Waar doe je goed aan? ( verkopende Kindjes in angkor wat)

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
elinehoenderdos
Reiziger
Contacteer:

Waar doe je goed aan? ( verkopende Kindjes in angkor wat)

Bericht door elinehoenderdos »

Hi

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik was vandaag voor t eerst in angkor en na elk tempelbezoek staan er een hoop kleine kinderen met schijnbaar perfect engels die je armbandjes ed willen verkopen. Nu vraag ik me af of je er goed aan doet om wat van ze te kopen zodat ze weer wat geld hebben verdiend? Of werk je hiermee kinderarbeid in de hand? Op zich hebben ze leuke spulletjes en ik wil ze graag wat geld geven, maar als hierdoor nogmeer kinderen worden ingezet om te werken weet ik niet of het een goed idee is. Wat denken jullie???
bolletjeom
Reisexpert

Re: Waar doe je goed aan? ( verkopende Kindjes in angkor wat

Bericht door bolletjeom »

Kijk, het zou leuk zijn als kinderarbeid nergens in de wereld meer bestond. Maar helaas is het niet zo.
Ik moet zeggen dat je wel een twijfelachtig voorbeeld geeft. Die kindjes die armbandjes staan te verkopen verbaasde mij ook vorig jaar. Die stonden er namelijk nog niet tot nauwelijks in 2004.
Wat je toen veel zag waren kindertjes die met de menukaart in de hand probeerde jou naar het restaurantje van hun moeder te brengen.
Met dat laatste heb ik niet zoveel moeite. Mama staat alleen achter het fornuis, hard te werken om haar kinderen te eten te kunnen geven. Dat het kind dan helpt in de bediening vind ik niet vreemd. Een echte ouderwetse familiezaak zoals we die in Nederland ook gewoon hadden...een jaar of 50 geleden.
Dan heb ik het dus niet over de luxere restaurantjes maar echt van die wok met 4 klapstoeltjes plekken.

In het gebied rond Ankor Wat is veel international hulp en zijn er ook veel scholen. Wanneer kinderen dus hele dagen spullen lopen te verkopen zitten ze niet op school. In sommige gebieden is helemaal geen school dus help je de kinderen er niet mee als je niets koopt maar hier misschien nog wel. De kinderen die in Angkor lopen hebben vaak ouders die verder op ook een kraampje hebben. Persoonlijk koop ik liever bij een volwassene dan bij een kind.

Wanneer je bij een kind koopt leer ze dan gelijk normaal zaken doen. Speel ze niet tegen elkaar uit. Gun het kind de verkoop met wie je als eerste in gesprek was. Leg uit waarom je bij 1 het ene kind wel koopt en niet bij het andere...ze staan tegen die tijd toch met 10 man sterk om je heen. Leer ze gelijk ook even manieren ;)
Dat Nee, ook echt nee is (alsjeblieft...voor al die toeristen die na je komen)
Veel plezier in Ankor!!!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ook al gehoord dat ze zeggen "Oooooh my Goooood !!!" ?
Hebben ze van mij geleerd ;)
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Hier moet je mee uitkijken dit zijn mafia achtige praktijken. Ik zal je dit uitleggen ze gaan misschien 2 uur per dag naar school en voor de rest werken ze daar. Ze worden door mannen die daar goed geld aan verdienen als het waren verkocht. Ze geven de ouders geld om dit kinderen daar te laten werken. De verkoop gaat naar die mannen en die geven dan dus een deel aan de ouders. De rest houden ze zelf. Dit gebeurd niet alleen bij de angkor wat maar ook in Phom Phenh aan de straat.
Dit is een probleem waar ook aandacht aan word besteed in de krant en ik heb verschillende mensen in Cambodja daar over gesproken dat als die kinderen in handen komen van die handelaren ze flink worden uitgebuit en zelfs geslagen als ze niet willen werken.

gr van Moira
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Hoe moeilijk ik het af en toe ook vond, ik heb besloten een lijn te trekken en niet bij kinderen te kopen. Dat hun ouders hard werken en betaald krijgen, vind ik prima. Daar wil ik graag een paar dollar aan besteden, zoals Bolletjeom bijvoorbeeld zegt over de eettentjes. Maar ik wil niet stimuleren dat kinderen werken en niet naar school gaan. Al besef ik me dat het een druppel op de gloeiende plaat is, omdat andere toeristen hier niet over nadenken en de grote weldoener willen spelen.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik vond het ook altijd lastig. Ik heb wel een paar keer wat gekocht maar heb het beperkt gehouden (sowiezo koop ik op reis vaak erg weinig).

Wat misschien ook wel wat kan zijn is het kopen van een plastic zak vol sinaasappels o.i.d. Ik heb dat in Pnomh Penh een paar keer gedaan en de kinderen zijn er erg blij mee. Het is geen snoep (met rotte tanden tot gevolg die vervolgens weer voor problemen zorgen), het is lekker, het werkt tegen de dorst en bevat vitaminen. En het geeft je een fijn gevoel als je wat weg kunt geven en de glimlach bij veel kinderen ziet (ik heb het ook weleens aan een arme vrouw gegeven die een klein kind bij zich droeg).
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Wat je verteld over de sinasappels ik heb zelf een hele groep kinderen warm eten gegeven. Heb ze aan tafel gezet en ze zelf laten bestellen. Daarnaast geven wij ze gewoon bijna altijd eten en ze hebben toch honger niet normaal gewoon.

gr van Moira
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

eten geven wij ook meestal. En dan wel normale voedzame dingen en geen rollen met koekjes. Waarschijnlijk hebben ze die liever maar al dat suiker zijn ze ook niet mee geholpen.
ik zeg altijd tegen de mensen: "als je ze persé een snoepje wilt geven, geef ze dan ook gelijk een tandenborstel en tandpasta!! Want gaatjes doen pijn!" 8-)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Ja toen we ze lieten kiezen van het menu namen ze rijst met kip en iets van vlees en fruit. Ze zijn dus best goed in goeie keuzes maken. Ze houden het sowieso toch wel bij hun lokale eten. Op het menu stond ook patat maar die namen ze niet wel interessant is dat.

gr van Moira
Plaats reactie