Borneo:Sabah of Sarawak??

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
zaratoestra
Reisexpert

Borneo:Sabah of Sarawak??

Bericht door zaratoestra »

Als je 4 weken de tijd hebt en 't rustig aan wil doen zouden jullie dan Sabah of Sarawak aanbevelen??

Ik ben geneigd om dan te kiezen voor Sabah maar dan loop ik natuurlijk Bako NP en Niah caves mis

Wat is jullie mening?

thx,ellen
bolletjeom
Reisexpert

Re: Borneo:Sabah of Sarawak??

Bericht door bolletjeom »

4 weken is te lang voor maar 1 provincie!
dus doe gewoon beide :Y
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Ga je 4 weken alleen naar Sarawak of Sabah of zit daar ook al een ander deel van Maleisie in?? 4 weken Sarawak lijkt me erg veel, dus als je perse moet kiezen zou ik voor Sabah gaan.

De vraag is of je moet kiezen. Als je graag naar Bako wil kan je 's ochtends de bus vanuit Kuching nemen. Het is maar een uurtje rijden volgens mij dus je kan dan bijna de hele dag door het park wandelen en 's avonds inchecken in je kamer. De volgende dag kan je pas ;s middags de boot nemen, dus dan heb je ook nog de hele dag de tijd om rond te wandelen. Wij hebben de eerste dag een hele grote ronde gelopen (doen de meeste mensen niet, die kiezen wandelingen die korter zijn) en de tweede dag zijn we wat dichterbij gebleven. We hebben het meeste van het park in die tijd gezien. Kuching is wel aardig om een avondje langs het water te flaneren, en er hangt een goede vibe, maar veel spannends is er niet te doen, dus als je een dagje besteed aan het museum en 's avonds langs het water eet dan heb je een relaxte dag en het meeste wel gezien. Je zou dan kunnen overwegen om nog een dagje naar het oerang oetang centrum in Semenggoh te gaan. Daar ben je max een halve dag mee bezig, dus genoeg tijd om je rug te laten masseren etc die dag. Dan ben je in totaal 4 dagen kwijt aan Sawarak, voordat je het vliegtuig neemt naar Sabah.

Overigens vond ik Mulu N.P. veel leuker dan Bako. Je kan daar een klim doen naar de pinnacles, niet echt relaxed, maar als je boven bent is het uitzicht wel echt fantastisch. Je kan vanuit Kuching naar Miri vliegen en dan doorvliegen naar Mulu. Als je 's ochtends vliegt naar Mulu kan je diezelfde dag de caves bezoeken en een boomtoppen wandeling (niet zo heel spannend), anders doe je dat de volgende dag (is dichtbij het park headquarters). De dag erna spring je in de boot en trek je door de jungle naar je overnachtingsplaats (ik dacht dat dat 10 km is over een bospad, dus niet heel zwaar). De volgende dag sta je heel vroeg op en klim je naar de pinnacles en weer terug. De dag erna loop je weer terug naar de boot, die je terugbrengt naar het park headquarters en dan kan je 's middags het vliegtuig terug naar Miri nemen. Dit kost je dan 5 dagen zonder dat je je hoeft te haasten.
zaratoestra
Reisexpert

beiden bedankt voor de reactie...
zowieso is het zelfs niet zeker dat we maar 4 weken zullen hebben maar binnen enkele weken gaan we ons RTW ticket boeken en heb zo het gevoel dat we niet lang genoeg in Azie blijven, maar dan toch weer te lang omdat we dan maar 2.5 maand voor Argentinie,Bolivie en Zuid-Peru overhouden.

@bolletje: jij zat toch in Maleisië, en toch op ATG komen. Freaky :-)

geniet ervan, en geef ze daar de groeten van ons in Khao Sok NP :-)
elinehoenderdos
Reiziger
Contacteer:

Bericht door elinehoenderdos »

Mulu np is super en zonde om te missen, de klim naar de pinnacles is supergaaf. De weg naar beneden hel, maar ach dat hoort erbij en was t waard. Je kunt in 5 dagen alles zien en doen in mulu. Semmongoh voor de oerang oetans doe je vanuit kuching in een ochtendje en die middag kun je al met de bus naar bako en daar overnachten.
Sabah is te gek en ook daar kun je veel zien en toch relaxed aan doen!
Volgens mij is het prima mogelijk om beiden te zien... Zeker met de goede verbindingen van Air Asia!! Succes met plannen!
zaratoestra
Reisexpert

nog enkele vraagjes:

Om vanuit Miri naar Gunung Mulu NP te gaan is met zo'n vliegtuigje. Blijkbaar Malaysia airlines.

Ik lees in een reactie van Bolletje dat zij het ter plekke niet geregeld heeft kunnen krijgen om richting Gunung Mulu af te reizen / iets geregeld te krijgen??? Hoezo?

Wat zijn jullie ervaringen? Op voorhand acco en track boeken/reserveren of gewoon vlucht boeken (enkel), ter plekke enkele dagen blijven. en kijken wanneer je terug keert en op die manier ter plekke terugvlucht boeken. kijken , Pinnacles track: Allemaal geen probleem om dit daar ter plekke te regelen. ???
Of terugvlucht tegelijk met je heenvlucht boeken? hoeveel dagen dan +-? grotten en pinnacles trek. 5 dagen ??
Echt platgelopen of nog relatief rustig omwille van 't feit dat je het met een vlucht of lange boottochten moet bereiken??

Iemand ervaring met de streek rond Bario - Kelabit highlands?? bezoek bevolking, trektochten??
En NP Tabin en Danau ??? vanuit Lahad Datu

alvast bedankt
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zat er in de week voor kerst en kon geen vluchten meer krijgen richting Mulu.
Heb toen gekeken of ik er ook met een boot kon komen en dat kon maar dit was erg prijzig en alleen te doen als er meer mensen waren. In mijn hostel zaten verder geen backpackers. (miri) Er was maar 1 hostel en dat zat vol met groepen amerikaanse jongeren die op reis waren tussen hun stage/vrijwilligerswerk door. Met al die stromen backpackers die door Azie trekken had ik daar geen rekening mee gehouden.
Verder is het in Azie vrij gebruikelijk dat er tourburotjes zijn (niet in miri) die dan hun klanten samenvoegen tot er een complete groep is. Maar in Miri kon ik niet eens iemand vinden die toertjes verkocht/regelde.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
elinehoenderdos
Reiziger
Contacteer:

Bericht door elinehoenderdos »

zaratoestra schreef:
Om vanuit Miri naar Gunung Mulu NP te gaan is met zo'n vliegtuigje. Blijkbaar Malaysia airlines.
of gewoon vlucht boeken (enkel), ter plekke enkele dagen blijven. en kijken wanneer je terug keert en op die manier ter plekke terugvlucht boeken.
Dat ligt eraan hoe dik je portemonnee is! Je vliegt inderdaad met Maswings (van Malaysia airline) er gaat 1 vlucht per dag heen en ook 1 weer terug. (je kan ook van Mulu naar Kuching rechtstreeks!)
Als je van te voren een boekt is het stukken goedkoper dan het terplekke regelen. Je zit namelijk echt in de middle of nowhere en de enige manier om daar weg te komen is om te vliegen (..de bootoptie ff niet meegenomen) en dat weten zij daar ook! dus een duur terugticket of met een ranger trouwen en in Mulu blijven wonen.

Als je een klim gaat doen naar de pinnacles kost die klim je 3 dagen. Je bent op dag 3 op tijd terug om je vlucht te halen, maar ik denk dat je lekker wilt douchen en als je zweetkleren wilt wassen. 2 Grotten doe je al opweg naar de pinnacles, dan blijven nog de canopywalk en de andere grotten over. Ik had 5 nachten in Mulu. zodat ik 3 opties had om in een groep gezet te worden voor de pinnacles en ging toevallig de eerste dag al op pad. Als je niet de pinnacles gaat beklimmen is 5 nachten wel erg lang in Mulu. Dan is 3 ook prima.

Ik zou zoveel mogelijk boeken. Als de dorm vol is (40 RM per nacht) dan verwijzen ze je naar het Resort (500 RM per nacht!!) maar je kunt naast het park ook een dorm vinden, maar die vertellen de rangers nooit...misschien krijgen ze steekpenningen van het resort,haha.
Plaats reactie