Fototoestel

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Re: Fototoestel

Bericht door Marcell` »

EDIT. nevermind. :)
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
merc
Wereldreiziger

Bericht door merc »

Whoehoe!

:9

Ook nieuw speelgoed binnen.
Op een gebrek aan talent na heb ik nu alles wat ik hebben wil :D
Hmm, nou ja, misschien nog een pakezel.
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Welke camera heb je?
Ik ben echt superblij met die van mij. Wat een verschil met mij oude Casio (waar ik sowieso al niet zo tevreden over was).
merc
Wereldreiziger

Bericht door merc »

Nikon D700, volgens Nikon ben ik nu een professional, vreemd, ik zie nogsteeds alleen maar geld uit m'n portemonai vliegen...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

merc schreef:Nikon D700, volgens Nikon ben ik nu een professional, vreemd, ik zie nogsteeds alleen maar geld uit m'n portemonai vliegen...
't is niet de camera die de foto's maakt, maar de fotograaaf :P
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
merc
Wereldreiziger

Bericht door merc »

Het schijnt ;)
Ik ga me nu aan landschapsfotografie wagen, nogal wat anders dan macro en dieren.
Morgen een potje oefenen :)
Reisfreaks
Wereldreiziger

Statief

Bericht door Reisfreaks »

Zijn er ook reizigers die een statief meenemen op reis? Ik was zelf aan de Velbon Ultra Luxi-L aan het denken. 39cm ingeklapt maar wel 1.3KG.. Of de Velbon Ultra Luxi-L II welke een stuk lichter is.
Jenny
Reisexpert

Re: Statief

Bericht door Jenny »

Reisfreaks schreef:Zijn er ook reizigers die een statief meenemen op reis? Ik was zelf aan de Velbon Ultra Luxi-L aan het denken. 39cm ingeklapt maar wel 1.3KG.. Of de Velbon Ultra Luxi-L II welke een stuk lichter is.
Als ik ga backpacken neem ik over het algemeen geen statief mee.

Ik ben heel creatief geworden met het vinden van vervanging voor een statief (en ik heb een vrij vaste hand). Vaak vind je wel een muurtje of een steen waar je je camera op kan laten rusten, en wanneer je de zelfontspanner van de camera gebruikt kom je dan vaak al een heel eind.

Wanneer de ondergrond niet egaal is, of je wilt je camera onder een kleine hoek zetten, dan is het zaak iets onder de camera te leggen. Zakjes met rijst of bonen doen het goed, maar soms helpt het ook om gewoon een kledingstuk (bv je regenjas) of desnoods een buff onder de camera te plaatsen. Wederom, gebruik de zelfontspanner, al dan niet in combinatie met liveview.

Succes.
merc
Wereldreiziger

Bericht door merc »

Ik neem m´n statief mee.
Ik heb een Gitzo statief gekocht omdat ik meer draagvermogen nodig heb.
Over jou statief kan ik weinig nuttigs zeggen, ziet er goed uit.
Ik heb verders nog weinig statief ervaring, deed het ook altijd op de Jenny manier, maar daar kom ik nu niet meer mee weg voor hele lange sluitertijden.
Ik zie wel hoe het gaat bevallen. *)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tot max 2 seconde werkt mijn manier prima :)

Je moet voor jezelf maar afwegen hoeveel foto's je met langere sluitertijdden wilt maken (afhankelijk van je gekozen diafragma, lenzen en ISO). Voor mij is het de moeite van het meeslepen niet waard!
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Een echt statief niet, meestal wel een monopod. Stuk compacter en lichter, en dan nog neem ik hem alleen mee op pad als ik verwacht hem te gebruiken.

Voor m'n compactcamera heb ik daarnaast een Gorillapod. Ideaal dingetje, erg klein en licht, en daarmee zet je hem makkelijk vast aan een hek, lantaarnpaal of verkeersbord.
Reisfreaks
Wereldreiziger

Bericht door Reisfreaks »

Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb een monopod gehad maar voor langere sluitertijden is een muurtje of een steen of een statief toch stabieler.
Btw Jenny ik zit net te kijken naar je eervolle vermelding in de Traveler, erg mooie foto!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik reis steeds met mijn (oude zware) Manfrotto 180 statief in combi met de Manfrotto 804 RC-2 Panoramische Tilt Kop
Onmisbaar voor de zwaardere lenzen of voor sluitertijden van een minuut of zo.
Bij de laatste reis is mijn kop (weer) stuk gegaan en heb ik me verder beholpen met een lichtere tri-pod van Manfrotto met balhoofd (yep, die hadden we ook bij) die nog bruikbaar was voor het lichtere werk.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik een statief hoofdzakelijk gebruik wanner ik een combinatie maak van verschillende (lange) sluitertijden om later dmv 'blending' een juist belichte foto te bekomen. Vaak gebruik ik ook een ND filter om bij een te veel aan licht toch nog langere sluitertijden te bereiken en zo beweging vast te leggen van mensen en voertuigen (of de lichtstrepen van het voertuig) maar vooral van water (golven, watervallen).
In zulke situatie's kan je niet zonder stevig statief. Voor dieren kan een beanbag reeds voldoende zijn.
Indien je camera goed met hogere ISO waarden overweg kan (ruis), dan heb je ook geen statief nodig voor architektuur binnen. Maar aangezien ik liefst op safe speel en perfect symetrische plaatjes wil schieten, gebruik ik ook hier een statief indien het toegelaten is (kerken, tempels,...).
Het hangt er dus vooral van af met welke foto's je wil thuis komen of je al dan niet een statief nodig hebt.

vb van nachtfotografie (blauwe kwartier) met lange sluitertijd.
Afbeelding

vb van blending techniek dmv samenvoegen verschillende foto's met elk een andere belichting. Ook hier langere sluitertijd om een vlak wateroppervlak te bekomen.
Afbeelding
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Wát een mooie foto's kohraya! Heel mooi. :)

Ik ben nu ook een beetje aan het rondkijken voor een compacte digitale camera. Ik ga drie maanden backpacken in Aussie en ik wil toch wel een camera die goede kwaliteit foto's levert. Mijn budget ligt rond de €100 - €150. Belangrijk is dat de acuu wel even meegaat!

Iemand die tips of aanbevelingen heeft? ^O^
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
merc
Wereldreiziger

Bericht door merc »

Mooie foto´s kohraya, precies wat ik van plan ben.
Plaats reactie