Fotocamera kopen voor de backpack reis
Fotocamera kopen voor de backpack reis
Ha medereizigers,
Ik ga binnenkort een backpack reis maken door Zuid-Azië en speur al enige tijd rond op deze site. Ik heb hier de tips voor bijvoorbeeld vaccinaties en een reisverzekering afgehaald. Wat ik echter niet zo goed kan vinden (eerder gedateerd) is een nieuwe frisse blik op camera's...
Om een lang verhaal kort te maken, ik wil een (geavanceerde) digitale fotocamera aanschaffen, en heb hierbij hulp van jullie nodig.
Budget is ongeveer 300 euro, en dat is inclusief batterijen/accu en een memory card.
Wat moet de fotocamera kunnen?
-Foto's van afstand maken, zonder dat daarbij de kwaliteit van de foto minder wordt.
-Panorama's kunnen maken.
-Kwalitatief nog steeds redelijke foto's maken met weinig licht.
-Hij moet enigzinds handig in gebruik zijn. Ik heb geen verstand van fotografie.
-Er moet veel detail te zien op zijn.
-Hij moet enigzinds goed om kunnen gaan met bewegende 'targets' (als je dieren fotografeerd).
Wat moet de fotocamera niet kunnen?
-Spiegelreflex hoeft niet.
Welke heb ik gezien?
http://www.pixmania.nl/nl/nl/4811834/ar ... nrood.html
(maakt volgens de consumentenbond de beste kwalitatieve foto's maar is onhandig in gebruiksgemak, ofwel zelf veel uitzoeken. Is daarbij goedkoop!!)
http://www.pixmania.nl/nl/nl/2487762/ar ... c-hx1.html
(De beroemde sony cybershot, is leuk afgeprijsd, heeft over het algemeen goeie beoordelingen. Volgens de consumentenbond de beste allround camera, en heeft een internationale prijs gewonnen, zie site).
Hebben jullie andere suggesties of tips?
Groet,
Freek.
Ik ga binnenkort een backpack reis maken door Zuid-Azië en speur al enige tijd rond op deze site. Ik heb hier de tips voor bijvoorbeeld vaccinaties en een reisverzekering afgehaald. Wat ik echter niet zo goed kan vinden (eerder gedateerd) is een nieuwe frisse blik op camera's...
Om een lang verhaal kort te maken, ik wil een (geavanceerde) digitale fotocamera aanschaffen, en heb hierbij hulp van jullie nodig.
Budget is ongeveer 300 euro, en dat is inclusief batterijen/accu en een memory card.
Wat moet de fotocamera kunnen?
-Foto's van afstand maken, zonder dat daarbij de kwaliteit van de foto minder wordt.
-Panorama's kunnen maken.
-Kwalitatief nog steeds redelijke foto's maken met weinig licht.
-Hij moet enigzinds handig in gebruik zijn. Ik heb geen verstand van fotografie.
-Er moet veel detail te zien op zijn.
-Hij moet enigzinds goed om kunnen gaan met bewegende 'targets' (als je dieren fotografeerd).
Wat moet de fotocamera niet kunnen?
-Spiegelreflex hoeft niet.
Welke heb ik gezien?
http://www.pixmania.nl/nl/nl/4811834/ar ... nrood.html
(maakt volgens de consumentenbond de beste kwalitatieve foto's maar is onhandig in gebruiksgemak, ofwel zelf veel uitzoeken. Is daarbij goedkoop!!)
http://www.pixmania.nl/nl/nl/2487762/ar ... c-hx1.html
(De beroemde sony cybershot, is leuk afgeprijsd, heeft over het algemeen goeie beoordelingen. Volgens de consumentenbond de beste allround camera, en heeft een internationale prijs gewonnen, zie site).
Hebben jullie andere suggesties of tips?
Groet,
Freek.
Re: Fotocamera kopen voor de backpack reis
Hee Freek,
Ik heb een beetje verstand van camera's. Ik zou er eentje nemen met beeldstabilisatie. Werkte bij mij zelfs toen ik op een olifant zat:P
Misschien eventjes iets waar je misschien niet aan gedacht hebt: er zijn tegenwoordig steeds meer waterdichte en shockvaste camera's... aangezien je een camera voor een backpackreis zoekt... Ik weet niet hoe de kwaliteit is. Schijnt wel redelijk te zijn. Ik zag ze ook al bij de mediamarkt voor onder de 300 euro.
Veel succes met vinden van je camera!
(vergeet ookniet dat ie ergonomisch moet zijn! Ik heb zo'n handvat als die van de nikon en dat bevalt me prima. Oké de camera is wat groter, maar met die kleine heb ik minder grip. Volgens mij kan je bij de bcc de camera in je handen houden:P misschien een tip?)
Groetjes Liza
Ik heb een beetje verstand van camera's. Ik zou er eentje nemen met beeldstabilisatie. Werkte bij mij zelfs toen ik op een olifant zat:P
Misschien eventjes iets waar je misschien niet aan gedacht hebt: er zijn tegenwoordig steeds meer waterdichte en shockvaste camera's... aangezien je een camera voor een backpackreis zoekt... Ik weet niet hoe de kwaliteit is. Schijnt wel redelijk te zijn. Ik zag ze ook al bij de mediamarkt voor onder de 300 euro.
Veel succes met vinden van je camera!
(vergeet ookniet dat ie ergonomisch moet zijn! Ik heb zo'n handvat als die van de nikon en dat bevalt me prima. Oké de camera is wat groter, maar met die kleine heb ik minder grip. Volgens mij kan je bij de bcc de camera in je handen houden:P misschien een tip?)
Groetjes Liza
Een paar maanden geleden heb ik voor ongeveer 280 euro (incl. 8 gb sdkaart en tasje) een Canon Powershot SX210 IS gekocht en ik ben er ongelooflijk blij mee. Hij heeft 14x digitale zoom, wat ik heel erg ok vind, en ook 14 megapixels. Verder heef hij inderdaad ook zo'n stabilizer en ik heb echt het idee dat dat werkt. In een hobbelende bus kan ik prima scherpe foto's maken. Ook de foto's in het donker vallen me erg mee. Heb bijvoorbeeld best goede foto's van een grote kathedraal van binnen en van de Notre Dame bij nacht. Wat ook leuk is aan deze camera is dat hij naast ook automatische stand ook heel veel mogelijkheden heeft om zelf dingen in te stellen. Bij simpelere compactcamera's kan dat vaak niet, maar je kan er voor kiezen om de sluitertijd en diafragma zelf in te stellen. Ik heb er nu nog niet zo veel verstand van maar ben het allemaal aan het leren en een beetje aan het experimenteren en ik denk dat het wel heel leuk kan zijn. Hier zijn de specificaties trouwens: http://www.canon.nl/for_home/product_fi ... _SX210_IS/
Ik heb deze camera overigens (na hem in de winkel even te hebben bekeken) gekocht bij camera4all.nl. Daar was hij op dat moment het goedkoopst en het is prima bevallen. Hij is nu alweer goedkoper daar zie ik, maar ik weet niet of zwart nog verkrijgbaar is.
Oja, je zou ook eens kunnen kijken naar de Panasonic Lumix TZ10 of TZ8, deze zijn volgens mij vergelijkbaar met mijn camera. Beide zijn nog wel lekker compacte camera's, dus dat is fijn voor op reis. Ze krijgen ook allebei goeie reviews volgens mij!
Veel succes ermee!
Ik heb deze camera overigens (na hem in de winkel even te hebben bekeken) gekocht bij camera4all.nl. Daar was hij op dat moment het goedkoopst en het is prima bevallen. Hij is nu alweer goedkoper daar zie ik, maar ik weet niet of zwart nog verkrijgbaar is.
Oja, je zou ook eens kunnen kijken naar de Panasonic Lumix TZ10 of TZ8, deze zijn volgens mij vergelijkbaar met mijn camera. Beide zijn nog wel lekker compacte camera's, dus dat is fijn voor op reis. Ze krijgen ook allebei goeie reviews volgens mij!
Veel succes ermee!
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Hallo,
Ik ben 3 jaar onderweg geweest en heb 2 camera's versleten. Wij hebben 2 keer een canon gehad. Inderdaad met image stabilater ofzo. Verder hebben wij bewust er voor gekozen om met baterijen aan te schaffen waarom omdat als je veel onderweg is je niet altijd kunt laden en dan wil je net foto's maken camera leeg. Je kunt snel onderweg baterrijen kopen en gaan met die banaan. Wij hebben daar veel voordeel van gehad. Wij gebruiken daarnaast oplaadbare batterijen voor als we wel stroom hebben.
groetjes van Moira
Ik ben 3 jaar onderweg geweest en heb 2 camera's versleten. Wij hebben 2 keer een canon gehad. Inderdaad met image stabilater ofzo. Verder hebben wij bewust er voor gekozen om met baterijen aan te schaffen waarom omdat als je veel onderweg is je niet altijd kunt laden en dan wil je net foto's maken camera leeg. Je kunt snel onderweg baterrijen kopen en gaan met die banaan. Wij hebben daar veel voordeel van gehad. Wij gebruiken daarnaast oplaadbare batterijen voor als we wel stroom hebben.
groetjes van Moira
Ik heb dit jaar een Panasonic Lumix TZ10 gekocht, 12x zoom. Ben er blij mee, hoewel die soms wat minder sterk is als er minder licht is. TZ8 is dezelfde, maar zonder GPS en daarom goedkoper.
Mijn eerste lumix, maar ik wil niet meer anders. Lumix schijnt bekend te staan om de goede lenzen. En dat ze snel de batterij leegtrekken.
Maar dan zijn er weer genoeg Lumix camera's waar je uit kan kiezen.
Succes ermee
Mijn eerste lumix, maar ik wil niet meer anders. Lumix schijnt bekend te staan om de goede lenzen. En dat ze snel de batterij leegtrekken.
Maar dan zijn er weer genoeg Lumix camera's waar je uit kan kiezen.
Succes ermee

Hey Liza,
je hebt optische en mechanische beeldstabilisatie:
Bij optische beeldstabilisatie wordt de trillingsonscherpte gecompenseerd door het optische pad naar de sensor te corrigeren. Er worden piezoelektrische sensors (gyroscopische sensors) gebruikt om de trillingen te detecteren. De resulterende trillingscompensatie vindt plaats over 2 assen, de horizontale en de vertikale. Meestal kan de verticale as worden uitgeschakeld, waardoor je zelfs bij de techniek van het 'meetrekken met een bewegend onderwerp' de horizontale beeldstabilisatie ingeschakeld kunt laten. Het mooie van beeldstabilisatie in de lens, is dat er per objectief de meest ideale stabilisatie wordt verkregen. En een bijkomend voordeel is dat je door de zoeker van de camera het resultaat van de compensatie kunt zien: de zoeker legt immers het beeld vast door de lens, via de spiegel. Je kijkt door de lens, waardoor je ook de beeldstabilisatie ziet.
Bij mechanische beeldstabilisatie wordt de sensor bewogen om de trillingen op te heffen. De sensor beweegt dan heen en weer in tegengestelde richting van de ongewenste trillingen. Deze techniek wordt vaak "Anti-Shake" genoemd. Een van de nadelen hiervan is dat het beeld door de zoeker niet gestabiliseerd wordt, wat bij optische beeldstabilisatie wél het geval is.
Of te wel altijd gaan voor een camera met optische beeldstabilisatie?
verder is ook de tip van Moira wel handig
- Prijs: 210 Euro
- NIKKOR wideangle 15x zoom lens
- HD movie recording with stereo sound and optical zoom
- 7.6 cm (3-inch) LCD monitor
- Long battery life
- Vijf functies tegen onscherpte waarmee onscherpe foto's automatisch worden voorkomen. Vibratiereductie (is een optische beeldstabilisator) met sensorverschuiving beperkt samen met elektronische vibratiereductie (eVR) de effecten van cameratrilling. Hoge ISO-lichtgevoeligheid (tot 6400/3200**) vermindert de kans op onscherpte bij opnamen van snel bewegende onderwerpen of bij weinig licht. Bewegingsdetectie corrigeert beweging van de camera en het onderwerp. BSS (Best Shot Selector) selecteert automatisch de beste opname uit tien opeenvolgende opnamen.
- Het NIKKOR-groothoekobjectief met 15x zoom
- Lange levensduur batterijen: u kunt tot 4,5 uur* aan filmclips opnemen of ongeveer 830 foto's maken met de meegeleverde AA-formaat lithiumbatterijen.
- Een resolutie van 12,1 megapixels
- Automatische onderwerpselectie selecteert de optimale onderwerpstand voor veelvoorkomende fotografische situaties.
- Intelligent portretsysteem: geavanceerde automatische functies voor perfecte portretten. Glimlachtimer maakt de foto wanneer de geselecteerde persoon glimlacht. Knipperwaarschuwing waarschuwt wanneer iemand de ogen gesloten had. Door de geavanceerde gezichtprioriteit-AF met ingebouwde rode-ogencorrectie kan de camera snel en nauwkeurig tot twaalf gezichten in het beeld detecteren en erop scherpstellen, en daarbij rode ogen als gevolg van flitslicht corrigeren op het moment dat u de foto maakt.
- Vijftien onderwerpstanden bieden optimale instellingen voor veelvoorkomende fotografische stijlen, effecten en situaties.
- Opnamestand Sport continu: maak tot 30 opeenvolgende opnamen met een maximale snelheid van 13 beelden per seconde.
- In de macrostand kunt u onderwerpen op slechts 3 cm afstand fotograferen en kleine details haarscherp vastleggen.
Wat vinden jullie hiervan?
groet,
Freek
Bedankt voor je tips, ik ben naar mediamarkt geweest om camera's vast te houden en ik moet zeggen, wanneer de camera iets minder compact is, heeft die toch wel een fijnere grip. Verder heb ik zelf ook even uitgezocht wat beeldstabilisatie is en wat mij opvalt is het volgende:Liza! schreef:Hee Freek,
je hebt optische en mechanische beeldstabilisatie:
Bij optische beeldstabilisatie wordt de trillingsonscherpte gecompenseerd door het optische pad naar de sensor te corrigeren. Er worden piezoelektrische sensors (gyroscopische sensors) gebruikt om de trillingen te detecteren. De resulterende trillingscompensatie vindt plaats over 2 assen, de horizontale en de vertikale. Meestal kan de verticale as worden uitgeschakeld, waardoor je zelfs bij de techniek van het 'meetrekken met een bewegend onderwerp' de horizontale beeldstabilisatie ingeschakeld kunt laten. Het mooie van beeldstabilisatie in de lens, is dat er per objectief de meest ideale stabilisatie wordt verkregen. En een bijkomend voordeel is dat je door de zoeker van de camera het resultaat van de compensatie kunt zien: de zoeker legt immers het beeld vast door de lens, via de spiegel. Je kijkt door de lens, waardoor je ook de beeldstabilisatie ziet.
Bij mechanische beeldstabilisatie wordt de sensor bewogen om de trillingen op te heffen. De sensor beweegt dan heen en weer in tegengestelde richting van de ongewenste trillingen. Deze techniek wordt vaak "Anti-Shake" genoemd. Een van de nadelen hiervan is dat het beeld door de zoeker niet gestabiliseerd wordt, wat bij optische beeldstabilisatie wél het geval is.
Of te wel altijd gaan voor een camera met optische beeldstabilisatie?
verder is ook de tip van Moira wel handig
Of te wel mijn keuze is gevallen op een camera van NIkon namelijk de L110Moira schreef: Verder hebben wij bewust er voor gekozen om met baterijen aan te schaffen waarom omdat als je veel onderweg is je niet altijd kunt laden en dan wil je net foto's maken camera leeg. Je kunt snel onderweg baterrijen kopen en gaan met die banaan. Wij hebben daar veel voordeel van gehad. Wij gebruiken daarnaast oplaadbare batterijen voor als we wel stroom hebben. groetjes van Moira
- Prijs: 210 Euro
- NIKKOR wideangle 15x zoom lens
- HD movie recording with stereo sound and optical zoom
- 7.6 cm (3-inch) LCD monitor
- Long battery life
- Vijf functies tegen onscherpte waarmee onscherpe foto's automatisch worden voorkomen. Vibratiereductie (is een optische beeldstabilisator) met sensorverschuiving beperkt samen met elektronische vibratiereductie (eVR) de effecten van cameratrilling. Hoge ISO-lichtgevoeligheid (tot 6400/3200**) vermindert de kans op onscherpte bij opnamen van snel bewegende onderwerpen of bij weinig licht. Bewegingsdetectie corrigeert beweging van de camera en het onderwerp. BSS (Best Shot Selector) selecteert automatisch de beste opname uit tien opeenvolgende opnamen.
- Het NIKKOR-groothoekobjectief met 15x zoom
- Lange levensduur batterijen: u kunt tot 4,5 uur* aan filmclips opnemen of ongeveer 830 foto's maken met de meegeleverde AA-formaat lithiumbatterijen.
- Een resolutie van 12,1 megapixels
- Automatische onderwerpselectie selecteert de optimale onderwerpstand voor veelvoorkomende fotografische situaties.
- Intelligent portretsysteem: geavanceerde automatische functies voor perfecte portretten. Glimlachtimer maakt de foto wanneer de geselecteerde persoon glimlacht. Knipperwaarschuwing waarschuwt wanneer iemand de ogen gesloten had. Door de geavanceerde gezichtprioriteit-AF met ingebouwde rode-ogencorrectie kan de camera snel en nauwkeurig tot twaalf gezichten in het beeld detecteren en erop scherpstellen, en daarbij rode ogen als gevolg van flitslicht corrigeren op het moment dat u de foto maakt.
- Vijftien onderwerpstanden bieden optimale instellingen voor veelvoorkomende fotografische stijlen, effecten en situaties.
- Opnamestand Sport continu: maak tot 30 opeenvolgende opnamen met een maximale snelheid van 13 beelden per seconde.
- In de macrostand kunt u onderwerpen op slechts 3 cm afstand fotograferen en kleine details haarscherp vastleggen.
Wat vinden jullie hiervan?
groet,
Freek
Ik denk dat dit punt tegenwoordig minder belangrijk is dan een paar jaar geleden. Accu's van camera's gaan tegenwoordig veel langer mee dan vroeger!Moira schreef:Je kunt snel onderweg baterrijen kopen en gaan met die banaan. Wij hebben daar veel voordeel van gehad. Wij gebruiken daarnaast oplaadbare batterijen voor als we wel stroom hebben.
Kijken naar mijn semi-compactcamera: ik kan met deze camera wanneer ik de flitser gebruik meer dan 250-300 foto's maken. Zonder gebruik van de flitser zullen dat er nog meer zijn. Met 250-300 foto's kunnen de meeste mensen wel een paar dagen vooruit, en voor 20-30 euro koop je bovendien een reserveaccu.
Kijkend naar mijn hele oude (6 jaar) camera met batterijen: veel batterijen die ik onderweg kocht, waren van dusdanig slechte kwaliteit dat ze meer een halve dag tot een dag meegingen!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
ik zat eigenlijk met dezelde vraag als jij, OP en ik heb net vorige week een camera gekocht: de canon powershot sx30. hij is wel ietsje duurder (400 euro) maar is dit geld echt waard! 35x optische zoom wat echt fantastisch is (had ik m maar een paar maanden terug dan had ik nu topfoto's van de orang hutans van Sumatra). ook als je maximaal inzoomed krijg je heldere foto's. groothoek (24mm), 14.1 megapixel. uitklapbaar en 360 graden draaibaar lcd scherm.
verder weet ik er nog niet zoveel van, ga zo weer het bos in om er mee te spelen. werkt op de automaat iig super maar heeft ook veel mogelijkheden om zelf creatief te zijn.
verder weet ik er nog niet zoveel van, ga zo weer het bos in om er mee te spelen. werkt op de automaat iig super maar heeft ook veel mogelijkheden om zelf creatief te zijn.
amassakoul
Volgens mij wordt mechanische stabilisatie niet gedaan bij compact camera's maar meer bij spiegel reflexen.
Daarnaast wil ik de volgende tip mee geven. Als je wilt dat je in het donker goeie foto's kunt maken zoek een camera waarin je zelf de ISO waarden kunt aanpassen. Hoe hoger je het getal zet hoe meer licht die vangt (na deel is je krijgt een klein beetje ruis maar als je het een beetje doet valt het reuze mee).
Daarnaast wil ik de volgende tip mee geven. Als je wilt dat je in het donker goeie foto's kunt maken zoek een camera waarin je zelf de ISO waarden kunt aanpassen. Hoe hoger je het getal zet hoe meer licht die vangt (na deel is je krijgt een klein beetje ruis maar als je het een beetje doet valt het reuze mee).
Kan je dat dan niet bij alle camera's?Sieniej schreef:Als je wilt dat je in het donker goeie foto's kunt maken zoek een camera waarin je zelf de ISO waarden kunt aanpassen. Hoe hoger je het getal zet hoe meer licht die vangt (na deel is je krijgt een klein beetje ruis maar als je het een beetje doet valt het reuze mee).
De ruis is gewoon rampzalig bij digitale compactcamera's wegens hun kleinere sensor die gevoeliger voor ruis is dan die van een spiegelreflexcamera. En een fullframe spiegelreflexcamera is nog weer minder gevoelig voor ruis.
Maak de TS dus niets wijs

Even enkele eisen van TS aantippen:
- Foto's van afstand maken, zonder dat daarbij de kwaliteit van de foto minder wordt.
Als een foto niet goed is, is dat meestal omdat je niet dicht genoeg bij je onderwerp stond.
Gebrek aan contrast en scherpte, ruis ... allemaal neveneffecten. En gebruik zeker niet die digitale zoom.
- Kwalitatief nog steeds redelijke foto's maken met weinig licht.
Bij weinig licht zal je langere sluitertijden moeten gebruiken die dan weer een statief vereisen. Langere sluitertijden veroorzaken een opwarming van je toestel dat dan weer ruis veroorzaakt.
ISO omhoog veroorzaakt hoe dan ook ruis.
Groter diafragma (kleine f-waarde) is daarom de eerste stap, maar kan resulteren in een onwenselijk beperkt scherptegebied. Dit zou wel de eerste stap van de drie kunnen zijn, waarbij de ISO de aller aller aller laatste is.
- Er moet veel detail te zien op zijn.
Beperk je dan tot de momenten dat je voldoende licht hebt of gebruik je flash.
- Hij moet enigzinds goed om kunnen gaan met bewegende 'targets' (als je dieren fotografeerd).
Je verlangt wel veel van een compactje. Je weet toch dat als je afdrukt om die springende dolfijn te 'schieten' deze al lang weer onder water is als je camera de foto maakt? Zo snel is een compact camera als het ware.
Maar voor een 'target' op het vasteland kan je met het verhogen van de sluitersnelheid al heel wat winnen.
Nu nog hopen dat de autofocus nog een beetje mee wil ...
- Ik heb geen verstand van fotografie.
Oeps !!! ... ik dacht het al

Wat betreft de keuze van camera; baseer je op de reviews die je op internet of in de boekskes vindt.
En ten slotte ... het is niet de camera maar de persoon er achter die de foto's maakt

-
- Reisexpert
- Contacteer:
Het is ook heel persoonlijk met die batterijen maar ik heb nooit last gehad van dat ik batterijen kocht en dat die niet lang meegingen. Ik heb er in Azie zeer veel plezier mee gehad. Wij hebben regelmatig gehad dat we zonder zat en zelfs in een klein dorpje kon ik nog batterijen kopen. Maar goed ik ben uitgereisd in die zin mijn wereldreis is voorbij en ik ga binnenkort eens kijken naar een spiegelreflex voor in Nieuw Zeeland zodat ik nog mooiere foto;s daar kan gaan maken.
(Ik heb het topic even snel scannend gelezen, dus vooraf sorry als deze opmerkingen al gegeven zijn.)
De combinatie van een hoog aantal megapixels en een kleine censor (compactcamera) met een hoge ISO-waarde is funest voor je foto's. Eindeloos veel ruis is het resultaat, daar worden je vakantieplaatjes niet mooier van. Ruis vergroot daarbij ook de onscherpte, dat wil je niet.
Je wilt goede foto's maken bij weinig licht: overweeg een compact en stevig statief, een Gorillapod bijvoorbeeld.
Panoramafoto's maken kan iedereen naderhand in een beeldbewerkingsprogramma. De tijd van APS-rolletjes is voorbij
Als je specificaties leest, sla de term 'digitale zoom' over. Dat is onzinnig, want daarmee zoom je in het beeld dat je al hebt en daarmee verlies je enorm veel aan scherpte en kwaliteit. Optische zoom is alleen van belang.
De combinatie van een hoog aantal megapixels en een kleine censor (compactcamera) met een hoge ISO-waarde is funest voor je foto's. Eindeloos veel ruis is het resultaat, daar worden je vakantieplaatjes niet mooier van. Ruis vergroot daarbij ook de onscherpte, dat wil je niet.
Je wilt goede foto's maken bij weinig licht: overweeg een compact en stevig statief, een Gorillapod bijvoorbeeld.
Panoramafoto's maken kan iedereen naderhand in een beeldbewerkingsprogramma. De tijd van APS-rolletjes is voorbij

Als je specificaties leest, sla de term 'digitale zoom' over. Dat is onzinnig, want daarmee zoom je in het beeld dat je al hebt en daarmee verlies je enorm veel aan scherpte en kwaliteit. Optische zoom is alleen van belang.
Don't dream your life - Live your dream