Meenemen laptop/netbook op reis

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
Simba
Vakantieganger

Meenemen laptop/netbook op reis

Bericht door Simba »

Mensen!!

Heeft iemand van jullie ervaring met het meenemen van een kleine laptop/ netbook op reis? Binnenkort ga ik 5 maanden backpacken in Zuid-Amerika, waarbij ik veel in dorms zal slapen...maar ik zie ook wel serieuze voordelen aan het meenemen van een netbook.
Een vriendinnetje van mij reist momenteel door Australie met zo'n ding en is helemaal lyrisch, maar ik weet niet of zo'n netbook meenemen naar Zuid Amerika nu wel verstandig is

+ Altijd je blogs en foto's kunnen uploaden of opslaan (extra backup).
+ Je volgende dag soms via internet kunnen plannen/ info over de omgeving opzoeken.
+ nooit meer een internetcafé hoeven zoeken.
- Mogelijk werkt dit beroving nog meer in de hand?
- Misschien ben je op deze manier al snel teveel in touch met de thuisbasis in Nederland...het moet wel reizen blijven

En ook belangrijk: zijn er veel hostels met wifi in Zuid Amerika?

Benieuwd naar jullie meningen/ reacties!!

Groetjes,

Sander
Robin
Reisexpert

Re: Meenemen laptop/netbook op reis

Bericht door Robin »

Wij hadden tijdens onze wereldreis een minilaptop bij ons. We hebben hem met name gebruikt om ons budget bij te houden, verhalen voor weblog te schrijven, foto's op de bewaren en in landen waar je goedkoop DVDs kan kopen films te kijken! en te skypen. Overigens zit er in de meeste minilaptops geen DVD speler, dus je moet eerst in een internetcafe de DVD op usb stick zetten als je film wil kijken..... Inmiddels zijn we alweer bijna een jaar thuis, dus hebben we dat ding twee jaar geleden aangeschaft. Ik neem aan dat minilaptops inmiddels weer verder geevolueerd zijn, maar ik zou wel aanraden om er 1 met redelijk grote opslagcapaciteit te kopen als je ook al je foto's erop wil bewaren. Bovendien is het natuurlijk wel een diefstalgevoelig item, dus we hebben altijd ook nog foto's op DVD gebrand en naar huis opgestuurd. Qua gebruiksvriendelijkheid en snelheid waren we erg tevreden.

Onze laptop had een ingebouwde camera en dat werkte prima. We hadden wel nog een koptelefoon bij ons. Voordeel is dus dat je in hostels met wifi op de kamers prive kan bellen met het thuisfront en dat je inderdaad niet naar een internetcafe hoeft te zoeken. Wij konden deze laptop destijds heel goedkoop kopen en vonden het onderweg heel erg handig maar het is absoluut niet noodzakelijk. Nadeel vond ik dat we tijdens onze reis bijvoorbeeld zeer regelmatig bij de McDonalds kwamen omdat je daar meestal gratis wifi hebt (bijv. in Egypte is het in hostels nog niet echt doorgedrongen). Als ik veel korter dan een jaar zou gaan dan zou ik niet zo snel een laptop meenemen. Aan de andere kant in bijvoorbeeld landen in Europa heb je weinig internetcafe's en veel gratis wifi dus dan is het wel handig.

Eenmaal thuis hebben we hem niet meer gebruikt, onze eigen laptops zijn toch wat sneller dus nu maar aan ouders gegeven die het een handig ding vinden. Het is inderdaad wel handig om na te gaan of de plek waar je naartoe gaat veel gratis wifi heeft.....
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Alles kan gejat worden of kapot gaan. Maar zo'n unit kost 350euro, niet veel en wordt bij diefstal gewoon vergoed indien je een reisverzekering hebt. Ik zou wel idd een tweede foto-backup gebruiken :)
Simba
Vakantieganger

Bericht door Simba »

Hm, juist, ik neig wel naar een ja... mits Zuid-Amerikaanse hostels vergeven zijn van Wi-fi.......

....heeft iemand met wat meer Zuid-Amerika-ervaring hier misschien een bijpassend antwoord voor?

Ik zal overigens vooral veel op dorms slapen, hoe onveilig is dit precies? Worden er op dorms vaak/snel spullen gejat?

Groeten,

Sander
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb mijn laptop meegehad naar Ecuador omdat ik voornamelijk bij een gastgezin was. De momenten dat ik aan het rondtrekken was heb ik mijn laptop daar ook achter gelaten en niet meegenomen. Mij te veel zorgen.
Ik wil niet zeggen dat het super onveilig is maar het is zeker niet ondenkbaar. Ik reis al jaren en mijn enige "jat" verhalen stammen uit Ecuador. Telefoon uit de tas in een hostel, portemonee gerolt op de markt en cameratas opengesneden in de bus.

Wanneer je ermee kunt leven dat je hem kwijt raakt moet je hem meenemen. Maar sla aub je foto's ook ergens anders op! En ik moet zeggen dat er in Ecuador toch ook behoorlijk vaak geen wifi of zoiets was dus voor internet moet je het niet doen. Je moet het doen als je alvast verhalen wilt tiepen en foto's wilt bewerken ofzo
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie