Ipad mee op reis [ Ervaringen ]?
Ipad mee op reis [ Ervaringen ]?
Iemand al een iPad geprobeerd om mee te nemen op reis. Waarschijnlijk ga ik binnenkort proberen. Maar toevallig nog iemand die het al geprobeerd heeft? 

Re: Ipad mee op reis [ Ervaringen ]?
Heb je even je eigen topic gegeven! Ben wel beniewd naar de ervaringen van de Ipad op vakantie of op reis. Volgens mij heeft Robin er ook eentje, maar weet niet of hij hem ook mee op reis heeft genomen.
Heb inderdaad iPad meegenomen op onze reis naar zuid Korea.... Tijdens onze wereldreis hadden we een mininotebook bij ons. Vond zelf iPad minder handig omdat
- we geen oplossing bij ons hadden om foto's vanaf fototoestel op iPad te zetten
- er in hotelkamers vaak geen wireless internet was maar wel een kabel.... Waar we me de iPad niets aan hadden.
- we hadden geen excel of word-achtig programma op iPad om bijv budget bij te houden of offline reisverslag te schrijven.
Verder is er in zuidkorea wel op veel plaatsen wireless internet maar daar heb je een code voor nodig die je alleen kan krijgen als je in het land woont...en die in koreaanse letters ingegeven moet worden, dus het aantal plekken waar je wireless kan gebruiken was beperkt en bijv naar Starbucks of Mac voor internet kan daar dus niet. Op busstations was wel vaak wireless zonder code aanwezig
Absoluut groot voordeel is echter dat iPad veel lichter, kleiner en handiger mee te nemen is, niet in de laatste plaats doordat de stekker veel kleiner is. Achteraf was voor vakantie de iPad prima, als je alleen wil mailen, af en toe krant lezen en surfen mbt bestemming/bezienswaardigheden, maar voor een langere reis is het wel handig om uit te zoeken hoe je foto's direct van je toestel op de iPad kan krijgen en om een offline tool om reisverslagen te schrijven erop te zetten.
Robin is trouwens een zij en de iPad is meer het speeltje van de hij die bij Robin hoort. Hij houdt meer van spelletjes doen dan reisverslagen schrijven, dus vandaar dat we ook de ipad niet optimaal voorbereid hadden.......
- we geen oplossing bij ons hadden om foto's vanaf fototoestel op iPad te zetten
- er in hotelkamers vaak geen wireless internet was maar wel een kabel.... Waar we me de iPad niets aan hadden.
- we hadden geen excel of word-achtig programma op iPad om bijv budget bij te houden of offline reisverslag te schrijven.
Verder is er in zuidkorea wel op veel plaatsen wireless internet maar daar heb je een code voor nodig die je alleen kan krijgen als je in het land woont...en die in koreaanse letters ingegeven moet worden, dus het aantal plekken waar je wireless kan gebruiken was beperkt en bijv naar Starbucks of Mac voor internet kan daar dus niet. Op busstations was wel vaak wireless zonder code aanwezig
Absoluut groot voordeel is echter dat iPad veel lichter, kleiner en handiger mee te nemen is, niet in de laatste plaats doordat de stekker veel kleiner is. Achteraf was voor vakantie de iPad prima, als je alleen wil mailen, af en toe krant lezen en surfen mbt bestemming/bezienswaardigheden, maar voor een langere reis is het wel handig om uit te zoeken hoe je foto's direct van je toestel op de iPad kan krijgen en om een offline tool om reisverslagen te schrijven erop te zetten.
Robin is trouwens een zij en de iPad is meer het speeltje van de hij die bij Robin hoort. Hij houdt meer van spelletjes doen dan reisverslagen schrijven, dus vandaar dat we ook de ipad niet optimaal voorbereid hadden.......
Voor dat eerste en derde probleem is tegenwoordig een oplossing, niet?
Inderdaad, maar wij hadden daar van tevoren niet echt over nagedacht.
Binnenkort komen er ook digitale kranten uit (tenminste nrcnext, andere zijn er wellicht al) voor o.a. de Ipad. Nu wilt niet iedereen in het buitenland NLs nieuws lezen, maar dit lijkt me dan wel handig. Een digitaal nrcnext abo zal iets van 12,50e per maand zijn, of natuurlijk per krant te kopen.
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik heb enige tijd een iPad van de zaak kunnen proberen, en me ook afgevraagd wat ik er op reis mee zou kunnen. Voor mij persoonlijk zou de toegevoegde waarde zeer beperkt zijn, een aantal van de pijnpunten zijn al genoemd. Ik gebruik zelf een netbook, die is weliswaar iets groter (vooral dikker) en wat zwaarder, maar ook een enorm stuk veelzijdiger.
Enkele (deels reeds eerder genoemde) zaken waarom ik hem persoonlijk onbruikbaar (of hooguit als aanvulling op m'n netbook, maar dat zou wel erg decadent zijn) acht voor op reis:
Blijft staan dat het gewoon een prachtig gadget is, en als het om maximale mobiliteit gaat is ie vrijwel niet te kloppen. De prijs is gezien de tamelijk beperkte functionaliteit erg fors, maar de kwaliteit voelt navenant hoog.
Enkele (deels reeds eerder genoemde) zaken waarom ik hem persoonlijk onbruikbaar (of hooguit als aanvulling op m'n netbook, maar dat zou wel erg decadent zijn) acht voor op reis:
- zonder Wifi is het nut zeer beperkt, en het kan aan mij liggen, maar ik kom vreemd genoeg alleen op plaatsen waar gratis Wifi zeldzaam tot volledig afwezig is. Ook in hotelkamers in "betere" landen lijkt een ouderwets kabeltje nog altijd de norm, of is Wifi slechts tegen betaling.
- nauwelijks aansluitingsmogelijkheden. Ja, je kan voor drie tientjes een cameraconnectiekit kopen, waarmee je via USB of SD-kaart je foto's over kan zetten (bizar genoeg is die kit niet compatible met de iPhone...). Maar dan komt een ander probleem om de hoek: de beperkte opslagcapaciteit. En een externe HDD aansluiten is onmogelijk. Dan kan je voor die 3 tientjes net zo goed een 16GB SD-kaartje kopen...
- geen toetsenbord, geen muis. Toegegeven, zo uit de hand werkend is zo'n touchscreen zeer praktisch, veel fijner in ieder geval dan welk touchpad dan ook. Maar in alle andere situaties blijft het behelpen. Nauwkeurigheid ontbreekt, ik heb geen bijzonder dikke vingers, maar bij wat drukkere websites met veel links dicht bij elkaar (bijvoorbeeld forums) zat ik er toch nogal eens naast. Uiteraard kan je dan wel zoomen, maar dat blijft een irritante extra handeling. En zo'n virtueel keyboard is leuk om even een heel kort mailtje te tikken, maar na een paar woorden ga je toch weer verlangen naar een echt keyboard, al is het maar zo'n verkleind geval van een netbook. En voor wie echt niet zonder touchscreen kan, er zijn inmiddels ook netbooks met zo'n scherm...
- geen ondersteuning van Flash, en hoewel veel sites zich inmiddels door Apple hebben laten chanteren zijn er nog altijd genoeg die op een iPad onbruikbaar zijn.
Blijft staan dat het gewoon een prachtig gadget is, en als het om maximale mobiliteit gaat is ie vrijwel niet te kloppen. De prijs is gezien de tamelijk beperkte functionaliteit erg fors, maar de kwaliteit voelt navenant hoog.
Het derde probleem kan je oplossen door een bijhorend toetsenbord te kopen (draadloos of niet-draadloos, voor 69€). De vraag is natuurlijk of het wel handig is als je dat toetsenbord ook mee op reis moet nemen 

Hiervoor heb jeen mooie app. namelijk Travel Budget.Robin schreef:- we hadden geen excel of word-achtig programma op iPad om bijv budget bij te houden of offline reisverslag te schrijven.
Hier kan je het te besteden budget invoeren in euro en rekent het om naar de lokale valuta van het betreffende land. Elke uitgaven kan je erna invoeren op categorie en houd hij precies bij wat je nog over hebt van je budget, Zo krijg je een heel mooi overzicht van je uitgaves.
Ik heb zelf de Ipad nog niet meegenomen op vakantie aangezien ik hem ook pas een paar weken heb, maar bij de eerst volgende reis gaat die wel mee. Het gebruik om eens een filmpje te kijken of een boek te lezen. Voor foto's te backuppen heb ik hem niet nodig. Daarvoor heb ik een kleine portable harddisk van 160GB waar ik meerdere geheugen kaarten in kan stoppen. Verder heb ik er ook al de reisgidsen op staan voor mijn aankomende reis en gebruik ik een travel checklist app. waar ik alles in kan zetten wat ik nodig heb voor de reis.
Verder heb ik er handige dingen op staan zoals een offline wifi finder waarmee ik een database heb van alle betaalde en gratis wifi punten wereldwijd. Een app voor het snel vinden van hotels in de omgeving waar ik me op dat moment bevind. Zo vind ik nog dadelijk handige apps wat je voor het reizen kan gebruiken.
Een netbook zal ik niet snel kopen, want dan gebruik ik het alleen voor de vakanties. Prive gebruik ik mijn gewone laptop en gebruik ik de iPad onderandere als een digitaal portfolioboek voor foto's van mijn modelfotografie en nog veel meer.
Hmm, alle hostels/hotels waar ik afgelopen 2 jaar ben geweest hadden allen wifi ipv een utp kabel. Het wordt nu wel veel en, en; maar naast een toetsenbord zou je ook een apple airport kunnen meenemen. Al die apps die Dennis noemt lijken mij idd zeer handig, zullen er vast nog veel meer komen. Ik denk dat de Ipad voor mij pas interessant/aantrekkelijk wordt om aan te schaffen bij versie 2 (rond april 2011) of v3.
Oud nieuws. Ik heb VK digitaal....27,50 per kwartaal ofzo. Volgens mij kun je bij alle landelijke kranten inmiddels wel digi-only abbo krijgen.......Dexter schreef:Binnenkort komen er ook digitale kranten uit (tenminste nrcnext, andere zijn er wellicht al) voor o.a. de Ipad. Nu wilt niet iedereen in het buitenland NLs nieuws lezen, maar dit lijkt me dan wel handig. Een digitaal nrcnext abo zal iets van 12,50e per maand zijn, of natuurlijk per krant te kopen.
Nee hoor, ik had het over een speciaal Ipad abo. VK heeft dat ook nog niet, check maar: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2764/iph ... hone.dhtmlEl Niño schreef:Oud nieuws. Ik heb VK digitaal....27,50 per kwartaal ofzo. Volgens mij kun je bij alle landelijke kranten inmiddels wel digi-only abbo krijgen.......Dexter schreef:Binnenkort komen er ook digitale kranten uit (tenminste nrcnext, andere zijn er wellicht al) voor o.a. de Ipad. Nu wilt niet iedereen in het buitenland NLs nieuws lezen, maar dit lijkt me dan wel handig. Een digitaal nrcnext abo zal iets van 12,50e per maand zijn, of natuurlijk per krant te kopen.
Huh.....en dat is een voordeel ofzo
. Lijkt me dat je dan juist geen iPad mee moet nemen!

Ik denk dat het makkelijker lezen is. Plus je download de krant en hoeft daarna niet online te zijn om het te lezen, weet niet of dat met de normale digitale versie ook zo is.El Niño schreef:Huh.....en dat is een voordeel ofzo. Lijkt me dat je dan juist geen iPad mee moet nemen!
Heb de iPad uitgeprobeerd, vind dat er teveel nadelen aan hangen om als traveldevice te gaan gebruiken.