Rondreis vragen Vietnam-Laos-Thailand

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
PlienToAsia

Rondreis vragen Vietnam-Laos-Thailand

Bericht door PlienToAsia »

Hoi allemaal,

Vanaf 1 oktober ga ik mijn eerste echte avontuur tegemoet. Ik vertrek voor 5 maanden richting Zuid-oost Azie. Allereerst ga ik 2 maanden in Cambodja verblijven, in Phnom Penh waar ik als vrijwilliger in een weeshuis ga werken als fysiotherapeut. Dit is het hoofddoel van mijn reis en hoop hier enorm veel te leren en te zien! In deze tijd heb ik genoeg vrije tijd om de highlights van Cambodja te gaan bekijken.

Hierna heb ik 3 maanden de tijd om via Vietnam, Laos en Thailand naar Kuala Lumpur te reizen. Ik zit alleen een beetje te dubben over de planning hiervan. Ik ga helemaal alleen en vind dit toch best wel spannend. Ik denk daarom dat ik iemand ben die met name de bekendere plekken aan zal doen.

Allereerst Vietnam van zuid naar noord. Hier trek ik 3-4 weken voor uit.
Ik kan weinig vinden op deze site of ik over land van noord vietnam naar laos kan gaan. Of kan ik hiervoor het beste het vliegtuig nemen?
Laos: Luang prabang, Vang Vieng en Vientiane. 2 weken
Ik zou graag ook 4000 islands zien en de buurt van Pakse. Maar het lijkt mij het gemakkelijkste dat ik eerst naar noord thailand ga. Hoe werkt dit met een visum als je twee maal een land binnen wilt?
Noord Thailand: Chiang Mai en omgeving 1 week.
Vanuit hier vliegtuig richting pakse?? of richting bangkok en pakse overslaan? Richting bangkok per land of per vliegtuig?
Bangkok en omgeving: 1,5 week. (+ ayutthaya & kanchanaburi haalbaar?)
Zuid Thailand: Eilandjes rond Phuket of Suratthani? 1-1,5 week (+ PADI halen)
Vanuit hier 1,5-2 weken om richting KL te komen het liefst via Perhentian eilandjes. Ik zou de rest van Maleisie een keer willen combineren met borneo, singapore en indonesie. Dus dat is voor mij geen must. Ik heb wel mijn terugvlucht via KL al geboekt eind februari.

Is dit een logische planning? Zijn er hele belangrijke of leuke dingen die ik vergeet? In hoeverre is het mogelijk om bijv in mijn tijd in cambodja al eens over de thaise grens te gaan, om vervolgens 2 maanden later weer thailand in te willen gaan? Net zoals de vraag over laos dus eigenlijk.

Ik hoop dat jullie mij willen helpen.

Groetjes, Pauline
zaratoestra
Reisexpert

Re: Rondreis vragen Vietnam-Laos-Thailand

Bericht door zaratoestra »

I
k kan weinig vinden op deze site of ik over land van noord vietnam naar laos kan gaan. Of kan ik hiervoor het beste het vliegtuig nemen?
1. Heb nu mijn papieren niet bij mij maar kan de grensovergangen en bijhorende regelingen wel eens opzoeken. Zal morgen zijn dan.

2. Noord Thailand: Streek van Pai schijnt schoon te zijn, volgens velen hier (als ik mij niet vergis)
3. Bangkok + omgeving is zeker haalbaar in 1.5 week.
Zowieso kan je vanuit het Noorden met openbaar vervoer stoppen in Phitsanuloke en van daaruit Sukhotai tempels aandoen.
1 dagje met de fiets rondtoeren op het grote domein daar.
Op die manier kan je gerust verder afdalen met het openbaar vervoer en naar Ayuthaya gaan.
Fiets huren ofwel tuktuk chauffeur voor enkele uren (per vast bedrag) en alle tempels bekijken. (1d ter plekke)
Zo kan je verder afdalen en als je wil kan je stoppen in Lopburi. (niet zo'n grote must qua tempel- gewoon klein tempeltje met apen erop.) Wel makkelijk dat je voor een korte stop van 2tal uren ofzo je bagage kan achterlaten in het stationsgebouw. tempeltje is 10' stappen verderop. Ook een relaxt stadje om even door te wandelen.
Verder afdalen naar Bangkok:
*Wat phra kao + koninklijk paleis
*wat pho:liggende buddha
*boottocht op de rivier met openbare boot(bussen): zie je het leven vanaf de kade
* aan de andere kant van rivier ev. wat Arun
*vimanmek mansion museum: grootste teakhouse (mooie kamers, leuk park)
*lekkere sate's aan de kraampjes :-)
*enkele kleine marktjes in bangkok en couleur locale opsnuiven
*je hebt ook khao san road. Hier hebben wij 's avonds 1x doorheen gewandeld maar echt ons ding niet. We houden van de +- rust. veel prullaria verkoop, emmers van 5 liter cocktails,allemaal toeristen of plakkenblijvers,bedelarij.

je kan bangkok wel goed te voet doen voor een stukje. In bepaalde wijken vallen de afstanden wel goed mee.

River kwai niet gedaan, maar ligt niet zo ver van bangkok.

Als je naar zuid thailand gaat stop zeker enkele dagen in het NP Khao Sok. Zo mooi,rustig.
excursie op het meer: 2 a 3 dagen varen op een prauw en bamboevlot. Dieren kijken:vogels,makaken,gibbons,andere apen. Kleine wandeling door bos. vnl. ganse tijd op water en slapen in bamboehutjes op meer. Toen wij er waren was er gewoonweg geen volk.
Bolletjeom gaat er nu geweest zijn, misschien nog eens haar mening vragen.

Zowieso kan je voor een land een multiple entry visum vragen, kan je meermaals over grens heen. Weet echter niets hierover van Cambodja voor de buurlanden.

Heb een heel goed artikel in een reismagazine van wegwijzer gedownload met alle info over grensovergangen zuid oost azie. Wil het wel eens bekijken.
Hoop dat ik je iets kunnen helpen heb.
Margot Bendijk

Facebook comment

Bericht door Margot Bendijk »

Hoi Pauline. Allereerst: Super dat je gaat en reizen combineert met vrijwilligerswerk! Je zult het super vinden!! Alleen reizen is geen enkel probleem, je komt zo ongelooflijk veel mensen tegen dat je weinig alleen zult zijn. Eens kijken, wat antwoorden op je vragen: 1) Noord-Vietnam/Noord-Laos kun je over land doen, maar dit kost je veel tijd aangezien je de bergen door moet. Het vliegtuig met bijv. Air Asia is een stuk sneller en niet duur. 2) Je route in Laos vind ik logisch, vooral als je de bekende plekken aan wil doen. Maar vergeet de jungle in het noorden niet, die is ook erg mooi. Pakse en 4000 islands vond ik persoonlijk weinig bijzonder, dus die zou ik skippen. Maar dat is een kwestie van smaak. 3) Laos naar Thailand is het makkelijkse via Luang Prabang naar Noord-Thailand of vanaf Vientiane met trein of bus naar Bangkok. Als je dus in Vietntiane wil eindigen in Laos, dan is het makkelijker om naar Bangkok te reizen en vanaf daar omhoog te gaan. Je zou er dus ook over kunnen denken om vanaf Noord-Vietnam naar Vientiane te vliegen en dan omhoog te gaan richting Luang Prabang en vanaf daar met de bus of de slow boat de grens over met Thailand. Vergeet de Golden Triangle (grens Laos/Thailand/Birma) ook niet, ook een aardig stukje 4) Je kunt vanaf Noord-Thailand makkelijk met de bus of trein naar Bangkok. Je kunt 's nachts reizen, dus dan verlies je geen tijd. Maar ook hier kun je natuurlijk makkelijk vliegen als je bereid bent ietsje meer te betalen. 5) 1,5 week omgeving Bangkok is prima te doen. 6) Als je af wilt zakken naar Maleisie, is idd de Perhentian Islands top en onderweg naar KL kun je nog langs de Cameron Highlands en/of Taman Negara gaan. De rest zou ik dan idd laten zitten voor een andere reis. 7) Je hebt de highlights wel zo'n beetje opgenoemd en je route is logisch. 8) Wat betreft visa kun je voor de meest up-to-date info het beste even bij de landeninfo van Thailand en Laos kijken op de site of even informeren bij het visum bureau. Enjoy!!
PlienToAsia

Hoihoi!,

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Als je een artikel hebt over de visa en het zou willen opzoeken zou ik dat echt heel fijn vinden! :) En anders dan ga ik het inderdaad even navragen op het visumbureau.
De streek van Pai had ik inderdaad al iets over gelezen. Het ligt een beetje aan de tijd die ik heb. Bij weinig tijd zal ik de trekking vanuit chiang mai regelen, en anders reis ik nog wat door in het Noorden.
Het idee van die fietsen overal in Thailand bevalt me wel. Toch nog een beetje charmes vanuit Nederland.. :Y
Omdat ik alleen ga dacht ik zelf wel op Koh San Road een hostel te regelen. Heeft iemand dan nog aanraders voor me?
Khao Sok NP is een goede aanrader!
Ik heb ooit gehoord dat de golden triangle een gevaarlijk stuk is vanwege alle opiumplantages die ze daar hebben. Is het wel goed te bereizen dan?
Kun je iets over het algehele tijdspad zeggen 3 maanden om door Vietnam, Laos en Thailand te trekken. Is dit echt racen?

Gr Pauline
zaratoestra
Reisexpert

damn, had dernet een stukje overgetypt, maar zie het hier nu nergens staan.

straks nog eens proberen
zaratoestra
Reisexpert

ok...hier gaat ie

Aan de grensovergangen Den Savan (l)/Lao Bao (v),nam khan (l)/nam can (v) en nam phao (bolikhamsai) (l)/cau treo (v) (aan de kaew nua pas) worden laotiaanse visa uitgereikt. nam pao (khammouane) (l) / cha lo (v) en na meo (l)/nam xoi (v) kun je als buitenlander gebruiken, maar volgens sommige bronnen is er geen laotiaans visum te regelen, volgens anderen wel.

Sop hun/muang mai (phongsali) (l) / tay trang (dien bien phu) v) zou sinds mei 2007 open zijn voor buitenlanders maar er zouden geen visa afgeleverd worden.

reizigers van zuid laos kunnen sinds 2006 de grens overgang bo y , op de weg tussen attapeu (laos) en kontum (vietnam) gebruiken.

Hopelijk ben je er iets mee.
PlienToAsia

Hoi!

Dank je wel voor de reacties! Ik kom er wel aan uit denk ik.
Ik heb er onwijs veel zin in en kan niet wachten tot ik ga!

Gr Pauline
Plaats reactie