Toen Shirley en ik samen op reis gingen waren we in de veronderstelling dat we met de rugzak de wijde wereld in gingen trekken. Ver van de bewoonde wereld avonturen mee gingen maken en jungletrekkings en riviertochten gingen doen. (uiteraard hebben we dit ook gedaan)
We hebben ons van te voren dan ook (over) voorbereid en struinden vele websites van reizigers af om hun paklijsten te bestuderen en ervoor te zorgen dat we niets over het hoofd zagen.
Uiteindelijk zijn we op pad gegaan met een overvolle rugzak die veel te lomp en veel zwaarder was dan noodzakelijk.
Achteraf gezien hadden we allerlei dingen ook in het buitenland kunnen kopen en dan nog veel goedkoper ook.
Sommige dingen waren ronduit nutteloos en overbodig.
Na bijvoorbeeld 4 maanden hebben we onze dure geimpregneerde klamboe maar weer ongebruikt meegegeven aan de ouders van Shirley die ons kwamen opzoeken in Indonesie. Na 10 maanden hebben we de citronella muggenkaarsjes die nog steeds onderin onze rugzak zaten voor de gezelligheid maar opgebrand op de camping in Australie.

Mn dure Teva sandalen gaven me blaren en ik vond ze bovendien lelijk en onhandig met tempels etcetera in en uitgaan dus die heb ik ook maar weggedaan.
Shirley was overigens heel erg blij met haar Teva's!
Een Buf sjaaltje voor over je hoofd? Klon leuk en veelzeidig maar uiteindelijk heeft Shirley ze gedragen en ik nooit.
Een wegwerpfototoestel voor onderwater? Kan je overal ter wereld kopen.
Schoenveters en een rolletje duckttape zijn slechts kleine dingen die je gemakkelijk kan meenemen maar echt gebruikt heb ik het nooit.
Heb je echt een muggennet nodig voor over je hoofd? misschien als je gaat survivallen in het Amazone gebied maar voor ons vrij nutteloos. Die hebben we ook maar weggedaan.
Ook heb ik 11 maanden met een tripod voor onze camera rondgezeuld. Ik heb ongeveer 30x overwogen om hem weg te doen. In Nieuw Zeeland en Australie bleek het echter een superding te zijn. Op verlaten plekjes in de natuur is er namelijk niemand om een foto van je te maken. Bovendien maak je zelf toch altijd de beste compositie

Uiteraard zijn niet alle reizigers hetzelfde. De een is meer outdoor, trekking en kampeer gericht en de ander is een flashpacker die het liefst een hotelkamer met wifi verbinding heeft. Iedereen heeft andere behoeftes.
Wat vonden wij tijdens onze reis dan wel heel nuttig?
Zonder twijfel: Onze lakenzakken. Zowel de zijden eenpersoons als de katoenen 2 persoons lakenzakken waren echt geweldig. In tropische landen heb je niet meer nodig dan een lakenzak en bovendien komt je soms wel eens in een bed terrecht waar je de lakens liever niet aanraakt. in zo'n geval is een lakenzak perfect. Je kan overigens hier in Azie zeer goedkoop lakenzakken laten maken, zowel van zijde als van katoen.
Een leatherman of andere multitool is ons meerdere malen van pas gekomen. Achteraf had ik natuurlijk ook wel een goedkope van 5 euro bij de gamma kunnen halen in plaats van de echte en meest uitgebreidde leatherman.
Onze windstoppers waren ook echt geweldig en hier hebben we heel veel plezier van gehad. na 6 jaar heb ik de mijne nog steeds maar door het zoute water en het klimaat hier in Thailand zijn de ritsen intussen geoxideert. Ik moest deze maar eens naar het naaivrouwtje brengen voor een nieuwe rits

Dat waren zo'n beetje onze nuttige en nutteloze artikelen.
Ik ben benieuwd wat jullie allemaal als nuttig of nutteloos ervaren.!
Groetjes,
Ties