Kleding kopen op reis

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
Simba
Vakantieganger

Kleding kopen op reis

Bericht door Simba »

Heren, Dames,

Ik zit weer eens met een klein dilemma. In oktober ga ik beginnen aan mijn eerste grote reis door Zuid-Amerika. Hier ga ik verschillende klimaten meepakken (ik reis van Ecuador naar Argentinie). Ik begin dus sowieso warm en kom halverwege mijn reis pas in een koudere zone (Andes en later Patagonie).
Nu mijn vraag: hebben jullie ervaring met het kopen van warme kleding tijdens je reis? Oftewel, ik denk erover om vooral zomerkleding mee te nemen en weinig warme kleding... en dan mogelijk in Peru wat warme kleding aan te schaffen. Zou dat goedkoper zijn? Het scheelt iig een hoop sjouwwerk. Of is het verstandiger hier gewoon goede kleding aan te schaffen en mee te slepen?

Hoe denken jullie hierover?
bolletjeom
Reisexpert

Re: Kleding kopen op reis

Bericht door bolletjeom »

bestudeer eerst nog maar eens de klimaatkaartjes goed :Y Want ik weet niet wat je over het hoofd hebt gezien maar Ecuador is niet een warme start!!!!! Of je moet helemaal niet in het Andes deel gaan komen wat practisch onmogelijk is. Daarnaast regent het veel in Ecuador. Dus een jas wil je sowieso mee.

Quito ligt op 2500 meter hoogte. De gemiddelde dag temperatuur is 20 graden. Dat klinkt veelbelovend maar ik weet niet waar ze die op baseren. ik heb er een half jaar gezeten en altijd een jas aan gehad of op zijn minst bij me gehad en vrijwel iedere dag een trui aan. Het regent er heel veel en je loopt als je reist de hele dag buiten. Een uur buiten lopen met 16 graden is niet erg maar wanneer je dit de hele dag doet dan krijg je het koud als je niet goed aangekleed bent.
Daarnaast hebben ze in deze landen nergens verwarming dus het maakt ook niet veel uit of je binnen of buiten bent. Ik lag eigenlijk al mijn vrije tijd thuis in mijn bed onder het dekbed (laptop op schoot, leerboeken op schoot) omdat het binnenshuis net zo warm is als er buiten. als het overdag 16 graden is dan is het flink koud om binnen stil te zitten en dan word het 's nachts nog kouder.

ik neem aan dat je in Ecuador ook naar de hoogtepunten van het land wilt wat oa besneeuwde vulkanen zijn en prachtige nationale parken die hoog liggen. Ik kan je vertellen dat je voor de Andes in Ecuador minimaal een wind en waterdichte jas nodig hebt. een paar t-shirts met lange mouwen en een dun truitje en een fleecevest.

Je kunt ter plekke wel truien kopen natuurlijk. De plaatselijke bevolking heeft het ook aan. Het zijn alleen allemaal wel korte mannetjes en vrouwtjes dus kijk even naar je eigen lichaamsbouw en bedenk of de truien daar je gaan passen.
Verder zijn veel truien van echte wol wat betekend dat het wassen weer wat meer aandacht vraagt, iets waar je al rondreizend niet zo veel tijd voor hebt....en let op dat ze niet al te erg kriebelen.....zei ik uit ervaring.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Simba
Vakantieganger

Bericht door Simba »

Verdikkeme... Dank bolletjeom... dan vanmiddag toch even naar Perry denk ik... 3 voor 2 aanbieding.
Ik had inderdaad iets over die 20 graden celsius gelezen met de gedachte van 'lekker'. Daarnaast kan het kopen van kleding aldaar ook een probleem opleveren met die 1.91m van mij en mijn gruwelijke hekel aan gekriebel... goed punt :)
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Op onze wereldreis hebben wij ook verschillende klimaten meegemaakt. We zijn o.a. op safari geweest in Kenia, hebben geskied in Iran, een trekking gemaakt naar Mount everst base camp, en bij meer dan 40 graden in India rondgelopen. Wij hadden als trui een microfleece vest bij ons, een wind- en waterdicht jack van goede kwaliteit, maar wel van dun materiaal en een fleece muts. Dat neemt niet al teveel plek in en daarmee kom je een heel eind. We hebben voor de everest base camp trek nog wel thermo-ondergoed en handschoenen gekocht. Overigens waren de jassen niet al te duur. Die hebben we in de uitverkoop voor c. €100 gekocht.

Helaas heb ik geen ervaring met de landen waar jij naartoe gaat, maar mijn ervaring is dat je onderweg vaak wel een jas of bijv. fleecetrui kan kopen, maar vaak alleen de 'bulky' soort die veel plek inneemt in je tas dus daar loop je je dan een maand aan te ergeren, totdat je het weg kan gooien. Tenzij je naar plekken gaat waar iedereen naartoe gaat om een trekking te doen (zoals Nepal) zal bijv. microfleece ook relatief duur zijn. In Nederland koop je al voor 15-20 euro een microfleece (in de opruiming) (bijv. perrysport eigen merk), kan je dus eventueel altijd nog onderweg wegdoen.
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Oh, lees nu dat je 1.91 bent. Dan moet je zeker een jas en trui meenemen.......
bolletjeom
Reisexpert

20 graden is niet warm
dat denken heel veel mensen. Maar als het 20 graden in huis is doen veel mensen er in de winter nog even de verwarming aan om 2 extra graden mee te pikken. Daarnaast is 20 graden op een bewolkte dag of als het waait een hele andere 20graden dan wanneer je in het zonnetje en uit de wind zit.
begrijp me niet verkeerd, het is niet koud maar het is ook geen t-shirt temperatuur
Simba
Vakantieganger

Bericht door Simba »

Robin, bedankt voor je reactie! Ja, dat wordt geloof ik toch spullen meenemen van hier, gezien ik niet echt het naveltruitjestype ben.

bolletjeom, ik zit nog een beetje in die Nederlandse vibe van het helemaal wild worden van 20 graden op het weerbericht. Vanmiddag wordt dus toch maar braaf een tochtje naar Perry voor wat warms :) Thanks voor je reacties, wat ben jij een ontzettend bezige bij op dit forum zeg!
bolletjeom
Reisexpert

wat ben jij een ontzettend bezige bij op dit forum zeg
ja, sorry :@
Maar wees niet gevreesd het is binnenkort over...haha
Ik werk nu vanuit huis (en onbetaald) en binnenkort draait dat beide om. Dus dan heb ik nog nauwelijks tijd om tussendoor het forum in de gaten te houden
Plaats reactie