Water drinkbaar maken

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
Revolucion
Wereldreiziger

Water drinkbaar maken

Bericht door Revolucion »

Hallo allemaal,

Heeft iemand van jullie zo'n steri-pen? Zag een maandje geleden denk ik op TV, bij Knevel & vdBrink iemand die weer eens op avontuur gaat, namelijk door Afrika fietsen.

Deze meneer liet een zgn. Steri-pen zien, dit is een apparaatje (lijkt op een pen, duh) en dmv een UV lamp kun je water zuiveren. Deze neemt hij ook mee op reis om gewoon kraanwater te kunnen drinken na uiteraard behandeld te hebben.

Ik ben dus eigenlijk benieuwd of meer mensen hier bekend mee zijn, of wellicht ervaring hebben. Want dan zou je dus gewoon overal ter wereld water kunnen drinken, zonder dat je je druk hoeft te maken over je gezondheid. gewoon uit de kraan in Afrika, uit een riviertje op een camping in Australie etc...moet toch geweldig zijn.

voor een voorbeeld klik HIER

gegroet!
theflydutchman

Re: Water drinkbaar maken

Bericht door theflydutchman »

Interessant

Toch blijft dit nog steeds erg handig.
http://www.campingsurvival.com/milwatpurtab.html
Ik denk dat ik dit eerder vertrouw dan alleen dat licht. Dat water dat ze gebruiken in het
filmpje ziet er al zo schoon uit.. zit geen vuiltje in
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Ja ik heb er een. Gebruik het in principe alleen bij meerdaagse trekkingen. In het begin filterde ik ook wel eens ondrinkbaar kraanwater, maar meestal smaakt het water minder lekker dan bronwater, waardoor ik gewoon flessen water koop. Maar het is dus wel praktisch bij trekkings.
Revolucion
Wereldreiziger

Bericht door Revolucion »

Dexter schreef:Ja ik heb er een. Gebruik het in principe alleen bij meerdaagse trekkingen. In het begin filterde ik ook wel eens ondrinkbaar kraanwater, maar meestal smaakt het water minder lekker dan bronwater, waardoor ik gewoon flessen water koop. Maar het is dus wel praktisch bij trekkings.
Thnx voor de reacties.

@Dexter; ook nooit ziek geworden erna, of last gehad van je buik etc.?

Ik zou zelf namelijk toch echt bij iedere slok me direct afvragen of het wel echt veilig is..
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zou heel graag bewijs zien of lezen dat dit echt werkt.
Ik vind het eng. ik zou echt eerst zeker willen weten of het werkt voordat ik het ga proberen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
liquid_ice

Bericht door liquid_ice »

Ik had gezien op TV dat het leger een zak had me micro-filter om water drinkbaar te maken.
Het idee is dat het zo een fijn filter is dat alleen H2O en kleiner er doorheen kan.

Maar of een UV lamp voldoende is betwijfel ik.
Al zou het wel al e.e.a. kunnen fixen voor je.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

liquid_ice schreef:Ik had gezien op TV dat het leger een zak had me micro-filter om water drinkbaar te maken.
Het idee is dat het zo een fijn filter is dat alleen H2O en kleiner er doorheen kan.

Maar of een UV lamp voldoende is betwijfel ik.
Al zou het wel al e.e.a. kunnen fixen voor je.
UV gefilterd water is per definitie minder virus/bacterie vrij dan professioneel gefilterd water. Een combinatie van microfilter en UV filter lijkt me het beste; UV filter doodt de virussen maar die blijven wel in het water, incl andere troebel dingetjes. De filter haalt dit eruit, alhoewel dode virussen geen kwaad kunnen. Ik weet niet in hoeverre water veilig is als je het kookt (en hoe lang). Ik heb 1x wel last van mijn buik gehad, maar dat had ik de 5 weken ervoor ook al, dus in hoeverre dat van die keer water drinken komt weet ik niet :) Destijds had ik mij erg verdiept hierin en het schijnt best prima te werken (zolang het water niet troebel is want dan werkt de UV niet goed-kan niet doorschijnen).
Plaats reactie