Backpacken Zuid-Afrika

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
charlottevandervring

Backpacken Zuid-Afrika

Bericht door charlottevandervring »

Hoi,

Ik en mijn vriend willen graag op eigen houtje naar zuid afrika. We hebben helaasmaar 3 a 4 weken..hopelijk 4! heeft iemand een mooie route..mogelijk ook nog een trip naar vic. falls??is dit te doen in zo'n korte tijd ivm lamge reistijden?
dacht zelf aan kaapstad...dan richting namibie..richting falls en dan naar johannesburg terug...Denk echter zelf dat dit veel te kort tijd is!
graag tips en reacties voor een geweldige reis met zo veel mogelijk natuur, wildlife etc!

thanx!
Charlotte
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hi

ik denk dat het inderdaad te kort is. Vooral als je het zelf met eigen vervoer gaat doen.
Die route word door groepsreizen gedaan in zo'n 4 weken. Als je het zelf doet ben je behoorlijk wat tijd kwijt met je weg vinden, tanken, boodschappen doen en accomodatie vinden.
Wij hadden zelf ooit het plan voor die route in 6 weken.( is er nog niet van gekomen want ook erg prijzig)

we zijn verschillende keren in Zuid(elijk) Afrika geweest.
ooit deden we de route jo'burg, swaziland, kust, drakensbergen, Lesotho, Karoo richting kaapstad. Dit was een trip van 23 dagen en eigenlijk lag dat tempo net iets te hoog.

Maar dit is toch de route die ik zou willen aanraden als je 4 weken hebt.
heb je iets minder tijd dan is de lus via Lesotho en de drakenbergen helaas niet haalbaar. Dan kan je grofweg de kustlijn van Kaapstad naar Jo'burg volgen via de wildcoast ( die ook prachtig is).

Lees ook eens allerlei info bij https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/zuid-afrika/
voor heel veel meer info

omdat wij in Z-A een hostel hebben gerund hebben we er toen beroepshalve ook heel erg veel bezocht. De meeste heb ik al een review gegeven in de hostel database van Around the Globe

gr rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
charlottevandervring

Bericht door charlottevandervring »

super bedankt voor je tips!
dat dacht ik inderdaad al dat je dan van kaapstas naar joh burg gaat...maar is jhet niet zo dat je dan tussen de rijke blanke zit met de luxere dorpjes!!?? wil graag ook iest van de afrikaanse cultuur proeven!is daar ook mooie natuur en mogelijkheden voor safari..? heb je anders nog meer suggesties voor zo'n korte tijd..kenia/tanzania?? of is dat onvelig
heb genoeg vragen en jij zo te horen genoeg adviezen...
heb jouw link al volledig bekeken...staan genoeg adviezen van jou op...haha!
x
bolletjeom
Reisexpert

Zuid-Afrika en de kust is inderdaad een veelal rijke en blanke gemeenschap. Maar daar kun je ook makkelijk aan ontsnappen maar het hoort natuurlijk ook gewoon bij het land.

In Kaapstad, de peninsula en de gardenroute is voornamelijk blank afrika maar mag je ook niet missen vanwege de natuurschoon
Als je rond september gaat kan je walvissen spotten!!!en in Ado NP de olifanten en op de peninsula de pinguins.

De wildcoast is een voormalig thuisland wat betekend dat het volledige zwart is. Dit is cultureel een interessant stuk en qua indrukwekkende ongerepte kustlijn ook nog eens andembenemend.

of je gaat richting de Karoo en Lesotho en de drakensbergen.
Lesotho is voor ons heel bijzonder omdat we daar 2 maanden vrijwilligers werk hebben gedaan en dus "familie" hebben. Lesotho is een van de armste landen in Afrika! zodra je de grens over rijdt stap je in een andere wereld. Dieren zal je hier niet zien en ook geen bomen.( opgegeten en gekapt) Maar wel indrukwekkende bergketens en het "echte" afrikaanse leven zoals wij westerlingen ons dat voorstellen.
Alles is hier superprimitief maar zo geweldig ( ach, lees de verhalen maar op mijn site en kijk de foto's)

KwazuluNatal oftewel Zululand is ook schitterend. Aan de kust inderdaad vooral blanke nederzettingen maar zodra je een halfuurtje de binnenlanden in rijdt kom je uit in heuvelachtig landschap vol ronde hutjes.
Zoek dus eens een hostel in de binnenlanden!

Je moet naar St. Lucia als je van wildlive houdt en daarna naar Hluhluwe /umfolozi NP. dit laatste park word door vele mooier gevonden dan Kruger en is voor backpackers ook nog eens de goedkoopste mogelijkheid om op safari te gaan.

Swaziland is weer een land op zich zelf. Een stuk armer en primitiever dan Z-A maar niet zo erg als Lesotho. De Swazi cultuur lijkt wel wat op de van de Zulu en ze hebben ook hier weer leuke NP waar je ook heel goedkoop in kan overnachten! ( in Z-A al snel een duur grapje)

kijk even in dit Forum bij het kopje "tourinformatie" van Afrika
daar staan een paar mooie tips

Je kan je planning dus gewoon aanpassen aan de gebieden waar je heen wilt. Race door de gardenroute en rust uit in de wildcoast....als daar je intresses liggen

gr rudi
swijngaarden

trip zuid-afrika

Bericht door swijngaarden »

recent heb ik besloten een trip te gaan maken in zuid-afrika door een toevallige samenloop van omstandigheden. Ik was al enkele jaren van plan om een verre bestemming te bezoeken maar had iedere keer redenen om dit niet te doen zoals een vriendin, plannen om een huis te kopen en een nieuwe baan. Nu zijn deze 3 geen belemmering meer. ik ga stoppen met mijn baan en één van mijn beste vrienden gaat naar Kaapstad om af te studeren, poging tot.... haha. Dus ik ga hem opzoeken en tegelijk een rondreis maken door zuid-afrika. Ik zit zelfs te denken om van daaruit door te vliegen naar Australie, maar daar later meer over. mijn plan is om half november te vertrekken naar Kaapstad of Johannesburg. Ik wil sowieso oud&nieuw met die vriend vieren en daar zeker ook een week zijn (hij zal met kerst bij zijn familie zijn in Pretoria).

voor een voordelig ticket weet ik dat je er op tijd bij moet zijn en ik weet dat je voor zuid-afrika het beste ook een retour kunt hebben of voldoende saldo. alleen zoals ik al zei wil ik waarschijnlijk doorvliegen naar Australie maar dit is nog niet zeker. wat zou ik het beste kunnen doen met het ticket? ik heb al zitten kijken voor een enkele ticket naar één van de twee plaatsen en dat zou voor onder de 600 euro moeten lukken, maar is het niet zo dat dit altijd een retour is? en er zijn ook tickets volgens mij dat je vrij kunt reizen een bepaalde richting op, dit kan misschien weleens voordelig zijn gezien het duur is om vanuit zuid-afrika te vliegen, kent iemand dit soort tickets?

ik zit te denken om met de bazbus te gaan reizen en er zijn een aantal dingen die ik echt moet doen als: the big 7 zien, dus zeker een paar duikjes maken voor de haaien en misschien de walvissen ondanks dat het niet het seizoen is en de andere 5 wil ik in een park zien (krugerpark ligt het meest voor de hand denk ik) en ik wil hier zeker een paar dagen blijven en het liefst heel primitief. dus met een groep zelf eten maken in hutjes/tentjes slapen, dus een beetje een survival haha. verder wil ik gewoon mooie dingen zien en de zuid-afrikaanse cultuur snuiven. misschien zou ik de Victoria Waterfalls ook willen zien.

heeft er iemand antwoorden en/of tips voor mij. Ik wil eigenlijk op korte termijn mijn tickets regelen en een grove route uitstippelen!!!
bolletjeom
Reisexpert

Re: trip zuid-afrika

enkeltjes bestaan in de luchtvaart eigenlijk niet...behalve bij de lowcost airlines. Die dus niet van Europa naar Afrika gaan.
Ook om het land in te kunnen en te voldoen aan de visum eisen zul je een retour nodig hebben of een ticket Zuid-Afrika uit.
Naar Australië vliegen vanaf Zuid-afrika zal vrijwel zeker loeiduur zijn. Heeft te maken met weinig aanbieders en weinig vraag naar die vluchten.
Er bestaan round the world tickets maar die zijn voor jouw plannen niet interessant want duurder dan 2 retourtjes.
Kijk op deze site eens onder het tabblad Reisinformatie en dan onder het kopje voorbereidingen. Daar vind je oa uitleg over RTW tickets.
Voor prijsinfo kijk eens op de site van Tunafish of Joho
Goedkope tickets naar Zuid-afrika zijn met name met vertrek uit duitsland.

Qua nationale parken. Kruger is overrated. als je het geld over hebt moet je er vooral heen gaan om te kunnen zeggen dat je er geweest bent maar er zijn meer parken die minstens net zo goed zijn. Hluhluwe-umfolozi is mijn favoriet en de safari's zijn budget technisch verantwoord. Kijk ook bij de reisinfo eens bij het hoofdstuk over zuid-afrika
swijngaarden

Bericht door swijngaarden »

ik had inderdaad al een reactie verwacht van jou, haha.
de tips die je geeft ga ik zeker even bekijken, alvast bedankt.
je hoort snel wat mijn plannen gaan zijn want ik wil het snel geregeld hebben.

groet.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Vorige zomer zo'n 550€ betaald voor een retourtje Johannesburg vanuit Dusseldorf.
Geen ervaring met de Bazbus. Maar een auto kan je al huren voor 19€ per dag of zo (VW Golf). Tentje in de kofferbak. Makkelijk.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik wilde niet in mijn eentje vele kilometers maken in een auto (ook met het ook op veiligheid), en heb met de Bazbus gereisd.

Duiken met haaien in Zuid-Afrika is echt prachtig! DIt kan ondermeer bij Houtsbaai (bij Kaapstad) en bij Umkomaas.

Duiken met walvissen kun je vergeten, dat kan nooit in Zuid-Afrika! Wel kun je soms walvissen zien bij Hermanus, dit is vanaf de boot. Als je walvishaaien wilt zien (dat is een haai, geen walvis) dan kun je terecht in de buurt bij Tofo, Mozambique. Zelf had ik pech en heb ik deze beesten niet gezien.

Zie ook mijn reisverslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=305
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
pwibbelink

Bericht door pwibbelink »

Bijna in elk national park kun je tenten huren, varieert van een luxe gebeuren op palen (zoals in Punda Maria in Kruger) tot een verrotte legertent op een vlonder. Die luxe zijn wel iets duurder maar de grap is dat dat qua prijs nauwelijks verschilt van een rondaveltje huren, blijkbaar zijn die tenten populair om hun charme (hoewel er dan wel weer een koelkast op de veranda stond haha).
Wat betreft de big 7: ik ben nu drie keer in zuid-afrika geweest (en a.s. januari ga ik voor een heel jaar) maar het luipaard heb ik nog nooit gezien en een fatsoenlijke leeuw pas de derde keer! Haaien heb ik ook nog niet gezien maar ik hoef niet zo nodig in een kooi onder water. Walvissen heb ik alle drie de keren wel gezien (ik was er in november, december en juli) dus die zijn ondanks het seizoen niet zeldzaam, vragen soms alleen geduld en een goede verrekijker.
Bolletjeom raadt je hluhluwe aan, als je daar toch bent: St Lucia is dan wel een prachtige uitvalsbasis met massa's nijlpaarden en krokodillen. Wel toeristisch maar omdat het allemaal zo weids is heb ik daar nooit zo last van. Iets verder naar boven kan je prachtig snorkelen en duiken (Cape Vidal, Sodwana Bay). Niet met haaien maar gewoon mooie visjes en natuur onder water zien.
Zeker als je voor langere tijd gaat, schijnt het best een aardige optie te zijn om een klein autootje te kopen en die dan als je weggaat weer te verkopen. Het land is zo immens groot dat ik bang ben dat je je een breuk sjouwt met al je spullen als je bazbus in en uit moet. En hoe ga je dan uitstapjes maken? Lopend is geen optie :P
Nou succes met alle voorbereidingen!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

@ pwibbelink: Ik heb in Zuid-Afrika een stuk of 10 duiken gemaakt, en slechts eentje was een kooiduik. Op een na heb ik bij elke duik haaien (haaitjes) gezien. Je hoeft dus niet in een kooi als je dat niet wilt!!!!
bolletjeom
Reisexpert

ik heb in totaal zo'n jaar in Zuid-Afrika gezeten en heel vaak in de parken geweest en NOOIT zo'n stinkluipaard gezien! Dat was afgelopen voorjaar in Kenia voor het eerst. Ook leeuwen zagen we vaker niet dan wel.
Ik hoop dat je jouw big 7 ziet (wist niet eens dat die term bestond) maar wees iet al te teleurgesteld als het niet lukt
pwibbelink

Bericht door pwibbelink »

@ Jenny, wat een gave foto's op jouw site!

Moet je voor die duiken die jij hebt gemaakt ook kunnen diepzeeduiken of heb je verder geen brevet nodig. Waar heb jij dat gedaan in ZA?
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Over de 'Big 7' wordt in ZA niet gesproken, wel over 'Big 5'
Dit zijn de leeuw, luipaard, buffel, olifant en neushoorn.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

pwibbelink schreef:@ Jenny, wat een gave foto's op jouw site!

Moet je voor die duiken die jij hebt gemaakt ook kunnen diepzeeduiken of heb je verder geen brevet nodig. Waar heb jij dat gedaan in ZA?
Jenny schreef:Duiken met haaien in Zuid-Afrika is echt prachtig! DIt kan ondermeer bij Houtsbaai (bij Kaapstad) en bij Umkomaas.
....
Zie ook mijn reisverslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=305
Als je gaat kooiduiken in Gansbaai heb je geen brevet nodig, voor alle andere duiken wel. Het is vaak ook mogelijk om een introduik te maken, dan duik je onder leiding van een instructeur. Afhankelijk van de gekozen stek zou je haaien kunnen zien.

Afbeelding
Plaats reactie