Westkust Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Jeejee

Route Australie Westkust en Zuidkust december 2009

Bericht door Jeejee »

Wij gaan in december naar 3,5 weken naar Australie. We hebben retourtickets Sydney. Hebben jullie tips over de route (must see / haalbaarheid)?

We denken aan:

Oostkust:
Een kleine twee weken Sydney - Cairns met de bus (hop-on/hop-off --> het stuk sydney-brisbane slaan we over). We willen dan in elk geval (de omgeving van) Brisbane, Fraser Island of Whitsundays (één van de twee) en Cairns zien. Wat zijn jullie ervaringen: Fraser Island of Whitsundays (of helemaal een ander eiland??) ? Wellicht Cape Tribulation en/of paar dagen regenwoud (kan dat nog in deze periode: midden december)? Tips voor onze route en must sees?

Zuidkust:
Vervolgens vliegen van Cairns op Adelaide en dan 1 week van Adelaide naar Sydney de Great Ocean Road afreizen met een camper. Hier nog tips over wat we niet mogen missen? En is het handig en haalbaar dit stuk met de camper te doen?

Hoor heel graag jullie ideeen!
Laatst gewijzigd door Jeejee op 20 okt 2009 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Route Australie Westkust en Zuidkust december 2009

Bericht door bolletjeom »

je bedoelt de oost kust ?!?! ;)
Brisbane overslaan kan ik me wel in vinden. Het stuk net ten noorden van Sydney met de national parken vond ik wel mooi, maar goed. je kunt niet alles gaan zien. Fraser island was leuk maar met name omdat we met een klein groepje een jeep hadden gehuurd en niet vast zaten in een tour. Met de jeep rijden is overigens nog niet zo eenvoudig. Gelukkig hadden we israeli bij ons met legertraining dus kwamen we niet te vaak vast te zitten in het mulle zand.
Withsunday Islands. wel ok. Het is er mooi maar als je rond Cairns ook nog in het water gaat liggen om te snorkelen zou je withsundays kunnen overslaan als je in tijdnood zit.

Adelaide naar Sydney is te doen in een week. De prijzen van de campings aan de Great Ocean road zijn pittig. We hebben dan ook een nacht op de parkeerplaats gestaan bij een backpackers omdat het goedkoper was en de faciliteiten beter. ( Bells Beach Backpackers, Torquay ).
Caravanpark(hennastreet)in Warrnambool was ook te doen (muziek in de douche!).

De great Ocean Road zelf was minder indrukwekkend dan ik verwacht had. Het is wel mooi hoor maar je rijdt best weinig echt langs de kust. Je kunt er wel veel Koala's in de bomen zien als je een goede spotter bent.
Na Melbourne zou je via de Snowy mountains kunnen gaan en Canberra ....lees anders eens mijn reisverslagen op www.bolletjeom.nl dan kan je zien hoeveel je kunt zien en doen met weinig tijd!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
jasmijn86
Vakantieganger

Westkust

Bericht door jasmijn86 »

Is de Westkust goed te bereizen met het openbaar vervoer?
Darwin-Perth, is dat te doen binnen een tijdsbestek van 2 maanden?
Maf

Re: Westkust

Bericht door Maf »

De Westkust is te bereizen via het OV. Ik heb zelf gereisd met een Wicked maar mensen tegengekomen die het met OV deden. Deze mensen moesten echter vaak liften als ze ergens heen wilden naar iets van een park en waren wel erg afhankelijk; dit omdat er wel OV is, maar weinig.

Je moet goed kijken wat je wilt bezoeken, en of je daar wel kan komen met het OV. Nu is liften meestal geen groot probleem, maar hou het in gedachten.
jdeheij
Reiziger
Contacteer:

Re: Westkust

Bericht door jdeheij »

De westkust is erg mooi en minder toeristisch dan de oostkust. Meer nationale parken enzo. Daardoor is er ook minder OV. Als het kan zou ik een camper huren. Maar ik zou zeker de westkust niet overslaan.
Jeroen en Anita

mei 2011 westkust of oostkust omhoog

Bericht door Jeroen en Anita »

Beste medereizigers,
wij zijn van plan om volgend jaar voor ca. 5 1/2 week naar Australie te gaan. We beginnen met een familiebezoekje in Melbourne. Ons idee was om vervolgens een kleine camper te huren en hiermee via de oostkust naar Darwin te reizen. We willen voornamelijk veel bizarre natuur zien, we houden allebei van wandelen, en we hebben minder met drukken steden. Ik hoorde dat het regenseizoen in Darwin rond eind mei wel is afgelopen, dus hebben we het reisschema zo opgesteld dat we Noord-Australie rond die tijd bezoeken.
We beginnen natuurlijk wel in de winter in het zuiden.
Nu hoorden we van een reiziger dat de oostkust op zich mooi is, maar dat het weer in het noordelijk gedeelte (tussen Brisbane en Cairns) in deze periode bepaald niet best is.
Zij advieseerde ons om vanaf Melbourne naar Perth te vliegen en via de westkust naar het Noorden te reizen. Een uitstapje eerst richting het vruchtbare zuiden onder Perth is dan voor ons wandel-idee mogelijk een mooie aanvulling.
Wij houden natuurlijk wel van een beetje zonnnig en niet te koud weer op vakantie.

Zijn er reizigers die ons kunnen helpen met deze afweging?

Ook zijn we (in 1 van de opties) op zoek naar een manier om ons te vervoeren. We denken zelf aan een kleine camper. Is dat ook geschikt voor de westkust-route? en weet iemand een fatsoenlijk huuradres? (niet type vrachtwagen, maar een gewoon eenvoudige campeerwagen voor 2 pers.)

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Jeroen en Anita
bjorn86

Re: mei 2011 westkust of oostkust omhoog

Bericht door bjorn86 »

Hallo Jeroen en Anita,

Ikzelf zal 19 april voor 1 jaar richting Australië en Nieuw-Zeeland vertrekken. Derhalve heb ik ook veel onderzoek gedaan naar mogelijk reisroutes en het weer op de verschillende momenten in het jaar in Australië.

Als jullie voor het mooie weer willen kiezen kunnen jullie in die periode beter van Perth omhoog naar Darwin reizen. Het regenseizoen loopt namelijk van november tot april. En het droogseizoen begint vanaf halverwege april tot november. Dit geld voor de bovenste helft van Australië. De onderste helft geldt hetzelfde als hier, maar dan het tegenovergestelde. Op deze manier kan ik er dus voor zorgen dat ik met de zon mee reis :).

Ook voor deze route zijn er genoeg mogelijkheden voor het huren van een camper of auto. Ik zal jullie een paar sites geven waar je kunt kijken:
- http://www.britz.com
- http://www.wickedcampers.com.au

Hopelijk hebben jullie wat aan deze informatie.

Wens jullie een hele fijne reis!

Groetjes,

Björn
Margot Bendijk

Facebook comment

Bericht door Margot Bendijk »

Als ik je hoor zeggen 'we houden van wilde natuur' - dan denk ik, ga naar de westkust en niet naar de oostkust!!!!!!!
Kims
Reisexpert

Re: mei 2011 westkust of oostkust omhoog

Bericht door Kims »

Hoihoi,

Wij wonen nu 5 jaar in Australie en hebben ondertussen heel wat gezien. Maar ons favoriet is en blijft voorlopig de westkust, echt schitterend. Van het zuiden van Western Australie waar het een gematigd/koel/bosachtig klimaat, rij je via intens droge gebieden, schitterende kusten naar de tropen. Vooral de Kimberleyregio is schitterend. Als je de mogelijkheid hebt om een 4WD te huren en de Gibb River Road (en bij voorkeur ook naar de Mitchell Falls) te rijden, dan heb je gegarandeerd indrukwekkende, mooie natuur!! En natuurlijk zijn de national parks rond Darwin (waar we 2 jaar hebben gewoond) echt een aanrader.

Onze site is http://www.2girlzlovinglife.com, mocht je wat foto's willen bekijken van o.a. onze laatste trip van Darwin naar Perth van 4 maanden! Super! ^O^
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
CorM

Westkust Australië

Bericht door CorM »

Wij (echtpaar van 70) willen dit najaar van Darwin naar Perth reizen. Met een camper. Op de vakantiebeurs vertelde men ons dat er ZEER saaie sukken bij zitten. Klopt dat? Wie heeft ervaring? Is de Gibb Road goed te doen met een four-wheel drive?
Nog andere tips?
Hartelijk dank bij voorbaat!

Cor de Mos
Kims
Reisexpert

Re: Westkust Australië

Bericht door Kims »

Hallo,

Wij vinden de westkust geweldig mooi. Inderdaad grote afstanden, maar toch veel te zien en zeer indrukwekkende natuur. Wij waren op de Gibb River Road in augustus 2010 en die was toen erg goed (de weg naar de Mitchell Falls daarentegen niet...). Het ligt er aan wanneer de 'grader' er overheen is geweest om het wegdek vlak te maken en in welk jaargetijden je gaat. Net na de 'wet season' zijn de rivieren nog vrij hoog en zijn sommige rivierovergangen pittiger. Maar de weg wordt pas open verklaard als de weg echt begaanbaar is. In het algemeen is het een goed bereisbare weg en doordat er veel andere reizigers zijn, is er altijd hulp in de buurt. Laat de bandendruk van de 4WD zakken tot ongeveer 25 a 30 PSI, dan heb je minder last van de hobbels, meer grip, minder kans op lekke banden en is het beter voor je auto's vering en rijdt naar de omstandigheden.

Op onze website staat onze trip van Darwin naar Perth onder Australia 2010 - Dusty Road Trip voor info waar wij zijn geweest.

Voor meer info zie ook mijn commentaar op deze vraag:
4wd-mei-perth-kimberley-kakadu-darwin-t8100.html

Mochten jullie meer vragen hebben, laat maar weten.
Veel plezier! 8-)
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

de west kust is inderdaad lange afstanden en soms ook veel het zelfde uitzicht, maar heb er toen der tijd erg van genoten en staat bij mij hoger aangeschreven dan de oostkust. dit omdat er gewoon leuke dingen te zien zijn zo als een strand van schelpen, wat door de natuur gevormd is, vond dit echt vreemd. dus ik zou zeggen lekker doen, die gibb road geen ervaring mee want reed met een ford falcon rond en die durfde ik niet die weg op te sturen, maar van verhalen is die erg de moeite waard en staat die dus nog bij mij op het lijstje van te doen.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
CorM

Bericht door CorM »

Ron schreef:de west kust is inderdaad lange afstanden en soms ook veel het zelfde uitzicht, maar heb er toen der tijd erg van genoten en staat bij mij hoger aangeschreven dan de oostkust. dit omdat er gewoon leuke dingen te zien zijn zo als een strand van schelpen, wat door de natuur gevormd is, vond dit echt vreemd. dus ik zou zeggen lekker doen, die gibb road geen ervaring mee want reed met een ford falcon rond en die durfde ik niet die weg op te sturen, maar van verhalen is die erg de moeite waard en staat die dus nog bij mij op het lijstje van te doen.
Hartelijk dank voor de reactie!! Daar kunnen we ons voordeel mee doen!

Vriendelijke groeten,

Cor de Mos
CorM

Route westkust Australië

Bericht door CorM »

Mij valt op dat de trip langs de westkust van Australië vaak van Perth naar Darwin wordt gemaakt. Wij wilden juist in Darwin beginnen. Heeft Perth - Darwin voordelen?
B.V.D. voor reacties!
CorM
Kims
Reisexpert

Re: Route westkust Australië

Bericht door Kims »

Hoi Cor,

Het ligt eraan wanneer je reist, de route heeft geen voordeel de ene of de andere kant op. Het slimste is om met de seizoenen mee te reizen. Hou er rekening mee dat tussen oktober en april het in de tropen heet, benauwd en niet echt prettig is om rond te reizen. Daarnaast is er grote kans op moessonregens tussen november en maart, die de wegen kunnen overstromen en ervoor kunnen zorgen dat je beperkt bent in waar je heen kunt gaan.

En van half juni tot half juli hebben kinderen in het tropische noorden hun grote vakantie, veel mensen gaan dan camperen in het noorden waardoor het overal drukker kan zijn.

Het kan zijn dat het via verhuurbedrijven duurder is om van Darwin naar Perth te rijden of andersom, omdat ze dan auto's teveel hebben op een bepaald punt. Dat kan ook een overweging zijn bij het kiezen van de route.

Wanneer gaan jullie?

Groetjes
Plaats reactie