Reizen zonder creditcard in Azie?

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
NoaFloa
Reiziger

Bericht door NoaFloa »

Dankje!

Van die travelercheques koop je dus in Nederland. E.g. 100 dollar per cheque. Ter plekke kun je ze bij een bank inwisselen voor 100 dollar (ook andere valuta?) of bij een winkel als betaalmiddel (en wisselgeld krijg je in valuta van het betreffende land terug)?
Voer eendjes, geen oorlog
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

je kunt een travellerscheque maar heel zelden bij een winkel gebruiken
Je wisselt ze over het algemeen in bij een bank en je krijgt daar meestal het locale geld voor. Vergeet niet dat ze altijd een beetje provisie er af snoepen. Vraag hier naar!!! zeker bij de toeristen burootjes die de service bieden. En zorg dat je alvast weet wat de wisselkoers is. en neem je paspoort mee om je te legitimeren!

In Mozambique wilde ze 40% houden!! :shock:
Nou, dan zoek je wel eventjes door naar een bank 8)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

En neem geen traveler cheques in dollars, maar in euro's!

(Ondanks dat in Cambodja en Vietnam de dollar vaker geaccepteerd wordt dan de euro! Maar wisselen van euro naar dollar in NL en gevolgd door koersverlies en provisie... :? :? :? )
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

hmmmm
In Laos net mensen gesproken die hun travellercheques in Euro bijna nergens kwijt konden maar die in Dollar wel.
GerritM

Travelercheques en creditcards

Bericht door GerritM »

Mijn ervaring is dat je travellercheques niet eens nodig hebt en erg duur zijn! Momenteel volstaat de gewone pinpas, bij diverse banken kun je gratis pinnen over de gehele wereld, en ook is de creditcard, met name VISA en Master bijna overal een geaccepteerd betaalmiddel! Waarom zou je dan nog moeilijk doen en de dure travellercheques gebruiken. Je credit card is ook verzekerd. Wees er alleen voorzichtig mee!
Ik heb ze maar 1 keer gebruikt en doe het nooit meer!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Travelercheques en creditcards

Bericht door Tikva »

Gerrit (beheerder) schreef:Mijn ervaring is dat je travellercheques niet eens nodig hebt en erg duur zijn!
Helemaal mee eens. Heb nog nooit travellercheques nodig gehad en de enige keer dat ik ze bij me had moest ik echt moeite doen ze ergens kwijt te kunnen.

Je kunt beter iets van 100 dollar (in briefjes van 20) meenemen voor noodgevallen en verder gewoon ter plekke pinnen.

Wel een beetje vooruit denken. In Laos kwamen we een gast tegen die naar Pak Beng ging en er daar achter kwam dat er geen pinautomaat was en toen iedereen geld heeft moeten vragen voor de boot. Ja dat is natuurlijk gewoon dom als hij ff in de LP had gekeken wist hij dat er maar heel weinig pinautomaten in Laos zijn.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

ik ben het ermee eens dat je travellercheques MEESTAL niet nodig hebt.

Maar ik vind dat je er toch echt minstens 1 als back-up bij je moet hebben. In Mozambique hebben wij 2 dagen zonder een cent gezeten omdat er niet gepint kon worden en ook niet met de creditcard.
En ik heb er net in Laos 1 gebruikt omdat de pinautomaten leeg waren.

Zeker in Laos zijn de pin automaten knap dun gezaaid. je moet goed plannen. veel cash op je hebben en hopen dat die ene pinautomaat het dan ook doet. Heel Luang Prabang was in rep en roer omdat de automaten leeg waren. En dan.... komt een travellercheque goed van pas.

Maar zoals ik al zei. eentje is voldoende
GerritM

travellercheque

Bericht door GerritM »

In Afrika kan ik mij dat nog voorstellen, maar Azië is tegenwoordig zo modern dat het echt niet nodig is, gemakkelijker en misschien goedkoper om plm. tussen de € 50 en € 100 contanten bij je te hebben voor aller zekerheid!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hangt er vanaf WAAR je bent in Azie.... Zelfs in China heb ik wel eens twee dagen moeten zoeken naar een pinautomaat. En ook in Laos en Mongolie is pinnen niet altijd even makkelijk.

MEESTAL kun je pinnen. VAAK kun je met een creditkaart geld uit de muur halen. Maar zeker wanneer je langere tijd reist en/of alleen reist, is een extra back up gewoon handig!

100 euro cash als back up vind ik een beetje magertjes, als je bv in een (prive) ziekenhuis belandt ben je al snel meer kwijt..... (Ja ik weet het, de kans is klein, maar beter safe than sorry! Ik heb 3 maanden zonder pinpas in Azie gezeten en da's gewoon niet handig.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie