2 maanden in Midden-Amerika

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
albatrosje

2 maanden in Midden-Amerika

Bericht door albatrosje »

Ik ga samen met een vriendin 2 maanden op reis door Midden-Amerika. We beginnen in Cancun en eindigen in Panama. Maar ja, wat moet je nou echt zien en wat niet? Nou heb ik al wel wat goede tips gelezen hier op deze site, maar vind het lastig om een planning te maken. We hebben per slot van rekening maar 2 maanden, dus hoe lang moet je waar blijven?
We gaan trouwens van Cancun, naar Belize, naar Guatemala, dan door Honduras en Nicaragua naar Costa Rica en als laatste Panama.
Zoals het nu lijkt gaan we weinig zien van Honduras en Nicaragua.
Alle tips zijn zeer welkom!! :)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: 2 maanden in Midden-Amerika

Bericht door Tikva »

Ik zou je adviseren te kijken bij de reisinformatie op deze website, we hebben over de meeste van deze landen best veel info. Ook staan er in het forum nog een aantal soortgelijke vragen.

2 maanden is echt heel weinig tijd voor Cancun tot en met Panama. Ik heb zelf in drie maanden Nicaragua, Honduras, Guatemala, Belize en Mexico gedaan en nog steeds veel niet gezien. Jij wil in een maand minder en nog 2 landen erbij pakken. Kan je niet beter kiezen om een of meerdere landen te bewaren voor een vakantie in de toekomst ofzo.

Heel belangrijk is dus keuze's maken. De afstanden zijn niet heel groot dus je kunt wel snel door een land heen reizen. Wat vind je leuk en wil je graag zien? Wil je duiken of actieve buiten activiteiten dan honduras zeker niet overslaan. Nicaragua is erg relaxt en authentiek.

Met 2 maanden en je moet echt naar panama zou ik zelf kiezen voor

Cancun naar Belize > 4 dagen Chitzen Itza bezoeken (mooiste maya tempel,wel heel druk) dan naar Tulum voor nog een ruïne en wat relaxing.
Belize > 1 week voornamelijk duiken
Guatemala > 1 week alleen het stukje rond Tikal, dit door tijdgebrek. Je mist dan dus wel traditionele kleding etc en de dorpjes rond aitlan. Denk alleen om dat goed te doen je zeker 3 weken nodig hebt. Kan ook als je dan heel graag wil dan elders snijden
Honduras > 1,5 week voor duiken Bay islands, en sportieve activiteiten raften etc in la ceiba
Nicaragua > 2,5week mooie steden zoals leon en Granada en natuur laguna aopya en lago de Nicaragua.
Costa Rica > 3 dagen snel doorheen racen want duur en tijd.
Panama > 2 weken natuur
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik sluit me aan bij Tikva.
Toch heb ik ooit mexico, belize en Guatamala in 3 weken weten te proppen 8-)
Kijk eens op mijn site om een idee te krijgen wat we hebben gedaan in 3 weken. Met die route (ietsje korter want ik ben in Mexico city gestart) kan je in Guatamala nog wel klederdracht markten en atitlan etc.

Over de rest kan ik niets nuttigs zeggen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

Ik ben alleen in nicaragua en panama geweest (heel fftjes costa rica) in ruim 7 weken. In die tijd heb ik veel te weinig van beide landen gezien. Jouw plan lijkt mij dus iets te ambitieus. Ik zou een keuze te maken in wat je echt graag wilt zien en daar dan meer tijd doorbrengen, de rest voor een andere keer bewaren. Je moet ook nog tijd vinden om te genieten van je vakantie.
Als je wat landen laat vallen kun je nog steeds genieten van duiken, stranden, jungle, wildlife, bergen, vulkanen, verschillende culturen, mayaruines, koloniale stadjes en noem maar op. Het is jammer als je heerlijk zit te genieten op een ydillisch eilandje en net in de 'vibe' begint te raken en er dan na twee dagen alweer vandoor te moeten omdat je die en die en die grens ook nog over wilt steken.

enjoy, seriously easy going 8-)
amassakoul
madmar

Bericht door madmar »

Ik ben zelf enorm gecharmeerd van Belize. Ontzettend relaxed en authentiek omdat er niet heel veel toeristen komen. Die schieten meestal direct door van Cancun naar Tikal in Guatemala. Er is echter zoveel meer te zien in Belize.
Zie ook: [verwijderd] adres verwijderd spam [/verwijderd]
loeperlive
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door loeperlive »

Hoi,

Ik weet niet of je nog in Nederland bent of al onderweg bent, maar voor het geval je plannen nog open liggen: hier wat ideetjes.

Ben zelf niet Mexico geweest. Heb ´Maya week´ in Guatemala gehad, wat heel goed is bevallen: eerst naar Tikal (vlakbij Flores) en daarna een 5-daagse jungle trek naar El Mirador. Dit is een Maya site die vrij recentelijk ´ontdekt´ is en naar het schijnt nog groter is dan Tikal. Op het moment zijn archeologen met opgravingen bezig. De enige manier om er te komen is per helikopter of per voet/ muilezel. Aangezien ik op een budget reis, ben ik te voet gegaan. De site zelf was fantastisch, maar de trek echt heel zwaar. Geen aanrader misschien als je maar 2 maanden hebt, tenzij jullie van het supersportieve soort zijn en een uitdaging wel zien zitten!

Ik ben een weekje in Belize geweest. Voornamelijk op Caye Caulker eiland. Mooi, relaxed, maar wat mij betreft lag de prijs:kwaliteit verhouding een beetje scheef. Ik vond het best duur.

Terug naar Guatemala: ik ging van Antigua naar Flores (zuid naar noord), maar je kunt ongetwijfeld hetzelfde doen omgekeerd. Het duurt ongeveer 12 uur om tussen die twee plaatsen te reizen, maar er worden tours georganiseerd die halverwege twee nachtjes stoppen bij Semuc Champey. Dat is echt een aanrader!!! Je komt daar tegen de avond aan, slaapt, en de volgende dag is ´action packed´- eerst klim je naar een ´mirador´ (uitkijk) vanwaar je een mooi zicht op de omgeving hebt. Vervolgens verken je watervalletjes en ´natuurlijke zwembadjes´ waar het heerlijk afkoelen is na die klim. En in de middag, dat was echt mij favoriet, ga je een grot verkennen. Het is daar hartstikke donker, maar niks geen helm of zaklantaarn hoor- je krijgt een kaarsje en daar kun jet het mee doen haha! Er staan water in die grot en op sommige plekken is het zo diep dat je moet zwemmen. Ja, terwijl je je kaarsje moet drooghouden ja, haha! Dat was echt een topper! Ik zou je wel aanraden sandalen of schoenen die nat kunnen worden aan te doen, want op sommige plekken zijn de rotsen best scherp en omdat het donker is, zul je het niet altijd zien...
Wij boekten deze toer voor $55, maar dat was echt heel goedkoop. Normaal gesproken is het rond $80 geloof ik. Dat is inclusief transport, overnachtingen en een gids. Het enige wat je moet betalen is het eten. Waar voor je geld!

Van Antigua kon ik niet echt warm worden, maar dat was misschien persoonlijk. Somige mensen vinden het fantastisch daar.
Vanuit Anitgua kun je naar Lago de Atitlan. San Pedro is een leuk dorpje om te verblijven. Ik heb toen de boot genomen naar Panajachel, het hoofddorp aan het meer. Daar kun je een taxi nemen naar Cable x-treme. Dat zijn 8 kabelbanen over valleien. Echt super cool! Kostte ongeveer $25, maar je was drie uur zoet en ook al is het nu 2 maanden geleden, het is nog steeds een van de beste activiteiten die ik heb gedaan.

In Honduras ben ik maar op twee plekken geweest. Las Naranjas, vlakbij Peña Blanco bij Lago Yojoa was de eerste. Favo activiteit was dagtrip naar Puhapanzak (of zoiets) watervallen. Voor $5 p/p kun je daar een gids huren die je meeneemt ACHTER een waterval. Best even spannend, want je gaat dus onder een kletterende waterval door. Ik hield de hand van degene voor me vast, want zag echt weinig! En je voelt die kracht van het water op je wat heel indrukwekkend is. Topper!

Verder naar Gracias geweest. Leek een beetje op Antigua, maar veel relaxter. ´Nonetheless´ zou ik er niet een omweg voormaken als je twee maanden hebt...

In El Salvador zou ik de hoofdstad zo veel mogelijk proberen te ontwijken. Het is omringd door vulkanen en alle uitlaatgassen blijven hangen. Vooral het centrum stinkt heel erg.
Playa El Tunco aan de zuidkust daarentegen is een hele fijne plek. Wij sliepen in MOpelia,wat echt een superrelaxte plek is! Een zwembad, veel hangmatten, 1 minuut van het strand en een lekker restaurant ´on site´- echt een aanrader. En als je een week blijft, is de 7e nacht gratis!
Ik heb er een surfles genomen en de rest van de week geoefend. Heerlijk ontspannen sfeer.
Verder nog naar Perquín geweest. Daar is een interessant museum, maar again- ik zou er geen omweg voor maken.

Op het moment in Nicaragua, waar tot nu toe Léon een favoriet is. Het is een studentenstad, dus lekker levendig.
Verder is Léon het makkelijkste beginpunt voor een trip naar Cerro Negro. Dit is de enige vulkaan in de heeeeeeele wereld waar vanaf je kunt boarden. Dat kun je natuurlijk niet missen. Wij zijn met Tierra Tours (Nederlandse eigenaar- altijd makkelijk) gegaan en het kostte $28. Lat je niet verleiden door goedkopere tours, want niet alle prijzen zijn incl park entree, gids en beschermingskleding.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Op mijn site (http://marvellousmarleen.aroundtheglobe.nl) kun je foto´s van bovengenoemde activiteiten zien.

Groetjes,

Marleen
Plaats reactie