4WD mei: Perth - Kimberley - Kakadu - Darwin

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Jeroen en Anita

4WD mei: Perth - Kimberley - Kakadu - Darwin

Bericht door Jeroen en Anita »

Beste reizigers,
de keuze is gemaakt. Na alle afwegingen hebben we besloten om mei komend jaar langs de westkust van Australie omhoog te reizen.
We starten in Perth, huren een 4wd-camper, die we na ca. 32 dagen weer inleveren in Darwin.
We houden beide van wandelen en mooi ruige natuur.
We hebben voor een 4WD-camper gekozen omdat we zo ook dwars door de Kimberley kunnen reizen.

We beginnen met een uitstapje richting zuidwesthoek, als de temperatuur en het weer het toelaten.
Onderweg naar het Noorden hopen we langs mooie stranden boven Geralton en het coraalrif bij Coral-Bay uit te komen in The Kimberley, waar we dwars doorheen gaan via de Gibb-river road en Kalumburu.
Via Katherine gaan we naar Kakadu en Litchfield, ons eindpunt is Darwin.

Zijn er reizigers die op deze route plekken kennen (buiten de bekende..?) die je echt gezien moet hebben (in dit jaargetijde)?

We vinden het niet erg om op een bushcamping te staan, maar af en toe een douche etc. is ook wel lekker. Wie heeft er op deze route tips over goede campings?

We bezoeken nogal wat Natuurparken, is het handig om een pas voor alle parken te kopen, weet iemand hoe zoiets werkt?

In plaats van de laatste dagen Kakadu en Lichfield zelf te doen, lijkt het me ook wel wat om (een deel hiervan) georganiseerd te doen. Misschien zie je dan nog wel meer van de omgeving. (het scheelt ook een paar dagen 4wd-camperhuur). Heeft iemand hiervoor een goede tip? ^O^ we doen K en L met onze eigen 4wd ^O^ (tnx)
Alvast vriendelijk bedankt voor jullie reacties,

Jeroen en Anita
Laatst gewijzigd door Jeroen en Anita op 05 nov 2010 23:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Erik
Site Admin

Re: 4WD mei: Perth - Kimberley - Kakadu - Darwin

Bericht door Erik »

De meeste van je vragen kan ik helaas niet beantwoorden. Maar wij hebben destijds litchfield en kakadu met eigen vervoer gedaan en dat was prima te doen. Ligt er ook een beetje aan hoe diep je de bush in gaat / mag gaan maar ik had het idee dat wij ongeveer dezelfde plekken hebben bezocht als een tour. Voordeel van eigen vervoer is dat je ook alleen op die ene mooie plek bent in plaats van met 10 / 20 man.
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

qua douchen kun je gewoon stoppen bij roadhousen / benzinepomp, sommigen hebben speciale douches voor vrachtwagenchauffeurs, waar je dan ook gebruik kunt van maken, je moet hier wel voor betalen, maar dat is maar een paar dollar. en stop je bij een roudhouse met een camping, kun je vragen of je de douche mag gebruiken, dit mag vaak wel voor een kleine vergoeding.

betreft lichfield en kakadu zou ik er ook zelf door rijden, heb lichfield toen der tijd georganiseerd gedaan, maar vond achteraf dat ik het makkelijk zelf had kunnen doen.

wat ik persoonlijk heel mooi vond om te zien was shell beach, ligt net voor monky mia. dit strand bestaat uit schelpen en was voor mij het eerste strand wat ik in mijn leven zag wat uit schelpen bestond, niet een laagje maar enkele meters.

als in katherine bent is het zekers de moeite waard om een bezoekje te brengen aan de gorge, daar zijn verschillende wandelroutes, erg de moeite waard, ben er zelf 2 x geweest.

verder zul je aan de westkust veel mooie witte stranden vinden waar je alleen bent of maar met een paar andere mensen.
voor goeie reis tips vraag de locals die je onderweg tegen komt.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
coen87
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door coen87 »

ik ben vanaf darwin via de gibb rivver en kalumburu naar broome gerden zo`n 2 maand geleden.
ok heb ik kakadu en litshfield gedaan voor die tijd.
litshfield is heerlijk om te zwemmen in alle watervallen, een 4wd is hier niet echt noodzaakelijk.
voor kakadu is een 4wd echt wel een must, wij hebben hier 5 nachten door gebracht.
echte aanrader in kakadu is de jimjim falls, je kunt hier komen via een 4wd track.

op je weg naar kalumburu moet je zeker even stoppen bij de mitshel falls.
hier kun je uitstekend zwemmen, hierna rij je door naar kalumburu.
en hier heb je honny moon beach.
campeer hier zeker minimaal 1 nachtje, het land is van aboriginals en die zijn hier erg aardig.
zelf 3 nachten gedaan.

probeer ook een kijkje te nemen bij tunnel creek.
en eigenlijk overal op de gib river heb je wel gorges waar je ff lekker kunt afkoelen.
doe het wel rustig aan op de gibb river, het is een vrij ruige weg.
Its not about destenation, its the journey that matters.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hoihoi,

Wij zijn van juli tot november dit jaar van Darwin naar Perth gereisd. Geweldige trip, die we al een keer hadden gedaan toen we minder tijd hadden.

Goed idee om naar Kalumburu te gaan (is een 'road less travelled', de Gibb namelijk is erg populair!), wij campeerden bij Honeymoon Bay net ten noorden van Kalumburu, erg leuk. In het weekend is de 'council office' dicht in Kalumburu en kun je je permit niet ophalen, wij kwamen op zaterdag aan en wilden niet op de 'mission camping' midden in de zon gaan staan voor een aardig bedrag. Dus zijn we iets terug gereden naar de rivierbedding richting Carsson station en hebben daar een paar nachten gestaan. Heerlijk en rustig! Mooie natuur. De weg naar Mitchell Falls was erg intensief en slecht, wordt amper onderhouden. Onze auto had het zwaar te verduren en heeft ook de nodige schade opgelopen. Dus kijk uit en bereid je goed voor. Laat je bandendruk zakken zodat het minder zwaar is op je 'shockies' en je meer grip hebt, zeker in mei net na het regenseizoen!!

We zijn al meerdere keren naar het Francois Peron National Park geweest net boven Monkey Mia. Echt een aanrader met 4WD. Het is erg zanderig, dus belangrijk dat je je banden zeker laat zakken naar 25PSI of minder. Vooral het uiterste puntje is mooi waar rode duinen overgaan in witte stranden met turqoise water is indrukwekkend. Daar zijn ook uitzichtsplatformen waarvanaf wij dolfijnen, mantaroggen, schildpadden, een zeekoe, haaien en heel veel vissen zagen. Met een beetje geluk zie je er ook walvissen!!! Camperen is vaak rustig op de afgelegen campsites in het park.

Miaree Pool net ten zuiden van Karratha is een mooi, gratis plekje aan de rivier. Hoe verder je van de weg afrijdt, hoe rustiger het is. Wij zijn deze keer ook naar Millstream National Park gegaan, het binnenland in vanuit Karratha, erg mooi. Vanuit daar kun je doorrijden naar Karijini National Park, helemaal een aanrader.

90 km onder Broome ligt Barnhill station waar wij anderhalve week hebben doorgebracht, mooie stranden, dolfijnen, walvissen toen wij er waren en niet duur.

Net boven Port Hedland ligt Cape Keraudren ook erg mooi als je van blauwe zee, witte stranden houdt. Wij campeerden daar op het strand alleen!

Cape Leveque (boven Broome) is ook mooi, weg is goed te doen, voornamelijk zanderig (zakken maar met die banden). Middle Lagoon is halverwege het schiereiland erg mooi, het Cape Leveque resort vonden wij wat tegenvallen, maar de kust is schitterend met rode rotsen, witte stranden en blauwe zee.

Het Camps 5 boek is een bijbel voor reizigers hier. Veel gratis plekjes staan erin, campings en precies wat voor faciliteiten je waar hebt. Aanschaf is $50, maar zeker de moeite waard en weer te verkopen voor je terugvliegt.

Mocht je foto's of verhalen willen zien van onze trip, zie onze website, onder Australie 2010 en dan Dusty Road Trip.

Heel veel plezier, maar dat zal wel goed komen!!
Have fun! ^O^
Kim
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
darianoa
Reiziger

Bericht door darianoa »

Karijini National Park is een echte aanrader!! Adembenemend mooi. Een vriend van mij is daar park ranger geweest dus die heeft ons alle mooie plekjes laten zien die niet op de kaart staan :)

Soms moet je naar een bezoekers centrum rijden om een kaartje te kopen voor een NP, of er staat een groot bord met info en een brieven bus waar je geld in moet doen. Soms kun je idd een 'pasje' kopen voor eerdere NP. Dat kunnen ze je dan bij het bezoekerscentrum wel vertellen of het staat op de borden.

New Norcia is ook mooi om te zien. Ongeveer 1,5 noord van Perth. Ga wel voor de rondleiding door het dorpje en een lekkere maaltijd in het Hotel.

Groetjes,
Anne
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Zeer interessante post!! bedankt allemaal
johanenjolijn

Bericht door johanenjolijn »

Afgelopen augustus zijn wij van darwin via de gibb river road naar perth gereisd. Het beste stuk van australie vonden wij!! Wij raden aan; jimjim falls in kakadu np, purnululu np met de bungel bungels, op de gibb river road afslaan naar de menning gorge. Erg mooie wandeling waar wij echt het outback gevoel hadden. Bij broome omhoog naar het uiterste puntje erg mooi strand, monkey mia en kirinji np.
Wij hadden ook een 4wd camper gehuurd maar mochten helaas niet naar de mitchel falls.. omdat de weg te slecht is.
Zoals al eerder vernoemd, het camps boek is een echte must! Zeker je geld waard. Je moet bij kakadu np een parkpas kopen, die is gewoon bij het park verkrijgbaar in het informatie centrum. Voor west australie kun je een parken pas kopen in een vvv, die dan in alle parken geldig is, ik weet niet precies meer voor hoe veel maar wij hebben ons voordeel daar wel uitgehaald.

Geniet van de reis! Wij zouden hem zo over willen doen.
Plaats reactie