In oktober naar Colombia

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Ansbas5

In oktober naar Colombia

Bericht door Ansbas5 »

De vraag is simpel: ik wil in oktober naar Colombia. Ik weet dat het dan regenseizoen is echter ik ben wel vaker in landen geweest waar dat zo is en vaak viel het mee. Ik lees nu echter op internet allerlei tegenstrijdige berichten over hoe erg het nu wel of niet is.. Wie kan mij helpen beslissen? Wel of niet in oktober naar Colombia?
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Re: In oktober naar Colombia

Bericht door Nanneke »

Weet niet of er op dit moment een negatief reisadvies is voor Colombia. Los daarvan is het een prachtig land. Zelf ben ik in 2001 geweest voor een aantal weken. Toen wij aankwamen, was de situatie oke. Je kon gewoon dezelfde veiligheidsmaatregelen aanhouden als in elk ander land (grote stad), dus niet te opzichtig, let op je spullen etc. Tegen het eind was de regering in onderhandeling met de FARC en merkte je dat het anders werd. Er werd ons als blanken bv. geadviseerd niet meer met de nachtbus te reizen maar overdag. Dit had echt te maken met het feit dat de situatie aan het verslechteren was en toeristen meer gevaar liepen.
Dus check via verschillende kanalen of het veilig is. Als dat zo is, ga dan als je kunt want het is een prachtig land.
Arie1
Vakantieganger

Bericht door Arie1 »

Ik denk dat de situatie zoals Nanneke hem beschrijft nog steeds het geval is.
ik ben er in november en december van 2009 geweest. de mensen zijn geweldig, het land is mooi en heeft veel te bieden. het reizen gaat relatief heel makkelijk. overal rijden bussen, en vaak nog veel ook. wil je vliegen, dan zal veel via bogota gaan.
er zijn routes die wij genomen hebben die de locale bevolking 3 jaar geleden niet genomen zou hebben, dus het land is zeker wel veiliger geworden. er zijn inderdaad nog steeds busroutes die ze afraden om overnacht te reizen, van Popayan naar de grens is er zo een. de meeste hostels zijn van westerse mensen, en daar kun je altijd met je vragen terecht en zij zullen aangeven wat je het beste kunt doen.
Het is inderdaad waar dat je zo min mogelijk met je rijkdom moet showen. en ja het gevaar van overvallen ligt op de loer. dus verspreid je waardevolle spullen. in de grote steden lieten we altijd iets achter op de kamer, contant geld in de broekzak en nog wat geld in de rugzak. in bogota maakten we foto's met onze kleine camera en niet met de mooiere, gewoon voor de zekerheid. ga niet zoals veel backpackers 's nachts dronken over straat, dan is de kans dat er iets gebeurt het grootst. mocht je overvallen worden geef je spullen af, tegen hun mes kun je toch niet op. maar als je gewoon je gezonde verstand gebruikt zal het allemaal wel goedkomen. lees gewoon je reisboek en luister naar localen en de hosteleigenaren.

over het weer, wij hadden iig geen last van de moeson meer in november of december, het weer was super.
leuke plaatsen zijn:
cartagena
tanganga (om te duiken of om het bos in te gaan)
san gil (buitensport) en barichara (schattig dorpje)
salento
san augustin
popayan.

Heel veel plezier, maak je niet te veel zorgen en toen wij er waren stikte het van de nederlandse backpackers!!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Volgens mij ging de vraag over het weer mensen :-).

Hoe het weer is in Oktober weet ik niet. Maar ach, Medellin heet bv de stad van de eeuwige lente, en weergaranties heb je toch niet. Ik denk dat het weer ook niet in het hele land hetzelfde is. Ga gewoon, en volg het weer een beetje op weeronline. Mocht je pech hebben dan kun je altijd nog je route een beetje omgooien (naar de Caribische kust of het binnenland)? Kijk anders eens naar wat climate charts zou ik zeggen.
Plaats reactie