Route via Laos
-
- Reiziger
Route via Laos
Hallo,
eind juli ga ik voor 2maand naar Azie en ga ik eindelijk het prachtige land Laos bezoeken.
Heb onlangs mijn gratis visa gaan halen voor Thailand (multiple entry's) waardoor ik 2x59dagen in het land kan blijven. (ipv de 15dagen wanneer ik over land terug Thailand zou binnenkomen). Hierdoor kan ik mijn hele route anders (en logischer) aanpakken. Door de mindere reistijd, kan ik nu ook een groter deel van Laos bezoeken.
Ik vroeg me af of de volgende route een goed idee is? Ik wil de route van zuid nr noord doen. Dit zodat ik opnieuw via Chiang Mai naar het zuiden van Thailand kan afreizen. (Bangkok > Cambodja > Laos > Chiang Mai > Bangkok) Ik heb mijn visa vr Laos al. Dit voor de grensovergang met Cambodja/zuid Laos.
Mijn route (ruw):
Vanuit Cambodja via Phnom Penh/Stung Treng > Si Phan Don > Pakse > Champasak > Xiangkhoang Province (Plain of jars) > Vientiane/Vang Vieng > Luang Prabang > Chiang Mai
Ik zou heel graag de Plain of jars willen bezoeken.
Nu weet ik niet wat het best kwa route zou zijn:
- Pakse/Champasak de bus naar Vientiane en zo naar Xiangkhoang.
- Vanuit Vientiane/Vang Vieng naar Luang Prabang en zo naar Xiangkhoang.
Als er mensen zijn met tips, altijd welkom. Denk eraan dat ik het land van zuid naar noord wil bereizen. Ik heb de blogspot al teruggevonden waar wat info ivm busreizen in Laos staan.
Alvast bedankt,
groeten Lie
eind juli ga ik voor 2maand naar Azie en ga ik eindelijk het prachtige land Laos bezoeken.
Heb onlangs mijn gratis visa gaan halen voor Thailand (multiple entry's) waardoor ik 2x59dagen in het land kan blijven. (ipv de 15dagen wanneer ik over land terug Thailand zou binnenkomen). Hierdoor kan ik mijn hele route anders (en logischer) aanpakken. Door de mindere reistijd, kan ik nu ook een groter deel van Laos bezoeken.
Ik vroeg me af of de volgende route een goed idee is? Ik wil de route van zuid nr noord doen. Dit zodat ik opnieuw via Chiang Mai naar het zuiden van Thailand kan afreizen. (Bangkok > Cambodja > Laos > Chiang Mai > Bangkok) Ik heb mijn visa vr Laos al. Dit voor de grensovergang met Cambodja/zuid Laos.
Mijn route (ruw):
Vanuit Cambodja via Phnom Penh/Stung Treng > Si Phan Don > Pakse > Champasak > Xiangkhoang Province (Plain of jars) > Vientiane/Vang Vieng > Luang Prabang > Chiang Mai
Ik zou heel graag de Plain of jars willen bezoeken.
Nu weet ik niet wat het best kwa route zou zijn:
- Pakse/Champasak de bus naar Vientiane en zo naar Xiangkhoang.
- Vanuit Vientiane/Vang Vieng naar Luang Prabang en zo naar Xiangkhoang.
Als er mensen zijn met tips, altijd welkom. Denk eraan dat ik het land van zuid naar noord wil bereizen. Ik heb de blogspot al teruggevonden waar wat info ivm busreizen in Laos staan.
Alvast bedankt,
groeten Lie
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Route via Laos
Champasak ligt voor Pakse als je uit het zuiden komt. Dus logischer om die eerst te doen.
Plain of jars lig na vang vieng!
Logisch zou zijn. Don Det
met een busje naar de aflsag Champasak. Daar een pickuptruck ofzo regelen die je naar de ferry brengt en dan een brommer ofzo naar een guesthouse. ik kan je a noux a aanbevelen.
Je kunt op dezelfde manier weer terug naar de hoofdweg en een minibusje nemen naar Pakse. Of....als je genoeg mensen vind een bootje regelen en via de mekong naar Pakse. Vond ik leuker maar is niet het aller goedkoopste. Was ook niet heel duur overigens.
Vanuit Pakse kun je heel goed een nachtbus nemen naar Vientiane. Er is nauwelijks ander verkeer op de weg dus het voelt een stuk veiliger dan een nachtbus in vietnam ofzo.
Na vientiane kun je naar Vang Vieng.
na vang vieng is het 2 uur rijden tot een Y splitsing. Linksaf is nog een uur of 5 naar Luang Prabang en Rechtsaf is nog een uur of 5 naar Phonsovan (plain of jars). Je moet dus rechts en dezelfde weg weer terug en dan door naar Luang Prabang. Het zijn pittige busdagen!! alleen daarom zou ik je al willen aanraden om te beginnen in Vang Vieng en niet in Vientiane
Plain of jars lig na vang vieng!
Logisch zou zijn. Don Det
met een busje naar de aflsag Champasak. Daar een pickuptruck ofzo regelen die je naar de ferry brengt en dan een brommer ofzo naar een guesthouse. ik kan je a noux a aanbevelen.
Je kunt op dezelfde manier weer terug naar de hoofdweg en een minibusje nemen naar Pakse. Of....als je genoeg mensen vind een bootje regelen en via de mekong naar Pakse. Vond ik leuker maar is niet het aller goedkoopste. Was ook niet heel duur overigens.
Vanuit Pakse kun je heel goed een nachtbus nemen naar Vientiane. Er is nauwelijks ander verkeer op de weg dus het voelt een stuk veiliger dan een nachtbus in vietnam ofzo.
Na vientiane kun je naar Vang Vieng.
na vang vieng is het 2 uur rijden tot een Y splitsing. Linksaf is nog een uur of 5 naar Luang Prabang en Rechtsaf is nog een uur of 5 naar Phonsovan (plain of jars). Je moet dus rechts en dezelfde weg weer terug en dan door naar Luang Prabang. Het zijn pittige busdagen!! alleen daarom zou ik je al willen aanraden om te beginnen in Vang Vieng en niet in Vientiane
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
-
- Vakantieganger
- Contacteer:
Je kunt nog verder naar het noorden van Laos, vonden wij ook erg mooi. Je zou bijvoorbeeld de slow boat kunnen nemen van Luang Prabang naar Huay Xia en daar de grens over met Thailand. Huay Xia is wel niet zo'n bijzonder plaatsje, maar de boottocht is erg mooi en relaxt. Luang Nam Tha en de omgeving is prachtig, maar dan ben je wel erg heen en weer aan het reizen. Je zou wel een trekking in Bokeo kunnen doen voordat je bij Huay Xia de grens over gaat, als je het kunt betalen dan is de Gibbon Experience echt een aanrader. Zelfs als je zoals wij geen gibbon ziet..
Wij zijn onderweg! Kijk ook eens op http://www.onzedroomreis.nl
In Pakse is een uitstapje naar het Bolovenplateau een aanrader. Boeken bij Guesthouse Sabaidee2 (ook een geweldige slaapplaats) of een scooter huren.
- bolletjeom
- Reisexpert
ik vind de boot van Luang Prabang idd ook erg leuk. Koop op de lokale markt (niet die voor toeristen ) in LP een kussentje. Daar zal je veel plezier van hebben op de houten bankjes!
Je overnacht sowieso in Pak Beng. Heel lief klein plaatsje. amper 3 straten. En dan naar Huay Xai. Veel mensen schieten gelijk de grens over met thailand (als de boot op tijd aankomt!) maar daar een nachtje doorbrengen is ook leuk. Wederom een kleinschalig loatiaans plaatsje ipv het meer westerse Thaise dorp. Je kunt dan de volgende ochtend op je gemak de grens over en een bus zoeken naar Chiang Mai. Die doet er 4 uur over.
Bolaven plateau is inderdaad ook leuk als je ruim in je tijd zit!
Je overnacht sowieso in Pak Beng. Heel lief klein plaatsje. amper 3 straten. En dan naar Huay Xai. Veel mensen schieten gelijk de grens over met thailand (als de boot op tijd aankomt!) maar daar een nachtje doorbrengen is ook leuk. Wederom een kleinschalig loatiaans plaatsje ipv het meer westerse Thaise dorp. Je kunt dan de volgende ochtend op je gemak de grens over en een bus zoeken naar Chiang Mai. Die doet er 4 uur over.
Bolaven plateau is inderdaad ook leuk als je ruim in je tijd zit!
-
- Reiziger
@ "bolletjeom", "Wereldreizigers", "Vikken": bedankt voor de info!
Het Bolovenplateau lijkt me ook heel mooi, zeker het overwegen waard.
Blijkbaar loopt hier ook een deel van het "Ho Chi Minh trail". Dat tijdens de Vietnamoorlog door de VC gebruikt werd als smokkelroute.
Dus als ik het goed heb kan ik ongeveer deze route doen:
Cambodja >
Si Phan Don (Don Det)
Champasak
Pakse (Bolovenplateau)
Vientiane (nachtbus)
Vang Vieng
Phonsovan (plain of jars)
Luang Prabang
Met de slowboat richting grensovergang Huay Xia/Chiang Khong (met overnachting in Pak Beng)
Met de bus richting Chiang Mai > Thailand
Ik heb nog wat gelezen ivm de provincie Bokeo. Waar je de Gibbon Experience en jungle trekking kan doen. Kan je eventueel vanuit Pak Beng een trekking doen of is dit enkel te regelen vanuit het grotere Huay Xia?
Luang Namtha gaat nu geen optie worden. Ligt te veel naar het noorden.
Damn... hoe meer ik over dit land begin te lezen hoe meer ik er aan verkocht raak. Heb dit nog meer dan met Thailand en Cambodja. Nog een maand aftellen!
Het Bolovenplateau lijkt me ook heel mooi, zeker het overwegen waard.
Blijkbaar loopt hier ook een deel van het "Ho Chi Minh trail". Dat tijdens de Vietnamoorlog door de VC gebruikt werd als smokkelroute.
Dus als ik het goed heb kan ik ongeveer deze route doen:
Cambodja >
Si Phan Don (Don Det)
Champasak
Pakse (Bolovenplateau)
Vientiane (nachtbus)
Vang Vieng
Phonsovan (plain of jars)
Luang Prabang
Met de slowboat richting grensovergang Huay Xia/Chiang Khong (met overnachting in Pak Beng)
Met de bus richting Chiang Mai > Thailand
Ik heb nog wat gelezen ivm de provincie Bokeo. Waar je de Gibbon Experience en jungle trekking kan doen. Kan je eventueel vanuit Pak Beng een trekking doen of is dit enkel te regelen vanuit het grotere Huay Xia?
Luang Namtha gaat nu geen optie worden. Ligt te veel naar het noorden.
Damn... hoe meer ik over dit land begin te lezen hoe meer ik er aan verkocht raak. Heb dit nog meer dan met Thailand en Cambodja. Nog een maand aftellen!
- bolletjeom
- Reisexpert
voor zover ik weet is dat vanuit Pak beng niet te doen....maar pin me er niet op vast.
Als je in Pak Beng aankomt, hou uw backpack in de gaten, want de kinderen ginder springen zo de boot op en nemen je zak. Vragen dan geld omdat ze die gedragen hebben (hoorde ook verhalen dat ze ermee de jungle in lopen). Je kon er bijna niet af van de overbevolking. Wij hebben dan maar overgestapt naar de boot ernaast en konden zo vlotter weg.
Ik vermoed ook dat je niets kan regelen vanuit Pak Beng. Ligt ook in de Middle of Nowhere

Ik vermoed ook dat je niets kan regelen vanuit Pak Beng. Ligt ook in de Middle of Nowhere
-
- Vakantieganger
- Contacteer:
Wij zijn er een een maand of twee geleden geweest.
Bij het uit stappen stonder er DRIE (!!) kinderen die niets deden maar keurig vroegen of ze je tas voor je konden dragen..
NIETS aan de hand daar dus!
Bij het uit stappen stonder er DRIE (!!) kinderen die niets deden maar keurig vroegen of ze je tas voor je konden dragen..
NIETS aan de hand daar dus!
Wij zijn onderweg! Kijk ook eens op http://www.onzedroomreis.nl
- bolletjeom
- Reisexpert
ik vond de kinderen daar ook niet vervelender dan ergens anders. Het gebeurt in heel Azië dat mensen je tas pakken en hem willen dragen. Een vriendelijk "no, thank you" is over het algemeen voldoende. En desnoods een strenger "no!"
Aan de andere kant....het is een steile heuvel, die jochies willen ook wat verdienen, het is na schooltijd dus misschien is het de moeite wel waard van de halve euro (zoveel geef ik pp als ik er met een groep ben. 20 baht )
Wel eerst een prijsafspraak maken voordat ze gaan lopen anders krijg je lange discussies als je pech hebt
Aan de andere kant....het is een steile heuvel, die jochies willen ook wat verdienen, het is na schooltijd dus misschien is het de moeite wel waard van de halve euro (zoveel geef ik pp als ik er met een groep ben. 20 baht )
Wel eerst een prijsafspraak maken voordat ze gaan lopen anders krijg je lange discussies als je pech hebt