van Sydney naar Cairns

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Rookie

van Sydney naar Cairns

Bericht door Rookie »

Wie heeft deze route gereden? ik zou graag willen weten hoeveel dagen we per gebied, plaats aan kunnen houden, welke gedeelte kun je het beste surfen? (voor beginners)
Margot Bendijk

Re: van Sydney naar Cairns

Bericht door Margot Bendijk »

Hoi Rookie,

ik heb deze routei in 6 weken afgelegd en daarvan 1 week in Cairns verbleven (veel te lang) en 1 week in Sydney. In 6 weken heb je ruim de tijd om te zien wat je wil zien. Mijn favorieten langs de route: Sydney stad, Byron Bay, Whitsundays en het stuk tussen Cairns & Cooktown (boven Cairns - prachtige natuur). Surfen heb ik als beginner gedaan bij Agnes Water, andere optie is bijv. Byron Bay. De hele Gold Coast is eigenlijk prima om te surfen als beginner. Dus het stuk tussen Brisbane en Sydney. Tussen Brisbane en Cairns zit je (afhankelijk van het seizoen) met kwallen en zwem je in de zee in een afgesloten zwemgebied. Een aanrader is daarnaast een bezoekje of verblijf bij een farm house. Ik heb dat gedaan in Rockhampton. Ontzettend leuke afwisseling van de kust, die toch wel heel erg veel hetzelfde is. En snorkelen of duiken in het Great Barrier Reef (hoe noordelijker, hoe mooier) is natuurlijk een must als je van de onderwaterwereld houdt. NIet goedkoop, maar absoluut de moeite waard. Ik heb het gedaan rondom Cairns. Prachtig. Rondom Port Douglas schijnt het nog mooier te zijn onderwater (maar ook weer een stukje duurder)

Wat ik persoonlijk niks bijzonders vond en waar ik geen aandacht aan zou besteden is Brisbane en Fraser Island. De meningen verschillen over die laatste. Het is een enorm zandeiland waar je met 4 WD's overheen kunt scheuren. Tsja, ik vond het persoonlijk zonde van mijn geld.

Hoeveel dagen je per gebied aan dient te houden, hangt een beetje af van wat je zoekt en hoeveel tijd je te besteden hebt. De highlights voor de gehele route vindt je oa in de Lonely Planet en ook staat er erg veel info op deze website. Voor elke highlight geldt naar mijn idee dat een dag of 3 voldoende is (muv Sydney).

Veel plezier!
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Ik heb deze route ook gereden. Weet even niet meer zeker hoe lang ik daar over gedaan heb maar ik denk ook een week 5 a 6. Ik heb het daar en tegen supergaaf gehad in Cairns, er is zoveel te doen. Had dan wel een auto ter beschikking. Ben dus ook nog twee dagen een stuk verder in het noorden geweest, Cape Tribulation, prachtig gebied. vanuit Cairns heel veel trippies gedaan, ook naar het Great Barrier Reef via Port Douglas.

Fraser Island vond ik ook helemaal top, ik hoor eigenlijk best weinig dat mensen het niet leuk vinden. Gootje is de eerste die ik tegenkom :-) Ik heb dan wel zelf een 4wd gehuurd op het vaste land in Hervey Bay en heb zelf rond gereden. Een tour lijkt mij persoonlijk ook niet leuk maar dat ligt helemaal aan jezelf.

De plaatjes die Gootje noemt zijn geweldig. Ik heb het ook heel leuk gehad in Townsville en Airlie Beach. Laatste is wel erg toeristisch maar desalniettemin het bezoeken waard!
Verder kun je naar Caloundra, daar ligt de zoo van Steve Erwin mocht je er van houden. De gehele Gold Coast is eigenlijk wel geschikt voor een beginnende surfer. Je kunt overal wel zo'n beetje terecht. Ik heb zelf gesurfd bij Adelaide en Bells Beach bij Melbourne.

Have fun!
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wij hebben er enkele maanden over gedaan. Behoorlijk verschil met de 5 en 6 weken die hier genoemd worden. Townsville is een mooie plek om een duikexcursie te boeken naar een scheepswrak. Fraser Island is ook zeer leuk om te doen, je moet wat geluk hebben met je groep en het weer maar zeker de moeite waard. Ook Noosa (Heads) en Brisbane vond ik leuk.
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Nog een tip beperk je vooral niet alleen tot de kuststreek. Net in het binnenland liggen een aantal zeer mooie nationale parken die echt een bezoekje waard zijn. Het is makkelijk om af en toe de A1 te verlaten een stuk binnendoor te rijden en later weer richting kust te rijden. In deze parken kun je voor zeer weinig geld kamperen. Bijvoorbeeld de Tablelands in de buurt van Cairns. In New South Wales kan in je de Waterfall Way (New England National Park) aanraden. Verder vond ik Byron Bay erg leuk en hier is zeker de mogelijkheid om te surfen ook voor beginners. Surfersparadise vond ik echt verschrikkelijk. Wanneer je in Byron Bay bent rijdt dan eens naar Bangalow. Een ontzettend schattig plaatsje, slechts een paar straten groot maar bezaaid met leuke lunch/koffietentjes, beetje hippie-achtig je moet er van houden maar wij waren positief verrast. Het wijngebied in de buurt van Sydney is ook leuk om een dagje wijn te proeven. Brisbane is niet de leukste stad van Australië maar viel me niet tegen. Over Cairns lopen de meningen uiteen. Wij vonden het niet heel bijzonder. Wat je wel echt moet doen is duiken en/of snorkelen in het Great Barrier Reef! 5-6 is voldoende, het kan ook korter, je moet hoe dan ook keuzes maken want om alles te zien en te doen heb je echt meer tijd nodig.
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Oh ja over hippie dorpjes gesproken, ik weet er nog wel een!
Vlakbij Brisbane ligt Nimbin, een klein hippie dorpje in de bergen. Ze hebben een jaren 60 markt met allemaal flower power spul, wordt veel geblowd :P .
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
Plaats reactie