Gecompliceerd reisbudget

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Cowboy

Gecompliceerd reisbudget

Bericht door Cowboy »

Beste Medereizigers,

Ik ben van plan om medio augustus een wereldreis te maken. Het plan is om naar moskou te vliegen en vanuit daar zelf te transsiberie route te boeken. Met een twee tussenstops in irkutsk en in ulan bator. Vanuit daar wil ik zo snel mogelijk naar de playa en wil ik 3 maand in zuidoost azie verblijven. Hierbij wil ik in landen als thailand en indonesie verblijven. Vervolgens wil ik naar Mexico vliegen om vanuit daar naar columbia of venezuela te reizen en vanuit daar terug te vliegen naar Nederland.

Ik heb een budget van tussen de 8000 en de 10000 euro en onberperkt de tijd.

Is mijn plan een beetje haalbaar, daarbij ben ik vooral benieuwd wat de transsiberieexpres kost wanneer je hem in moskou boekt.

Alvast bedankt!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Gecompliceerd reisbudget

Bericht door bolletjeom »

ehm...las ik niet net een vraag over kleding op de TME voor oktober????
hoe lang denk je in Rusland te mogen blijven??? op een normaal visum max een maand meen ik me te herinneren.
Hou je er rekening mee dat er een redelijke mogelijkheid is dat je ter plekke geen treinkaartje geregeld krijgt? Je zal niet de eerst zijn die het niet lukt. Ik hoop voor je dat het wel lukt overigens. Prijzen liggen niet veel lager dan hier.

je plan is alleen haalbaar als je kort in de landen blijft die je noemt.
Het plan is om naar moskou te vliegen
Vanuit Nederland kost een enkeltje ongeveer €300 en vanuit Duitsland kan je soms voor €100/€150 vliegen naar Moskou
en vanuit daar zelf te transsiberie route te boeken. Met een twee tussenstops in irkutsk en in ulan bator.
De prijzen zijn de laatste jaren flink gestegen. De volgende prijzen (2010) zijn voor een plaats in een tweede klas coupe waar 4 personen in kunnen (2de klas). Moskou-Irkutsk-UB- Beijing no20 €655

Moskou is niet goedkoop! wij sliepen in 2004 in een hokje voor €33 per nacht! Die prijzen zijn niet lager geworden. We hadden in Rusland een daggemiddelde van €81 met 2 personen.
In de trein gaven we nog zo'n €20 uit aan eten. (ook meegenomen)
In Mongolië hadden we een daggemiddelde van €80

stel dat je naar moskouw vliegt vanuit Nederland (omdat je geen goedkope vlucht vanuit duitsland kunt vinden) en je ticket aldaar is niet goedkoper dan wanneer je hier boekt en je een week in moskou blijft, een week in Irkutsk en een week in Mongolie.
Dan kom ik uit op €2215 voor je eerste maand.
Je bent alleen maar bent dan niet de helft kwijt van wat een koppel kwijt is, daarnaast zijn mijn bedragen van 2004 en de treinprijzen zijn in die tijd bijna verdubbelt. ik heb dus gerekend met €60 per dag
transmongolië express
Vanuit daar wil ik zo snel mogelijk naar de playa en wil ik 3 maand in zuidoost azie verblijven. Hierbij wil ik in landen als thailand en indonesie verblijven.
Ik neem aan dat je dan vanuit Beijing naar Bangkok ofzo wil vliegen. Reken op een euro of 4/500.
Zuid-Oost Azië is te doen voor een €20/25 per dag. Reken voor het gemak maar €1000 per maand. Dan kan je ook eens gek doen.
Voor zowel Thailand als Indonesië heb je minimaal een maand nodig. Waarschijnlijk wil je over land reizen dus ook Maleisië en singapore aan doen. Stel dat je dus 2,5 maand in Azië zit dan ben je €2000 kwijt
(effe tussendoor optellen 2215+500+2000=4715)
Vervolgens wil ik naar Mexico vliegen om vanuit daar naar columbia of venezuela te reizen en vanuit daar terug te vliegen naar Nederland.
Het is hoogst waarschijnlijk goedkoper om vanuit Bangkok naar Europa te vliegen en dan een vlucht naar Mexico te nemen dan rechtstreeks. Reken op €500/700 om in Europa te raken (probeer eens te vliegen op spanje) en een retour Zuid/midden Amerika kost tussen de €900 en €1900. Of 2 enkeltjes maar dat is zelden goedkoper.
(effe tussendoor optellen 4715+600+1200=6515)
Midden en zuid-Amerika kosten je ongeveer €30 per dag. Het ene land is goedkoper dan het andere. Het is een gemiddelde. Met name het vervoer in Mexico is duur! Reken weer op ongeveer €1000 per maand en je hebt nog 1,5 tot 3 maanden voor dit deel.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik heb in Moskou in een hostel geslapen voor 23 euro per nacht ongeveer. HM hostel Moscow:http://www.hostel-moscow.com/ en ligt bij Arbat. Vond het een goede en centrale liggen bij alle bezienswaardigheden! Als je het niet erg vindt in een dorm te slapen, zou ik dit hostel zeker aanraden.
Cowboy

Bericht door Cowboy »

Vanuit bejing wil ik wel met de trein richting thailand reizen. Ik ben erg benieuwd wat de kosten zijn van een dusdanige treinreis. En ook of het dan rendabel is om de trein te pakken ipv het vliegtuig te pakken.
uit Nederland kost een enkeltje ongeveer €300 en vanuit Duitsland kan je soms voor €100/€150 vliegen naar Moskou
Tickets via cheaptickets zijn 140 euro vanaf amsterdam.
Het is hoogst waarschijnlijk goedkoper om vanuit Bangkok naar Europa te vliegen en dan een vlucht naar Mexico te nemen dan rechtstreeks. Reken op €500/700 om in Europa te raken (probeer eens te vliegen op spanje) en een retour Zuid/midden Amerika kost tussen de €900 en €1900. Of 2 enkeltjes maar dat is zelden goedkoper.
Ik heb round the world tickets gevonden om vanuit hongkong naar mexicostad te vliegen en vervolgens en dan vanuit venezuela terug naar amsterdam. voor 1400 euro

Bedankt in ieder geval voor je reactie!
bolletjeom
Reisexpert

je gaat echt niet goedkoper van Beijing naar Bangkok over land dan via de lucht!
Er ligt me toch een hoop China en Vietnam en Cambodja tussen die twee. Daarnaast wil je treinen. Dat kan tot aan Vietnam. In Vietnam kan het voor een groot deel maar het is zeer langzaam, onregelmatig en ook vrij onveilig. De bus is daar veel sneller. In Cambodja kan je niet met de trein en het eerste stuk in Thailand ook niet
Verder vind ik het nogal onlogisch om af te reizen naar BKK en dan later weer te vertrekken vanaf Hongkong.

Vergeet niet dat iedere dag geld kost!!!! Je kunt misschien 100 euro besparen om met een trein te gaan ipv met een vlucht maar als je dan 2 weken langer onderweg bent moet je ook 2 weken slapen, eten etc.
Met de eerste berekening die ik gaf heb je in mijn ogen te weinig tijd voor Azië en voor Amerika. De winst die je hebt op mijn berekening als je een vlucht hebt die ietsje goedkoper is zou ik dan ook steken in een weekje langer ergens rondkijken.
jij komt met vluchten nu al op 550 euro minder uit dan ik als schatting geef. Ik heb het express een beetje ruim genomen. SImpel weg omdat er ter plekke af en toe uitgave bij komen die je niet verwacht had. Je kunt beter een beetje geld over hebben waardoor je ergens langer kan blijven dan te kort komen.
Ik gaf als voorbeeld €20/25 per dag in Azië. Er zijn dagen dat je een duur buskaartje koopt en jezelf eens trakteert op een hoop biertjes en dagen dat je niets uitvoerd. Dat verschilt in je uitgaven patroon. Echt die-hard budget reizigers hebben misschien maar 750 euro nodig voor een maand maar iemand die veel afstanden wil afleggen in een korte tijd én misschien ook nog wel eens flink een avond gaat stappen komt aan de 1000.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Je hebt toch ook van die RTW tickets waarbij je overland kan reizen? Wellicht interessant om naar te kijken. Enige is met een RTW dat je max 1 jaar wegkan.
bolletjeom
Reisexpert

zo te zien is het de bedoeling op dat ticket dat ie noemt om over land van mexico naar venezuela te gaan.
En dat jaar hoeft ie zich niet druk over te maken want met dat budget kan ie geen jaar weg.....

@Cowboy. Wanneer je dit gaat doen moet je een schatting maken hoeveel tijd én geld je nodig hebt voor het amerika deel en zorgen dat je dit nog hebt staan voordat je die kan op vertrekt. En neem de tijd!!! Ik zou dat stuk echt niet willen doen in 2 maanden.
Cowboy

Bericht door Cowboy »

Het plan is om vanuit bejing zo goedkoop mogelijk naar thailand te reizen. Ik heb niet zoveel met China in eerste instantie. Dit kan natuurlijk altijd veranderen. Verder had ik voor hong kong gekozen om naar Mexico te vliegen omdat dat de goedkoopste optie leek voor een RTW ticket. Ik weet natuurlijk niet wat het kost om vanuit Thailand naar Hong Kong te reizen.

Ik ben me bewust van de afstanden maar ik hou wel van een beetje bikkelen op reis. Daar naast wil ik idd regelmatig feesten (lees 3 a 4 x per week) en goedkoop lange afstanden reizen over land vind ik niet erg. Dit feesten zal ongetwijfeld erg op het budget drukken.

En ik wil inderdaad vanuit mexico over land naar venezuela reizen.
Mijn budget zoals het er nu naar uitziet wordt ongveer 9000 euro
Ik stel deze vraag om ervaringsdeskundigen te vragen of het mogelijk is of dat ik het beter alleen bij ZO azie moet houden.
Ik ben erg gecharmeerd van de latijnse cultuur maar ik wil ook heel graag de transsiberie meemaken en thailand en indonesie trekken me ook erg.
Cowboy

Bericht door Cowboy »

Tevens ben ik beniewd wat de reisduur is om vanuit mexico naar venezuela te reizen.
Ik wil best redelijk snel reizen maar er moet af en toe natuurlijk wel de tijd zijn om een paar dagen op een mooie plek te blijven!
bolletjeom
Reisexpert

zoals ik al zei: over land reizen is niet goedkoper dan vliegen. Je moet dat allen doen als je ook intresse hebt in het gebied waar je door komt. Wanneer je een maand zoet bent met vrijwel iedere dag in een bus of trein zitten en dat kost je dan ook nog eens €1000 euro omdat je iedere dag moet slapen en eten...dan had je beter een vlucht kunnen nemen en je geld uit kunnen geven in een land waar je wilt zijn.
Van BKK naar HKK vliegen is niet zo heel erg goedkoop. Net als vliegen vanaf Beijing niet heel goedkoop is.
Als je ontspannen wilt reizen en feesten zou ik kiezen voor Of Azië of Zuid-Amerika.
Je kunt natuurlijk van Beijing direct naar Hongkong en dan naar Mexico. Dan laat je zuidoost Azië voor wat het is.
Wanneer je in snel trein vaart gaat kan je in 3 weken van Mexico city via Belize naar Guatamala stad. Dan doe je iedere week een ander land. En zo kan je ook door de rest heen scheuren. maar is dat wat je wilt?
Cowboy

Bericht door Cowboy »

Of dat is wat ik wil weet ik niet, vandaar ook de vraag.
Mijn planning was om dit in ongeveer 7 maand uit te voeren, ik dacht aan 3,5 maand moskou-bejing-thailand (1maand) Thailaind (1maand) indonesie (1 maand) en dan van mexico naar venezuela in 3,5 maand. Maar ik kan me erg lastig een voorstelling maken of dit een realistische trip is of dat ik nu een dusdanig tempo aan moet houden waardoor ik teveel reis en te weinig mooie ervaringen opdoe
Cowboy

Bericht door Cowboy »

Respect voor je site btw bolletjeom
Staat erg veel nuttige info op !
bolletjeom
Reisexpert

wanneer je vliegt van Beijing naar Bangkok dan kan het. Als je over land naar Indonesië wilt moet je of 2 weken er extra bij doen of die van Thailand en indonesië af snoepen.
3,5 maand Kan wel in amerika...ik betwijfel alleen of je budget dit redt.
Ik heb je al verschillende dingen voor gerekend. Het lijkt of je het niet wilt geloven omdat het antwoord niet is wat je hoopt maar als ik dan ook lees dat je 3 a 4 keer per week flink wilt stappen...dan ga je het niet redden met je budget.

vlucht moskou...jouw prijs...€ 150.
Moskou-Irkutsk-UB- Beijing no20 €655
Een week in moskou, een week in Irkutsk en een week in Mongolie = 21 x €60 = 1260
(tussenstand € 2065)

vlucht Beijing naar Bangkok €330 (net gevonden als goedkoopste met china airlines eind oktober)
maand Thailand met feestgedrag €1000
Vlucht Bangkok naar Jakarta in eerste week januari met air Asia €90
Maand indonesië met feestgedrag €1000
vlucht Bali naar Hongkong via Bangkok met airasia in eerste week febr €135 + € 115 = €250
RTW ticket vanaf hongkong € 1400 (met of zonder tax???)
(tussenstand € 6135)

dus €9000 - 6135 = €2865 en dat is ongeveer 2,5 a 3 maanden voor amerika. en minimaal 8 (!) landen te doorkruizen voor je in Venezuela bent.
Cowboy

Bericht door Cowboy »

Bedankt voor je hulp, het ziet er inderdaad naar uit dat het budget erg krap is.
De wens was inderdaad meester van de gedachte...
Misschien dan toch nog even doorsparen, wat lijkt je een reeel budget?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als je 3-4 ker per week wilt feeesten, dan zou ik nog maar een tijdje doorsparen.... Alcohol is in veel landen relatief duur (soms zelfs bijna net zo duur als in Nederland), dus een avondje stappen hakt aardig in op je budget!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie