Wij (60ers) overwegen in de periode januari maart, voor een periode van 6 of 7 weken, Bali, Lombok, Sulawesie en Floris te bezoeken. Is dit ivm de regenperiode aan te raden of juist niet, en zo ja wat geniet de voorkeur ?, janauri - februari of februari - maart. Mijn eerste gedachten zijn om van Bali (reeds eerder bezocht) naar Sulawesie te vliegen. Van daaruit naar Floris (varen of vliegen ?). Van Floris naar Lombok (varen ?) en van Lombok naar Bali (varen). Is deze opbouw een goede of juist niet, en zijn er tips, aanbevelingen voor overnachtings adressen, vervoersmaatschappijen, reisbureautjes e.d. en verdere do's en don'ts.
verzoek info Bali - Lombok - Sulawesie - Flores
verzoek info Bali - Lombok - Sulawesie - Flores
Per mail:
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Re: verzoek info Bali - Lombok - Sulawesie - Flores
Het aantal eilanden wat jullie willen bezoeken in een periode van 6-7 weken is veel.... Maar het zou kunnen als je de vaart erin houdt en keuzes maakt.
Je kan vanuit Bali naar het zuiden van Sulawesi vliegen, maar Makassar. Daar je in ongeveer een week een mooie rondreis maken voor het zuiden van het eiland, en ook Tana Toraja bezoeken. Ik heb deze trip georgsaniseerd gedaan (met mijn moeder) en deze heb ik geboekt bij hetvolgende bureau: http://www.sulawesi-indonesia.com/progr ... nederlands
Na dit bliksembezoek kun je naar Maumere op Flores vliegen. Er zullen geen rechtstreekse vluchten gaan, je zult via Bali of Surabaya moeten vliegen (of Jakarta, maar dat is nogal om). Overland kun je in anderhalve week naar het westen van het eiland reizen, naar Labuan Bajo. Je ziet onderweg verschillende vulkanen, je kan badderen in warme bronnen en verschillende animistische dorpen bezoeken. Ik kan hier geen bureautje aanbevelen, aangezien ik alles per bus heb gedaan. De busreizen op Flores zijn afzien, bussen zijn heel vol en wegen zijn heel slecht. Je kan evt een auto huren vanaf Maumere. Op het vliegveld staan vele chauffeurs die hun diensten aanbieden.
Vanuit Labuan Bajo kun je per boot (Perama) naar Lombok varen. Die trip duurt ongeveer 3 dagen. (Er zullen overigens veel jonge backpackers op de boot zitten, en de reis is niet heel comfortabel. Als je daar tegenop ziet kun je misschien beter vliegen.) Zie http://www.peramatour.com/
Dan nog een tijdje Lombok en dan weer naar Bali.
Je kan vanuit Bali naar het zuiden van Sulawesi vliegen, maar Makassar. Daar je in ongeveer een week een mooie rondreis maken voor het zuiden van het eiland, en ook Tana Toraja bezoeken. Ik heb deze trip georgsaniseerd gedaan (met mijn moeder) en deze heb ik geboekt bij hetvolgende bureau: http://www.sulawesi-indonesia.com/progr ... nederlands
Na dit bliksembezoek kun je naar Maumere op Flores vliegen. Er zullen geen rechtstreekse vluchten gaan, je zult via Bali of Surabaya moeten vliegen (of Jakarta, maar dat is nogal om). Overland kun je in anderhalve week naar het westen van het eiland reizen, naar Labuan Bajo. Je ziet onderweg verschillende vulkanen, je kan badderen in warme bronnen en verschillende animistische dorpen bezoeken. Ik kan hier geen bureautje aanbevelen, aangezien ik alles per bus heb gedaan. De busreizen op Flores zijn afzien, bussen zijn heel vol en wegen zijn heel slecht. Je kan evt een auto huren vanaf Maumere. Op het vliegveld staan vele chauffeurs die hun diensten aanbieden.
Vanuit Labuan Bajo kun je per boot (Perama) naar Lombok varen. Die trip duurt ongeveer 3 dagen. (Er zullen overigens veel jonge backpackers op de boot zitten, en de reis is niet heel comfortabel. Als je daar tegenop ziet kun je misschien beter vliegen.) Zie http://www.peramatour.com/
Dan nog een tijdje Lombok en dan weer naar Bali.
Jenny bedankt voor je reactie, daar kan ik verder mee!
Blijft nog een vraag open, wij overwegen deze reis te maken in de periode half februari tot eind maart evt. begin april, de regenperiode. Wat moet ik mij daarbij voorstellen in Oost Indonesie ?, een regenbui aan het eind van de dag, of dagen achter elkaar tropische buien met als gevolg overstromingen, onbegaanbare wegen en weggeslagen bruggen.
Blijft nog een vraag open, wij overwegen deze reis te maken in de periode half februari tot eind maart evt. begin april, de regenperiode. Wat moet ik mij daarbij voorstellen in Oost Indonesie ?, een regenbui aan het eind van de dag, of dagen achter elkaar tropische buien met als gevolg overstromingen, onbegaanbare wegen en weggeslagen bruggen.
Ik was in juni in Flores, dus buiten het regenseizoen. Toen regende het iedere dag wel een paar keer, wat ongebruikelijk is voor dir tijd van het jaar. De regen was echter zo hevig dat er inderdaad wegen weggeslagen zijn, en de hoofdweg was dan ook dicht (gelukkig was ik er net langs
). Plan dingen dan ook niet te strak, want soms moet je een paar dagen omrijden. Zorg in ieder geval dat je hoe dan ook je vlucht naar NL niet mist.
Vandaar ook m'n suggestie om op Flores van oost naar west te reizen, de kan dat je strandt is kleiner.
Ik zou me echter niet door de regen laten weerhouden om te gaan. Een poncho kan echter handig zijn!

Vandaar ook m'n suggestie om op Flores van oost naar west te reizen, de kan dat je strandt is kleiner.
Ik zou me echter niet door de regen laten weerhouden om te gaan. Een poncho kan echter handig zijn!
Jenny nogmaals bedankt, ik ga verder met voorbereiden.
Hallo,
Met de reisorganisatie die Jenny noemde http://www.sulawesi-indonesia.com
(caraka travelindo) in Makkasar op Sulawesi hebben wij vorig jaar september een 10 daagse privetrip
gedaan van Zuid door/naar Centraal sulawesi. Natuurlijk incl Toraja. Geweldig! Zeer aan te raden!!
Nette en goede overnachtingen en grote priveauto met gids die een beetje nederlands en goed engels sprak.
En een stuk voordeliger dan elders.
Tip: De eigenaar heet Jan Wezendonk en is normaal gesproken in januari altijd op de vakantiebeurs te vinden op de stand van Smaragdreizen. Ik zou zeggen. Ga met hem een praatje maken.
Hij kan je echt heel veel tips geven.
Sandra

Met de reisorganisatie die Jenny noemde http://www.sulawesi-indonesia.com
(caraka travelindo) in Makkasar op Sulawesi hebben wij vorig jaar september een 10 daagse privetrip
gedaan van Zuid door/naar Centraal sulawesi. Natuurlijk incl Toraja. Geweldig! Zeer aan te raden!!
Nette en goede overnachtingen en grote priveauto met gids die een beetje nederlands en goed engels sprak.
En een stuk voordeliger dan elders.
Tip: De eigenaar heet Jan Wezendonk en is normaal gesproken in januari altijd op de vakantiebeurs te vinden op de stand van Smaragdreizen. Ik zou zeggen. Ga met hem een praatje maken.
Hij kan je echt heel veel tips geven.
Sandra
Sandra bedankt voor je reactie. We hebben inmiddels contact gelegd met deze reisorganisatie.
Rob
Rob
Qreply
Hey, Flores is echt een prachtig eiland. Ik ben er afgelopen augustus tot oktober geweest. Het klopt inderdaad dat het regenseizoen een beetje de weg kwijt is, maar dat laat de pret niet drukken. Ik kan jullie een goede prive-gids adviseren die jullie in een paar dagen over het eiland leidt (van maumere tot labuanbajo of andersom) met alle hoogtepunten. Ik hoor wel of jullie hier interesse in hebben, zodat ik jullie in contact kan brengen met hem. Goede reis. Annemieke
Annemieke,
Bedankt voor je reactie. Ik zou het op prijs stellen als je mij de gegevens van de prive gids zou kunnen geven.
Rob
Bedankt voor je reactie. Ik zou het op prijs stellen als je mij de gegevens van de prive gids zou kunnen geven.
Rob