Video camera mee op reis?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Plaats reactie
LadyHeather
Reisexpert

Video camera mee op reis?

Bericht door LadyHeather »

Ik heb niet zo lang geleden het video editen een beetje ontdenkt. Om het programma waar ik mee werk wat beter te leren kennen doe ik op dit moment een poging om de filmpjes die ik met mijn telefoon heb gemaakt in Indonesië (en nooit meer bekijk omdat het er teveel zijn, te lang en veelal saai) te bewerken tot een leuk, kijkbaar filmpje van een aantal minuten. Ik moet zeggen dat het beter gaat dan ik had verwacht maar ik zie nu al wel dat de kwaliteit niet echt overweldigend goed is.

Omdat ik het toch wel heel leuk vind om bewegende beelden terug te kunnen kijken speel ik nu een beetje met de gedachte om of:
1) als ik een nieuw (compact) fototoestel koop, te zoeken naar eentje die goede kwaliteit filmt. of
2) een kleine videocamera te kopen en die mee te nemen.

Nou ben ik wel benieuwd of mensen tips voor een klein, compact en goed fototoestel met goede filmkwaliteiten?
En of er andere mensen zijn die een videocamera meenemen op reis? Wat zijn hier de ervaringen mee, handig/leuk of juist niet?
Selalu mencari...
jaydee
Reisexpert

Re: Video camera mee op reis?

Bericht door jaydee »

ik heb redelijk wat trips op video staan (videocamera). Vooral mijn vriendin vind dat leuk. Zelf maak ik dan de foto's en zij filmt.

Van mij hoeft het niet zo. Tis alleen de eerste keer dat je thuis bent leuk om te zien, heb nog geen filmpje 2x bekeken. En het is wel leuk om aan het thuisfront te laten zien.

Omdat we samen zijn vink het wel ok omdat ik dan alleen maar foto's hoef te maken,. Alsk allebei moest doen zou ik het niet doen, dan ben je drukker met vastleggen dan genieten van waar je bent. Maar ieder zn ding denk ik.

Vind vooral het genieten verhaal belangrijk, het meenemen van een klein cameraatje vind ik niet zo een probleem.
Reisfreaks
Wereldreiziger

Bericht door Reisfreaks »

Hoi LadyHeather,

Bij het monteren van filmpjes zou ik het eindresultaat van al je knip -en plak werk opslaan met dezelfde eigenschappen als de bron. Als je bijv. opneemt met een resolutie van 720x576 en 25 frames per seconde in mpeg-4 formaat, sla je eindresultaat van je montage werk op met dezefde resolutie, fps en codec. Blijft natuurlijk wel afhankelijk wat je er mee wil doen. als je er een dvd van wil maken of wilt uploaden naar Youtube dan zou ik deze tip meenemen.
Wij nemen altijd een fotocamera mee en een losse filmcamera. Sinds kort hebben we een nieuw fototoestel, een Fuji HS10 en deze kan filmen in HD. Erg mooie kwaliteit maar voor de volgende reis wordt er toch een losse filmcamera aangeschaft. Wellicht een Sony HDR-XR550VE. Ik vind dat nog best een compact model. 1 cameratas met beide toestellen is voor ons nog nooit een probleem geweest onderweg. Beetje afwisselen onderling in gebruik.
De meest recente compact modellen van bijna alle merken fotocamera's hebben volgens mij wel de optie om in HD te kunnen filmen.
Laatst gewijzigd door Reisfreaks op 26 jul 2010 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
LadyHeather
Reisexpert

thnx voor jullie snelle reacties!
Vind vooral het genieten verhaal belangrijk, het meenemen van een klein cameraatje vind ik niet zo een probleem.
Dat is precies de rede dat ik ook nog een beetje twijfel. Het is een beetje dubbel... aan de ene kant wil ik eigenlijk hooguit een klein foto toestelletje mee, aan de andere kant vind ik het wel heel leuk om dingen vast te leggen... Ben zeker niet van plan mn hele reis door mn videocamera te gaan beleven hoor :) misschien is de optie twee-in-een dan toch het handigst v oor mij...
Bij het monteren van filmpjes zou ik het eindresultaat van al je knip -en plak werk opslaan met dezelfde eigenschappen als de bron.
Dank je voor de tip! Het eerste filmpje wat ik heb gemaakt had verschillend bron materiaal dus daarbij is t niet helemaal gelukt maar ziet er wel behoorlijk uit. Ben nu met een filmpje bezig wat vrijwel allemaal met mn telefoon in gefilmt dus zal er zeker even op letten met renderen...
Reisfreaks, mag ik vragen waarom jullie toch een foto en een video camera mee nemen op reis? Is dat omdat het gewoonte is, dat je dan beide iets anders kan doen of toch vanwege de kwaliteit? Ben wel nieuwschierig wat jullie afweging is, misschien heb ik er iets aan.
Selalu mencari...
Reisfreaks
Wereldreiziger

Bericht door Reisfreaks »

Reisfreaks, mag ik vragen waarom jullie toch een foto en een video camera mee nemen op reis? Is dat omdat het gewoonte is, dat je dan beide iets anders kan doen of toch vanwege de kwaliteit? Ben wel nieuwschierig wat jullie afweging is, misschien heb ik er iets aan.
Wat genieten betreft ben ik het met je eens. Filmen is bij ons op reis geen dagelijkse bezigheid.
Je ziet onderweg genoeg toeristen die echt alles om zich heen fotograferen en filmen..
Maar waarom een losse filmcamera.. iig niet zodat we beide iets anders kunnen doen. Ook niet voor de kwaliteit.
Als de Fuji HS10 een electronische zoomlens had i.p.v. mechanisch had ik getwijfeld.
De ruimte en het gewicht of het "gesleep" van zo'n extra toestel zien wij niet als probleem.
LadyHeather
Reisexpert

Reisfreaks schreef:Maar waarom een losse filmcamera.. iig niet zodat we beide iets anders kunnen doen. Ook niet voor de kwaliteit.
Als de Fuji HS10 een electronische zoomlens had i.p.v. mechanisch had ik getwijfeld.
De ruimte en het gewicht of het "gesleep" van zo'n extra toestel zien wij niet als probleem.
Dus voor de zoomfunctie en omdat jullie het niet onhandig vinden? Ok, top. dank je wel! Ik twijfel nog even verder :) Zal wel even laten weten wat ik besluit als ik eruit ben...
Selalu mencari...
Plaats reactie