Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
in oktober ga ik een aantal maanden door zuid-oost azie reizen, en wil daarbij ook een trekking langs bergdorpen maken in noordwest thailand. Ik vroeg me af of jullie tips hebben voor wat er op dit soort tochten mee moet. Zijn bergschoenen bv noodzakelijk, of lukt het ook met goede wandelschoenen? Is het verstandig zelf veel eten/drinken mee te nemen, of is dat alleen onnodige extra bagage?
Ik hoop dat jullie hier me een aantal adviezen kunnen geven .
bedankt!
katelijn
ik persoonlijk vind wandelschoenen een must maar las hier van de week ook mensen die enthusiast waren over een trekking doen op paladiums
Eten en drinken...hangt van de organisatie af met wie je gaat maar meestal regelen zij dit. Dan moet je altijd nog wel zelf iets meenemen maar dat is dan niet meer dan een fles water en iets te snacken voor als je flauwtjes bent.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Wel eens een trekking gedaan in Chiang Mai. Het enige wat ik bij me had was een schone onderbroek en wat toiletartikelen om me de volgende dat op te frissen en een handdoek. Verder heb ik gewoon de hele trekking dezelfde kleding aangehouden. Verder hadden wij onderweg de kans om nog water te kopen. Daarnaast zit vaak bij de trekking eten en drinken erbij in hangt er inderdaad af waar je boekt.
Wandelschoenen zijn gewoon het fijnst ook tegen stekende planten en bloedzuigers. Maar als je die verder je hele reis niet nodig hebt kan je een trekking ook wel op je sandalen maken.
Eten en drinken hoef je normaal gesproken niet zelf mee te nemen. Ik vind het wel fijn om zelf een pak koekjes, flesje cola of bijvoorbeeld bananen, nootjes etc mee te nemen.
Maar dat is ook omdat ik eerst chagerijnig en daarna niet lekker wordt op het moment dat ik honger heb en het dan te lang duurt voordat ik eten krijg. Etenstijden tijdens een trekking zijn vaak nogal onregelmatig.
Wat de schoenen betreft heeft ieder zijn eigen voorkeur, maar ik was wel echt blij met mijn stevige wandelschoenen. Ik heb een laag model, categorie B geloof ik, maar dat kunnen ze je in een goede outdoorwinkel ook vertellen. Ik herinner me ineens weer de bloedzuigers! Een lange broek is aan te raden zodat je je broek in je sokken kunt stoppen dat helpt tegen ongewenste insluipers . Een regenponcho in het regenseizoen en evt een (fleece)vest voor 's avonds. Verder misschien wat diarreeremmers (ik kreeg natuurlijk midden in de jungle hier last van...) en wellicht wat pijnstillers (een ander groepslid verstuikte zijn enkel behoorlijk en de dichtsbijzijnde bushalte is niet om de hoek).
Zoals hierboven al gemeld wanneer je met een gids gaat zorgt hij voor eten/drinken. Ik raad je van harte Mr. Thing in Pai aan. Hij doet erg leuke trekkings over niet-toeristische paadjes.
Heb mensen gezien die onbegaanbare paden zonder problemen op croqs deden. Heb zelf hardloopschoenen waar ik prima mee vooruit kan.
Verder zo min mogelijk meenemen. Bij een meerdaagse trekking met gids, kom je vrijwel zeker langs dorpen waar ze je van eten en drinken voorzien. Wat extra geld voor geinige souveniers en andere zaken is wel handig. ik vind het ook altijd wel aardig om 's avonds bij een kampvuur een fles Sangsom bij de hand te hebben, maar dat is natuurlijk persoonlijk
Wij wilden van de week wandelschoenen gaan halen en in de winkel werd ons geadviseerd om in Bangkok zelf wandelschoenen aan te schaffen van of met goretex. Hij vertelde dat het scheelt in gewicht als je naar Bangkok afreist en dat je ze daar voor "een prikkie" kan kopen. Hij vertelde ook dat het het prettigst is om op slippers (Birkenstocks??) te lopen en voor de jungle dus wandelschoenen. Is dat te doen of, toch verstandig om ze hier wel te halen?
Vind ik heel vreemd om wandelschoenen daar te kopen... tja, misschien scheelt dat wel in prijs maar uiteindelijk lijkt het me verstandig om die toch al een tijdje in te lopen he.
Wanneer het korte wandelingen zijn niet in de jungle of gewoon stadsbezoeken loop ik op sandalen of stapschoenen.
O en dan nog een vraagje over de rugtassen. De een zegt dat het het prettigst is met een koffer (wat ik me persoonlijk niet kan voorstellen) en de ander toch met bagpack. Wij gaan 3 weken rond reizen. Hoeveel liter is dan het beste. Ieder bijv. 70. Of is dat overdreven veel?
Mijn vriend zegt ook dat we niet te veel moeten meenemen. Prima natuurlijk, maar wat is niet veel? Draag je veel hetzelfde, kan je er makkelijk wassen, moet je per broek/short/rok oid 2 dagen rekenen?? Het klinkt zo mss wat tuttig om het te vragen , maar wie weet kunnen jullie mij wel overtuigen
Om het geld gaat het me absoluut niet hoor. Heb liever goede schoenen aan mijn voeten dan dat ik straks vodjes aan mijn voeten heb voor weinig. Het gaat meer om mee slepen van de schoenen. Hij vertelde ook dat je inprinciepe je schoenen niet hoeft uit te lopen als je ze van redelijke kwaliteit koopt.
Elke keer wij op reis vertrekken , vertrekken we van thuis uit met onze stapschoenen en sandalen in de zak. op het vliegtuig is het op kousevoetjes.
Je kan met gemak enkele kledingstukken uitwassen met de hand en wasserettes zijn er op heel veel plekken en heel goedkoop. in het hostel kan er soms ook voor jou gewassen worden.
Wij nemen voor 1 maand ongeveer 5 slipjes mee, 3 paar kousen,3 t shirts, 1 topje, 2 korte broeken, 1 lange broek, 1 rokje, 1 sarong en 2 kleine sponsen handdoekjes. 1 extra bh en 1 bikini.
ik heb even geen tijd om een link te plaatsen maar kijk hierboven eens onder het tabblad "reisinformatie" en dan onder het hoofdstuk "voorbereidingen". daar is info te vinden over rugzakken, wandelschoenen en paklijsten
Ik zou in Nederland mijn schoenen kopen en inlopen. Zonde om een dag van je vakantie te besteden aan een zoektocht naar wandelschoenen. Er zijn leukere dingen om te doen in Bangkok
Ik kan geen hele dag door een stad lopen op slippers. ik draag sandalen. lelijk maar wel comfortabel.
Wanneer je met het openbaar vervoer gaat rondreizen is een rugzak veel handiger dan een koffer. Ook qua bagageruimte in bussen en treinen etc.
70 liter is royaal.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
thanks voor jullie tips. we gaan over een korte tijd de tassen halen en dan zal ik toch ook voor schoenen gaan kijken en in gaan lopen. Wat je al zegt, zonde voor de tijd daar en stel inderdaad dat je wel met blaren komt te zitten, dan ben je nóg verder van huis.
Handige tips en ik ga zeker even kijken naar "voorbereiding".
zaratoestra schreef:Wij nemen voor 1 maand ongeveer 5 slipjes mee, 3 paar kousen,3 t shirts, 1 topje, 2 korte broeken, 1 lange broek, 1 rokje, 1 sarong en 2 kleine sponsen handdoekjes. 1 extra bh en 1 bikini.
Jij pakt wel erg weinig mee, vind ik. Als je bijvoorbeeld maar 3 t-shirts bij hebt, moet je toch om de drie dagen je was kunnen doen?
zaratoestra schreef:Wij nemen voor 1 maand ongeveer 5 slipjes mee, 3 paar kousen,3 t shirts, 1 topje, 2 korte broeken, 1 lange broek, 1 rokje, 1 sarong en 2 kleine sponsen handdoekjes. 1 extra bh en 1 bikini.
Jij pakt wel erg weinig mee, vind ik. Als je bijvoorbeeld maar 3 t-shirts bij hebt, moet je toch om de drie dagen je was kunnen doen?
Even eerlijk, ik doe op reis niet elke dag een schoon T-shirt aan. Als ik kan wassen, dan wel ja, als ik niet kan wassen: jammer dan.
Ik had tijdens mijn laatste reis ook maar 3 T-shirts bij me, en nog een paar dingen met lange mouwen tegen de kou in Tibet. In Nepal deed ik 's avonds mijn was en was het 's ochtends weer droog, in Tibet lukte dat helaas niet. Tja. Voordeel is wel dat je daar ook minder zweet. Echter: die geur van boterkaarsen en yaks....