Consulaat Colombia onbereikbaar

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
rush

Consulaat Colombia onbereikbaar

Bericht door rush »

Hallo,

Zoals reeds in een ander topic vermeldt, ben ik een student uit Groningen en ga vanaf begin september t/m halverwege februari reizen in Zuid-Amerika. Ik ga achtereenvolgens Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia en Patagonië bekijken, overal ongeveer een maand en daarna nog een weekje Buenos Aires.

Ik vertrek op 3 september van Brussel naar Santa Marta (Colombia) en kom 9 februari weer terug vanuit Buenos Aires. Omdat ik niet kan bewijzen dat ik Colombia binnen drie maanden weer verlaat, heb ik bij aankomst een visum nodig (of een ticket naar een ander land vanuit Colombia, maar dat is een stuk duurder). Ik ben nu echter al een paar weken aan het proberen om het consulaat te bereiken, maar ze zijn onbereikbaar. Ik bel iedere dag, maar krijg steeds de voice mail. Ik mail regelmatig, maar krijg niets terug. Ik heb de Colombiaane ambassade ook al gebeld. Die zeiden dat er een ongeluk of iets dergelijks gebeurd is op het consulaat waardoor er maar een persoon aanwezig is die het heel druk heeft. De ambassade kon ook niets voor me doen en raadde me aan om het te blijven proberen. Een week later heb ik echter nog steeds geen contact kunnen krijgen en aangezien ik halverwege juli op vakantie ga naar de VS begint de tijd een beetje te dringen. De ANWB kan ook visa voor je regelen, maar helaas niet voor colombia.Heeft er iemand enig idee hoe ik dit op zou kunnen lossen? Alvast bedankt!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Consulaat Colombia onbereikbaar

Bericht door bolletjeom »

over het algemeen is het bijna onmogelijk een ambassade te bereiken. tenenkrommens irritant.
In welk land ben je voordat je naar Colombia gaat? Vlieg je rechtstreeks met een tussenstop in de vs?
Want zo lees ik je bericht. Dan zou je toch in Nederland een visum moeten kunnen regelen. Lijkt mij.
Kun je geen visum halen bij de ambassade? dus niet via de anwb. al eens een visumburo gebelt om te vragen of zij het kunnen?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
rush

Bericht door rush »

Ik vlieg eerst terug naar Nederland vanuit de VS. Niet echt praktisch, maar dat is goedkoper. Ik vertrek een dag later vanuit Brussel via Parijs naar Bogota en Santa Marta.
Er stond ergens dat je de aanvraag voor een visum voor Colombia persoonlijk moet aanvragen bij het consulaat. Daarom heb ik de afgelopen weken geprobeerd zelf het consulaat te bereiken. Ik zal maandag even naar visumburo bellen, misschien dat zij iets kunnen regelen of me tips kunnen geven.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik heb ff gekeken... en de ambassade van Colombia zit in Amsterdam:

Consulado General de Colombia
Bezoekadres

Oranje Nassaulaan 55
Amsterdam, 1075AK

http://www.colombiaemb.nl/es/consulado/index.php

Maar ik zou het visumburo even bellen, zij kunnen je helpen en weten welke wegen ze moeten bewandelen.

Overigens, hoeveel goedkoper is het om zo'n omslachtige route te maken en na 1 dag weer door te moeten reizen?
rush

Bericht door rush »

Het is precies een enkeltje van Vancouver naar Santa Marta goedkoper (350 euro ofzo). Het retour ticket voor Noord-Amerika was al gekocht door mijn ouders, dus dat kost me niets extra. En enkeltjes van Zuid-Amerika naar Europa zijn bizar genoeg even duur als retourtjes (althans ik heb geen goedkope enkeltjes gevonden).
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik vertrek op 3 september van Brussel naar Santa Marta (Colombia) en kom 9 februari weer terug vanuit Buenos Aires.
Ik had ook zoiets (ticket Sao Paulo - Amsterdam). Nooit aan gedacht om daar een probleem van te maken, en is het ook nooit geweest. Koop desnoods online een busticket Pasto-Ecuador ofzo....

ps. Volgens mij is het niet eens 3 maanden visum on arrival, maar slechts 60 dagen.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=1781794

Ik weet uit ervaring dat Expreso Bolivariano en Brasila idd goeie zijn.

Misschien heb je hier ook wat aan (zelf niet alles gelezen :-))
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=1726808
rush

Bericht door rush »

Bedankt voor de links. Is een bus ticket vanuit het land ook al genoeg om je aan boord van het vliegtuig te krijgen?

Heb net voor het eerst in weken het consulaat aan de lijn gehad. Was een kort gesprek. Hij nam op in het spaans, ik vroeg of hij engels kon, hij zei 'no' en hing op. Nog een keer terug gebeld, maar weer de voice mail.

Daarna visumburo gebeld. Waren nogal kortaf. Ik zou geen visum nodig hebben. En ze hadden nog nooit gehoord dat ik geweigerd kon worden op het vliegveld. Ze konden me niet helpen voor een visum naar Colombia en hadden ook geen tips hoe ik het consulaat wel zou kunnen bereiken.

Ik zou op de bonnefooi naar het consulaat toe kunnen gaan. Maar weet niet precies wat ik allemaal mee moet brengen (ergens stond dat je medische verklaringen van gezondheid in het spaans moet hebben en dat soort zaken). Het een nogal riskante en lange reis vanuit Groningen. Heb nu tentamens, dus heb daar ook helemaal geen tijd voor. Pas over twee weken weer, een week voordat ik weg ga.

Heb geen idee of dat visum nog gaat lukken, ben er beetje sceptisch over. Misschien inderdaad vlieg ticket uit Colombia kopen en dan weer cancelen. Of zo'n online bus ticket reserveren. Dat zou ideaal zijn, als dat op het vliegveld wordt geaccepteerd.
bolletjeom
Reisexpert

raar antwoord van het visumburo. in principe is het standaard procedure dat de luchtvaartmaatschappij waarmee je vertrekt controleert of je voldoet aan de visumeisen en je kan weigeren.

Maar als zij van niets weten en geen probleem zien dan zou ik eens bellen met de luchtvaartmaatschappij om te vragen of ze jou aan boord laten. kan zijn dat ze niet moeilijk doen omdat je daar dus een visum on arrival kunt krijgen.
Ik maak me niet al te veel zorgen over dit land om eerlijk te zijn. Meestal zijn ze streng in landen waar westerlingen willen blijven om te wonen. Colombia staat niet echt hoog op die wensenlijst.
rush

Bericht door rush »

Lijkt me anders heerlijk om er te blijven wonen. :)

Ik heb Air France een paar weken geleden al gebeld, die zeiden dat ik mijn zaken goed op orde moest hebben en dat ik anders inderdaad geweigerd kon worden. Het is dus een risico.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Je kunt toch echeckin doen bij AirFrance volgens mij? Gewoon beetje onnozel kijken bij bagage drop-off :-)
Ik had zelf dus helemaal geen problemen, maar was wellicht meer geluk dan wijsheid. Het is allemaal nogal vaag. Die Colombianen doen echt niet moeilijk. Als AirFrance maar iets ziet dat "bewijs" is dat je het land weer uit gaat is het goed volgens mij. Ik zou eerst naar een bustticket kijken (maar lukt misschien niet met buitenlandse creditcard), dan evt enkeltje vliegen naar Ecuador. Kijk ff met welke maatschappijen je naar Tulcan (Ecuador) kunt vliegen. Ik vloog bv Cali-Tulcan-Quito (met LAN volgens mij, maar weet niet meer zeker)

Edit: even logisch nadenkend: je kunt altijd "vluchten" in een land. Ook een vliegticket kun je niet gebruiken. Dus lijkt me een busticket het land uit prima. Denk je dat AirFrance je dan gaat weigeren? Nee....lijkt me dat ze daar problemen mee krijgen. Je hebt toch bewijs dat je het land weer uit gaat.................!?
Simba
Vakantieganger

Bericht door Simba »

Hm, een onderwerp dat bij mij plots ook vragen oproept. Ik ga per 1 oktober 5 maanden door Zuid-Amerika reizen (Ecuador, Peru, Bolivia, Argentinie en evt. Chili). In geen van deze landen is een visum vereist, mits je korter dan 3 maanden blijft... maar zou dat dan betekenen dat ik bij binnenkomst zou moeten bewijzen dat ik binnen 3 maanden weer weg ben...
Dat zou in Ecuador namelijk een probleem kunnen vormen, gezien ik enkel het terugticket van 28 februari vanaf Buenos Aires heb. Iemand hier ervaring mee?

Groeten,

Sander
bolletjeom
Reisexpert

ja. over het algmeen moet je aantonen dat je binnen die drie maanden het land weer verlaat.
neem even contact op met je luchtvaartmaatschappij. Zij zijn degene die je wel of niet kunnen weigeren op de vlucht. Wanneer je eenmaal op die vlucht zit is er meestal niets meer aan de hand en krijg je bij aankomst gewoon je visa on arrival
rush

Bericht door rush »

Mijn ticket bleek te zijn gecancelled. Ze hadden een mail gestuurd die ik moest bevestigen, maar die heb ik nooit ontvangen...
Ik heb echter een nieuw ticket gevonden 50 euro goedkoper is.

Verder heb ik heb net Iberia gebeld, de vliegmaatschappij van mijn nieuwe ticket, en de vrouw aan de telefoon zei dat er geen enkel probleem was met aan boord komen als ik een return ticket had. Raar dat er zo'n verschillen tussen de vliegmaatschappijen (Air France en Iberia) zijn. Ik vertrouw het nog niet helemaal, dus bel morgen of overmorgen nog wel een keer.
bolletjeom
Reisexpert

nog mazzel dat je een goedkoper ticket kon vinden
maar waarom moet je een ticket bevestigen als je gewoon besteld en betaald hebt? raar hoor.
Plaats reactie