Rondreis Birma Vietnam Cambodja
-
Rondreis Birma Vietnam Cambodja
Hoi,
Wij gaan naar Birma Vietnam Cambodja. Wie heeft er nog tips.
Hoelang blijf je gemiddeld in Birma?
Boek je een ticket Yangon-Hanoi hier of in Birma?
Hoeveel dollar mag je meenemen cash?
Groetjes Mieke en Guus
Wij gaan naar Birma Vietnam Cambodja. Wie heeft er nog tips.
Hoelang blijf je gemiddeld in Birma?
Boek je een ticket Yangon-Hanoi hier of in Birma?
Hoeveel dollar mag je meenemen cash?
Groetjes Mieke en Guus
Re: Rondreis Birma Vietnam Cambodja
Hoi Mieke en Guus,
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat jullie willen zien en doen (bijv. een trekking) en hoe jullie willen reizen (bus, trein of ook binnenlandse vluchten). Het visum kan je nu ook on arrival krijgen, maar je kan het ook in Bangkok aanvragen (zal iets goedkoper zijn
. Je kan maximaal 28 dagen blijven met een normaal visum, maar als je eroverheen gaat krijg je alleen een boete per overschreden dag en verder is het geen probleem.
Sommige mensen gaan 2 weken en zien alleen de "hoogtepunten" en echte "toeristische" attracties. En dan bedoel ik Yangon, Inle Lake, Mandalay en Bagan, het standaard rondje wat je zonder vliegen kan doen. Een mooi rondje en je krijgt wel een beetje een beeld van Myanmar. Maar als je wat langer gaat zul je veel meer de kans krijgen om Myanmar echt te zien. Het is geen land om zomaar doorheen te vliegen, de mensen zijn eigenlijk de "hoofdattractie" van het land. Ikzelf zou je aanraden zolanf mogelijk te gaan... het is echt geweldig!
Verder is een ticket boeken (neem aan airasia) bijna altijd goedkoper als je het ver van te voren boekt. Ik zou het dus niet pas in Myanmar boeken.
De dollars. Ik weet niet hoeveel je mee mag nemen, maar volgens mij meer dan je ooit nodig zult hebben.. Ik ben low-budget backpack gegaan, 27 dagen gebleven en heb ongeveer 500 dollar opgemaakt.
Er zijn geen pin-automaten en geen andere mogelijkheid tot geld krijgen, dus je moet wel zorgen dat je genoeg bij hebt.
Zorg dat de biljetten die je meeneemt spik en span zijn: geen omgevouwen hoekjes, geen pen of potlood erop en geen serienummer dat begint met de 2 letter code, geloof cb (maar dat zul je na moeten kijken, weet het niet meer zeker) dat accepteren ze ook niet . Ook heb ik gehoord dat ze er een probleem van maken als je met de allernieuwste briefjes wilt betalen. Maar misschien dat dat over een paar maanden voorbij is.
Succes! en groeten!
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat jullie willen zien en doen (bijv. een trekking) en hoe jullie willen reizen (bus, trein of ook binnenlandse vluchten). Het visum kan je nu ook on arrival krijgen, maar je kan het ook in Bangkok aanvragen (zal iets goedkoper zijn

Sommige mensen gaan 2 weken en zien alleen de "hoogtepunten" en echte "toeristische" attracties. En dan bedoel ik Yangon, Inle Lake, Mandalay en Bagan, het standaard rondje wat je zonder vliegen kan doen. Een mooi rondje en je krijgt wel een beetje een beeld van Myanmar. Maar als je wat langer gaat zul je veel meer de kans krijgen om Myanmar echt te zien. Het is geen land om zomaar doorheen te vliegen, de mensen zijn eigenlijk de "hoofdattractie" van het land. Ikzelf zou je aanraden zolanf mogelijk te gaan... het is echt geweldig!
Verder is een ticket boeken (neem aan airasia) bijna altijd goedkoper als je het ver van te voren boekt. Ik zou het dus niet pas in Myanmar boeken.
De dollars. Ik weet niet hoeveel je mee mag nemen, maar volgens mij meer dan je ooit nodig zult hebben.. Ik ben low-budget backpack gegaan, 27 dagen gebleven en heb ongeveer 500 dollar opgemaakt.
Er zijn geen pin-automaten en geen andere mogelijkheid tot geld krijgen, dus je moet wel zorgen dat je genoeg bij hebt.
Zorg dat de biljetten die je meeneemt spik en span zijn: geen omgevouwen hoekjes, geen pen of potlood erop en geen serienummer dat begint met de 2 letter code, geloof cb (maar dat zul je na moeten kijken, weet het niet meer zeker) dat accepteren ze ook niet . Ook heb ik gehoord dat ze er een probleem van maken als je met de allernieuwste briefjes wilt betalen. Maar misschien dat dat over een paar maanden voorbij is.
Succes! en groeten!
De meeste mensen die ik in Myanmar heb ontmoet waren er inderdaad 2 weken voor de highlights (en twee Amerikaanse vriendinnen een week, die 'deden' 12 landen in 12 weken
). Maar om een goede indruk te krijgen van het land en de tijd te nemen op plekken waar je het naar je zin hebt (dat was in mijn geval bijna overal) zou ik niet korter dan 3 weken gaan.
Ikzelf was er 28 dagen en heb 800 dollar opgemaakt inclusief belachelijk veel 'troep' die ik daar gekocht heb
Ticket zou ik van tevoren boeken (ik vloog Air Asia), is goedkoper en makkelijker te vergelijken.

Ikzelf was er 28 dagen en heb 800 dollar opgemaakt inclusief belachelijk veel 'troep' die ik daar gekocht heb

Ticket zou ik van tevoren boeken (ik vloog Air Asia), is goedkoper en makkelijker te vergelijken.
-
Hallo,
Bedankt voor de reaktie's. Wie is er ooit gevaren van Zuid-Vietnam naar Cambodja?
Hoe lang doe je daar over en wat is eventueel de prijs?
Groetjes Mieke
Bedankt voor de reaktie's. Wie is er ooit gevaren van Zuid-Vietnam naar Cambodja?
Hoe lang doe je daar over en wat is eventueel de prijs?
Groetjes Mieke

- bolletjeom
- Reisexpert
ja! hebben wij ooit gedaan. In HCMH zijn er tal van tourburootjes die je die trip willen verkopen. Mijn ervaring was wel dat je niet krijgt wat ze beloven dus je het beste maar gewoon het goedkoopste toertje kunt boeken.
in 2004 betaalde we €38 voor 2 personen. Dit was 2 dagen met 1 nacht.
Het is een oplichtingsgevoelig tourtje omdat ze weten dat je niet terug kunt komen om te klagen. Zo hadden wij geboekt voor een kamer met airco. maar het hotel had helemaal geen kamers met airco. Die arme hotel eigenaar kan er weer niets aan doen dat wij voor airco hebben betaald maar krijgt wel de wind van voren.
Kortom. zo weinig mogelijk betalen en niet moeilijk doen over dingen die anders lopen en gewoon zoveel mogelijk genieten.
Het is een leuke trip maar verwacht er niet te veel van. Je zit meer in een bus dan in een boot. Hier een stuk uit mijn verslag
Ondanks de hobbels en de bobbels wel een leuke manier om van A naar B te komen!
in 2004 betaalde we €38 voor 2 personen. Dit was 2 dagen met 1 nacht.
Het is een oplichtingsgevoelig tourtje omdat ze weten dat je niet terug kunt komen om te klagen. Zo hadden wij geboekt voor een kamer met airco. maar het hotel had helemaal geen kamers met airco. Die arme hotel eigenaar kan er weer niets aan doen dat wij voor airco hebben betaald maar krijgt wel de wind van voren.
Kortom. zo weinig mogelijk betalen en niet moeilijk doen over dingen die anders lopen en gewoon zoveel mogelijk genieten.
Het is een leuke trip maar verwacht er niet te veel van. Je zit meer in een bus dan in een boot. Hier een stuk uit mijn verslag
Dag 1 was nogal toeristisch en lang in de bus zitten was een tegenvaller. het stuk op de tweede dag was wel erg mooi.'s ochtends verzamelen we bij TM Brothers. Na ruim 2 uur in de bus door een leuk stuk van Vietnam komen we aan bij de boot. De rivier is hier erg breed. We varen naar de overkant naar 1 van de eilandjes. Het is hier echt prachtig tropisch groen. We krijgen allerlei soorten fruit en thee aangeboden en er word gezongen en gedanst. Hier kunnen we eens rustig bekijken hoe ananassen, lychee's en jackfruit groeien. Nu mogen we 12 minuten (tja, het werd ons tot drie keer toe verteld) in een heel klein bootje dat geroeid word door twee dames. Dit korte tripje is wel echt prachtig! we glijden door de smalle watertjes langs riet (?) en palmen.
Van de kleine bootjes stappen we weer in de grotere om naar het volgende eiland te varen. Ze maken hier met de hand kokossnoepjes. Ze zijn nog warm!
Heel mooi om te zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat en om te zien wat ze allemaal doen met de kokosschillen. Ze maken de mooiste dingen van dit hout.
De gids is nogal een man van de klok die ons iedere keer verteld hoeveel minuten we hebben per onderdeel. Je voelt je dan wel heel erg een toerist die een strak georganiseerde toer doet. De lol gaat er daardoor een beetje vanaf.
Het volgende eiland doet aan bijen en honing. Je mag je vinger in de raad steken die vol zit met bijen en we krijgen thee met honing en een soort citroen. Dit is ook de plek voor het phyton aaien. Dat hoeft van mij niet zo.
Op de plek waar we lunchen krijgen we eindelijk eens te zien hoe de dragonfruit groeit. Het is de vrucht van een soort cactus. De specialiteit van de Mekong Delta is de olifantsoor-vis waar 3 mensen van kunnen eten. Het ziet er indrukwekkend uit.
Na de lunch is het tijd om terug te gaan naar de bus. We worden naar een parkeerterrein gebracht waar we moeten wachten. We worden allemaal in een andere bus gestopt afhankelijk van welke toer je geboekt hebt. Het is pas half 2 en we zijn verbaasd dat het boten deel er al op zit. We wisten dat we nog een paar uur ( 2 a 3) met de bus naar ons hotel moesten. De rit duurde uiteindelijk 7 uur en we kwamen dus pas erg laat aan waardoor het avondeten ook de soep in liep. Dat we er zolang over deden was geen vertraging. We waren gewoon vals voorgelicht!
Wij hebben niet de kamer met airco en ontbijt morgen. Als ik ga vragen bij de receptie weten ze van niks maar ik mag wel bellen met TM Brothers op mijn eigen kosten.....
O ja, sinds de parkeerplaats hebben we geen gids meer ( waar we natuurlijk wel voor betaald hebben). Uiteindelijk word TM Brothers gebeld volgens de uitleg zitten we in de kamer met fan omdat het ander kantoor ( waar wij geboekt hebben, ook TM Brothers) niet het juiste bedrag heeft overgemaakt ?!?! Ik vind dat dit hun probleem is en niet het onze. Het is per slot van rekening 1 en hetzelfde bedrijf. Het antwoord is:"somebody's got to pay for it" en hij hangt op. En daar ging weer $8 hele dollars door het afvoer putje.![]()
Dag twee van de toer begon erg grappig met heel veel mensen en heel veel tassen op zo'n klein bakje achter een brommer. Het is maar een klein ritje naar de boot. We varen langs de drijvende viskwekers en bezoeken er 1. Het is even slikken zo vroeg in de ochtend want ze maken hier ook het visvoer van o.a. dode vis
Erg leuk om zo'n bedrijfje van binnen te bekijken. De volgende stop was in een dorp van de Cham people. Dit is een moslim gemeensschap. Ook in dit dorp maken ze prachtige weefsels. We varen in zo'n 3 uur naar de grens. Onderweg komen we langs drijvende huizen en benzinepompen en huizen op palen. Op de rand van een visnet zie ik een slang liggen (iek!).
De grensovergang is de schattigste tot nu toe. We meren aan en leveren ons paspoort in. Terwijl wij lunchen worden er stempeltjes gezet. Dan wandelen we naar een uniform naast een hefboom en stappen in een ander boot. We zijn Vietnam uit!
Zo'n 10 minuten later gaan we weer aan land. We lopen over het pad met palmbomen naar het huisje met de franse luiken. Achter de drie buro's zitten weer andere uniformen en een paar minuten later hebben we weer nieuwe stempels. We zijn in Cambodja!
We zitten nog ruim 2 uur in de boot en het laatste uurtje naar Phnom Penh hebben we met de bus gedaan.
Ondanks de hobbels en de bobbels wel een leuke manier om van A naar B te komen!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
- Smartties
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Hoi Mieke & Guus,
Gaaf dat jullie naar Myanmar gaan!
Shirley en ik zijn er in 2004 geweest tijdens onze reis van een jaar.
Als mensen vragen wat na een jaar reizen nou de hoogtepunten waren dan moet ik zeggen dat Myanmar toch wel een van de hoogtepunten was. De lieve mensen, landschappen en cultuur maken het tot een onvergetelijke ervaring.
Wij zijn destijds over land van China naar Myanmar gereisd en ik weet dat we aan de grens toen een boel geld gewisseld hebben in Chyat (hun munt eenheid). Ook moest je een bepaalde hoeveelheid dollars hebben geloof ik maar dat zal inmiddels wellicht veranderd zijn.
We hebben onze visum in Kunming aangevraagd en kregen toen 28 dagen.
Reizen binnen dit land gaat per auto, bus, boot en is vrij langzaam vanwege het landschap etc. Wij hebben de volgende route gedaan: Nadat we de grens over kwamen bij Lashio zijn we met de bus richting Sipaw gegaan, een klein en rustig dorpje waar behalve een waterval bezoeken en met Mr. Lee van Mr.Lee;s guesthouse wat wandelingen doen weinig te doen is. ook zijn we heir naar het huis van de prins geweest. Hier moet je ook heengaan als je de kans krijgt.
Gek genoeg was dit dorpje wel een hootepunt voor ons omdat het er zo ontspannen was en de mensen zo lief waren.
Hierna zijn we naar Mandalay gegaan om wat pagoda's te zien en dergelijke. toen per boot naar Bagan voor de pagodes etcetera. Van Bagan naar Kalaw om een trekking te doen. Van Kalaw naar Naungsweh bij Inle lake. In Inle Lake moet je uiteraard met een bootje over het meer gaan maar een van de leuke dingen die wij daar gedaan hebben was een fiets huren en gewoon door de omgeving fietsen. Op een gegeven moment fietsten we langs een klooster en stonden er 20 monikjes om ons heen! Ook de jumping cat monisterie was een leuke ervaring. Oh en ook een bezoek aan de pancake kingdom mag je niet missen!! Van Inle Lake naar Yangon.
Dit was zo'n beetje onze route en hier hebben we dus 4 weken over gedaan. Prachtige tijd gehad daar en ik zou er zo weer heengaan.
Ik zie dat ik weer een erg lang verhaal ophang, Excuses hiervoor. Mocht je nog info willen over dit prachtige land dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Ties
PS: mocht je in Hsipaw komen. Er zijn mensen die daar handgemaakte sigaren draaien met tamarinde en banaan erin. Deze moet je proberen en mocht je er zin in hebben mag je me er wat van opsturen.
Gaaf dat jullie naar Myanmar gaan!
Shirley en ik zijn er in 2004 geweest tijdens onze reis van een jaar.
Als mensen vragen wat na een jaar reizen nou de hoogtepunten waren dan moet ik zeggen dat Myanmar toch wel een van de hoogtepunten was. De lieve mensen, landschappen en cultuur maken het tot een onvergetelijke ervaring.
Wij zijn destijds over land van China naar Myanmar gereisd en ik weet dat we aan de grens toen een boel geld gewisseld hebben in Chyat (hun munt eenheid). Ook moest je een bepaalde hoeveelheid dollars hebben geloof ik maar dat zal inmiddels wellicht veranderd zijn.
We hebben onze visum in Kunming aangevraagd en kregen toen 28 dagen.
Reizen binnen dit land gaat per auto, bus, boot en is vrij langzaam vanwege het landschap etc. Wij hebben de volgende route gedaan: Nadat we de grens over kwamen bij Lashio zijn we met de bus richting Sipaw gegaan, een klein en rustig dorpje waar behalve een waterval bezoeken en met Mr. Lee van Mr.Lee;s guesthouse wat wandelingen doen weinig te doen is. ook zijn we heir naar het huis van de prins geweest. Hier moet je ook heengaan als je de kans krijgt.
Gek genoeg was dit dorpje wel een hootepunt voor ons omdat het er zo ontspannen was en de mensen zo lief waren.
Hierna zijn we naar Mandalay gegaan om wat pagoda's te zien en dergelijke. toen per boot naar Bagan voor de pagodes etcetera. Van Bagan naar Kalaw om een trekking te doen. Van Kalaw naar Naungsweh bij Inle lake. In Inle Lake moet je uiteraard met een bootje over het meer gaan maar een van de leuke dingen die wij daar gedaan hebben was een fiets huren en gewoon door de omgeving fietsen. Op een gegeven moment fietsten we langs een klooster en stonden er 20 monikjes om ons heen! Ook de jumping cat monisterie was een leuke ervaring. Oh en ook een bezoek aan de pancake kingdom mag je niet missen!! Van Inle Lake naar Yangon.
Dit was zo'n beetje onze route en hier hebben we dus 4 weken over gedaan. Prachtige tijd gehad daar en ik zou er zo weer heengaan.
Ik zie dat ik weer een erg lang verhaal ophang, Excuses hiervoor. Mocht je nog info willen over dit prachtige land dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Ties
PS: mocht je in Hsipaw komen. Er zijn mensen die daar handgemaakte sigaren draaien met tamarinde en banaan erin. Deze moet je proberen en mocht je er zin in hebben mag je me er wat van opsturen.

- Bijlagen
-
- Traditionele visser op Inle lake
- mini-DSCF4214.JPG (120.36 KiB) 1422 keer bekeken
-
- 2 monikjes in Bagan
- mini-DSCF3400.JPG (185.59 KiB) 1422 keer bekeken
''het leven is simpel, het moeilijkste dat er is is simpel leven''
Ties Lahlali
Padi Specialty Instructor #972625
Koh Tao, Thailand
www.DuikenInThailand.info