route en tips Nusa Tenggara
-
- Vakantieganger
route en tips Nusa Tenggara
Ik heb gister het hoofdstuk over Nusa Tenggara gedownload uit de nieuwe Indonesie lonely planet en ben dus volop aan het lezen (toch wel chill dat je niet meteen een hele nieuwe lonely planet hoeft te kopen!), maar tegelijkertijd hoor ik ook heel graag tips van jullie!
Volgend jaar hoop ik een tijdje op Lombok te verblijven, op 1 vaste plek en ondertussen af en toe korte tripjes maken. Na dit verblijf wil ik nog een maand reizen richting het oosten.. Mijn vragen zijn:
1) Hoe ver denken jullie dat ik kom in 4 a 5 weken? Is Sumbawa, sumba en Flores te doen?
2) welke plekken/eilanden mag ik echt niet overslaan?
3) Welke plekken kan ik beter overslaan?
Verder ben ik benieuwd naar ervaringen over bijvoorbeeld hoe toeristisch het is (in mei/juni) en of iedereen bahasa Indonesia spreekt...
Volgend jaar hoop ik een tijdje op Lombok te verblijven, op 1 vaste plek en ondertussen af en toe korte tripjes maken. Na dit verblijf wil ik nog een maand reizen richting het oosten.. Mijn vragen zijn:
1) Hoe ver denken jullie dat ik kom in 4 a 5 weken? Is Sumbawa, sumba en Flores te doen?
2) welke plekken/eilanden mag ik echt niet overslaan?
3) Welke plekken kan ik beter overslaan?
Verder ben ik benieuwd naar ervaringen over bijvoorbeeld hoe toeristisch het is (in mei/juni) en of iedereen bahasa Indonesia spreekt...
Re: route en tips Nusa Tenggara
Nusa Tenggara in 4-5 weken, tenminste het rondje wat je beschrijft, is in principe te doen. Je moet echter wel heel goed plannen, want boten en vluchten tussen de verschillende eilanden gaan over het algemeen niet elke dag, en soms vallen er vluchten uit.
Ikzelf ben in juni 2007 naar Flores geweest. Ik ben van Denpasar naar Maumere gevlogen, en over land ben ik naar Labuan Bajo gevlogen. Daar heb ik de boot (Perama) naar Lombok genomen. Deze boot ging toen elke 6 dagen, en maakte verschillende stops bij bv. Rincca en voor de kust van Sumbawa. Ik ben niet verder landinwaarts geweest.
Dit deel van de route kostte me 2 weken, en eigenlijk had ik daar meer tijd voor willen hebben.
Op Flores spreken de meeste mensen heel redelijk bahasa Indonesia, al had ik wel een beetje moeite met het accent. Engels wordt er echter nauwelijks gesproken, al kan men in hotels/hostels vaak wel helpen met het boeken van bv bustisckets. Touristen heb ik nauwelijks gezien.
Vorig jaar heb ik Sumba bezocht, daar heb ik gedurende een week verschillende dagtrips gemaakt vanuit Waingapu en Wakububak. Op Sumba zou ik er beslist niet op rekenen dat iemand Engels spreekt, zelfs in hotels is dit problematisch. Bahasa Indonesia wordt in de grotere steden af en toe wel gesproken, maar in de dorpen niet tot nauwelijks. Mensen zijn echter heel gastvrij en behulpzaam, en wanneer men merkt dat je niet uit de lokale taal komt, dan wordt er vaak wel iemand bij gehaald die bahasa Indonesia spreekt. Mensen zijn echter totaal niet gewend aan touristen, en soms vraagt men dan ook wat je komt doen. Niet op een vervelende manier, maar gewoon uit belangstelling! Wanneer je hen vertelt dat je geinteresseerd bent in bv de mensen en hun cultuur, dan krijg je vaak wel een uitgebreide rondleiding door het dorp. Heel bijzonder!
Plekken die ik zeker zou bezoeken:
- een aantal vulkanen rondom Bajawa en natuurlijk de Kelimutu
- verschillende dorpen rondom Bajawa, Waingapu en Wakububak
- als je duikt zou ik zeker ook een kijkje onder water nemen, met name Komodo NP is mooi
Maumere vond ik niet zo bijzonder, maarja, het is wel makkelijk om daar heen te vliegen.
Ikzelf ben in juni 2007 naar Flores geweest. Ik ben van Denpasar naar Maumere gevlogen, en over land ben ik naar Labuan Bajo gevlogen. Daar heb ik de boot (Perama) naar Lombok genomen. Deze boot ging toen elke 6 dagen, en maakte verschillende stops bij bv. Rincca en voor de kust van Sumbawa. Ik ben niet verder landinwaarts geweest.
Dit deel van de route kostte me 2 weken, en eigenlijk had ik daar meer tijd voor willen hebben.
Op Flores spreken de meeste mensen heel redelijk bahasa Indonesia, al had ik wel een beetje moeite met het accent. Engels wordt er echter nauwelijks gesproken, al kan men in hotels/hostels vaak wel helpen met het boeken van bv bustisckets. Touristen heb ik nauwelijks gezien.
Vorig jaar heb ik Sumba bezocht, daar heb ik gedurende een week verschillende dagtrips gemaakt vanuit Waingapu en Wakububak. Op Sumba zou ik er beslist niet op rekenen dat iemand Engels spreekt, zelfs in hotels is dit problematisch. Bahasa Indonesia wordt in de grotere steden af en toe wel gesproken, maar in de dorpen niet tot nauwelijks. Mensen zijn echter heel gastvrij en behulpzaam, en wanneer men merkt dat je niet uit de lokale taal komt, dan wordt er vaak wel iemand bij gehaald die bahasa Indonesia spreekt. Mensen zijn echter totaal niet gewend aan touristen, en soms vraagt men dan ook wat je komt doen. Niet op een vervelende manier, maar gewoon uit belangstelling! Wanneer je hen vertelt dat je geinteresseerd bent in bv de mensen en hun cultuur, dan krijg je vaak wel een uitgebreide rondleiding door het dorp. Heel bijzonder!
Plekken die ik zeker zou bezoeken:
- een aantal vulkanen rondom Bajawa en natuurlijk de Kelimutu
- verschillende dorpen rondom Bajawa, Waingapu en Wakububak
- als je duikt zou ik zeker ook een kijkje onder water nemen, met name Komodo NP is mooi
Maumere vond ik niet zo bijzonder, maarja, het is wel makkelijk om daar heen te vliegen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
- LadyHeather
- Reisexpert
Dank je wel voor je snelle reactie! Sumba klinkt heel goed en vind het wel een slim idee om dagtrips te doen vanuit Waingapu en Wakububak.
Ik snorkel eigenlijk alleen dus ik weet niet of komodo NP dan nog steeds de moeite waard is?
Ben jij (of iemand anders
) in west Timor geweest? Dat lijkt me ook bijzonder maar misschien wel weer lastiger te combineren dus ik twijfel een beetje wat ik moet doen. Het liefste zou ik alles doen! Maar dat kan nou eenmaal niet in een beperkte hoeveelheid tijd...
Ik snorkel eigenlijk alleen dus ik weet niet of komodo NP dan nog steeds de moeite waard is?
Ben jij (of iemand anders

Selalu mencari...
Volgens Bolletjeom is snorkelen in Komodo NP zeer de moeite waard. Zelf heb ik daar alleen gedoken.
De snorkeltrips die je vanaf de Peramaboot maakt zijn zeker ook de moeite. Zo is er een pracht aan (zachte) koralen te zien, en heb ik zelfs een schildpad gespot.
Van west Timor heb ik niet veel gezien, eigenlijk alleen Kupang. Het museum in Kupang is een aanrader voor een paar uurtjes, maar verder is de stad niet heel bijzonder. Wel handig is dat je er kan pinnen en internetten, dat is elders in de provincie een stuk moeilijker! Wanneer je 4 weken hebt, zul je een keuze moeten maken. Als je west Timor perse wilt, dan zou ik toch iets anders laten vallen. Vergis je niet in de afstanden!
O ja, Flores is redelijk goed met het OV te bereizen, maar voor Sumba moet je toch meestal vervoer charteren. Houd daar rekening mee met je budget!
De snorkeltrips die je vanaf de Peramaboot maakt zijn zeker ook de moeite. Zo is er een pracht aan (zachte) koralen te zien, en heb ik zelfs een schildpad gespot.
Van west Timor heb ik niet veel gezien, eigenlijk alleen Kupang. Het museum in Kupang is een aanrader voor een paar uurtjes, maar verder is de stad niet heel bijzonder. Wel handig is dat je er kan pinnen en internetten, dat is elders in de provincie een stuk moeilijker! Wanneer je 4 weken hebt, zul je een keuze moeten maken. Als je west Timor perse wilt, dan zou ik toch iets anders laten vallen. Vergis je niet in de afstanden!
O ja, Flores is redelijk goed met het OV te bereizen, maar voor Sumba moet je toch meestal vervoer charteren. Houd daar rekening mee met je budget!
- LadyHeather
- Reisexpert
het klinkt alsof ik west timor dit keer maar lekker laat voor wat het is, volgende keer beter.. Ik wil idd niet als een gek door het land moeten crossen. Of iemand anders moet nu heel hard gaan roepen dat ik echt naar west timor moet 

Selalu mencari...
- bolletjeom
- Reisexpert
wij hebben ongeveer dezelfde route gedaan als Jenny.
Eerst op ons gemakje Lombok. De Gili eilanden waren wel grappig maar hebben op ons niet zo'n hele grote indruk achter gelaten. Met de brommer Lombok over was leuk. Weinig andere toeristen die dat deden. Toen hebben we de Perama boot genomen die langs sumbawa via Komodo en Rinca naar Flores gaat. Sumbawa hebben we toen bewust niet over land gedaan omdat de LP ons er niet van kon overtuigen dat het boeiend genoeg was en het openbaar vervoer en de opties voor accommodatie wel heel erg beperkt leek.
tijdens dat boottripje meerdere keren gesnorkeld en ook even aan land geweest op Sumbawa bij een meer (ofzo). Komodo is gaaf. Natuurlijk vanwege de Komodo Varanen maar ook de rest van de natuur en het snorkelen in die buurt was prachtig.
In Flores zijn we van Lubuanbajo naar Ruteng, Bajawa, Riung, Ende en Moni/Kelimutu geweest.
Flores is echt prachtig. Vandaar zijn we naar Timor gegaan maar daar hebben we niet echt iets bijzonders gezien of gedaan
Eerst op ons gemakje Lombok. De Gili eilanden waren wel grappig maar hebben op ons niet zo'n hele grote indruk achter gelaten. Met de brommer Lombok over was leuk. Weinig andere toeristen die dat deden. Toen hebben we de Perama boot genomen die langs sumbawa via Komodo en Rinca naar Flores gaat. Sumbawa hebben we toen bewust niet over land gedaan omdat de LP ons er niet van kon overtuigen dat het boeiend genoeg was en het openbaar vervoer en de opties voor accommodatie wel heel erg beperkt leek.
tijdens dat boottripje meerdere keren gesnorkeld en ook even aan land geweest op Sumbawa bij een meer (ofzo). Komodo is gaaf. Natuurlijk vanwege de Komodo Varanen maar ook de rest van de natuur en het snorkelen in die buurt was prachtig.
In Flores zijn we van Lubuanbajo naar Ruteng, Bajawa, Riung, Ende en Moni/Kelimutu geweest.
Flores is echt prachtig. Vandaar zijn we naar Timor gegaan maar daar hebben we niet echt iets bijzonders gezien of gedaan
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
- LadyHeather
- Reisexpert
Jenny, hoe ben jij naar Sumba gegaan? met het vliegtuig of met een boot? vanaf waar? beviel dat?Jenny schreef:Vorig jaar heb ik Sumba bezocht
Selalu mencari...
Ik ben niet met de boot gegaan. Pelni gaat maar een paar keer per maand die kant op (voor zover ik weet), en daar had ik eigenlijk helemaal geen zin in om omheen te plannen. Ik wilde perse Nyepi vieren met vrienden op Bali, en was niet super flexibel. Vandaar dat ik gewoon ben gaan vliegen....LadyHeather schreef:Jenny, hoe ben jij naar Sumba gegaan? met het vliegtuig of met een boot? vanaf waar? beviel dat?Jenny schreef:Vorig jaar heb ik Sumba bezocht
Je kan vanuit Jakarta (of Surbaya) naar Waingapu vliegen, of vanuit Bali. Vluchten zijn met o.a. met TransNusa en gaan bijna dagelijks. Het is ook mogelijk om naar Wakububak te vliegen, maar die vluchten gaan veel minder frequent.
Vanuit Waingapu ben ik vervolgens naar Kupang gevlogen, ik wilde naar Alor. Een vriend van je vloog dezelfde dag terug naar Bali.
Sumba is heel bijzonder, in de week dat ik er was ben ik geen andere buitenanders tegen gekomen. De taal is een ramp, maar gelukkig zijn er ook in de dorpen altijd wel 1-2 mensen die Indonesisch praten. Engels wordt nergens geproken, naja, heel soms een paar woorden in het hotel.
- LadyHeather
- Reisexpert
Thnx voor de info! Ik denk dat ik ook maar ga vliegen... ben een beetje mijn reis aan het plannen en heb idd al wat vluchten gezienSumba is heel bijzonder, in de week dat ik er was ben ik geen andere buitenlanders tegen gekomen. De taal is een ramp, maar gelukkig zijn er ook in de dorpen altijd wel 1-2 mensen die Indonesisch praten. Engels wordt nergens geproken, naja, heel soms een paar woorden in het hotel.

Sumba lijkt me heel gaaf, wil er zeker heen. Ik ga komende week weer verder met mijn cursus Indonesisch en tegen de tijd dat ik naar Sumba ga ben ik al 3 maanden in Indonesië dus ik hoop dat ik me kan redden met die 1-2 mensen die Indonesisch praten

Selalu mencari...
Indonesie heeft 764 officiele talen. Sumbanees zal vast ergens op lijken, maar niet op iets wat ik kan!LadyHeather schreef: Lijkt het ergens op wat ze op Sumba spreken?
Talen in Indonesie zijn vreemd.... Zelfs na 3 maanden Bali kon ik de meeste gesprekken absoluut niet volgen, al herkende ik soms een paar woorden. (Met name als mijn moeder iets wat ik in het Indonesisch had verteld, vertaalde naar het Balinees voor de buurvrouwen...)
Laatst gewijzigd door Jenny op 19 sep 2010 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- LadyHeather
- Reisexpert
hahaJenny schreef:Indonesie heeft 764 officiele talen. Sumbanees zal vast ergens op lijken, maar niet op iets wat ik in!LadyHeather schreef: Lijkt het ergens op wat ze op Sumba spreken?

Mijn beste vriendinnetje heeft na een paar jaar Java nog steeds het probleem dat mensen soms vergeten dat ze geen Javaans kan. Als er door een groepje Javanen onderling (een beetje vlot) gesproken wordt verstaat ze er echt weinig van. Lijkt me best frustrerend! Heb haar daarom een cursusje Javaans cadeau gedaanTalen in Indonesie zijn vreemd.... Zelfs na 3 maanden Bali kon ik de meeste gesprekken absoluut niet volgen, al herkende ik soms een paar woorden. (Met name als mijn moeder iets wat ik in het Indonesisch had verteld, vertaalde naar het Balinees voor de buurvrouwen...)

Selalu mencari...
-
- Vakantieganger
Ben ook bezig met het uitstippelen van mijn route, vandaar dat ik hem hier in post, misschien dat jullie me wat verder kunnen helpen..
Van half oktober t/m half november (totaal 32 dagen) heb ik de tijd om Flores, Sumba, Komodo/Rinca, Lombok te zien. Gezien de verhalen die ik lees over het soms beperkte vervoer en tijden wil ik het ruim plannen, maar vind het nogal lastig om te beoordelen of het zo ongeveer zal kloppen. Heb het even heel kort beschreven..
Optie 1:
Vliegen van denpasar-> Sumba
6 dgn sumba, met boot terug richting flores.
7 dagen flores:
Moni - Ende - Bajawa - Ruteng - Lubuhanbajo
Vanuit Flores naar Rinca/Komodo, tour van ca 3 dagen
Eventueel: naar Sumbawa, (dag of 5) wat adviseren jullie; wel of niet de moeite waard? Lees tot nu toe weinig enthousiaste verhalen. Rond deze tijd is het november (regen?) misschien verstandiger het over te slaan..??
Anders zou ik willen zien: Van komodo naar Sape, naar bima, besar en eiland moyo.
Vervolgens een dag of 5 lombok+gili en dan terug naar Bali.
Ik reken nog 4 reservedagen/reisdagen
Zonder sumbawa ben ik tot nu toe 25 dagen kwijt, met Sumbawa 30. (heb ik er nog 2 over).
Is het een reeële route ook qua tijdsindeling? Optie 2: vanaf bali de omgekeerde route naar Flores, vanuit flores naar Sumba en terug vliegen naar Denpasar.
Gezien ik alleen reis en wel graag anderen ontmoet, zal dit nog verschil maken?
En is Sumbawa daadwerkelijk de moeite waard of zal ik dit overslaan zodat ik wat meer tijd heb op de andere eilanden?
Alvast ontzettend bedankt!!!
Van half oktober t/m half november (totaal 32 dagen) heb ik de tijd om Flores, Sumba, Komodo/Rinca, Lombok te zien. Gezien de verhalen die ik lees over het soms beperkte vervoer en tijden wil ik het ruim plannen, maar vind het nogal lastig om te beoordelen of het zo ongeveer zal kloppen. Heb het even heel kort beschreven..
Optie 1:
Vliegen van denpasar-> Sumba
6 dgn sumba, met boot terug richting flores.
7 dagen flores:
Moni - Ende - Bajawa - Ruteng - Lubuhanbajo
Vanuit Flores naar Rinca/Komodo, tour van ca 3 dagen
Eventueel: naar Sumbawa, (dag of 5) wat adviseren jullie; wel of niet de moeite waard? Lees tot nu toe weinig enthousiaste verhalen. Rond deze tijd is het november (regen?) misschien verstandiger het over te slaan..??
Anders zou ik willen zien: Van komodo naar Sape, naar bima, besar en eiland moyo.
Vervolgens een dag of 5 lombok+gili en dan terug naar Bali.
Ik reken nog 4 reservedagen/reisdagen
Zonder sumbawa ben ik tot nu toe 25 dagen kwijt, met Sumbawa 30. (heb ik er nog 2 over).
Is het een reeële route ook qua tijdsindeling? Optie 2: vanaf bali de omgekeerde route naar Flores, vanuit flores naar Sumba en terug vliegen naar Denpasar.
Gezien ik alleen reis en wel graag anderen ontmoet, zal dit nog verschil maken?
En is Sumbawa daadwerkelijk de moeite waard of zal ik dit overslaan zodat ik wat meer tijd heb op de andere eilanden?
Alvast ontzettend bedankt!!!
Even een kort antwoord, omdat ik met m'n foon typ....
Op Sumba zul je echt geen andere touristen tegenkomen, het maakt niet uit hoe je reist. Als je niet alleen wilt zijn, zal je vantevoren iemand moeten vinden die met je meewilt! Op flores zul je ook weinig mensen tegenkomen, maar bv in Moni, Labuan Bajo of mss Maumere met het kunnen.
Sumbawa heb ik niet bezocht.
Ik zou zelf van Bali naar Waingapu vliegen, rondkijken op Sumba, vliegen naar Maumere, overland naar Lubuan Bajo en dan per boot naar Lombok. 7 dagen Flores kan, maar is krap. Dus als je meer tijd hebt?
Zie ook m'n site.
Op Sumba zul je echt geen andere touristen tegenkomen, het maakt niet uit hoe je reist. Als je niet alleen wilt zijn, zal je vantevoren iemand moeten vinden die met je meewilt! Op flores zul je ook weinig mensen tegenkomen, maar bv in Moni, Labuan Bajo of mss Maumere met het kunnen.
Sumbawa heb ik niet bezocht.
Ik zou zelf van Bali naar Waingapu vliegen, rondkijken op Sumba, vliegen naar Maumere, overland naar Lubuan Bajo en dan per boot naar Lombok. 7 dagen Flores kan, maar is krap. Dus als je meer tijd hebt?
Zie ook m'n site.