met de bus op pad, APK keuring?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
kelvin
Contacteer:

met de bus op pad, APK keuring?

Bericht door kelvin »

Hallo, wij hebben beidde onze baan opgezegt en gaan per 1 mei door europa (en later misschien wel verder) rondtrekken met onze oude mercedes bus. Het huis is staat nog te koop en verder schrijven we ons helemaal uit in nederland. Nu is mijn vraag of ik dan nog verplicht ben om jaarlijks mijn APK keuring te moeten laten doen?

Alvast bedankt voor alle tips!

Kelvin,
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Nederlandse voertuigen die in het buitenland rijden, moeten ook aan de Nederlandse APK-eisen voldoen. Aangezien niet alle voertuigen rond de keuringsperiode terug zijn in Nederland, kan er een probleem ontstaan. Al langer vragen voertuigeigenaren die veel en langdurig over de grens zijn, met name de professionele vervoersector, naar een mogelijkheid om hun voertuig in het buitenland te laten keuren. Dat bespaart tijd en kosten voor met name de professionele vervoersector.
bron: zzp

Hieruit maak ik op dat het wonen in Nederland niet relevant is maar dat als een auto in Nederland is geregistreerd met een Nederlands nummerbord deze in Nederland gekeurd moet worden volgens de APK normen. Maar dat dit voor sommige auto's dus niet kan, ik kon zo snel niet vinden wat de gevolgen zijn/waren.
Minister Peijs wil het in de toekomst mogelijk maken om een APK uit te laten voeren in het buitenland. Dat heeft ze geantwoord op vragen van Co Verdaas, naar aanleiding van brieven van mensen over APK-problemen bij langdurig verblijf in het buitenland.

Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Verdaas om in het buitenland een APK uit te laten voeren.

1. Bent u op de hoogte van de problemen met de verplichte APK van in Nederland geregistreerde auto’s die gedurende een langere periode in het buitenland verblijven?

1. Ja.

2. Wat is de reden dat in Nederland geregistreerde auto’s niet in het buitenland APK gekeurd mogen worden, zodat ze in dat land of elders in Europa legaal kunnen rijden?

2. De EU-wetgeving is zodanig ingericht dat elke lidstaat verantwoordelijk is voor de APK van de in zijn land geregistreerde voertuigen. Op dit moment laat de hierop geënte Nederlandse wetgeving de APK keuring van een Nederlandse auto in het buitenland niet toe. De achterliggende reden hiervan is, dat er niet alleen grote verschillen zijn in keuringsfrequentie, maar ook in de keuringseisen, de wijze van keuren, het toezicht op de keuringen en de organisatie van de keuringsautoriteit.

Een keuring zou nu in een ander land alleen mogelijk zijn indien de keuringsinstantie aldaar door Nederland als zodanig is erkend én de keuring volgens de Nederlandse keuringseisen plaatsvindt. In april 2006 start een beperkte proef in België om Nederlandse vrachtwagens aldaar volgens de Nederlandse eisen te laten keuren, omdat daar in de praktijk grote behoefte aan is. Gezien de daarvoor benodigde opleiding, het houden van toezicht op de keuringen en de administratieve afhandeling daarvan is het in de praktijk ondoenlijk om in alle landen de keuringen volgens de Nederlandse eisen te laten plaatsvinden.

3. Welke praktische problemen zouden zich bij een dergelijke keuring kunnen voordoen?

3. Zie antwoord op vraag 2.

4. Bent u bereid om in Europees verband de mogelijkheden voor een uniforme APK-keuring te bespreken? Zo, ja op welke termijn verwacht u de Kamer hierover nader te informeren?

4. Ja. Momenteel wordt in opdracht van de Europese Commissie onderzoek verricht naar de verbeteringen in de richtlijn voor periodieke keuringen van wegvoertuigen, waarin ook de harmonisatie wordt meegenomen. Nederland neemt deel aan dit onderzoek. Het onderzoek is begin 2005 gestart en de resultaten daarvan worden begin 2007 verwacht. Verder zal ik volgend jaar een onderzoek laten uitvoeren naar de praktische consequenties van een wederzijdse of eenzijdige erkenning van een buitenlandse APK.
Zoals in het antwoord op vraag 2 al is aangegeven is het mij op grond van de huidige Nederlandse wetgeving niet mogelijk om de APK van een ander land te erkennen. Daarvoor moet eerst de Wegenverkeerswet 1994 worden gewijzigd, hetgeen ten minste anderhalf jaar duurt. Wel ben ik voornemens binnenkort een voorstel tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in procedure te brengen, waarbij wordt voorgesteld om de wet zodanig te wijzigen dat een snelle invoering van een eventueel besluit tot erkenning van de APK van een ander land mogelijk wordt.
Zodra de resultaten van de onderzoeken bekend zijn (begin 2007) zal ik besluiten of Nederland ook daadwerkelijk zal kunnen overgaan tot erkenning van buitenlandse APK’s. Ik zal de Kamer hierover in het eerste helft van 2007 nader informeren.

Bron Partij van de Arbeid
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

kijk eens op de site van Michel. hij heeft een mooie trip gemaakt met zijn VW bus van Nederland naar India. en kaapstad naar huis. Ik weet zeker dat hij wat vragen wil beantwoorden wanneer je hem mailt!
doe hem maar de groeten van Rudi/bolletjeom !

www.globusoverland.com
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Coen en Karin-Marijke zijn inmiddels al meer dan 4,5 jaar onderweg met een Landcruiser. Zij houden een interessante website bij. Dit schrijven zij over de APK:
mailking schreef:APK
Nog zo'n simpele regel: je moet jaarlijks je auto laten keuren. Als je de instantie vraagt hoe dit werkt als je dan in India zit is het antwoord: "dan moet je maar terugkomen". Nu zul je niet gepakt worden op de weg omdat ze in India geen fotocamera's hebben staan maar theoretisch kun je wel een boete krijgen als ze je eruit pikken bij een random-computer-controle in Nederland. Tja, daar doe je dus helemaal niets aan.
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Er gaat wel wat gebeuren, onze nationale struikrover is van plan om 400000 boetes te versturen aan mensen die hun auto niet APK gekeurd hebben!
Nationale Ombudsman ongerust over aanpak APK-overtreder

De Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer is bang dat mensen dit jaar onterecht een boete zullen krijgen omdat hun auto niet op tijd APK gekeurd zou zijn. Dat zei hij in Kassa. Verkeersofficier van Justitie Koos Spee heeft Kassa laten weten dat hij bezig is met een operatie om 400.000 APK-overtreders te beboeten.

Hij doet dat met behulp van het APK-register van de RDW. Eind vorig jaar bleek uit klachten die Kassa kreeg, dat dit register vervuild is.

Daardoor kon het voorkomen dat mensen van wie de auto twaalf jaar geleden al gesloopt was, toch een boete opgelegd kregen. Bij Kassa en het Juridisch Loket kwamen tientallen van dit soort klachten binnen. Ook de Nationale Ombudsman kreeg klachten. Veel van die klachten zijn inmiddels opgelost en de boete-oplegging is ingetrokken.

Maar Brenninkmeijer houdt zijn hart vast nu blijkt dat Verkeersofficier Spee zoveel APK-overtreders wil gaan aanpakken. Hij vindt dat het APK-register eerst moet worden opgeschoond, voordat nieuwe schikkingen de deur uit gaan. Ook verkeersofficier Spee wil dat, maar de RDW heeft nog geen idee hoe ze dit zullen aanpakken, zo heeft een woordvoerder laten weten.

Brenninkmeijer zal met de RDW in overleg treden om ervoor te zorgen dat de opschoning grondig zal gebeuren en burgers niet onnodig lastig gevallen worden. Hij vraagt mensen die toch onterecht worden beboet zich te melden bij de Nationale ombudsman.
bolletjeom
Reisexpert

onze nationale struikrover
tijn: heb jij les gehad vandezelfde docent als ik ???? die de belastingdienst dus ook altijd zo noemde :) :) :)
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Hmm nee, ik had het niet over de belastingdienst, maar over de landelijk verkeersofficier Koos Spee, die zich nogal graag verdekt in de berm opsteld, en een zodoende een gedeelte van mijn reisbudget af probeert te snoepen.
bolletjeom
Reisexpert

tja, je houden aan de maximumsnelheid is ook een manier van sparen voor een reisbudget....voor sommige :lol:
kelvin
Contacteer:

Ik heb uiteindelijk ook zelf bericht van de RDW gekregen!

Bericht door kelvin »

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

De APK-keuring is een wettelijke verplichting. Uitstel hiervan is niet mogelijk, ook niet als het voertuig zich in het buitenland bevindt of als u het voertuig niet gebruikt.

Is de auto niet APK-goedgekeurd, dan mag u er niet meer mee rijden. U kunt problemen krijgen bij controle op de weg en bij controle van de RDW via registercontrole van het kentekenregister. Bovendien kan de verzekeringsmaatschappij bij een ongeval besluiten niet over te gaan tot uitkering.

Er is geen mogelijkheid om een APK-keuring in het buitenland te laten uitvoeren, omdat de RDW buitenlandse garages niet erkent. U kunt het voertuig natuurlijk wel APK laten keuren voordat u naar het buitenland vertrekt.

In uw geval zou u dus ieder jaar terug moeten komen om aan de APK-plicht te voldoen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geà¯nformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
bolletjeom
Reisexpert

nou daar ben je mooi klaar mee!!!!

ik moet zeggen dat ik normaal zoiets heb van, ach, ga gewoon, dat loopt wel los maar ze hebben een heeeeel goed punt over de verzekering.
Want die doen echt heel veel moeite om niet te hoeven uitkeren :?
Plaats reactie