6 Weken Backpacken

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
ErolN

6 Weken Backpacken

Bericht door ErolN »

Beste mensen,

surfend op het internet voor informatie kwam ik op deze site terecht. Ik ben net klaar met mijn Bachelor geneeskunde en heb nu dan eindelijk tijd om te genieten van een reis voordat ik begin aan mijn Co-schappen. Het idee is dat ik met een vriend 4 weken Thailand en omstreken ga verkennen, vervolgens heb ik nog 2 weken alleen. Gezien het feit dat ik langer dan 30 dagen blijf, moet ik sowieso naar het buitenland (Cambodja?). Hoe bewijs ik echter dat ik over het land naar Cambodja ga?

Planning grof:
Aankomst in Thailand (2 weken naar het Noorden) evt. paar daagjes Laos (Viengchan).
Daarna 2 weken zuiden van Thailand (eilanden als Koh Phi phi, Koh Phangan)
Dan weer terug naar Bangkok om een vriend uit te zaaien en alleen naar Cambodja te gaan met de bus) weer een week of 2. Is het dan nog te doen om een glimp van Vietnam op te vangen?
Ik wil de landen eigenlijk heel globaal zien, zodat ik een impressie heb voor eventueel een tweede reis ooit.

Is dit reëel? Wat zijn nog meer plekken die we gezien moeten hebben? Ik heb expres de laatste twee weken alleen geboekt, omdat ik wil ervaren hoe het alleen backpacken is. Ik vond het een te grote stap om het meteen alleen te doen.

Alvast bedankt!

Groeten,

Erol
Robin
Reisexpert

Re: 6 Weken Backpacken

Bericht door Robin »

HI Erol

Toen ik vorig jaar Thailand inkwam (3x, 1x vanuit Maleisie, 1x vanuit Birma en 1x overland vanuit Cambodja) werd mij niet gevraagd hoe lang ik ging blijven en hoe ik dit kon bewijzen (wat overigens in Indonesie wel het geval was!). Mocht je je zorgen maken dan kan je bij de ambassade een visum voor 3 maanden halen of zelfs een multiple entry visum. Ik geloof dat de 3 maanden visa nog steeds gratis zijn, weet niet of dit ook geldt voor multiple entry.

Twee weken noorden en twee weken zuiden is wel te doen.

Je kan in een kleine week de highlights van Cambodja zien, maar dan beperk je jezelf wel tot Ankor Wat en Phnom Penh(1 dag onderweg vanuit Thailand naar Ankor Wat, 2 dagen rondtouren daar, 1 dag reizen naar Phnom Penh, 1 dag in Phnom Penh, 1 dag naar Vietnam (Ho Chi Minh), maar dan heb je in Vietnam alleen tijd voor Ho Chi Minh en een paar uitstapjes vanuit die stad. Het scheelt als je een goedkoop vliegticket vanuit Ho Chi Minh naar Bangkok kan vinden, want dat geeft je wat extra tijd in Vietnam. Anders ben je een paar dagen bezig om weer terug naar Bangkok te komen. Eventueel kan je ook vanuit Phnom Penh naar Hanoi vliegen. Dat vond ik zelf wat leuker dan Ho Chi Minh en dan daar in de omgeving wat uitstapjes maken (bijv. Halong Bay of naar Sapa). Ik ben zelf een aantal jaar geleden in Vietnam geweest en toen was dat erg leuk, maar ik begrijp wel dat het inmiddels veel toeristischer is geworden in Sapa en Halong Bay. Dan moet je vanuit daar wel weer terugvliegen naar Bangkok, maar met een beetje geluk vindt je een goedkoop ticket.

Ik zou er eerder voor kiezen om iets langer in Cambodja te blijven en ook het 'echte' Cambodja te bekijken door ook een bestemming buiten Phom Penh en Ankor Wat (en het strand by Sianoukville) op te nemen en dan rustig weer terug te reizen naar Bangkok.

WIl je een bestemming in de buurt waar nog relatief weinig toeristen komen (maar wat waarschijnlijk snel zal veranderen, zie ook mijn post over visum on arrival) is Myanmar. Inwoners zijn enorm vriendelijk, In twee weken kan je Yangon, Mandalay, Bagan (prachtige pagodes waar het nog heel rustig is), en trekking naar Inle Lake doen. Deze zogenaamde gouden driehoek is wel het meest toeristische rondje, maar wij waren er in de zomervakantie en er waren heel weinig toeristen. Natuurlijk moet je je wel inlezen in de situatie van het land en wat je wel en niet moet doen, maar je zal verbaasd zijn over hoe open de inwoners zijn (ook over het regime en de algemene situatie in het land). Je kan niet voorkomen dat je per ongeluk bij een eettentje op een strategische plek eet om de volgende dag bij een minder strategisch gelegen restaurantje te horen dat deze meneer eerst die strategische plek had, maar toen de politie zag hoe goed zijn tentje liep hij moest vertrekken en de broer van de politieman zijn plek overnam maar deze meneer was wel heel gelukkig dat hij toch nog klanten kreeg en zo in zijn bestaan kon voorzien. Of een integer persoon die vroeg wat wij dachten dat de beste manier was om het regime in zijn land omver te werpen. Of studenten ontmoet die graag hun engels willen oefenen (en dus niet proberen om je wat te verkopen) en als je samen naar de bus loopt je hand vast willen houden (meisje bij meisje uiteraard).

Voordeel van Myanmar als je alleen reist is dat de meeste mensen hetzelfde rondje maken en aangezien het aantal toeristen niet zo groot is je redelijk snel contacten legt.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Robins tips zijn eigenlijk altijd helemaal top ^O^
Maar ik kan me niet in de Vietnamtip vinden. Zoveel gedoe om alleen maar niet terug te hoeven reizen. Je moet een visum regelen voor Vietnam en een vlucht enzo. Ik zou uit PP gewoon omkeren en via een andere route terug naar Thailand. Ga langs Batambang bijvoorbeeld en pak in Thailand nog even een eiland mee zoals Ko Chang of Samed.

Wanneer je in het noorden even naar Laos wilt dan heb je een multy enty visum nodig voro Thailand. Je hoeft dat niet te doen maar dan moet je echt gaan zitten rekenen met je dagen. Het visum voor Thailand dat je aan de grens krijgt als je weer terug komt is "maar" 15 dagen geldig. Vergeet ook de kosten van een visum voor Laos niet. Een paar dagen noord laos. Ik weet niet hoe je je dat voorstelt maar in het echte noorden is niet zo veel te doen voor een paar dagen. De infrastructuur is ook nogal slecht. Het beste beslis je dan ook om een flink stuk Laos mee te nemen dus om van Noord (golden triangel) af te zakken naar Vientiane en daar Thailand weer in te reizen. Maar met 2 weken voor Noord Thailand is dat wel erg krap.
offer desnoods wat strandtijd op in het zuiden.

Wanneer je flink haast maakt kan je in 1 week Bangkok zien en naar Chiang Mai en dan de grens over naar Laos. Daar 2 dagen op een boot de Mekong afzakken om in Luang Prabang te komen, daar 2 dagen blijven hangen, reisdag vaan Vang Vieng, dar 2 dagen, dan door naar Vientiane, Daar een volle dag en dan sta je weer in Thailand.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
AStrengthWithin
Reiziger

Bericht door AStrengthWithin »

Hallo Erol,

je kan nu bij de Thaise ambassade in Brussel een gratis visa met multiple entries aanvragen.
Ik heb nu een visa voor 2x 59dagen. dit omdat ik ook het land verlaat voor mijn route cambodja/laos. en zo op het einde nog genoeg tijd over heb voor Thailand. (ipv de 15dagen die je krijgt wanneer je over land opnieuw Thailand binnekomt, via een vlucht krijg je 30dagen)
ErolN

Bericht door ErolN »

Dank voor de reacties!

Misschien is het handiger om in het noorden alleen in Thailand te blijven, heb ik in ieder geval geen visum problemen én ik kan meer plaatsen in Thailand aan doen.
Hebben jullie tips voor het noorden?
De eilanden die ik wel zou willen zien tot nu toe:
Koh Phi Phi, Koh Phangan, Koh Samui,
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Nog even ter info als je niet een bewijs hebt dat je binnen 30 dagen Thailand gaat verlaten heb je wel degelijk een visum nodig. Het is zo dat de vliegtuigmaatschappij waar je mee vliegt je kan weigeren om mee te nemen. Dus ik zou als ik jou was een gratis toeristenvisum aanvragen die voor 60 dagen geldig is.
ErolN

Bericht door ErolN »

Hmm volgens de site de site van thais consulaat Amsterdam zijn ze niet gratis..? http://www.thaiconsulate-amsterdam.org/visa_nl.asp

Maar ik heb toch wel degelijk een retour ticket, alleen blijf ik daar 6 weken in plaats van 4 weken. Ik vind het een beetje raar?
Kris!

Bericht door Kris! »

Hallo, ik probeer ook een visum aan te vragen voor Thailand en wil dit per post doen, maar lees op die site ook nergens dat het gratis is.. Weet iemand er meer van?
ErolN

Bericht door ErolN »

Beste Kris!

Ik ga er morgen even naar toe fietsen gezien het feit dat ik er binnen 20 minuten ben. Dus ik laat wel weten hoe en wat.

Gr. Erol
Willy

Bericht door Willy »

Ik ga over 2 weken voor 3 maanden naar Z-O Azie. Aansluitend op de visavragen in deze post begin ik zelf een beetje te twijfelen over mijn situatie. Ik kom over twee weken aan in bangkok en vlieg aan het einde van die week door naar Pnom Penh (ben 4 dagen in bangkok). Vervolgens ga ik vanuit cambodja over land naar vietnam en laos om daarna weer terug te keren in Thailand. Eind oktober vlieg ik weer terug naar NL, misschien dat ik tussendoor nog vanuit thailand naar een ander land ga afhankelijk van de tijd. Omdat ik eigenlijk binnen dezelfde week een single ticket naar cambodja heb, heb ik dan een visum nodig in thailand? Begreep dat ze in cambodja niet zo moeilijk zijn met visa's.
Thanks!!
Willy

Bericht door Willy »

Ik ben vanochtend bij de Embassade in Den Haag langs geweest en heb daar een double entry visum aangevraagd omdat ik via land Thailand weer binnenkom. Dit was inderdaad gratis! Erg relaxed om dit tijdens de trip al bij je te hebben en daarmee geen last te hebben van de 15 dagen beperking...
ErolN

Bericht door ErolN »

Het was inderdaad gratis, ik heb het ook geregeld. Ik mag het land 3x 30 dagen in, niet dat ik dat van plan, maar toch wel fijn als je je niet druk hoeft te maken over hoe lang je precies ergens moest zijn.
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

ErolN schreef:Het was inderdaad gratis, ik heb het ook geregeld. Ik mag het land 3x 30 dagen in, niet dat ik dat van plan, maar toch wel fijn als je je niet druk hoeft te maken over hoe lang je precies ergens moest zijn.
Thanks dat jullie dit terug rapporteren! En veel plezier in Thailand.
Kris!

Bericht door Kris! »

Bedankt inderdaad voor het antwoorden! Maarre, denken jullie dat het goedkomt als ik dan mijn paspoort en formulier enzo aantekend opstuur, zonder geld? Of zal ik het er voor de zekerheid bij doen?
ErolN

Bericht door ErolN »

Nee geld is niet nodig dus, zou haast stom zijn om dan wel geld mee te sturen. Wel meesturen: een bonnetje voor aangetekend terug, zodat ze je paspoort ook aangetekend terug sturen. Je kan ze anders ook bellen! Ze zijn echt super vriendelijk daar! Ik ga morgen weer langs, om alles op te halen, zal ik anders vragen wat wijsheid is?
Plaats reactie