Een maand naar Maleisie & Indonesie

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Jell

Een maand naar Maleisie & Indonesie

Bericht door Jell »

We zijn onze volgende reis aan het plannen. De keuze naar welk deel van de wereld we zouden was snel gemaakt, dit jaar willen we naar Maleisie (terug) en gelijk ook Indonesie een deel meepakken. Nu hebben we wel globaal een planning uitgestippeld alleen zou ik willen weten of dit wel een ideale trip is.

Kuala Lumpur - Cameron Higlands - Taman Negara - Pulau Tioman - Johor Bahru - Kota Kinabalu - Semporah (Sabah) - Yogyakarta - Ubud - Kuala Lumpur

We gaan in mei/juni van volgend jaar, we hebben dus nog wel even de tijd. We willen de reis wel uitstippelen en wel al een beetje kijken waar we heen zouden willen gaan, maar nog niet te veel vastleggen. Ik zou graag van jullie horen of deze route een beetje te doen is. We moeten ook rekening houden dat ons zoontje van 2 jr er ook bij zal zijn, dus een te vol programma gaat het niet worden. Mochten jullie nog tips hebben om deze twee landen perfect te combineren dan hoor ik het graag van jullie!!!!

Alvast bedankt

Liefs,
Danielle
bolletjeom
Reisexpert

Re: Een maand naar Maleisie & Indonesie

Bericht door bolletjeom »

vraag 1: hoe lang de tijd hebben jullie??
Heb je 4 weken dan is dit te veel van het goede. heb je 3 maanden dan kan ik nog wel wat mooie aanvullingen bedenken
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jell

Bericht door Jell »

We hebben inderdaad maar 5 weken de tijd. Het is inderdaad niet al te lang, maar doordat we al veel van Maleisie gezien hebben, dachten we aan het idee om een beetje Maleisie te doen en een beetje Indonesie, om te kijken hoe het daar is....Kunnen we altijd weer terug. Had je site al gezien trouwens, erg mooi!

In ieder geval bedankt voor je reactie zal eens kijken hoe we ons doel een beetje kunnen bijstellen. Mocht je nog tips voor een eventuele route hebben, zijn ze altijd welkom.
bolletjeom
Reisexpert

Met maar 5 weken zou ik bijna voorstellen om west-Maleisie over te slaan.
Taman Negara is very overated en op Borneo heb je veel mooiere dingen. Besteed dan je tijd daar.
Vlieg op Kuala Lumpur of Singapore en neem een binnenlandse vlucht voor een paar tientjes met Air Asia naar Kota Kinabalu.
Neem 2 weken voor Sabah en vlieg dan (via west Maleisië) naar Java. Maak daar keuzes want als je ook Bali wilt meepakken moet je echt een beetje haast maken. Op onze site kun je zien hoeveel we hebben gedaan in 10 dagen Java.

Sabah is de moeite waard. Wel een stuk minder ontwikkeld dan West en het regelen van zaken kost iets meer moeite.
Wanneer je bepaalde dingen graag wilt doen moet je ze ook echt vooruit regelen omdat er beperkingen zijn hoeveel mensen per dag er naar toe mogen. Denk aan turtle island, de beklimming van Mount Kinabalu en duiken/snorkelen bij Sipandan. Dat laatste is voor mij de alleralleraller mooiste plek ter wereld.
ohja, neem een vlucht van Tawau terug naar Kota Kinabalu. Klint heel decadent maar de bus doet 3 dagen over het stuk wat je al gezien hebt en is duurder dan het vliegtuig. Ik had erg mazzel maar betaalde nog geen 20 euro.

op Sabah moet je zeker naar Mount Kinabalu. Is het niet om te klimmen dan voor een wandeling in de natuur aan de voet. Ook poring vond ik grappig. Heb daar mijn eerste raflesia gezien en er is een canopywalk. De warmwaterbaden waren niet zo veel maar ook wel grappig.
Sandakan is geinig. Klein plaatsje en met name leuk als je het boek eerst leest van de dame die daar heeft gewoond en wiens huis nu een museum is
(effe opzoeken......
.....het Museum van Agnes Keith te bezoeken. Agnes Keith kwam in 1930 naar Borneo. Ze was amerikaanse en getrouwd met een engelsman die in Borneo gestationeerd was voor Bosbouw en natuurbescherming enzo. Haar boek over haar leven in Borneo is bekroond en verfilmd. Deel 1 van voor WWII heb ik gelezen ( deel 2 gaat over hun gevangenschap in een jappenkamp en deel 3 over de periode na de oorlog) Een boeiend leven in een nog ruig Borneo.
)
Sepilok natuurlijk voor de opvang van Orang Utans

En trip van een dag of 3 bij de riveir Kinabatangan kan ik heeel erg aanbevelen. Je zit veel in een bootje waardoor je makkelijk de neusapen spot. Met geluk zie je ook de wilde orang oetan en de pygmee olifant!!
Dit moet je wel tijdig reserveren als je niet felxibel bent met je tijd.
Jell

Bericht door Jell »

WOW! Thanks! Dat zijn nog eens de juiste tips, en ook precies wat wij in eerste instantie in gedachten hadden. Althans, meer tijd in Borneo door te brengen. De laatste keer veel te weinig van daar gezien...Ik wil ook heel graag gaan duiken op Sipidan, dat is eigenlijk wel mijn grootste wens.

Ik moet ook echt eens de Lonely Planet opzoeken, zit nog ergens in een verhuisdoos. In ieder geval nogmaals bedankt, heb nu nog meer zin om alles uit te zoeken....
bolletjeom
Reisexpert

graag gedaan. de LP is van die regio behoorlijk slecht trouwens. tzt wil je misschien je info uit een andere reisgids halen. De footprint geeft veel meer info. ikzelf vind het een onding om iets op te zoeken maar de met name de achtergrond info en de hoeveelheid plekken die ze beschrijven is vele malen beter dan de LP
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Een advies over op Sipadan duiken dat je dit van tevoren moet boeken. Er worden per dag maar een bepaald aantal permits afgegeven voor duikers en die zijn dus schaars. Dus mijn advies dit ruim van tevoren te boeken.
Verder heb ik niet veel ervaring op Borneo maar ik was er niet super van onder de indruk. Ik vind zelf Indonesie veel leuker om doorheen te reizen mijn favoriet is ook Yogyakarta en dan vooral de borobudur.

gr van Moira
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Is op zo'n korte tijd toch niet echt te doen hoor. Zowieso zou ik er Bali vantussen laten... tenzij jullie dit dan echt willen maar dit dan combineren met Java.

In een vorige post heb ik reeds veel geantwoord over Java. Zoek het even op voor jullie.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

*Jakarta kan je eigenlijk gewoon overslaan. Er is wel een interessant museum en goedkope sushi maar dat is het ook een beetje vond ik.
*Yogja: niet zo speciaal maar je kan er je wel een dag of 2 vermaken.
*Prambanan: vanuit Yogya sta je met openbaar vervoer heel vlug aan Prambanan. Rondom de mean temple zijn er ook nog andere tempels die je te voet kan verkennen. ligt in een groot domein.
*Borobodur: doe dit zeker niet op dezelfde dag als prambanan. Zou zonde zijn.
Er ligt een hotel op domein van borobodur. Entreeticket zit inbegrepen in de prijs. Kan je zowel 's morgens, als s' avonds en overdag (logisch ) op de tempel. Zonsopgang hoef je niet perse te boeken in het hotel.
Ontbijt inbegrepen in prijs maar voor lunch/diner kan je op enkele minuten wandelen terecht bij een eetstalletje.
* Gedong Songo vonden wij ook wel leuk. Enkele tempels in de heuvels. Niet bijzonder speciaal maar wel leuk om even uit de stad Yogja te zijn.
* Sla zeker de Kawah Ijen vulkaan (zwavelontginning) en de Bromo vulkaan niet over. Te bereiken met openbaar vervoer.
Bromo wandel je een stuk en dan gewoon trappen op tot aan de krater. toeristisch geexploteerd.
Kawah Ijen: een gans stuk door een bosje (45', lichtjes stijgen) kom je aan aan de kraten en afdalen. Pas op voor de zwaveldampen. wij gingen tot gans beneden aan het meer en 'kheb een flinke rookpluim binnengekregen.
* Vanuit ?? sta je op een half uurtje ofzo in Bali.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Heb beide tempels op dezelfde dag gedaan dus de pramadan en de borobudur en is prima te doen persoonlijk. In de ochtend naar de borobudur gegaan en had zat tijd en in de middag die andere. Ik vond genoeg tijd te hebben. Ik zou zelf gewoon een dagtour doen vanuit Yogyakarta. In yogyakarta heb je trouwens nog wat NL historie namelijk Ford vredenburg erg leuk om daar een rondleiding te doen en wat tijd voor te nemen. Dus ik denk dat je meer dan 2 dagen daar zou kunnen blijven.

gr van Moira
Plaats reactie