Als het mogelijk is ga dan uit van advies van de lokale bevolking.
Ik heb TBE opgelopen in Finland. Niets aan overgehouden gelukkig, maar dat had heel anders kunnen zijn, want ik was al in de 2de fase van de ziekte beland) De huisarts nam het niet serieus en gaf me medicijnen tegen lyme, maar het werd hierdoor alleen maar erger. Hij zei dat de kans van TBE klein was, ondanks het feit dat ik alle symptomen had. De kans was klein zei hij, omdat besmetting bij mensen bijna niet voorkomt. ( logisch want half finland wordt ingeent..)
Ik had het geluk dat er 2 vrienden van mij uit Finland op dat moment in nederland waren. De schrokken zich wild toen ze mij zo zagen en hebben me een week lang op een kuur van zwarte bessensap gezet. ( ongeveer een liter per dag) daarna ging het weer beter. ( ze zeiden dat er geen medicijnen tegen bestaan en dat bessensap het enige is dat tbe enigzins neutraliseerd)
Over het inenten tja, dat is een persoonlijke keus natuurlijk. Inenting kan ook een gevoel geven van schijnveiligheid. want hierdoor kun je het idee hebben geen risico te lopen en je denkt dan misschien minder aan bescherming, terwijl vaccinatie vrijwel nooit 100% bescherming geeft, zeker niet in het geval van tbe.
Dus ja, als je de mogelijkheid hebt: informatie van lokale bevolking is in mijn ogen betrouwbaarder dan de instanties in eigen land ( GGD wist bijvoorbeeld ook niet dat er geen medicatie is tegen tbe, ze waren verbaasd dat ik geen had gekregen..

) ik zou zeggen ga dan uit van dat lokale advies.
In dit geval was dat van de Finnen: laten inenten.