Op de medical statement van PADI, welke voor aanvang van elke cursus ingevuld moet worden, staat hierover niets. (zie attachement)
Wanneer iemand medicatie ter voorkoming van malaria inneemt kan er volgens PADI dus gewoon gedoken worden.
Daarom heb ik er dus niet verder over gezocht op internet. Bij wat googelen kom ik toch allerlei verhalen tegen dat het niet goed zou zijn.
Dit stukje tekst komt van de volgende website:
http://www.octopusdivers.nl/wb/pages/op ... iken.php
Duiken met Lariam (mefloquine) wordt afgeraden omdat het een aantal bijwerkingen kan geven die niet goed te combineren zijn met de duiksituatie. Problemen die kunnen optreden tijdens het gebruik van dit middel zijn duizeligheid, misselijkheid, evenwichtsstoornissen, klachten van slecht zien, verwardheid en spierkrampen/pijn. Dit kan onder water problemen geven tijdens de duik,
maar ook na de duik kunnen deze symptomen verwarring geven met de klachten behorende bij decompressieziekte. Indien het noodzakelijk is Lariam te slikken, terwijl u van plan bent te gaan duiken, zou het een optie zijn in plaats van de gebruikelijke twee weken, zes weken van te voren te beginnen met de medicatie. Indien er geen bijwerkingen optreden, is het in principe veilig om met dit middel te duiken.
Bovengenoemd stukje zegt dus dat de bijwerkingen verward kunnen worden met tekens en symptomen van decompressie ziekte.
Deze website is echter geen dokter en ik ook niet en bij twijfel zou ik contact met je dokter of een duikmedische arts zoeken. Een telefoontje kan wellicht al duidelijkheid verschaffen.
Groetjes,
Ties