Slaapzak wel of niet mee nemen

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
sniffertje
Reiziger

Slaapzak wel of niet mee nemen

Bericht door sniffertje »

WIj gaan een jaar op wereldreis en weten niet zeker of we nu wel of niet een slaapzak en evt matje mee moeten nemen op wereldreis.
Landen die we aandoen zijn China/Nepal/India/ Zuidoost Azie/ Australie of NZ / Zuid Amerika.

Wat is het advies?
bolletjeom
Reisexpert

Re: Slaapzak wel of niet mee nemen

Bericht door bolletjeom »

niet meenemen.
Matje sowieso niet. je kunt echt altijd en overal een bed vinden. Wanneer je iets avontuurlijkers gaat doen waarbij de dagen de bush in gaat dan slaap je meestal in homestays en als er matjes nodig zijn kan je die meestal ook terplekke huren. Voor die ene keer op die hele reis moet je echt geen matje mee gaan slepen.
Slaapzak vind ik net zo overbodig. Overal waar je komt is beddengoed. neem eventueel wel een lakenzak mee als je bang bent vieze dekens tegen te komen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Als je in Nepal een trekking wil gaan maken is een slaapzak een must. Je hebt dan alleen wel een dikke lekkere warme en veel te dure donze slaapzak dit tot een flink aantal graden onder nul gaat nodig. Gelukkig hebben trekkingbureautjes en verhuurbureautjes die meer dan genoeg en huur je die dus makkelijk en goedkoop.
Ook voor die paar plekken in Zuid-Amerika zoals Salar uyuni, inca trail etc waar een slaapzak nodig is kan je makkelijk eentje huren.

Verder heb je geen slaapzak nodig dus het is zonde om die mee te slepen. Gewoon thuislaten en ter plekke regelen.
Een matje heb ik echt nog nooit nodig gehad.
Wel de moeite waard een goede lakenzak, of als je een stelletje bent 1 2-persoons plus nog een eenpersoonslakenzak zodat je altijd je eigen relatief frisse bedje hebt of je nu samen of apart moet slapen. De lakenzak doe je ook in de gehuurde slaapzak.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
jdeheij
Reiziger
Contacteer:

Bericht door jdeheij »

Tijdens onze trekking hebben we gewoon een slaapzak gehuurd. Goedkoop en dat scheelt een hoop meeslepen van je slaapzak. Wat wel handig is om mee te nemen is een lakenzak. Dit werkt vooral tegen bedluizen. Een slaapzak of matje is alleen maar gewicht wat je meeneemt.
Travel is life
Reiziger

Bericht door Travel is life »

Als het gehuurd kan worden. Op hoeveel moet ik ongeveer rekenen per nacht gemiddeld?
Reizen maakt je rijk.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ja hoeveel je dan betaald kom je nooit echt achter. Vaak zeggen ze dat het het bij de prijs van de rest inzit. Zo'n bureautje heeft die slaapzaken toch al dus kan die er wel mooi als onderhandelingsruimte ingooien.

Maar ik meen me te herinneren dat andere mensen die zonder gids waren het hadden over een paar dollar per dag. Mischien iets van 50 dollar voor 2 weken. Goedkoop in ieder geval voor een donzen slaapzak.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Travel is life
Reiziger

Ok bedankt Tikva. Ook geen slaapzak mee als je met camper wil rondreizen in Australië bijvoorbeeld?
Reizen maakt je rijk.
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

zowel matjes als slaapzakken zijn eigenlijk overal in de wereld wel te krijgen en zou ik ze thuis laten, tenzij je op een zeer avontuurlijke reis gaat maar dan heb je ook al gauw een tent nodig. Mocht je bedenken ze toch nodig te hebben kun je ze altijd terplekke kopen of huren. In de camper hoef je ze niet zelf te dragen en kun je ze makkelijk meenemen, maar ik neem toch aan dat je daar wel ander beddegoed in zult hebben?
IrisH
Reiziger

Bericht door IrisH »

Travel is life schreef:Ok bedankt Tikva. Ook geen slaapzak mee als je met camper wil rondreizen in Australië bijvoorbeeld?
Volgens mij zit daar altijd beddegoed inclusief dekbed bij (wij hadden Jucy, daar iig wel) dus ook daarvoor heb je de slaapzak niet nodig. Wij hebben de slaapzak wel meegenomen maar uiteindelijk ook maar weinig gebruikt:
* Mongolie;
* Trekking Nepal, Chili en Patagonie;
* Nieuw-Zeeland over het dekbed van de camper heen omdat het zo koud was 's nachts

In de eerste twee punten heb je inderdaad altijd de mogelijkheid extra te betalen voor slaapzak of lakens en ook voor NZ zou ik m niet speciaal meenemen. Ik heb vaak het gevoel gehad dat hij voor niets mee was maar als we m konden gebruiken was het toch wel extra fijn om je eigen slaapzak te hebben.
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Veel mensen hier adviseren om je slaapzak thuis te laten. Ik ben wel benieuwd of er reizen zijn waarbij jullie je slaapzak wel mee zouden nemen? Alleen bij een reis met tent, matje en slaapzak zegmaar? of zijn er meer reizen waarbij het mee hebben van een slaapzak opweegt tegen de extra ruimte/gewicht?

Ik kan me in hostels enzo ook slecht voorstellen dat ik ooit een slaapzak nodig zou hebben... en laat hem binnenkort ook gewoon thuis als ik naar Azie ga. Maar ik wil ook heel graag een reis maken door mongolie, china, tibet, nepal en india, en dan met name in mongolie, tibet en nepal met het doel om veel de natuur in te gaan, trekkingen te doen etcetera. Ik twijfel nog een beetje of ik dan niet toch lekker mijn eigen (dikke, dure) slaapzak mee ga nemen. Lijkt me toch wel erg fijn om me eigen bij me te hebben, ik probeer me alleen nog een beetje voor te stellen hoe vaak ik hem nodig heb en of dat opweegt tegen de dagen dat ik hem niet nodig heb...
Selalu mencari...
IrisH
Reiziger

Bericht door IrisH »

Bij zo'n reis zou ik hem wel meenemen hoor! Heb er nu ook geen spijt van gehad want uiteindelijk... hoe veel last heb je er nou van in de tijd dat je hem niet nodig hebt? Hij zit gewoon in/op je tas en daar loop je toch niet de hele dag mee rond? De dagen dat je dat wel doet (trekking bijv.) heb je hem ook nodig! Als je hem nog moet aanschaffen zou ik daarom wel op het gewicht letten.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wij hebben hem ooit meegenomen naar Azië omdat we daar ook een vrijwilligersproject gingen doen en hem daar nodig hadden. Als je eenmaal accepteerd dat het ding ruimte inneemt in je tas leer je er vanzelf mee leven.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Gelukkig! De meeste mensen klonken zo stellig dat ik een beetje aan mezelf begon te twijfelen.. haha maar idd, als ik er gewoon rekening mee hou dat dat ding in mn tas zit dan moet het goed komen!
Selalu mencari...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb hem ook vaker meegenomen.

Net als Rudi heb ik op verschillende plekken vrijwilligerswerk gedaan, en zo was een slaapzak heel erg lekker tijdens mijn vrijwilligerswerk in Mongolie. Ook voor de tour die ik daar maakte was hij noodzakelijk. Ook bij vrijwilligerswerk in Thailand was een slaapzak lekker.

In Bangladesh heb ik bijna altijd in de slaapzak geslapen.

In Myanmar was er geen slaapzak nodig bij een trekking, maar aangezien er veel te weinig dekens waren was ik maar wat blij met de zak!

Tijdens kampeerreizen in Engeland, Nederland, Zuid-Afrika en Mozambique was de slaapzaak ook essentieel.

Ik heb verschillende slaapzakken. De warmste neem ik nooit mee in de rugzak omdat deze te groot is, maar ik heb een slaapzak tot 10 graden die ik meestal wel mee neem. En als deze te koud is gooi ik er ter plekke wel een deken over. Deze zak gaat zeker ook mee naar Tibet en Nepal volgende maand :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Travel is life
Reiziger

Mijn slaapzak weegt 780 gram en is echt heerlijk warm. Het is ook heel compact, zo groot als middelgrote meloen zou ik zeggen. Ik denk dat ik hem wel meeneem. Om het gewicht en ruimte hoef ik het niet laten. Maar dat bekijk ik wel weer opnieuw als ik alles heb ingepakt :)

Ik heb ook een thermolite lakenzak die 8 graden extra warmte geeft. Dit is ook een optie om mee te nemen...
Reizen maakt je rijk.
Plaats reactie