Fototoestel

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: Fototoestel

Bericht door Globeskater »

ik begin nu toch te neigen om voor een DSLR te kiezen... zijn er nog dingen waar ik bij aanschaf echt op moet letten..

zoals zouden jullie een image stabilisator in de body kopen of niet.. en kan ik beter een robuuste body kopen als ik er overal op reis mee willen kunnen fotograferen of lukt dat ook wel met een gewone body?

iemand nog tips voor een bepaald type.. ik zoek eerst wel in de goedkoopste klasse DSLR, of iemand moet een goede argumentatie hebben om toch meteen een duurdere aan te schaffen ;)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Een 'robuuste body' valt onder de duurdere klasse.
Gewoon voor op reis (en thuis) is een gewone instap DSLR ruim voldoende.
Beeldstabilisatie heb je afhankelijk van het merk in de body (Sony) of in de lenzen (Canon). Qua resultaat zal daar niet veel verschil in zitten, misschien wel in het prijskaartje van de lenzen. Ik ben een echte Sony-man, dus dat probleem heb ik niet.
Maar ga aub niet denken dat je met een DSLR plotseling veel betere foto's gaat maken, daar komt heel wat meer bij kijken ...
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik weet dat je niet meteen betere foto's zult maken, maar werk nu al veel met instellingen op mijn compact ipv de auto stand en ja dan kan ik wel weer compact nemen, maar dan loop ik tegen de zelfde dingen aan.. en met DSLR kan ik verder groeien.. het is wel lastig want iedereen raad iets anders qua merk aan dus moet nog eens een tijd veel lezen en rondvragen en kijken welke camera ik fijn vind ;)

weet wel dat de pentax zegt dat de 200 weather sealed is.. vind dat wel een voordeel.. maar goed nog maar eens verder in verdiepen ;)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Nikon D60, Canon 450D, Sony A350, ... allemaal toestellen in dezelfde prijsklasse (+-500€) = allemaal vergelijkbare kwaliteit en/of mogelijkheden. De Pentax K200D (body) zie ik staan aan 385€. Ik ken het toestel niet, maar het feit dat hij weather sealed is, lijkt wel een leuke meerwaarde tov veel andere toestellen.
De vorige modellen vh reeksje dat ik opsomde, zijn ook nog 'goed' te noemen en zijn natuurlijk ook iets goedkoper.
Margot Bendijk

Bericht door Margot Bendijk »

Hoi allemaal,

een spiegelreflex camera heb ik al (hoewel ik nog twijfel of ik deze mee wil nemen naar Midden-Amerika, Zuid-Amerika en Azie, maar dat is een ander verhaal...) en nu wil ik er een goede compact camera bijkopen.
Ik twijfel tussen de canon powershot SX110 IS en de Panasonic Lumix DMC-TZ5.
Beide camera's zijn rond de 200 euro en krijgen goede reviews.
Lees verschillen over groothoeklens (Panasonic wel, Canon niet), opladen (canon batterijen, panasonic accu), foto kwaliteit (Panasonic schijnt binnen/bij minder licht minder te presteren) etc.

Ben erg benieuwd of jullie ervaringen hebben met 1 van beide...

Dankjewel.

Groeten,
Gootje
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik heb zowel een Canon Powershot als een Panasonic Lumix ... maar gebruik ze nooit.
Lang leve de spiegelreflex ! ;)
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Er zijn hier op dit forum volgens mij redelijk veel mensen die veeeeel meer van fotografie en camera's weten dan ik en ik kan wel wat goede raad gebruiken :)
Ik heb een jaren oude camera die niet zulke goede foto's maakt en ik wil heel graag een nieuwe kopen. Nou vind ik foto's maken leuk maar ik wil niet teveel meeslepen. Wil eigenlijk graag een kleine, compacte camera die in een broekzak/tasje past, die mooie foto's maakt (ook binnen en met weinig licht) en waar ik als ik zin heb toch een beetje leuk mee kan spelen (dingetjes instellen/fotografie kwaliteiten verbeteren ;) )

Nou zag ik ergens anders hele mooie foto's gemaakt met de Canon PowerShot S90 en las ik wel wat enthousiaste verhalen. Het leest eigenlijk wel als een leuke camera :) http://www.canon.nl/for_home/product_fi ... rShot_S90/

Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand hier ervaring heeft met deze camera of met deze camera kan af/aan raden? (een andere aanraden mag ook :) )
Selalu mencari...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Voor reizigers die niet veel willen slepen, is een camera als de Olympus PEN wellicht een alternatief. Nagenoeg dezelfde eigenschappen als een spiegelreflex, maar aangezien de techniek veranderd is, is er geen inklapbare spiegel meer in de camera en dus is de camera kleiner. Wel is er de mogelijkheid lenzen te verwisselen!

De PEN is de eerste camera van dit type dat gelanceerd is, en ik heb er heel veel goede verhalen over gehoord (ook van (semi)proffessionele fotografen). Andere merken zullen vast snel volgen! (Er is al een vergelijkbare camera op de markt, maar ben ff vergeten van wel merk.... Sla een willekeurig fotoblad van de afgelopen maanden open en je weet het.)

http://www.olympusamerica.com/cpg_secti ... oduct=1461
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Jenny schreef:De PEN is de eerste camera van dit type dat gelanceerd is, en ik heb er heel veel goede verhalen over gehoord (ook van (semi)proffessionele fotografen). Andere merken zullen vast snel volgen! (Er is al een vergelijkbare camera op de markt, maar ben ff vergeten van wel merk.... Sla een willekeurig fotoblad van de afgelopen maanden open en je weet het.)
Je bedoelt denk ik de nex-3 of nex-5 van Sony. Die heeft een verwisselbare lens en kan ook de alpha lensen van de spiegelreflex gebruiken.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Er zijn er inmiddels meer, Panasonic was de eerste met de (iets minder compacte) G1 en inmiddels een hele reeks modellen, en ook Samsung heeft nu de NX-reeks. En volgens de mensen die zeggen het te kunnen weten presenteert in ieder geval Nikon en wellicht ook Canon op de Photokina in september een dergelijke camera.

Overigens gebruiken al deze camera's een nieuwe mount, dus bestaande objectieven kan je niet direct gebruiken. Wel zij er adapters waarmee je allerlei objectieven kan gebruiken, meestal verlies je daarbij dan wel de autofocus en wellicht ook de diafragmakoppeling. Wil je exotische lenzen gebruiken, dan ben je met Olympus het beste af, die hebben voor zo ongeveer elke mount wel een adapter, en bij hun eigen objectieven heb je meestal ook nog AF. Bij de Sony zal je bij gebruik van Alpha-objectieven handmatig moeten scherpstellen.
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Jenny schreef:Voor reizigers die niet veel willen slepen, is een camera als de Olympus PEN wellicht een alternatief. Nagenoeg dezelfde eigenschappen als een spiegelreflex, maar aangezien de techniek veranderd is, is er geen inklapbare spiegel meer in de camera en dus is de camera kleiner. Wel is er de mogelijkheid lenzen te verwisselen!
Ziet er tof uit! en is in potentie wel iets wat ik zou willen hebben :) het formaat van een spiegelreflex stond me altijd een beetje tegen en als dit idd in de buurt komt qua kwaliteit maar veel kleiner is wordt ik daar wel blij van :) maar voor nu niet helemaal wat ik zoek.

Zo'n camera is op dit moment een beetje boven het budget wat ik in gedachte had. Daarbij klinkt het behoorlijk nieuw, dus misschien wacht ik daar nog ff mee tot er (veel) meer van dit soort camera's zijn. Denk dat ik op dit moment toch even voor een 'gewone' compacte camera ga (dat zal trouwens in kwaliteit ook al een enorme vooruitgang zijn met wat ik nu heb).
Selalu mencari...
Margot Bendijk

Bericht door Margot Bendijk »

Als je een 'gewone' compact camera zoekt, dan kan ik de Panasonic DMC-TZ6 absoluut aanraden. Is naar volle tevredenheid met mij mee op reis gegaan. Groothoek en aardige zoomlens, mooie kleuren en kwalitatief goede foto's. Tuurlijk, het blijft een compact, maar het resultaat mag er wezen!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

hildo schreef:
Jenny schreef:De PEN is de eerste camera van dit type dat gelanceerd is, en ik heb er heel veel goede verhalen over gehoord (ook van (semi)proffessionele fotografen). Andere merken zullen vast snel volgen! (Er is al een vergelijkbare camera op de markt, maar ben ff vergeten van wel merk.... Sla een willekeurig fotoblad van de afgelopen maanden open en je weet het.)
Je bedoelt denk ik de nex-3 of nex-5 van Sony. Die heeft een verwisselbare lens en kan ook de alpha lensen van de spiegelreflex gebruiken.
Nee, ik bedoel echt de Olympus PEN.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Whoehoe, ik heb net een nieuwe camera besteld: de Canon Powershot SX210 IS!!! http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... _SX210_IS/ Vond het een moeilijke keuze tussen deze en SX200 en de Panasonic Lumix DMC-TZ8, maar uiteindlijk alles bij elkaar opgeteld is deze voor mij toch favoriet. Kan niet wachten tot hij komt, waarschijnlijk morgen! *O*

Edit: heb overigens gewoon de zwarte gedaan, niet paars of goud!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Cool, dan kan het experimenteren beginnen! Ik ben benieuwd wat je er van vind zodra je hem in huis hebt!
Plaats reactie