Ik vind Vinales zeker een aanrader om naartoe te gaan. Ook in de beperkte tijd die je hebt. Wij hebben daar een erg mooie paardrijtocht en een wandeling gemaakt. En mocht je toe zijn aan strand: Cayo Jutias ligt op anderhalf uur rijden van Vinales. Een spierwit zandstrand aan de azuurblauwe zee

Wel alleen met een auto te bereiken, helaas.
Een andere aanrader is natuurlijk Trinidad. Dit stadje bruist van het leven en ter plaatse kun je een dagtocht boeken naar de Topes de Collantes, de bergen in de omgeving. Vervoer en een gids wordt dan voor je geregeld. Het strand bij Trinidad moet goed te bereiken zijn met een taxi (wij hadden een huurauto).
Andere hoogtepunten vonden wij de Sierra Maestra en Baracoa, maar die zijn in 2,5 week tijd wellicht niet haalbaar.
O, en zwemmen met dolfijnen natuurlijk!

Dat kan op meerdere plekken, meestal bij de grote toeristenresorts als Varadero en Playa Pesquero (daar waren wij).
Een absolute afrader vonden wij echter Santiago de Cuba. Wat een vieze stinkstad was dat! Hoewel we van anderen hoorden dat het er zo geweldig was, waren wij toch blij dat we na twee nachten weer verder konden. Je moet er dus van houden denk ik, maar wij vonden er niets aan.
Zoals al gezegd hadden wij dus een huurauto, maar wat ik van andere reizigers begrepen heb, is het met de Viazull bus ook goed te doen. Je hebt natuurlijk wat minder vrijheid om te gaan en staan waar je wil (en sommige plekken zullen onbereikbaar blijven), maar het is wel relaxter en zeker veel goedkoper dan met een auto.
Voor een binnenlandse vlucht hebben wij expres niet gekozen, omdat iedereen ons vertelde en we in de reisgidsen lazen dat deze zeer onveilig zijn.