Duiken

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
kimmetje79

Duiken

Bericht door kimmetje79 »

Ik heb een jaar geleden mijn laatste medische duikkeuring gehad. In Nederland is deze 3 jaar geldig, hoe oud mag deze in Thailand zijn? Moet de keuring recent zijn of is die van oktober 09 ook goed?

Hoor het graag.

Groeten, Kiimmetje
Jenny
Reisexpert

Re: Duiken

Bericht door Jenny »

Dat hangt van de duikschool af waar je mee gaat duiken. Soms wil men dat de keuring niet ouder is dan een jaar, maar er zijn ook plekken waar überhaupt niet naar een keuring woedt gevraagd en de PADI ja/nee lijst voldoende is.

Pas als je je DM gaat doen wordt er echt altijd naar een keuring gekeken.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kimmetje79

We weten nog niet waar en bij wie we gaan duiken. Dat willen we daar gaan bekijken en ook op verhalen van anderen afgaan. Denk dat ik de gok maar neem. Mocht het bij de een niet lukken, lukt het bij de ander misschien wel.
Ik ga daar verder geen cursus volgen. Op hoop van zege dan maar :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ach, je kan je altijd nog ter plekke laten keuren.
Dycell

Bericht door Dycell »

Het hangt er natuurlijk vanaf waar je duikt maar buiten Europa vraagt mij niemand ooit iets over een medische keuring. Ik duik verder alleen bij PADI duik scholen dus denk dat je over het algemeen wel goed zit.

Heb je PADI? ja -> plons ^O^
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Dycell schreef:Heb je PADI? ja -> plons ^O^
Dat is niet waar, in Egypte zitten een paar duikscholen die vrij streng zijn op dit gebied.

(En men kan natuurlijk een checkduik eisen, maar dat heeft niks met de gezondheid van klanten te maken.)
Dycell

Bericht door Dycell »

Jenny schreef:
Dycell schreef:Heb je PADI? ja -> plons ^O^
Dat is niet waar, in Egypte zitten een paar duikscholen die vrij streng zijn op dit gebied.

(En men kan natuurlijk een checkduik eisen, maar dat heeft niks met de gezondheid van klanten te maken.)
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik zeg niet dat het nooit voorkomt alleen dat ik het zelf nog nooit ben tegen gekomen. Ik ben zelf ook nooit in Egypte geweest. Zuid/midden/noord Amerika, thailand, malaysie en midden oosten heb ik de vraag nooit gehad. Maar is natuurlijk altijd mogelijk dat je de vraag krijgt!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Gewoon de oude meenemen ;)

Er zijn zat mensen die duiken zonder ooit medisch gekeurd te zijn, en ik moet eerlijk bekennen dat ik me ook pas na 100 duiken ofzo voor het eerst heb laten keuren. Erg slim is dat niet, er zijn altijd lichamelijke condities mogelijk die slecht zijn tijdens het duiken (bv een PFO, gaatje in je hart) maar waar je bovenwater geen last van hebt. De kans dat je zoiets hebt is natuurlijk klein, maar wil je het risico lopen? Ik vind het goed dat bepaalde organisaties (bv CMAS/NOB) een keuring al bij het eerste brevet verplicht stellen. PADI doet dit pas vanaf het divemaster brevet!

Als je een uitgebreide keuring hebt gehad, dan is het de vraag of een jong iemand zich werkelijk ieder jaar moet laten keuren. Zeker als je alleen recreatief duikt... MITS je geen verandering hebt in je gezondheidscondities dus!!!!

Bij deze een lijst met duikartsen: http://www.duikgeneeskunde.nl/nvd7dh.htm
Een sportarts mag ook duikkeuringen doen, maar een duikarts heeft extra cursussen gevolgd en meer kennis van het duiken en de risico's in huis
kimmetje79

Jenny schreef:Gewoon de oude meenemen ;)
Ja neem die oude gewoon mee. Kan geen kwaad.
Jenny schreef:Ik vind het goed dat bepaalde organisaties (bv CMAS/NOB) een keuring al bij het eerste brevet verplicht stellen.
Ik moest bij de NAUI ook idd gelijk gekeurd worden. En toen ik na een jaar weer ging duiken (ik duik helaas weinig) vroegen ze of ik er weer 1 mee wilde nemen.

Ik neem de gok gewoon en neem de oude mee en zie het daar wel.

Fijn dat jullie allemaal zo reageren *)
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ties en Shirley zijn vrienden van mij die duikinstructeur zijn op Koh Tao je zou hun een mailtje kunnen sturen.
Hier hun website http://www.duikeninthailand.info
Die weten precies hoe oud je keuring mag zijn en of je een nieuwe keuring moet laten doen in Thailand.

groetjes van Moira
kimmetje79

dank je Moira!
Ik zal ze een mail sturen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

@ Moira: keuringen zijn geen landelijk beleid maar beleid van een bepaalde duikschool. Vandaar mn advies om navraag te doen bij de school waar je daadwerkelijk mee in zee gaat.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik kan me niet herinneren ooit medisch gekeurd te zijn om te kunnen/mogen duiken *_*
Mijn vrouw had bij haar PADI Open Water cursus gezegd dat ze astma had. Ze is op Koh Tao dus naar het plaatselijk ziekenhuis gestuurd waar ze haar amper hebben onderzocht. Gewoon enkele vraagjes gesteld en ze was goedgekeurd.
Of dat positief of negatief is, laat ik even in het midden (dan ga ik off-topic).
Gewoon maar om te laten weten hoe ze er soms mee omgaan op bepaalde plaatsen.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb in nederland wel degelijk een medische keuring gehad voor het duiken.....en werd afgekeurd. :{
Hij keek in mijn oren, schreef me medicatie voor omdat er vocht achter mijn trommelvleis bleek te zitten. Ik moest terug komen nadat de kuur op was....maar nog steed te veel vocht dus ik kreeg geen goedkeuring.

Geen idee wat er gebeurd zou zijn als ik met die oren wel de diepte in gegaan was.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie