mulu np en kinabatangan dubbelop? +extra tips

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
tamaravo

mulu np en kinabatangan dubbelop? +extra tips

Bericht door tamaravo »

Hoi mede reizigers,

ik ga samen met mijn vriend 2,5 week naar borneo (low budget backpacken)
we willen de headhunters trail van 4 dagen doen(incl grotten) en de kinabatangan river 3 dagen safari.
weet iemand of dit leuk is om beide achter elkaar te doen? of een beetje dubbelop?

onze planning is:
vliegen kul-miri-mulu
headhunters trail en pinnacles eindigd in limbang (waar moet je dit reserveren? of kan dit ter plekke)
per boot naar brunei (of is rechtstreeks naar kk ook mogelijk via palua labuan?)
* bus limbang-kk sneller of de boot?
*wat te doen in 1 dag brunei eventueel?
* is er wat te doen op labuan (erop slapen/relaxen aan het strand/snorkelen?) of alleen een doortocht?
naar KK voor de doortocht naar sandakan
sepilok voor de oerang oetangs en de kinabatangan safari 3dgn reserveren waar???
vanaf sandakan terugvliegen kuala lumpur.

iemand tips wat betreft deze route? wat zou je niet/wel/anders doen?
iemand de headhunterstrail gedaan? hoe was dit?
bolletjeom
Reisexpert

Re: mulu np en kinabatangan dubbelop? +extra tips

Bericht door bolletjeom »

Mulu: kan ik niets over zeggen want ik kreeg ter plekke de trip niet geregeld.

Van Miri naa Kota Kinabalu via Brunei kan in 2 dagen met dus een leuke stop in Brunei.
Brunei is grappig maar klein en er is niet veel te doen. 1 dag is zat. Ik ben van Miri met de bus (en bootjes en bussen) naar Brunei gegaan.

stukje reisverslag:
Ok, naar Brunei dus. De wekker is gezet en op het busstation blijkt de 7.00 bus niet meer te rijden. Alleen de 10.00 bus :-( Zucht. Ik loop een luxe hotel in om te ontbijten in een airco ruimte en mijn tijd uit te zitten in een comfortabele stoel. Een geniaal idee van mezelf. Ik eet overheerlijke mihoen als ontbijt voor maar 4 ringgit! Net zo duur als op straat! In de bus naar de grens zit een oudere meneer met enorme uitgezakte oorlellen en een echte keeltatoage. Hij is dus een Iban. Zijn vrouw zit vol smaak een rauw ei naar binnen te werken, Yuk!!

Weer een grensovergang met de bus dus ik ga maar weer met de stroom mee. Bij de grens stappen we uit ( zonder bagage) voor het exit-sarawak stempeltje. Dan de bus in voor nog geen 100 meter. Hier moeten we er uit en wachten op een andere bus. Die brengt ons naar de grens met Brunei. Weer mogen we de tassen in de bus laten staan dus geen enkele angst voor smokkel of bommen hier. Terug in de bus voor 15 minuten. En dan staan we bij het water. We moeten de bus uit en in een heel klein gammel bootje. Wat met een zwabberende rugzak nog een hele toer is. Aan de andere kant van de rivier stappen we weer in een andere bus die ons 2 minuten (!) later op een busstation dropt. Ik ben ik Kuala Belait. Eerst pinnen zodat ik een buskaartje en een cola kan kopen. Ik word aangesproken door een expat-er die vraagt of ik verdwaald ben. Toeristen zie je hier zelden volgens hem. Toch is dit een vrij populaire verbinding bij de backpackers maar ik ben op dit moment inderdaad de enige. Zou ik dan eindelijk op die felbegeerde "off-the-beaten-track" zijn ?!?!?! Ik koop een kaartje naar Seria. In dat half uur kijk ik mijn ogen uit. Brunei is niet zo extravagant als Dubai ofzo maar voor Aziatische begrippen staan hier echt kasten van huizen. En overal oliepijpleidingen en ja-knikkers. In Seria stap ik op een bus naar de hoofdstad van Brunei : Bandar Seri Begawan. Om 15.00 check ik in bij de enige budget accomodatie. Erg basic maar het voldoet.

Ik ga gelijk de buurt verkennen en kom er achter dat het een hele kleine hoofdstad is. Met een uurtje heb ik het hele centrum gehad. Even een foto maken van de moskee en dan op zoek naar avond eten
(volgende dag) Ik had gelezen dat je snel uitgekeken bent in Bandar dus heb ik er maar 1 dag voor gepland.........maar ik heb gistermiddag dus eigenlijk alles al gezien. 's Ochtends loop ik nogmaals over de markt en daarna een paar uur internet. Aan het einde van de middag regel ik een bootje die me 2 uur zal rondvaren langs de huizen op palen en door de mangrove in de hoop neusapen te zien.
dat laatste was leuk. Dus als je daar bent en je weet niet meer wat te doen dan kan ik je aanbevelen om je met een bootje de omgeving te laten zien. Het was helemaal niet duur. Gewoon een bootjongen aanspreken.

Pulau Labuan is niets aan. Is een belastingparadijs maar toen ik er was waren alle winkels dicht. Ik vond het er ook niet uitnodigend uitzien. Mijn advies: doorreizen! Van Bandar naar KK doe je dus makkelijk in een dag met een bus en 2 boten.
Kinabtangan regel je in KK. is echt een aanrader! niet overslaan!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
elinehoenderdos
Reiziger
Contacteer:

Re: mulu np en kinabatangan dubbelop? +extra tips

Bericht door elinehoenderdos »

Hey

Het is zeker niet dubbelop! Mulu is geweldig en de kinabatangan ook. Bij mulu blijft het wildlife beperk tot wandelende takken en grote mieren (bij wijze van) en de rivier heeft ze een maatje groter: Oerang oetans, neusapen, olifanten ed.
De pinnacles van mulu zijn super om te doen: ik had niets gereserveerd en het headquarters zoekt dan gewoon een groep die nog ruimte over heeft bij je bij in kan (om de kosten ook te delen) maar schijnbaar kan je wel gewoon reserveren. Volgens mij is dit het emailadres: enquiries@mulupark.com
Kun je ook de dorm reserveren voor de eerste nacht, die is snel volgeboekt.

Sepilok hoef je niet te reserveren, gewoon een kaartje kopen. Je kan daar trouwens ook nightwalks en morningwalk doen, met een ranger. 's ochtends op zoek naar gibbons is heel leuk, maar 's avonds kun je nog wel eens een verdwaalde oerang oetan tegen komen die geen zin had om te gaan slapen en liever wil inbreken bij de receptie om wat te slopen! Dus ik zou deze walk ook zeker aanbevelen.

Van Sandakan vlieg je niet rechtstreeks naar Kuala lumpur, maar moet je (ff) via Kota kinabalu.
Daar kun je best een nachtje extra blijven en dan naar een van de 5 eilanden die voor de kust liggen.
Veel plezier iig!!
Plaats reactie