Reizen met de trein door India

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
Dee

Reizen met de trein door India

Bericht door Dee »

Wie heeft er ervaring met reizen per trein door India? Ik ben op zoek naar een site waar ik kan terugvinden hoelang een treinreis ongeveer duurt tussen verschillende plaatsen. http://www.indianrailways.gov.in/ vond ik erg onoverzichtelijk. Wie heeft er tips?
tom
Reisexpert

Re: Reizen met de trein door India

Bericht door tom »

website weet ik niet maar kijk is in de LP of andere reisgids, daar staan wel indicaties van tijden in. tel dr wel een paar uur bij op; vertragingen zijn de norm.
treinreizen door india blijft onoverzichtelijk. zelfs de conducteur van de trein waar ik in zat kon me niet vertellen of de trein nu wel of niet naar varanasi ging |:( tip is dus veel geduld en misschien een goed boek ;)
amassakoul
Dee

Bericht door Dee »

Ik heb een handige site gevonden, namelijk http://www.indianrail.gov.in/inet_metro_trns.html.
Hierop staan de treintijden, reisschema's, prijzen, treinnummers, treinnamen en de beschikbaarheid.
Kortom, erg handig. Nu alleen de vertragingen er nog bij optellen..
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ben niet zo weg van reizen met de trein in India. Twee keer gedaan en beide keren meer dan 3 uur vertraging voor de trein vertrok.

Zelfs reizgers ontmoet waarvan de trein om 22:00 zou gaan en die vervolgens pas om 6:00 ging.

Wij zijn daarna dus gewoon altijd met de bus gegaan. Het is mischien wat minder comfortabel maar net zo snel. Je kunt alleen niet 's nachts reizen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Er bestaan wel nachtbussen in India. Deze zijn (relatief) comfortabel en hebben afgesloten slaapkabines. Je heb kleine en grote kabines. Een grote is net genoeg voor 2 personen maar ik moest wel een beetje schuin liggen. Een slaapzak is echter onontbeerlijk, zo ook in de trein. De prijs is erg goedkoop.
Met treinreizen heb ik ook uren en uren vertraging gehad, en zelfs de nacht door gebracht op de vloer van een restroom in een station (met al die leuke rochelgeluiden om je heen) wegens een slechte aansluiting ... maar dat hoort erbij.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

oja die nachtbussen.... ik weet niet of ik een grote of kleine kabine had; hwt was iig verre van comfortabel...mijn knieen onder mn kin, samen met mn vriendin plus backpacks in een soort van bagagerek. idd afgesloten met een gordijntje. bloedheet, in de treinen ook, een slaapzaak zou moordend zijn geweest; maar dat ligt waarschijnlijk aan het seizoen en de plek waar je bent.
ik zou snachts toch kiezen voor de trein denk ik.

het klinkt allemaal verschrikkelijk maar in indiase treinen en bussen heb ik wel de mooiste dingen meegemaakt (nou ja iig mooie reisverhalen aan over gehouden ;) ). eigenlijk een ervaring die je niet mag missen. alleen al t vechten (letterlijk!) om aan een kaartje te komen, niemand die je kan/wil vertellen welke trein je moet hebben, mensen op schoot en in je nek....ik zou t bijna missen O~)

leert je iig lachen om al die gefusteerde mensen die hier op de ns lopen te schelden >:)
amassakoul
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

India, you love it or you hate it 8)7
moniquee
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door moniquee »

Hoi, kom net terug uit India en mijn idee van te voren was om ook met de trein te reizen. Alleen was er sprake van erge mist waardoor treinen niet of veel minder reden en daardoor zaten de volgende treinen ook allemaal volgeboekt. Al met al duurde het dus 5 dagen om de stad uit te komen.(die we niet hebben afgewacht maar een alternatieve manier van reizen hebben gevonden). Wij hebben wel een treinreis gemaakt van Agra naar Varanasi en ik ben het met de andere eens...het is een mooie ervaring die zeker wat leuke verhalen opleverd!
Andere vormen van transport zijn ook niet duur dus mogelijkheden genoeg. In de LP staan de tijden en prijzen van de treinreizen aangegeven. Succes!
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik heb 1 nachttrein van agra naar varanasi gehad, wat was dat ding smerig zeg.. zo erg dat ik ipv de tweede nachttrein het vliegtuig heb genomen al hoorde ik van medereizigers die wel de trein hadden genomen dat deze tweede trein een stuk schoner en luxer was.. denk ook dat je wat dat betreft een beetje geluk moet hebben ;)
Hikoki
Vakantieganger

Bericht door Hikoki »

Misschien een ietwat oud topic, maar wilde toch even mijn mening over de Indiase treinen kwijt. Ik heb het namelijk als de ideale manier van vervoer gezien! Het is zeer goedkoop, comfortabel en die tientallen keren dat ik met de trein gereisd heb vielen de vertragingen me enorm mee.
Misschien komt het omdat ik niet veel eisend ben, en een budget reizer ten top(ander woord voor student :P ).

Enkele tips:
- Reis in de zomerseizoenen 1st class A/C(air conditioned). Klinkt decadent, maar je betaald er nog geen drol voor. Een treinrit van acht uur in deze klas kost je ongeveer vier euro. Daarbij heb ik het ook niet als vies ervaren. Iedereen kreeg een deken en laken(gestreken en wel).
Toch is het voor de kortere treinreizen(tot vijf uur reistijd) ook leuk om in een lage klas te zitten(50 eurocent??). De beste gesprekken heb ik daar gehad.
- Maak je niet druk wanneer de trein niet komt of wanneer er 5 minuten voor aankomsttijd nog geen perron bekend is. Dit deed ik de eerste keren namelijk wel :P . Over het algemeen wordt het wonder boven wonder in de laatste minuten toch bekend.

Wat betreft boeken: Vrijwel ieder dorp/gehucht heeft enkele winkels waar tickets geboekt kunnen worden. Via internet is ook mogelijk. Ik gebruikte vaak de site die hier al eerder is vernoemd.

Verder heb ik mindere ervaringen met de bus, en met name nachtbussen. Wij hadden de laatste plaatsen, en dus helemaal achterin. Van slapen komt er dus sowieso niets. Daarbij wordt het vanwege de veiligheid ook afgeraden door verschillende boeken(waaronder Lonely Planet). Het verkeer in India is een gekkenhuis. Met name 's nachts schijnen er veel busongelukken te gebeuren.

India is een geweldig land!! ^O^ Probeer niet te veel eisen te stellen, en neem alles zoals het komt.
Greetz!
Nick
Travel is life
Reiziger

Bericht door Travel is life »

In India kun je treinen en bussen. Treinen is populairder dan de bussen. Het hangt af van de trein en je keuze hoe je treinreis wordt. Sommige treinen hebben geen 1e klasse, wat inhoudt dat de ramen open kunnen en de muggen (malaria in bepaalde gebieden) binnen kunnen komen en er geen airco is en je opgepakt zit met de andere mensen. Dat kan een waardevolle ervaring zijn als je het wilt. Wanneer je dat niet wilt en je niet echt op de budget let kun je voor een 1e klasse treinkaartje gaan, die zijn overigens iets duurder (niet veel duurder dan wat wij hebben in de westerse maatstaven), soms is het 3 euro duurder, soms 15 euro duurder. Het is waar je voor kiest :). Als je in India bent, moet je sowieso al rekening houden met de cultuur daar en dus ook met vertragingen. Een vertraging is inderdaad niet ongewoon, houd daar dus rekening mee als je een aansluiting moet halen ;).
L-a-u-r-a
Reiziger

Bericht door L-a-u-r-a »

Ik vond treinreizen in India fantastisch. Het is inderdaad even zoeken via die website, maar als je dat eenmaal doorhebt, is het echt super simpel. Ik heb van de allergoedkoopste klasse (100 mensen waar ruimte was voor 40, met kinderen in de baggagerekken en mensen overal) tot 2e klasse AC gereisd en alles ertussenin. Tijdens de treinreizen heb ik ontzettend veel fantastische mensen ontmoet en bijzondere/grappige dingen meegemaakt, ik kan het iedereen aanraden.

En nog een tip, is wel in het Engels, maar hier staat alle informatie die er is te vinden over reizen per Indiase trein, inclusief foto's van alle soorten treinen en info over hoe je tickets online kunt boeken. Echt een geweldige site, ik heb er erg veel aan gehad.

http://www.indiamike.com/india/indian-railways-f10/
flip72
Reiziger

Bericht door flip72 »

Misschien voor de toekomstige India gangers is de onderstaande link handig.
Je kunt er ook e-tickets kopen.
http://www.irctc.co.in
Bezoek ook eens mijn website:
http://www.dutchbackpacker.nl
Plaats reactie