Goed, wat uitgebreider vanuit Riga
Er zijn in Indonesie veel goedkopere maatschappijen, alleen doen niet alle maatschappijen alle bestemmingen aan. Als je naar het oosten wilt dan beland je meestal bij Transnusa of Merpati. Transnusa is de goedkopere van de twee, en deze vliegt op meer bestemmingen.
Via ticketindonesia (of ticketsindonesia?) kun je vanuit Nederland (of Laos) je vluchten vastleggen. Je betaalt dan echter behoorlijk commissie. Ik zou zelf boeken, gewoon ter plekke. Als ik me goed herinner heeft Transnusa alle tijden en prijzen in een PDF op hun site staan. Laat maar weten als je hulp nodig hebt met vertalen.
Het oosten van Indonesië is erg mooi, en weinig toeristisch. Het kan nuttig zijn een woordenboekje mee te nemen. Deze kun je kopen in een Gram Bookstore of de Matahari, bv op Bali of in een grote stad.
Wat wil je zien in het oosten? Qua stranden en duiken is Alor een absolute aanrader. Kelimutu op Flores is erg mooi, en ook Komodo is een aanrader. Op Sumba heb je gave dorpen waar ikat geweven werd. Ook vond ik het temperament van de mensen op Alor grappig: minder terughoudend en bedeesd als op Java. Daarnaast zijn er Portugese invloeden.
Houd er wel rekening mee dat je op veel plekken niet kan pinnen!
Verdere vragen?