Rugzak!

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
jasper85

Bericht door jasper85 »

Hoe kun je bij het aanschaffen van een rugzak weten of hij bij je rug past of niet?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ga naar een winkel met capabele verkopers. Pas verschillende rugzakken, en kijk hoe ze zitten. Vergeet ook niet de rugzak in kwestie te passen met massa erin! Desnoods door iemand aan de tas te laten hangen.

Bedenk ook wat je met de rugzak wilt doen. Wanneer je lange trekkings gaat maken, is ventilatie bij je rug toch belangrijker dan wanneer je alleen van bus naar bus loopt. Ook stel je dan andere eisen aan de schouderbanden, welke verschillende breedtes hebben en bij sommige tassen ook soepeler zijn dan bij andere tassen.

Goedkoop kan duurkoop zijn. Wanneer je een goede (=goede kwaliteit + passend bij je wensen) tas koopt, gaat deze jaren mee!!!!

Succes!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Maf

Bericht door Maf »

Het ligt er vooral aan wat je mee (wilt) nemen. Ik heb zelf een 65L en deze is op de heenreis altijd veel te groot en op de terugreis net groot genoeg (met wat extra's erop gebonden...) Ik heb meestal rond de 12-15 kg bij (waarvan een groot gedeelte van het gewicht door boeken bepaald wordt).

Maar zo kwam ik in Maleisie een jongen uit Rotterdam tegen die een maand reisde, van Singapore naar Bangkok, die had niet meer dan een klein eastpack rugzakje. Met 1 groot compartiment en twee kleine voorop. Net iets groter als die kleine school-eastpack uitvoeringen. In het grote compartiment zat wat kleren, de twee compartimenten voorop hielden medicijnen, toiletspullen en wat elektrische benodigheden. Onder op de tas zat een klein plastic zakje gebonden met flipflops en een boek. Hij had zelf bergschoenen aan, lange broek en blouse met lange mouwen. Fantastisch vond ik die gast. Niet alleen heb je maar één rugzak waar je op moet letten en als handbagage mee kan nemen, hij deed het gewoon met wat hij had. Ik zou zo niet rond kunnen reizen, maar vond het geweldig wat hij deed. (ook omdat ik altijd de gelukkige ben waarvan de backpack vermist raakt op het vliegveld en twee dagen later gevonden wordt...)

In tegenstelling stond een Duitse jongen die ook aanwezig was die een 90L rugzak had, helemaal volgestouwd, die woog tegen de 30 KG !!. Ik probeerde dat ding te tillen uit de boot en wist niet wat ik voelde, die gast had zoveel gewicht bij, en zo inmens grote rugzak... dat moest niet fijn reizen zijn...
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik was altijd een beetje trots op mijn 11 kilo rugzak maar ik kom de afgelopen maanden ook steeds mensen tegen met alleen een dagrugzakje
:shock:
maar ik ben eens gaan navragen, kijken en denken.
ten eerste zijn het vrijwel altijd mannen...en dat moeten wel viespeuken zijn! :D
met 1 t-shirt en 2 onderbroeken voor 1 week :twisted:
en ze lezen niet, en ze hebben alleen een tandenborstel bijzich.....of zelfs dat niet :)

Maar....ik moet toegeven dat ik jaloers ben.

ik kwam laatst ook een meisje tegen met alleen een dagrugzak maar k heb mezelf toen gerustgesteld met de wetenschap dat ze alleen 3 weken op vakantie was en maar in 1 land (= 1klimaat)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
NoaFloa
Reiziger

Bericht door NoaFloa »

nog even een vraagje.

In de winkel zie je van die zwaren beveiligingsnetten voor ongeveer 50 euro. Ok, je kunt er niets uit jatten, maar je kunt er toch wel dingen instoppen (verdovende middelen e.d.) En het is ZWAAR

Ik zie eigenlijk het nut niet in van die dingen. Iemand hier wel? :?
Voer eendjes, geen oorlog
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

NoaFloa schreef:nog even een vraagje.

In de winkel zie je van die zwaren beveiligingsnetten voor ongeveer 50 euro. Ok, je kunt er niets uit jatten, maar je kunt er toch wel dingen instoppen (verdovende middelen e.d.) En het is ZWAAR

Ik zie eigenlijk het nut niet in van die dingen. Iemand hier wel? :?
Het idee achter die dingen is geloof ik om de tas erin te stoppen en dan het geheel met een kabelslot aan een boom te binden. Het wordt dan knap lastig om de hele tas te stelen, maar ik heb er geen vertrouwen in. Bovendien zijn ze, zoals je zegt, ZWAAR.
Neem een goeie flightbag waar een slot op kan en je bent beter af denk ik. Met een mes kom je er in dus het blijft diefstalgevoelig, maar je kunt er niks instoppen of uithalen zonder dat je het ziet. Stop daar dan een bewegingssensor in de tas die afgaat zodra de tas beweegt en mensen zullen er niet snel mee aan de haal gaan.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb er wel vertrouwen in.
en heb er ook 1

hoezo kan je er wel iets in stoppen?????
dat net zit strak dus ze kunnen niet IN je tas.
Ze gaan echt niet drugs in je net schuiven. dat is veel te zichtbaar.

ik gebruik ook wel een flightbag met slotje. ben ondertussen 3 slotjes kwijt. die zijn door ruwe behandeling ( denk ik) gewoon er ergens afgeslagen. 2 flightbags al kapot omdat ze ergens in zijn blijven hangen op het vliegveld. Die lopende band denk ik. ook al 2 keer mijn flightbag open terug gekregen
iedere keer kan je dan dus naar de douane om hen te verzoeken je tas te doorzoeken omdat jij je tas open terug vind en niet vertrouwd.

Dit is overigens DE methode om zelf niet het haasje te zijn.
Wanneer je denkt dat iemand aan je tas heeft gezeten ga je dit melden bij de douna en laat hen controleren. Wanneer ze dan iets vinden dan kunnen ze jou niets maken.

zo'n pacsafe is voor mij ideaal om te voorkomen dat mensen een mes in je tas steken om bij de inhoud te komen.
In sommige delen van de wereld is dit een veel gebruikte methode. Verder werkt het ontmoedigend....hoop ik..... wanneer ik mijn tas een aantal dagen ergens achterlaat dan doe ik de pacsafe er ook om heen. mocht iemand dan op zijn gemak mijn tas willen doorzoeken dan kan dit niet. Want vergeet niet dat voor arme mensen de verleiding wel eens groot kan zijn om te kijken of er iets in zit wat ze leuk vinden. Zeker als die tas een tijd naar ze staat te lonken en jij niet in de buurt bent.

en zoooo zwaar is ie nu ook weer niet
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
L-a-u-r-a
Reiziger

Re: Rugzak!

Bericht door L-a-u-r-a »

Ik ben in India een Engelse jongen tegengekomen met 35 liter die 7 maanden op reis was en een Canadese (idd, een meisje!! ;-)) met eenzelfde soort rugzak die al een jaar onderweg was. Geen idee hoe ze dat deed, maar ze had in ieder geval maar 1 broek.. Ik ben helemaal voor lichtgewicht reizen, maar hou toch wel van schone kleren zo af en toe ;-)

Ikzelf heb een Arcteryx bora van 65 liter. Volgens mij een vrouwenmodel, maar dat weet ik even niet zeker. In ieder geval een erg fijne, stevige rugzak. Ik ben er erg blij mee, maar het is voor iedereen persoonlijk wat fijn zit.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

L-a-u-r-a schreef:Ikzelf heb een Arcteryx bora van 65 liter. Volgens mij een vrouwenmodel, maar dat weet ik even niet zeker. In ieder geval een erg fijne, stevige rugzak. Ik ben er erg blij mee, maar het is voor iedereen persoonlijk wat fijn zit.
Ah, nog een Arcteryx liefhebber. Ik heb zelf de Naos, die is waterdicht. Wel handig, verder vind ik de unit vrij onhandig omdat je alles van bovenaf moet uitpakken. Dus de Bora lijkt me wel handiger.

Trouwens, via webshops in de UK kan je vrij regelmatig Arcteryx backpacks kopen. Scheelt gauw zo'n 150e met NL, en geen importheffing.
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

De pacsafe vond ik toch wel de moeite van het 'meesjouwen' waard. Je weet gewoon zeker dat ze niets in je tas kunnen stoppen of dat ze je tas mee kunnen nemen. Een flightbag werkt op zich wel om te zorgen dat ze er niets in kunnen stoppen, maar ze kunnen je tas wel gewoon oppakken en meenemen.

En iemand die maanden met een tas van 35 liter kan reizen, mag mij eens uitleggen hoe dat werkt. Mijn backpack van 55 (+15) zat toch meestal redelijk vol (in elk geval die 55 liter). Tel daarbij nog een daypack van 20 liter voor met name de spiegelreflex (die in een cameratas zit in de daypack) en dan snap je dat ik het knap vind als je met 35 lliter kunt reizen. Maar ik had dan ook wel meer dan één broek bij me...
Margahayu
Reiziger

Bericht door Margahayu »

Kheb een The North Face terra 60. Ik gebruik ook van die vacuumzakken om kleding in te doen
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Nanneke schreef: En iemand die maanden met een tas van 35 liter kan reizen, mag mij eens uitleggen hoe dat werkt. Mijn backpack van 55 (+15) zat toch meestal redelijk vol (in elk geval die 55 liter). Tel daarbij nog een daypack van 20 liter voor met name de spiegelreflex (die in een cameratas zit in de daypack) en dan snap je dat ik het knap vind als je met 35 lliter kunt reizen. Maar ik had dan ook wel meer dan één broek bij me...
Je moet maar eens letten op de Japanners en Koreanen.(niet allemaal) De meeste reizen ook vaak met weinig. Je ziet ze dan ook bij iedere zonnestraal hun handwas doen. Ik heb ook vaak maar 1 lange broek bij me. Wel wat meer shirts. Ik kan behoorlijk zweten.

Oja, ik gebruik de Macpac Remu 55 liter en heb vaak nog wel behoorlijk wat ruimte over in mijn tas. De tas is lekker compact en stevig en ik vind hem goed dragen.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Is te een oude of nieuwe macpac? Vroegah waren ze oerstevig, ik heb zelf vorig jaar een daypack van t merk gekocht en is echt superslecht. Of het is een maandagmorgen model, of wat ik ook van andere heb gehoord is dat de kwaliteit gedegenereerd is tot normale China made sheisse.
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Het is nog het oude model. Al zag ik ze gister weer volop hangen in de winkel. Ik vind vooral de draagbanden erg prettig. Die zijn lekker dik en stevig.
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Margahayu schreef:Je moet maar eens letten op de Japanners en Koreanen.(niet allemaal) De meeste reizen ook vaak met weinig. Je ziet ze dan ook bij iedere zonnestraal hun handwas doen.
De Japanners die ik heb gezien, reisden juist meestal met een enorme koffer of trolley die nokvol zat!
Plaats reactie