Lapland! Tips?!

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
BeeBee
Vakantieganger

Lapland! Tips?!

Bericht door BeeBee »

Hoi,

Volgend jaar januari wil ik met een vriendin voor een dag of 8 naar Lapland.
De vraag is nu WAAR we precies heen willen. Lapland is een enorm gebied dat zich uitstrekt over 4 landen maar voor het gemak hou ik het maar even bij Noorwegen, Zweden en Finland.
We willen een beetje de standaard dingen gaan doen zoals (overnachten in een chalet/blokhut), een rendierslee-safari, huskyfarm bezoeken, sneeuwscootertocht, ijsvissen ed.
Of is er toevallig iemand die andere leuke activiteiten weet?
In welk(e) plaats/gebied zijn deze activiteiten dicht bij elkaar te vinden en waar is het noorderlicht het beste te zien?
Zelf neig ik heel erg naar Finland. Vanwege het feit dat ik Noorwegen/Zweden nog eens in de zomer (per camper) wil bezoeken en Finland dan net een beetje 'uit de richting' ligt. En ze hebben er de euro, wat ook wel handig is natuurlijk.
Wie o wie kan mij wat tips geven over waar heen te gaan en wat te doen?!?!
Wordt het Finland? Of toch Noorwegen of Zweden?

Groetjes,

BeeBee
bolletjeom
Reisexpert

Re: Lapland! Tips?!

Bericht door bolletjeom »

het is voor mij te lang geleden om er iets nuttigs over te zeggen. Ik kan me alleen maar herineren dat ik het gaaf vond. Dat er uitzonderlijk veel muggen waren en dat rendieren leuk zijn.
Heel veel plezier in ieder geval
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
woutersl
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door woutersl »

Super goed idee lijkt me om er in de winter heen te gaan! Wil ik ook nog eens doen! Ik ben er meerdere malen in de zomer geweest en vind Noorwegen toch het mooist! Maar als je dergelijke activiteiten wil doen is Noorwegen misschien minder handig, vooral qua afstanden e.d. Ik verwacht dat je zowel in Zweden als in Finland de activiteiten kan vinden die je zoekt! Finland is wat meer bos, terwijl Zweden wat meer vlaktes/gebergte kent (althans de gebieden waar ik geweest ben. Ik zou gaan voor Zweden, maar dat is meer persoonlijke voorkeur, in beide landen word je ongetwijfeld op je wenken bediend!
Daarnaast zou ik een plaats uitzoeken waar de kans op Noordelicht het grootst is, misschien als je googled zijn er vast wel plekken waarop het noorderlicht over het algemeen vaker gezien wordt!

Alvast veel plezier!
Op zoek naar leuk vakantiewerk of vrijwilligerswerk kijk dan op http://www.wereldwerk.eu Op deze website kan je zelf reageren op werkgevers of tegen een kleine vergoeding gekoppeld worden aan vrijwilligerswerk.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Noorwegen vond ik (wanneer je naar de fjorden kijkt) lijken op Nieuw Zeeland. Zeker de moeite waard om te bezoeken. Je moet wel een beetje geluk hebben met het weer (schijnt) al hebben wij alleen maar mooi weer gehad. De steden e.d. zijn niet zo heel spectaculair.

Zweden vond ik ook mooi maar toch net wat minder (natuur) dan Noorwegen. Maar Stockholm vond ik dan weer erg leuk.
postvoorwen
Reiziger

Bericht door postvoorwen »

Als ik naar Lapland zou gaan(zo'n onbekende bestemming), zou ik van te voren even gebruik maken van de georganiseerde reizen die dezelfde kant op gaan. Gewoon om te weten waar zij vinden dat het de moeite is en op basis daarvan mijn eigen plan te trekken - dus niet precies dezelfde dingen/plaatsen kiezen, maar ze gaan vaak niet voor niets daarheen.

Veel plezier!
annemiekje

Bericht door annemiekje »

In Ranua ( FL) is er als het goed is nog steeds een bezettingskamp tegen het mijnen van uranium.
Er zijn concrete plannen om in dat gebied, nieuwe uranium mijnen open te gooien, een nieuwe centrale te bouwen,
en voor het gemak een groot deel van europees en russisch kernafval te dumpen.
De lokale bevolking is daar nu tegen in opstand en er zijn internationale acties tegen begonnen.
Een van deze acties is onder andere 'infotour around the baltic sea tour'

dus als je tijd hebt, het is zeker de moeite waard daar een kijkje te nemen en mee te helpen aan bescherming van dit gebied.

meer info
http://www.greenkids.de/europas-atomerb ... ion_Action
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Weet iemand of het voordeliger is om ongeorganiseerd of georganiseerd naar Lapland te gaan (februari/maart)? Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste. Tickets zijn betaalbaar (onder 300 euro). Overnachtingen en excursies zijn aan de dure kant. Ik heb het vermoeden dat georganiseerd wel eens voordeliger zou kunnen zijn. Alle tips over winters Lapland zijn zeer welkom.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

over het algemeen zijn dit soort dingen georganiseerd goedkoper. Maar dan moet je wel kiezen voor een aanbieder die laag in zijn prijzen zit.
Omdat dingen afgelegen zijn, eigen vervoer vaak geen optie is etc ben je goedkoper uit als groep omdat je de kosten deelt
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie