...Twijfels over malaria...

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
jur&pas

...Twijfels over malaria...

Bericht door jur&pas »

Lieve reizigers,

Nog maar eens een stelling/vraag waarbij ik benieuwd ben naar jullie mening.
Over 6 weken gaan ik en mn vriend voor het eerst een reis van 6 maanden naar ZO Azie gaat maken.
Nu zijn wij net als alle andere die voor het eerst een lange backpack reis gaan maken braaf naar de GGD geweest en ons laten voorlichen over alle gevaren en nasty vaccinaties. Zo ook malaria..... ons werd het vaste verhaal over lariam en malerone verteld. Wij netjes 3 weken Lariam uitproberen. Ik had de eerste en twee week beetje last van bijwerkingen (lees: buikkramp, slapeloosheid, lichte paniek) en mijn vriend had nergens last van. Van mijn kwaaltjes ging ik ook twijfelen of het wel of niet door de Lariam kwam maar goed dat terzijde.
Ik ging me inlezen over het middel en lees overal negatieve reacties.
Je zou het niet kunnen sliken in combi met het rabies vaccin.
Duiken en Lariam wordt afgeraden.
Bij de duitse en andere europese GGD's wordt beweerd dat Malaria alleen nog in Afrika voorkomt.... En alle backpackers uit die landen slikken helemaal geen malaria pillen...
Dus Lariam is dus eigenlijk alweer van de baan. Iemand mening?

Dan komt malerone wat echt onwijs duur is!! En volgens nederlandse bronnen moet je overal in ZO Azie dit slikken.

Ons reis schema is als volgt: thailand - maleisie - indonesie (sumatra, bali, flores) - laos - vietnam - thailand.

Nu zitten we erover te denken om alleen in de heftige malaria gebieden zoals sumatra en de binnen landen van laos malerone te gaan slikken. Wat vinden jullie van dit idee? Of helemaal geen pillen gaan slikken? s avonds een vestje en goed smeren met deet.....

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring, en dan vooral mensen die ook zo'n lange reis hebben gemaakt. Want malaria is natuurlijk geen fijne infectie om op te lopen....

Grtz,
Pascalle
Jenny
Reisexpert

Re: ...Twijfels over malaria...

Bericht door Jenny »

Malarone overal in ZO Azie slikken? Nee hoor! In Thailand, Vietnam en delen van Indonesie hoeft het niet, en ook in Laos en Cambodja komen gebieden voor waar slikken niet nodig is. Dat er geen malaria voor zou komen in Azie is echter onzin!!! Wel is het een feit dat de meest dodelijke vorm van Malaria, Malaria Tropicana met name in Afrika voorkomt.

Tijdens mijn eigen lange reis heb ik Lariam geslikt, maar aangezien ik veel duik zou ik dat nu niet snel meer doen (als er water in de buurt is). Ik heb me tevens altijd ingesmeerd met DEET en bedekkende kleren gedragen.

Heb je al bij je verzekering geinformeerd of een deel van je pillen niet vergoed worden?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
jur&pas

Bericht door jur&pas »

Bedankt voor je reactie. Ja ik heb de verzekering al gebeld en die vergoeden niets :( Daarom zijn we nu zo aan het twijfelen wat we moeten doen....
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

je gezondheid is veel geld waard!!
Malaria is niet iets om mee te spotten. Hoewel je niet direct dood gaat aan de Azië variant kun je er heel lang tot levenslang last van hebben...is het dat waard?
En alle backpackers uit die landen slikken helemaal geen malaria pillen...
Dat is onzin. Er zijn er een hele hoop die wel wat slikken.

Mijn ggd is behoorlijk duidelijk. En ik luister meestal braaf. ik slik eigenlijk altijd Malerone omdat dit me beter past dan Lariam. Voor indonesie is Malarone over het algemeen geadviseerd omdat er resistentie van de muggen is voor Lariam in sommige gebieden.
Voor thailand hoef je niets te slikken. Ik slik wel in Laos, niet in Cambodja, wel in Zuid Vietnam (mekong regio), en niet in Maleisië
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In het noordoosten van Cambodja schijnen ook lariam resistente muggen te zitten.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

dat klopt. dat heeft vorig jaar zomer het nieuws gehaald. Net toen ik er zat. Was ik alweer vergeten. Merci, Jenny
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

Zoals bolletjeom ook al aangeeft; waarom zou je onnodige risisco's gaan lopen om wat geld te besparen?? malarone is idd behoorlijk duur maar ja, je gezondheid gaat voor alles lijkt me. Ik heb een kleine aanvullende verzekering (8 euro per maand extra ofzo) en die vergoedt niet alleen mn vaccinaties maar ook malariapreventie. als je regelmatig reist haal je dat er dus makkelijk uit.

Ik ben net terug van sumatra en iig op pulau weh was malaria zeker aanwezig; ook malaria tropicana. Naar mijn ervaring trekken muggen zich maar weinig aan van deet.
amassakoul
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Zelf ben ik erg onbezonnen op dat vlak. Ik heb malarone, Lariam, Nivaquine en Paludrine geslikt in het verleden. Nooit last gehad van nevenverschijnselen. Alleen dat het zo duur was. In België wordt dat niet vergoed.
Dat is één van de redenen waarom ik nu niets meer slik. Ook niet toen ik in de zuid afrikaanse landen reisde.
Er bestaan alternatieven, maar de risico's blijven bestaan. Het is alleen een kwestie van ze te verkleinen en wanneer ze voor jou aanvaardbaar zijn.
Bolletje spreekt uit eigen ervaring (als ik me goed herinner?). Dat verklaart ook haar reactie.
De eerste reizen met onze kids, lieten we hun wel pillen slikken terwijl wij niets namen.
In Mozambique bvb namen ze niets meer alhoewel daar ook Malaria heerst. Het is echter seizoens- en streek gebonden en het risico was kleiner toen. Vandaar onze beslissing.
Er zullen echter wel landen zijn waar ik wel zal overwegen pillen te slikken, maar dan moet het al écht erg zijn.
Maar dat is dus persoonlijk ...
Het voorbeeld van Cambodja maakt duidelijk dat je niet zelf voor doktertje kan gaan spelen door zo maar iets te slikken wat mogelijkerwijs in die streek toch niet helpt.
bolletjeom
Reisexpert

Ik spreek idd uit ervaring. Mijn oom heeft een ruime week op de intensive cair gelegen en iedere dag hoorde we dat hij de volgende dag niet ging halen. Dit was 3 maanden nadat hij terug was uit Kenia en hij wél de medicatie had genomen. Volgens de artsen had hij zonder medicatie nooit Nederland gehaald. Ook na zijn herstel heeft hij nog een aantal keer een malaria-aanval gehad. Niet grappig.
Ik ben dus voorzichtig.

een paar jaar geleden volgde in een weblog van een leuke, jonge, frisse, levendige dame die door afrika trok.... op een dag stond er dat ze overleden was aan Malaria. Binnen 24 uur. Ze slikte ook geen medicijnen......
jur&pas

Bericht door jur&pas »

Verschrikkelijke verhalen allemaal zeg! Maar allebei opgelopen in Afrika. Daar komt dan ook Malaria Tropicana voor. Dit is de meest dodelijk variant en deze schijnt niet in ZO Azië voor te komen. Alleen de twee 'mildere' varianten. Toch jammer dat iedereen wat anders beweert. Op de ene site raden ze voor Thailand wel preventie aan (zo ook bij de GGD) maar veel backpackers beweren dat je in Thailand helemaal nergens malaria preventie nodig hebt.
We zijn er nog steeds niet uit wat we doen.. :(
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik heb het topic even verplaatst. Ook heb ik de Travel Doctor gevraagd deze vraag te beantwoorden.
bolletjeom
Reisexpert

mijn GGD heeft me nog nooit Malaria medicatie aangeraden voor Thailand!
Wel voor Laos en een deel van Cambodja en een deel van Vietnam en absoluut wel voor Indonesië.
Het irritante van de GGD is dat het commerciele instellingen zijn en zich willen indekken. Is niet best als iemand iets oploopt terwijl de GGD heeft gezegd dat het veilig was.

En niet dodelijke variant is niet perse minder erg. Je gaat dan wel niet dood maar wordt wel erg ziek én (!!) het kan je leven lang met grote regelmaat terug komen. Het zuigt al je energie weg. Wil jij het risico lopen om de rest van je leven met een regelmaat thuis in de ziektewet te zitten voor langere periode omdat je weer eens gevloerd bent door koorts en je maanden lang een vaatdoekje voelt?!?!?

Ik ben 20 jaar chronisch ziek geweest en heb dit met regelmaat mogen mee maken. Ook een reden voor mij om er niet ook nog eens malaria bij te willen hebben. Maar je wilt echt niet de rest van je leven laten beheersen door een sluiper als malaria terwijl je het met een reeks pillen kunt voorkomen.
Maar dat is mijn bescheiden mening.....
jur&pas

Bericht door jur&pas »

Hmm nou we zijn eruit. We gaan zo goed als dat gaat om de malaria heen reizen (bv in Vietnam). Maar in laos en Indonesië ontkom je er echt niet aan.. Daarom nemen we voor 2,5 maand mee. Is 160 pillen met z'n 2tjes. Als we dan tekort hebben kopen we in Maleisië wel bij. 160 pillen gaat ons iets van 600 eu kosten :( Maar je gezondheid is wel meer waard dan een paar euro's! Tips voor goedkope(re) recepten zijn welkom. En iemand toevallig nog strips over waar die vanaf wil? Maar dan moeten we maar email adressen uitwisselen. Want volgens mij mag je op de site niet handelen in medicijnen.
Grtz,
Pascalle
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

bolletjeom schreef:Ik spreek idd uit ervaring. Mijn oom heeft een ruime week op de intensive cair gelegen en iedere dag hoorde we dat hij de volgende dag niet ging halen. Dit was 3 maanden nadat hij terug was uit Kenia en hij wél de medicatie had genomen. Volgens de artsen had hij zonder medicatie nooit Nederland gehaald. Ook na zijn herstel heeft hij nog een aantal keer een malaria-aanval gehad. Niet grappig.
Ik ben dus voorzichtig.

een paar jaar geleden volgde in een weblog van een leuke, jonge, frisse, levendige dame die door afrika trok.... op een dag stond er dat ze overleden was aan Malaria. Binnen 24 uur. Ze slikte ook geen medicijnen......
De arts in de travel clinic van het AMC vertelde mij dat er kort geleden ook nog 2 Nederlanders uit Afrika zijn terug gekomen met Malaria en deze zijn allebei overleden. (was dus idd ook Afrika, maar ik wil het risico liever niet lopen..)
Selalu mencari...
NicoCaro

Bericht door NicoCaro »

Onze reis gaat ook door Zuid-Oost Azië en aan ons werd gisteren, in het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen, verteld om geen malariapreventie te nemen. Uiteraard wel de gewone maatregelen zoals deet en lange mouwen voor 's avonds, maar dus geen medicatie.

Wel heeft de arts twee doosjes Malarone voorgeschreven, eentje voor wanneer we nu werkelijk een week in de jungle zouden verblijven een ander voor wanneer we symptomen van malaria zouden vertonen, zodat we onmiddellijk kunnen ingrijpen. De arts benadrukte dat malariapreventie vooral noodzakelijk is in Afrika en dat malarone oorspronkelijk werd ontwikkeld als medicatie en niet als preventie.

Wij blijven trouwens voor 12 maanden weg en gaan na Zuid-Oost Azië naar Zuid-Amerika.
Plaats reactie