Enkele reis, retour, tickets..?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
nanine

Enkele reis, retour, tickets..?

Bericht door nanine »

Beste medeglobetrotters,
Ik ben van plan om half november richting Zuid-Amerika te gaan, maar het is moeilijk goede info. te vinden over wat nu wel en niet mag qua binnenkomen van een (eerste) land. Ik zou graag van NL naar Argentinie, Buenos Aires vliegen om dan OVER LAND naar Midden- en Noord-Amerika te gaan en uiteindelijk vanuit Canada (bijna een jaar later) terug naar NL te vliegen.. Nu vertelde de Argentijnse ambassade mij dat ik zonder bewijs dat ik Argentinie binnen 3 maanden verlaat, niet binnenkom en volgens mij mag je ook niet vanuit NL (zeg West-Europa, want Amsterdam is een dure vertrekplaats ;-)) vertrekken met een enkele reis.. Misschien kan ik vanuit hier (NL) al een bus- of treinticket boeken naar Bolivia? (Volgens de ambassade volstaat dat ook)
Wie weet hier meer van? Wie heeft hier ervaring mee? Alles is welkom! Ik kan me niet voorstellen dat iedereen in Zuid-Amerika met een retourtje aankomt? Alvast superbedankt! ^O^ Groetjes, Nanine
PS tips over goedkope (retour)tickets, jaartickets en goed(e)kope luchtvaartmaatschappijen etc zijn ook erg welkom!
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Re: Enkele reis, retour, tickets..?

Bericht door Jos »

het probleem zit hem er in dat de luchtvaartmaatschappij je niet mee mag nemen wanneer je niet voldoet aan de toegangseisen van een land. één van die eisen is dat je aantoonbaar binnen 3 maanden het land verlaat, iets wat je aan kunt tonen met een retourtje. Zonder dit retourtje laten ze je er op Schiphol niet eens in, want wanneer je niet wordt toegelaten in een land moet de luchtvaartmaatschappij je weer mee terug nemen wat ze een stoel kost.

Een oplossing om te voldoen aan de vereisten van het land is door 'een ticket' het land uit te boeken. En 'een ticket' in de meest brede zin van het woord, een simpel busticket zou voldoen. Er komen hierbij echter twee problemen om de hoek kijken, één, hoe boek je een busticket? en twee, hoe overtuig je de luchtvaartmaatschappij ervan dat je mee kunt? De eerste vraag is moeilijker dan je denkt, maar gezien het feit dat Argentinië redelijk modern is moet het mogelijk zijn ergens een busticket online te boeken lijkt me. Anders is een korte vlucht het land uit ook een optie. Ik zou eens gaan googlen en kijken wat er uit komt.

Wat betreft het tweede punt, daar heb ik een stuk zwaarder hoofd in. Met name op schiphol kunnen ze goed zeuren.

Een optie is misschien om een visum te halen bij de Argentijnse ambassade, maar er zijn anderen die hier veel meer van weten. Succes!

toevoeging:
er zijn vanuit Argentinië veel routes het land uit, de beste overgangen zijn waarschijnlijk met Chili. Van Rio Gallegos naar Punta Arenas is er zo één (Bariloche, El Cafayate en Mendoza zijn andere touristische steden met goede verbindingen naar Chili). Even googlen leverde dit op: http://www.interpatagonia.com/puntaaren ... gar_i.html hier staan verschillende vlieg en bus maatschappijen, mogelijk kun je ergens een website vinden voor tickets.
HendrikHerman
Reiziger

Toch retour kopen?

Bericht door HendrikHerman »

Dit probleem wordt regelmatig op internet aan de orde gesteld. Een van de reacties is dan vaak dat het eigenlijk geen probleem is omdat veelal een enkele reis duurder is dan een retour. Zelfs als een retour duurder is, maar het verschil gering, kan het kopen van een retour een oplossing zijn.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

We vallen idd een beetje in herhaling. Deze vraag is bv bijna hetzelfde:
consulaat-colombia-onbereikbaar-t7157.html

Ik heb nooit probleem gehad (retourticket terug naar NL vanuit ander ZA land, vele maanden later, maar nooit naar gevraagd). Misschien worden ze nu strenger. Dan zou ik voor de zekerheid online een busticket het land uit kopen.

Voorbeeldje: de buquebus (bootbus) naar Colonia, Uruguay: http://www.buquebus.com/. Maar die zou ik niet nemen. Te makkelijk, dus trappen ze mss niet in :-). Busje naar Bolivia mss aanrader. Of koop het allercheapste GOL (www.voegol.com.br) naar Brazilie ofzo.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Tips op het LP forum;
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=1902440
Dit lijkt me de beste tip:
First of all it is very unlikely for you to have any problem enetering Argentina without an return ticket or onward flight. Only the airline could make problems.
You can buy a fully refundable one wayticket from Buenos Aires to Santiago, Montevideo, Sao Paulo, Asuncion or Porto Alegre. Lots of companies possible, Pluna, LAN, Aerolineas, Gol. If you do it with an online agency like expedia, kayak etc. and your credit card, the refund is very easy and you won´t spend more than 10 dollars of the booking fee. You can buy the ticket 1 or 2 days before flying, regund it the next day once in Buenos Aires and probably you get the refund before you will be charged for buying the ticket.
Good luck!
mirrie
Vakantieganger

Bericht door mirrie »

Ik had onlangs hetzelfde probleem toen ik van Sao Paulo naar Bogota wilde vliegen. Copa airlines wilde me niet meenemen omdat ik geen bewijs had dat ik binnen 60 dagen Colombia per vliegtuig via Bogota zou verlaten (een busticket en zelfs mijn vlucht 13 september Buenos Aires - Londen was niet genoeg, het moest perse per vliegtuig vanuit Bogota zijn). Ik heb toen supersnel in een internetcafe op het vliegveld een ticket Bogota-Quito geboekt dat ik binnen 24 uur gratis en met full refund weer kon annuleren. Toen dit geboekt was heb ik de boekingsbevestiging uitgeprint en dit moest ik aan Copa laten zien en toen mocht ik mee. Natuurlijk vroeg de douane-beambte nergens naar in Bogota en heb ik direct expedia gebeld om het ticket te annuleren en heb inderdaad al mijn geld teruggestort gekregen.
Ik weet dat als je over land de verschillende landen binnenkomt ze normaal gesproken nergens naar vragen. Tenminste ik ben nu al ruim 11 maanden rond de wereld aan het reizen (in Ecuador op het moment en je mag Colombia echt niet missen, het beste land tot nu toe in Zuid Amerika) en ze hebben me het alleen op die vlucht van Brazilie naar Colombia gevraagd.
Via http://www.andesmar.com.ar kan je online tickets boeken naar bijvoorbeeld Santiago de Chile. Wat je ook kan doen en dat is vrij goedkoop is via http://www.buquebus.com.ar een bootticket naar Colonia in Uruguay boeken en dan het goedkoopste ticket nemen.

Over wereldtickets, http://www.oneworld.com, hier heb je een leuke round-the-world bookingstool waar je leuk mee kunt spelen om te zien wat de mogelijkheden zijn. Ik heb hier eerst een paar intineraries gemaakt over wat ik ongeveer zou willen en ben daarmee naar Kilroy travels gegaan. Ik had het geluk dat de pond en de euro min of meer gelijk waren toen ik mijn wereldticket boekte, dus vanuit Londen was het veel goedkoper! Weet niet of dat nu nog zo is, maar dat weten ze bij Kilroy allemaal wel.

Klinkt als een fantastische reis en heel veel succes met al je voorbereidingen! Ik heb nog 10 dagen over en ben heel :'( dat ik weer naar huis ga en dat het voorbij is....

Mirjam
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Goeie tip Mirrie! Die truc waar die vogel op het LP forum het ook al over had via expedia werkt dus echt :-). Buquebus had ik ook al genoemd, maar andermar was me ff ontschoten :P .
nanine

Bericht door nanine »

Hoi allen, dank jullie wel voor jullie input! Mirrie, jij bent ook een gave reis aan het maken volgens mij! Geniet van de laatste loodjes, weet nog goed dat ik na een jaar van Thailand, Australie en Nieuw-Zeeland genoten te hebben opeens in november weer in NL stond vorig jaar... Getver! :N Maar al die herinneringen maken zoveel goed en die neemt niemand je ooit nog af. Wat betreft mijn volgende reis, ik had opeens het luminueuze idee om 2 enkeltjes te boeken en die tweede (van Buenos Aires terug naar NL) dan te cancellen en m'n geld terug te krijgen. Zo zou ik met het enkeltje heen de goedkoopste hebben (enkele reis is goedkoper dan retour *_* nu) en geen gezeur krijgen in NL en niet in Argentinie.. Maar nu is het nog best lastig uit te vinden (zeg maar niet) of je het bedrag daadwerkelijk terug krijgt bij cancellen..

Toen ik met een enkeltje naar Nieuw-Zeeland ging, kon ik bij de incheckbalie direct een ticket terug boeken en heb die dezelfde week nog gecancelled, verloor toen 50 dollar geloofk, maar kon toen wel 3 maanden blijven. Nu moeten deze enkeltjes wel met dezelfde maatschappij zijn vrees ik, anders zit je weer met dat je NL niet mag verlaten. Dus die boottochtjes en vluchten naar Chili of Bolivia gaan 'm helaas nie worden.. 8)7 Denk dat ik maar gewoon dat retourtje boek om van alle gezeur af te zijn.. :9 Poehee, waarom altijd zo moeilijk?? Wel super dat jij het zo kon regelen Mirrie! Geniet nog van je laatste dagen! Groetjes
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Nanine....volgens mij lees je toch echt niet goed! Wat weerhoudt je van het boeken van een enkele vlucht BA-Santiago bv via Expedia? Refund en alleen 10 dollar ofzo boekingskosten betalen........
Karijn Karst

Facebook comment

Bericht door Karijn Karst »

Je kan inderdaad van te voren dan het beste een hostel, busticket oid boeken, zodat je een bewijs hebt dat je Argentinië gaat verlaten. Hostel kost ´niets´ in Bolivia, dus je hoeft er natuurlijk helemaal niet heen te gaan! Zorg verder voor een goed verhaal bij de incheck, wat ga je doen, waar ga je heen...meestal zijn er dan geen problemen. Mijn ervaring in NL is dat een enkeltje bijna het zelfde of al dan niet duurder is dan een retour...beetje raar! Wel weet ik van veel Engelsen dat die vaak een enkeltje kopen en dat de prijzen daar anders liggen, dus misschien eens via een engelse site of touroperator proberen?
Misschien een idee, als Argentinië moeilijk blijft doen en je het niet aandurft waarom ga je dan niet eerst naar Paraguay, Uruguay etc...je pakt een bus en je bent zo in Argentinië....succes!!
Karijn Karst

Facebook comment

Bericht door Karijn Karst »

Bedoel natuurlijk met eerst naar die andere landen gaan, dat die misschien iets makkellijker doen, maar dat moet je natuurlijk even uitzoeken!
El Niño
Reisexpert

Re: Facebook comment

Bericht door El Niño »

Karijn Karst schreef:Bedoel natuurlijk met eerst naar die andere landen gaan, dat die misschien iets makkellijker doen, maar dat moet je natuurlijk even uitzoeken!
Hier geloof ik niet in hoor! BA is een grote hub in ZA waarheen je redelijk goedkoop kunt vliegen met bv Iberia. Zie jij maar eens een rechtstreekse, goedkope vlucht naar Paraguay te vinden.... En dan nog: het gedoe lijkt in al die landen hetzelfde te zijn, dus waarom zou een vliegmaatschappij makkelijker doen als je naar bv Paraguay vliegt!?

De oplossing is allang gegeven mensen! Gewoon goedkoop tickey boeken met Expedia naar bv. Santiago en dan na aankomst snel refund aanvragen!
nanine

Bericht door nanine »

Bedankt allemaal! Inmiddels heb ik uitgezocht dat ik wel met een enkele reis NL mag verlaten, maar ook goedkopere retourtjes gevonden, maar inmiddels ook nog goedkopere enkeltjes, dus nu nog effe bevestiging dat ik inderdaad echt mijn geld terug krijg als ik eenmaal geland ben, en dan zijn die tickets zo geboekt! *O*
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

super! Zou je als alles geregeld en gelukt is met ons kunnen delen met welke maatschappij je vliegt, welke je hebt overwogen maar niet hebt genomen en hoe je alles nu gaat doen? Ik ben altijd benieuwd naar nieuwe tips, zeker wanneer het aankomt op goedkoop vliegen :D
nanine

Bericht door nanine »

Hoi allen! Inmiddels een ticket geboekt! ^O^ Kan niet wachten! In vlieg nu met een retourtje, met Air Europa, half november, direct via hun site geboekt. Was zo'n 600 euro kwijt. Vlieg vanaf Londen Gatwick naar Buenos Aires. Dat was de goedkoopste optie. Ik heb verschillende vertrekplaatsen, data en maatschappijen bekeken. Vervolgens de goedkoopste gekozen en direct bij de vliegmaatschappij geboekt, dat kan nog goedkoper zijn dan via zo'n site die meerdere vliegmaatschappijen vergelijkt. Helemaal blij! Ik heb nog goedkopere enkeltjes gevonden, maar daar zou ik dus een uitgaand ticket moeten bijboeken (bijv. van Buenos Aires naar Santiago) vanwege het bewijs dat je binnen 3 maanden het land weer verlaat. Nu kon niemand mij verzekeren dat ik mijn geld zou terugkrijgen bij cancellen van deze vlucht, dus toch voor een retourtje gekozen. Je krijgt je reissom wel 100% vergoed als je binnen 24 uur cancelled. Maar boeken, reizen naar bestemming en cancellen binnen 24 uur is niet haalbaar op zo'n afstand dus zo ben ik van alle gezeur af. Zo'n zin om te gaan!! Safe travels! *O*
Plaats reactie