Algemeen fotografie topic

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Mimi138

Re: Algemeen fotografie topic

Bericht door Mimi138 »

Oké ik heb inderdaad een dergelijke druppelvormige tas...nu alleen nog even kijken of dat dan ook past in die 12 liter daypack samen met een extra lens, flesje drinken en reisgids, zou dat passen?

Wat voor een lens zou u adviseren? Meer zoom, evt. betere groothoek?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Mimi138 schreef:Tot slot..stel ik kies voor de dslr, is het dan mogelijk denken jullie om deze mee te nemen in een gewone dagrugzak? Zelf vind ik namelijk de camera bags best opvallend en groot. Vind zelf de dagrugzakken voor vrouwen van the north face wel aardig, o.a. deze (http://eu.thenorthface.com/tnf-eu-en/eq ... _electra_3) Zou deze, 12 liter, groot genoeg zijn voor mijn dslr evt. met extra lens + flesje drinken + klein beetje eten + reisgids? En waarin kan ik de dslr en lenzen dan toch het beste beschermen in de rugzak zelf?.
Tja, als je zowel een betere zoom als een betere groothoek wilt, dan kom je al snel uit op een lens als de Canon EF-S 15-85. Maar daar hangt best wel een prijskaartje aan! Voordeel is wel dat je dan een goede all-round lens hebt, en niet veel hoeft te wisselen.

Zelf werk ik met meerdere lenzen, wat zowel voordelen als nadelen heeft.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Mimi138

Bericht door Mimi138 »

Die 15-85 lijkt wel een mooie allround lens inderdaad, neemt ook niet heel veel ruimte in beslag.
Maar hoe zit het bijvoorbeeld met de 18-135 en de 75-300? Zijn deze ook goed?
Op internet las ik dat je het tweede getal door het eerste kunt delen om de zoomcapaciteit vast te stellen.
Bij de 15-85 is deze dan 5.6x, bij de 18-135, 7.5 x en bij de 75-300, 4x. Klopt dit?

Want is het dan zo dat die 15-85, 5.6x kan zoomen ten opzichte van de kleinste afstand. En hoe zit het dan met de uiteindelijke zoom, komt een 75-300 lens dichter bij een object als je vanuit dezelfde positie schiet dan een 15-85? Lijkt me wel ofniet?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wat wil je?

In je vorige post zeg je dat je groothoek wilt, maar een 75-300 lens heeft geen groothoek. Die 18-135 lens heeft uiteraard WEL een groothoek functie (alles onder de 50mm kleinbeeldequivalent is immers al 'groothoek'), maar je gaat er niet op vooruit in vergelijking met je kitlens. Als je meer groothoek wilt zijn deze lenzen dus een slechte inverstering, gaat het je met name om zoom dan kunnen deze lenzen hun geld waard zijn.

Verder kan ik me niet aan het idee ontrekken dat je echt geen idee hebt wat die getallen inhouden. Wellicht heb je hier wat aan: http://en.wikipedia.org/wiki/Zoom_lens?

Kort en simplistisch samengevat:

- Alles onder de 50 mm is groothoek. Dit wil zeggen dat er MEER in de foto past, dan dat je met je eigen ogen kan zien wanneer je recht vooruit kijkt.

- Alles boven de 50 mm is zoom. Dit wil zeggen dat voorwerpen dichterbij lijken dan ze zijn, dit is bv wat je met een verrekijker bereikt.

Wanneer je de 15-85 mm lens hebt, kun je voorwerpen een beetje dichterbij halen, maar kun je ook mooie landschaps/overzichtsfoto's maken. Heb je echter een 75-300 mm lens, dan kun je alleen maar dingen dichterbij halen en niet echt landschappen fotograferen. Een 75-300 mm lens komt dus veel dichter bij het voorwerp dan een 18-55 mm lens! Maar: doordat je zoomt valt uiteraard een deel van de omgeving weg.

Ik zal zo ff een paar voorbeeld foto's maken en plaatsen
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Alle foto's zijn genomen vanaf de bank in mijn woonkamer:
IMG_6150.jpg
IMG_6150.jpg (17.66 KiB) 706 keer bekeken
11 mm lens
IMG_6147.jpg
IMG_6147.jpg (17.26 KiB) 706 keer bekeken
18 mm lens
IMG_6146.jpg
IMG_6146.jpg (15.04 KiB) 706 keer bekeken
50 mm lens
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

IMG_6148.jpg
IMG_6148.jpg (15.6 KiB) 706 keer bekeken
100 mm lens
IMG_6149.jpg
IMG_6149.jpg (15.5 KiB) 706 keer bekeken
300 mm lens

Hoe meer mm lens, hoe meer je zoomt, hoe dichterbij het voorwerp komt, hoe minder je ziet van de omgeving.
Mimi138

Bericht door Mimi138 »

Dankje Jenny voor de foto's!
Het komt misschien inderdaad over alsof ik het niet heel goed snap.
Ben ook beginner dat klopt, maar ik snap wel wat die mm. inhouden, alleen zat ik op een ander forum waardoor ik verwarring kreeg over hoe het nu zat met de vergroting. Je foto's maken het in elk geval duidelijk.
Het is ook meer dat ik om advies vraag, ik heb inderdaad die 18-55 standaardlens, maar zit dus te twijfelen over wat ik beter kan nemen (groothoek met zoom, die 15-85 die je voorstelde), het voordeel hiervan is dat ik niet veel hoef te wisselen lijkt me. Echter aangezien ik naar guatemala ga, en er daar naast mooie landschappen ook veel toekans en apen in de bomen zijn ed., zit ik dus te twijfelen of ik niet beter kan gaan voor een 18-135 omdat ik dan toch meer zoomcapacitiet heb. Of dan toch die 75-300 en het op de koop toe moet nemen dat mocht ik toch een groothoek foto willen schieten, dat ik dan moet omwisselen met m'n standaardlens. De vraag zoals ik hem eigenlijk had moeten stellen is dus of het storend is om te moeten wisselen tussen een zoomlens en groothoek (in dit geval mijn standaardlens), of dat het toch handiger is deze deels in één lens te nemen (en dat je dan wat prijsgeeft op de zoomcapaciteit).
Ik ga er nog maar eens even over nadenken, want moet ook nog opzoek naar een rugzak waar alles inpast en allerlei andere zaken, en dat allemaal binnen een aantal weken dus de stress begint een beetje toe te slaan.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Voor beesten in bomen zou ik niet voor een 135mm lens gaan, maar voor minimaal een 250mm - 300mm lens. Er is een 18-250mm lens voor de 450D, maar deze is qua prestaties minder goed dan de meeste 75-300mm lens. (Langzamer, slechter met scherpstellen.) Daar staat tegenover dat te niet hoeft te wisselen.

Het veelvuldig wisselen van lenzen in een omgeving met vocht (bv regen) en stof (waar niet!) kan nadelig zijn voor camera, je krijgt sneller stof en vuiltjes op je sensor. Hoe ga je met je spullen om? Ben je zelf een beetje handig qua schoonmaken?

Aan de 15-85mm lens hangt een prijsje van 600 euro, voor een 75-300mm lens (met USM en imagestabilizer, dat laatste is absoluut handig bij een dergelijke zoom!) ben je al snel 400 euro kwijt.

Merken als Sigma en Tamron zijn vaak goedkoper, maar lees wel een aantal reviews want soms preseteren deze lenzen minder,
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb een standaard lens en een 75-300. die laatste laat ik soms thuis en dan heb ik daar meestal weer spijt van.
Wisselen kan irritant zijn. ik heb meestal mijn 75-300 er op zitten. Simpel weg omdat een landschap niet weg loopt en je altijd tijd hebt om daarvoor de juiste lens er op te zetten.
Maar het kan idd irritant zijn. In een stad wil je vaak switchen van overzichtfoto naar detail van ornament etc.
maarja, tis niet anders (in mijn geval)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Mimi138

Bericht door Mimi138 »

Inderdaad, waarschijnlijk moet ik het wisselen maar voor lief nemen, uiteindelijk draait het om de kwaliteit van de foto's.
Ik heb nu de volgende lenzen op het oog
- Canon EF-S 55-200 mm f/4-5.6 IS --> deze geniet qua prijs/kwaliteit op dit moment mijn voorkeur, vooral vanwege de stabalizer
- Canon 75-300 mm f/4-5.6 III
- Canon 75-300 mm f/4-5.6 III USM

Nu weet ik inderdaad dat er ook een 70-300 f/4-5.6 IS USM is, maar in wat voor een opzicht is deze écht veel beter dan bovenstaande drie? Er hangt nl. ook wel een veel groter prijskaartje aan.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Vreselijk al die cijferkes en letterkes hé }:|

Hier een lijstje:
Verklaring van de afkortingen gebruikt door CANON
EF = Enhanced Focus (benaming voor de bajonet die alle Canon EOS camera’s gebruiken)
EF-S = benaming voor een lens die speciaal ontwikkeld is voor het kleiner formaat APS-C sensor (bijv. EOS 300D / 350D) Deze lens kan alleen gebruikt worden op body’s met met EF-s fitting
USM = Ultra Sonic Motor (een AF-motor die ultrasone geluidsgolven gebruikt met als resultaat een razendsnelle, fluisterstille en zeer nauwkeurige autofocus)
IF = Inner Focus (bij deze lenzen beweegt de binnenste lensgroep zodat de fysieke lengte van de lens niet verandert)
ED = Extra Low Dispersion (low dispersion elementen gebruikt in deze lenzen; vebetert CA)
DO = Diffractive Optics (speciale lenselementen maken het mogelijk om ultra-compacte objectieven te fabriceren)
IS = Image Stabiliser (een dispositief die in deze lenzen is ingebouwd ter compensatie van bewegingsonscherpte / trillingen)
L = luxe (de benaming van alle “pro” lenzen van Canon. Deze lenzen bevatten fluoriet glaselementen)

Wat betreft breedhoek: met je huidige kitlens krijg je het meeste in beeld op 18mm. Geschikt voor landschappen en gebouwen dus. Indien je méér breedhoek wil, moet je dus een lens kopen met minder mm. Dit moet niet altijd van het merk Canon zijn. Sigma en Tamron zijn vaak goedkoper en ik betwijfel of jij het kwaliteitsverschil zal merken. Maar de Tokina 12-24mm is zowat de beste prijs/kwalitiet (485€).

De zoomlenzen die je opsomt, zijn allemaal een beetje gewaagd aan elkaar en zullen (volgens mij) qua kwaliteit overeenkomen met je kitlens. Als je weet dat dit zowat de goedkoopste zoomlenzen op dit bereik zijn (hoe meer mm, hoe meer je kan inzoomen), dan moet je ook beseffen dat dit niet de beste kwaliteit is. Maar om te beginnen zijn ze goed genoeg. Net zoals de kitlens die je reeds hebt.

Als je een daypack wil kopen, kan je best eerst je cameraspullen kopen en proberen of alles in je tas past.
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

Veel uitstekende reacties hierboven en ik heb er weinig aan toe te voegen. De enige opmerking die ik wil maken is dat je makkelijker kuntstmatig inzoomt door thuis een uitsnede te maken dan dat je uitzoomt. Je kunt namelijk wel dingen wegsnijden en uitvergroten, maar moeilijk dingen aan een foto toevoegen. Om die reden prefereer ik de 15-85 over een 55-200 of een 75-300. Daar komt bij dat het voorkomt dat je een foto van een landschap wil maken en het landschap er niet volledig opkomt omdat je 18mm niet genoeg groothoek is en je niet verder achteruit kunt lopen.

Mocht je helemaal niet van lensen wisselen houden dan zou ik overigens een 18-200mm lens in overweging nemen. Heeft een goede groothoek en goede zoom, en de Nikkor lens die ik gebruik weet dat te redden zonder al te veel kwaliteitsverlies.
LovesStedentrips
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door LovesStedentrips »

Oeh, ik kom nietsvermoedend did topic binnenvallen. Maar vindt het nu al leuk!

Sinds 2 wekend namelijk de (zeer) gelukkige eigenaresse van een Canon EOS 100D met 18-55 en 75-300 lens. Hoera! Ben er al flink mee aan het klooien geweest (heeeeeeel veel close-ups van de kat, arm dier). Ik kreeg er ook een voucher bij voor een cursus, dus die wil ik binnenkort wel gaan doen. Lijkt me leuk om meer uit de camera te halen dan alleen de automatische stand (al ben ik daar ook wel over te spreken).

Tips en truuks (voor de spiegelreflex beginner) zijn vanzelfsprekend welkom :-)
Heb je leuke tips over stedentrips?
Je kunt ze kwijt op http://www.mooistestedentrips.nl
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

LovesStedentrips schreef: Tips en truuks (voor de spiegelreflex beginner) zijn vanzelfsprekend welkom :-)
Geloof me of niet; maar de handleiding die bij je camera komt, is al een mini fotografie-cursus op zich :Y
Beste tip: veeeeeeel oefenen (en niet zomaar er op los schieten, maar doelbewust theorie in praktijk omzetten).
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Ik vond het boek 'Lonely Planet's Guide To Travel Photography' erg informatief en leuk om te lezen. Het is helemaal gericht op reizen en hebben goede voorbeelden. Het enigste nadeel is dat het een jaar of twee geleden nog al outdated was. Maar de fotografie tips en instructies blijven altijd geldig en er is een nieuwe versie nu. Dus misschien is dat een stuk verbeterd.
Plaats reactie