Route Thailand, Laos, Cambodja

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Route Thailand, Laos, Cambodja

Bericht door bolletjeom »

even een losse reactie om te kijken naar je planning

dag
1,2,3,4 Aankomst BKK (4 dagen)
5 nachttrein BKK - Chiang Mai (1 nacht)
6,7,8 Verblijf Chiang Mai (3 dagen)

Prima plan. kan ook allemaal wat korter maar hangt er ook vanaf wat je allemaal wilt doen. Wanneer je geen meerdaagse jungletrekking in CM gaat doen is 3 dagen te veel.

9 Chiang Mai - Luang Prabang (bus?) (1 dag)
dat gaat dus niet, heb ik net al vertelt. Hier doe je 2.5 dag over maar wel mooie dagen!

10,11,12 Luang Prabang (3 dagen)
13 Luang Prabang - Vientiane (bus) (1 dag)
Prima. Al is Luang Prabang naar Vientiane wel een erg lange zit en in het midden ligt Vang Vieng. You love it or hate is maar feit is wel dat de natuur er bijzonder is en het waarschijnlijk de enige plek op jullie reis dat je kartgebergte kunt zien. Daarnaast is 3 dagen Vientiane eigenlijk 2 dagen te veel dus stop lekker even in VV

14,15,16 Vientiane (3 dagen)
Met 1 volle dag Vientiane heb je gezien wat je moet zien.

17 nachtbus Vientiane - Pakse (1 dag)
18,19,20 Pakse, 4000 eilanden (Don Det) en chillen aan de Mekong (3 dagen)
De eilanden liggen al heel wat kilometertjes onder Pakse. Als je bikkelt kun je na de nachtbus doorreizen. Pakse zelf is niet heel boeiend, wat het ook eigenlijk wel weer charmant maakt.

21 Pakse - Phnom Penh (bus?) (1 dag)
Ehm, zoek maar eens wat info daarover op hier op het forum. Het is nog een relatief ongemakkelijke route. in 1 dag is een hele lange zit. Je vertrekt overigens niet uit pakse maar vanaf een "Don"

22,23,24 Phnom Penh (3 dagen)
25,26,27 Phnom Penh - Battambeng - BKK (3 dagen)
oi!!! Wat ben je aan het doen???? sla je Siem Reap over!?!?! Dat is het hoogtepunt van Azie en mag je echt niet missen. Google maar eens op Ankor wat. :N :P
Dus... PP 2 dagen, reisdag naar Battambang, dag B, doorreizen naar SR daar 1 tot 3 dagen (laatste is aan te bevelen en dan in een lange dag met de bus naar BKK.
Je kunt ook Battambang overslaan en direct naar SR.

28,29 nachttrein, ferry BKK - Ko Tao (2 dagen)
opzich ben je binnen 24 uur op het eiland. vertrek om 20.00 en aankomst om een uur of 12.00
30,31,32,33 Ko Tao (4 dagen)
34 ferry Ko Tao - Ko Pha Ngan (uurtje)
34,35,36,37 Ko Pha Ngan, uitrusten! (4 dagen)
38,39 ferry en trein Ko Pha Ngan - BKK (2 dagen)
39 BKK - Amsterdam
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Wouter87

Bericht door Wouter87 »

Ik zou niet helemaal naar Koh Tao reizen alleen voor het duiken. Het duiken daar is leuk, maar niet super bijzonder. Verder is er eigenlijk weinig te doen. Bij Koh Chang kan je ook prima duiken en cursussen volgen en het kost een dag minder reizen. Rondom Koh Chang zijn ook nog genoeg eilandjes zodat je ook nog is kan wisselen van eiland.
Bramm

Bericht door Bramm »

@ Bolletjeom

Echt superbedankt voor je tips en route. Ik ga eens googlen en kijken wat ik precies moet doen, is het niet moeilijk om door te reizen naar Siem Reap en dan weer naar BKK? Haha ik ga nog uitgebreider vragen stellen over je route, superbedankt iig!!

@ Wouter

Hmm ja heb je een punt, maar heb gehoord dat Ko Tao wel een stuk mooier is én goedkoper, maar de plannen zijn alweer een beetje gewijzigd om ook naar Krabi te gaan. Thx voor je reactie!

We willen sowieso 2 eilanden zien, en een duikbrevet halen. Hebben jullie andere tips? Ko Tao en Krabi, of is dat geen slim plan?
bolletjeom
Reisexpert

is het niet moeilijk om door te reizen naar Siem Reap en dan weer naar BKK?
Die vraag snap ik niet helemaal. Van Battambang is het een klein stukje naar Siem Reap. De meeste mensen gaan niet eens naar Battambang. Er is juist sinds kort een goede verbinding van Siem Reap naar Bangkok. Je bent er binnen een dag.

Ik zou persoonlijk ook eerder voorKoh Chang gaan trouwens.
Enneh, Krabi en/of Ko Tao. Let op het seizoen!!!! wanneer wil je ook alweer daar zijn?
De ene helft van het jaar is het slecht weer aan de ko Tao kant (maanden rond december) en de andere helft van het jaar aan de Krabi kant (rond juli)
Bramm

Bericht door Bramm »

Hmm is Koh Chang mooier als Ko Tao? Een ander voordeel van Ko Tao is dat t vlakbij Pha Ghan ligt, en daar willen we eigenlijk zijn met een fullmoonparty. (Hier ben jij vast ooit geweest, hoe was het?) Het klopt idd wel dat Ko Chang beter op de route ligt, mss toch maar is meer over Ko Chang gaan opzoeken.

Hmm nee ik had me vergist in Phom Penh, denk dat we beter alleen naar Siem Reap kunnen gaan en vanuit daar dan idd in 1 x doorreizen naar BKK.

Nog wat andere vraagjes: Kan ik het beste een olifantentocht doen in Laos of in Thailand? Waar?
Is de meerdaagse jungle-tocht bij Chiang Mai aan te raden? Is dit niet te toeristisch en een beetje 'nep' geworden?
Ik heb dus 45 dagen, dus zit nog wat speling tussen. Is er iets op de route die we tot nu toe hebben waar ik hoe dan ook naartoe moet?
Als we van Laos naar Cambodja reizen, is het dan gemakkelijk om door Kratie te komen? Ben namelijk gek van dolfijnen.

Oja nog iets anders over Vang Vien wat je had gezegt als reactie op de route. Heb hier slechte dingen over gelezen en gehoord en wil liever het échte Azië zien wanneer ik er ben.

Sorry dat ik zoveel vragen heb, maar je weet overal antwoord op. Superbedankt nogmaals voor alle tips van iedereen!
Vikken
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Vikken »

Bramm schreef: Nog wat andere vraagjes: Kan ik het beste een olifantentocht doen in Laos of in Thailand? Waar?
We boekten onze olifanten 2-daagse in een vd kantoortjes in LP, en hadden het daar reuze naar onze zin. (In LP zijn we dan ook 6 dagen gebleven)
bolletjeom schreef:Pakse zelf is niet heel boeiend, wat het ook eigenlijk wel weer charmant maakt.
Wij erg genoten van Pakse :) , maar waren er wel in goed gezelschap, dus dat scheelt misschien ook wat.
Als slaapplaats kan ik Sabaidee2 aanraden. Lieve mensen en veel backpackers daar. Boek daar ook meteen uw toertje in het Bolovenplateau. Enorm leuk. Je bezoekt er kofiie- en theeplantages, lokale dorpjes en schooltje, watervallen en de begeleider is een verteller eerste klas en laat je (allé, liet ons toch) vanalles van lokale lekkernijen proeven.

In Phnom Phen was OKAY Guesthouse ook meer dan oké. Vele trekkers, propere goedkope kamers, lekker eten, vlak bij de rivier en 10 minuutjes wandelen naar de drukte. Ook erg behulpzaam bij het regelen van je verdere transport. Informeer jezelf ook even ivm de Killing Fields.

Battambang : Daar vond ik persoonlijk ook niet zoveel aan. Percies zo'n plaatsje waar in de Westernfilms het passeren van zo'n strobaal (of hoe heet dit ?) het hoogtpunt vd dag is. De bamboetrein was even leuk maar onze boottocht richting SR viel letterlijk in het water. Begon te stormen en bootje was alles behalve resistent daartegen. Een van hun gasten ging overboord en vielen midden in het meer zonder benzine. Hadden een dag om snel te vergeten.

ANKOR WAT IS IDD EEN MUST !!!! , tenzij je misschien niet van stenen houdt, maar dan nog is SR een leuke levendige stad.

@ Bolletjeom : beter zo *) (en tevens mijn excuses, kwestie van gemakzucht :P )
Bramm

Bericht door Bramm »

Vikken schreef:
We boekten onze olifanten 2-daagse in een vd kantoortjes in LP, en hadden het daar reuze naar onze zin. (In LP zijn we dan ook 6 dagen gebleven)
Thx voor je reactie.

Hmm Mja ik denk dat we dan Siem Reap doen ipv Phnom Penh, moet toch keuze's maken.

Aha ok ja ik dacht al dat ik dat beter in Laos kan doen die tocht. Ga ik zeker doen dan, wat betaalde je ervoor?

Thx voor je tip in Pakse, maar dat was meer om door te reizen denk ik, alhoewel die trip van je klinkt wel leuk!

Het is zo moeilijk allemaal!
Emmeline
Contacteer:

Bericht door Emmeline »

Is de meerdaagse jungle-tocht bij Chiang Mai aan te raden? Is dit niet te toeristisch en een beetje 'nep' geworden?
De jungle-tochten in Chiang Mai zijn eigenlijk lopende band werk, al heb ik mensen gesproken die na lang zoeken bij een heel klein locaal iets uitkwamen en een geweldige tocht hadden.
Als je tijd en zin hebt kan ik je Pai ook echt aanraden. Dit dorpje ligt ten noorden van Chiang Mai, is heerlijk relaxed en je kan er een brommer huren en de omgeving verkennen.

Ikzelf vond Koh Tao erg leuk om te zijn en te duiken, al ben ik niet in Koh Chang geweest dus kan het niet met elkaar vergelijken. In Krabi was het idd regenseizoen, maar daar hebben we eigenlijk niets van gemerkt, 1x een bui ofzo. Het hoeft dus niet heel erg je reis te beïnvloeden, al kan je natuurlijk altijd pech hebben :P
bolletjeom
Reisexpert

@ vikken, ^O^

@ Bramm
Vang Vieng heeft een slechte reputatie maar er is ook mooie accommodatie buiten het dorpje. Fietsje huren en de omgeving verkennen. ik vind het stadje zelf ook vreselijk maar de omgeving is wel erg bijzonder.

Kratie, ja daar kom je langs. Je kunt overigens de dolfijnen al zien op een tripje vanaf 1 van de 4.00 eilanden. Dan zit je letterlijk op de grens met cambodja (de rivier is de grens). Ik ben daar 3 keer geweest en heb ze alle 3 keer gezien. Van een afstandje, dat wel want ze zijn schuw.

Olifanten kan over het algemeen overal in Thailand en bijna niet in Laos met uitzondering van Luang Prabang.
Trekking in Chiang Mai is redelijk erg. Je zou kunnen doorreizen naar Pai. Echt de moeite waard. of een trekking regelen vanuit Luang Prabang
Bramm

Bericht door Bramm »

@ emeline en bolletjeom

Hmm mja ik wil dus niet de 100.000e toerist zijn die op de olifant zit. Denk dat ik dan beter een tocht kan maken in Luang Prabang dus. Misschien kan ik vanuit Pai een tocht maken.

Verder wil ik ook een meerdaagse jungle-trekking doen, maar dit zeker niet in Chiang Mai doen. Heb effe gegoogled en deze worden werkelijk overal aangeboden. Die hebben zeker ook allang samenwerkingscontracten met die stammen etc.:p Hebben jullie tips voor een back2basic trip van een dag of 3?

Wat we in het zuiden van Laos gaan doen is me nog niet helemaal duidelijk, met het reizen inplannen en de bestemmingen die we willen aandoen. We willen wel een beetje gemakkelijk door kunnen reizen naar Siem Reap.
Lijkt me iig wel te gek om wat watervalletjes te bezoeken en de zoetwaterdolfijnen te spotten.
Vikken
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Vikken »

In LP ging het er redelijk natuurlijk aan toe. Niet voetballen en van die truukjes en zo.
Eerst een tochtje in de mand. Dan lekker eten en de basiswoordjes leren. Een tochtje met jezelf als bestuurder. Olifantje gaan wassen (en mee kopje onder :P ). Nog even gaan tuben, lekker avondeten en een mooi slaapplaats. 'smorgens weer korte rit + wassen. Namiddag deden we een trekking van enkele uur tot aan de Tadsee-watervallen (zeker de moeite waard, zwemshortje meenemen). Schitterende 2daagse gehad. Kostprijs was wel 85 dollar dacht ik. Heb het wel niet geboekt in een van die grotere kantoren, maar bij lokale jongens een beetje verder op die hun eigen zaak aan het opstarten waren. Enorm behulpzaam. Hebben in die tussentijd ook onze vlucht naar savannakhet geregeld. Hun derde vriend was onze gids over de 2 dagen. Die deed dat om zijn lerarencursus te kunnen betalen en hebben echt veel aan hem gehad, dus hebben we die nog een mooie tip gegeven. :Y
Bramm

Bericht door Bramm »

Vikken schreef:In LP ging het er redelijk natuurlijk aan toe. Niet voetballen en van die truukjes en zo.
Eerst een tochtje in de mand. Dan lekker eten en de basiswoordjes leren. Een tochtje met jezelf als bestuurder. Olifantje gaan wassen (en mee kopje onder :P ). Nog even gaan tuben, lekker avondeten en een mooi slaapplaats. 'smorgens weer korte rit + wassen. Namiddag deden we een trekking van enkele uur tot aan de Tadsee-watervallen (zeker de moeite waard, zwemshortje meenemen). Schitterende 2daagse gehad. Kostprijs was wel 85 dollar dacht ik. Heb het wel niet geboekt in een van die grotere kantoren, maar bij lokale jongens een beetje verder op die hun eigen zaak aan het opstarten waren. Enorm behulpzaam. Hebben in die tussentijd ook onze vlucht naar savannakhet geregeld. Hun derde vriend was onze gids over de 2 dagen. Die deed dat om zijn lerarencursus te kunnen betalen en hebben echt veel aan hem gehad, dus hebben we die nog een mooie tip gegeven. :Y

Toppie, dit lijkt me wel iets. Natuurlijk zijn alle tochten wel op toeristen gericht maar dit tochtje klinkt me als muziek in de oren. Zou je me de naam van het kantoor/bedrijf kunnen geven, dan ga ik zeker iets regelen. Alleen wat jammer van de prijs, maar dat maken we wel goed met andere dingen. Bedankt, deze zit erin!

Toch tips iemand nog voor een supertrekking met bezoek aan stammen waarvan er niet tientallen in reisgidsen staan?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik wilde ook nog gaan reageren maar er is hier in een kleine week tijd al ontzettend veel informatie gegeven zie ik wel. Ik zal nog eens kijken of ik iets toe kan voegen maar ik vrees van niet.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Bramm

Bericht door Bramm »

LaosFan schreef:Ik wilde ook nog gaan reageren maar er is hier in een kleine week tijd al ontzettend veel informatie gegeven zie ik wel. Ik zal nog eens kijken of ik iets toe kan voegen maar ik vrees van niet.
Haha ik heb op jouw website ook al gekeken of ik er nog iets vets tussen kon vinden, maar om het zo van mensen te horen is natuurlijk helemaal ideaal. Ik wil dus in ieder geval een olifantentocht gaan doen bij LP. En in het zuiden beni k er nog niet helemaal over uit omdat er zóveel verschillende dingen te zien zijn.
bolletjeom
Reisexpert

Trekkings die leuk zijn kan je organiseren in Pai. (die tip is geloof ik al 2 keer gegeven in dit topic 8-) )
Feit blijft dat het niet mee valt om in Thailand iets te doen dat niet al door veel andere toeristen is gedaan.
De trekking die wij...ooit...maakte inPai was in iedergeval door dorpjes waar niet de souvenirs klaar lagen.

Gemakkelijk in Siem Reap komen doe je eigenlijk sowieso niet vanuit Laos. Geniet gewoon van zuid-Laos. jullie hebben tijd zat! En je wilt de rivierdolfijnen toch niet missen?
Plaats reactie