja :@
ideaal zou natuurlijk een mooie uitkering van de overheid zijn die de beste man zijn inkomensvoorziening heeft verboden. dat zit er helaas niet in.
verder kan ik wel dingen bedenken als (semi-)rehabilitatiecentra; maar ja das ook allemaal niet echt realistisch (alhoewel; met de hulp van een well-to-do ngo en massale vraag van toeristen zou er iets in die richting kunnen gebeuren).
Ik moet ook eerlijk zeggen dat dit een complex probleem is dat veel overlapping kent met andere sociaal-maatschappelijke problematiek dan enkel de olifantenhouderij. Ik weet hier veel te weinig van om een werkbare realistische oplossing aan te dragen. :N
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

ik ben blij dat je erkent dat het oplossen van het probleem niet zo eenvoudig is. :)
Wij arrogante westerlingen (ja, zo noem ik ons incl moi) denken het vaak wel eventjes allemaal goed te weten. Terwijl de oplossing vaak niet zo eenvoudig is.
Vorige week ook zo veel toeristen horen mopperen over hoe "slecht" die egyptenaren wel niet omgaan met hun vuilnis. Dat ze het overal maar zo laten slingeren. Tja, misschien hebben ze andere prioriteiten? zouden wij het niet ook gewoon overal laten slingeren als er geen fijne ophaaldienst was?? Kom maar eens bij ons op de parkeerplaats kijken wat men doet met het grofvuil omdat ze geen zin hebben om naar de stort te rijden....
Plaats reactie