Inenting Teken-encefalitis ???

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
JWO

Inenting Teken-encefalitis ???

Bericht door JWO »

Hi,
In Augustus en September bezoek ik Rusland(tussenstop Moskou, Jekaterina & Baikal meer) en Mongolie (2wkn toeren).
Was gisteren inentingen gaan halen en toen zeiden ze dat je voor die landen in die periode 'moet' inenten voor Teken-encefalitis. Het zijn nl 2spuiten.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is het echt nodig??

Groetjes,
Jessica
bolletjeom
Reisexpert

Re: Inenting Teken-encefalitis ???

Bericht door bolletjeom »

dat advies nooit gekregen. Wel een uitleg over de ziekte. ik begreep toen dat de vaccinatie niet altijd te krijgen is hier in europa of niet voldoende dekt en de tip om hem ter plaatse te halen als ik van plan was om langer dan 2 weken letterlijk door de rijstvelden te gaan lopen.

ben benieuwd wat de traveldocter hier over zegt....
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Toevallig was ik hier net ook benieuwd naar. Ik zag namelijk bij adviezen voor Polen op de websites dat het werd aanbevolen als je langer dan vier weken in de periode april - november in de natuur gaat wandelen of kamperen... Maar vervolgens staat er ook bij dat je advies moet vragen bij een vaccinatiecentrum etc of de vaccinaties voor jou noodzakelijk is.

Tja, als ik naar bijvoorbeeld de GGD zou gaan dan krijg je meteen een rekening voor het advies.... Dat is altijd beetje jammer.

Ik ga zelf max. 2 dagen wandelen in de natuur (Tatra gebergte/Nationaal park) en heb het idee dat in zo'n geval zo'n teken vaccinatie niet noodzakelijk is.
bolletjeom
Reisexpert

dat idee heb ik ook. Je kunt je ook beschermen tegen teken door bedekende kleding te dragen. Los bloesje, flodder broek (mocht het warm zijn). Ik weet het niet zeker maar volgens mij werkt DEET ook tegen teken...
(om te voorkomen dat ze zich aan je vastklampen...niet tegen die ziekte)
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

in (zuid)duitsland wordt deze vaccinatie al jaren aangeraden! aangezien ik daar zeer regelmatig op bezoek ging bij familie ben ik ook al jaren gevaccineerd. Om je te beschermen moet je in een redelijk korte tijd ik geloof 3 inentingen halen en daarna iedere 3 jaar 1 om beschermd te blijven. Dit was tot een paar jaar terug heel slecht in nederland te verkrijgen dus wij haalden hem meestal in duitsland zelf.

De rede dat ik hier voor gevaccineerd ben is 1)dat heel veel van de teken in (ook) europa deze ziekte bij zich dragen en 2) je vrij makkelijk een teek hebt (vooral dus in combi met 1 is dat niet zo fijn) en een hersenvliesonsteking vrij akelig is om te krijgen...
Selalu mencari...
bolletjeom
Reisexpert

Japanse b-encephalitus en teken-encephalitus....is dat hetzelfde ?!?!?
dat eerste hoor je wel eens bij de GGD als je naar Azië gaat. En dan zeggen ze alleen als je 2 volle weken door het rijstveld wandeld.
Enne dat teken-encephalitus is dus ook iets anders dan het lyme wat teken over brengen ?? Want dat is een risico dat je ook in heel europa hebt. Wat zou willen zeggen dat je zelfs met vacinatie nog voorzorgsmaatregelen moet nemen als je door het bos gaat wandelen (of op zijn minst een fullbodycheck na de wandeling)
bolletjeom
Reisexpert

ok, ok... 8-) ik heb al gegoogled:
Frühsommer-Meningoenzephalitis (FSME) is een virusinfectie die door teken wordt overgebracht. Het virus wordt meteen na de beet van de teek overgebracht.

Het ziekteproces verloopt in twee stadia. In het eerste stadium hebben patiënten last van griepachtige verschijnselen, zoals koorts, hoofdpijn en misselijkheid. Bij een derde van de besmettingen kan de ziekte overgaan in het tweede stadium, waarbij encefalitis (hersenontsteking) en meningitis (hersenvliesontsteking). De helft van deze patiënten houdt blijvende restverschijnselen over, enkelen kunnen overlijden.

Tegen FSME kan worden ingeënt. Behandeling als de ziekte eenmaal optreedt, is niet mogelijk.

Deze ziekte is ook bekend onder de namen: Tick-borne encephalitis (TBE), Russian spring-summer encephalitis (RSSE), Central European encephalitis (CEE). Vaak worden CEE en RSSE gezien als verschillende varianten van de ziekte. De gevolgen van RSSE zijn meestal veel minder ernstig.

Het Flavivirus dat FSME veroorzaakt komt van nature voor bij (kleine)zoogdieren. Teken dragen het virus over op andere dieren en in sommige gevallen de mens.

Ook landbouwhuisdieren kunnen besmet raken. Via de melk vormen zij een secundaire bron van besmetting voor de mens. Het eten en drinken van rauwe zuivelproducten vormt dus een risico voor besmetting.
Japanese encephalitis (Japanese: 日本脳炎, Nihon-nōen)—previously known as Japanese B encephalitis to distinguish it from von Economo's A encephalitis—is a disease caused by the mosquito-borne Japanese encephalitis virus. The Japanese encephalitis virus is a virus from the family Flaviviridae. Domestic pigs and wild birds are reservoirs of the virus; transmission to humans may cause severe symptoms. One of the most important vectors of this disease is the mosquito Culex tritaeniorhynchus. This disease is most prevalent in Southeast Asia and the Far East.Japanese encephalitis has an incubation period of 5 to 15 days and the vast majority of infections are asymptomatic: only 1 in 250 infections develop into encephalitis.

Severe rigors mark the onset of this disease in humans. Fever, headache and malaise are other non-specific symptoms of this disease which may last for a period of between 1 and 6 days. Signs which develop during the acute encephalitic stage include neck rigidity, cachexia, hemiparesis, convulsions and a raised body temperature between 38 and 41 degrees Celsius. Mental retardation developed from this disease usually leads to coma. Mortality of this disease varies but is generally much higher in children. Transplacental spread has been noted. Life-long neurological defects such as deafness, emotional lability and hemiparesis may occur in those who have had central nervous system involvement. In known cases some effects also include nausea, headache, fever, vomiting and sometimes swelling of the testicles.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik heb besloten toch even langs de GGD te gaan... In de lonely planet staat ook dat vaccinatie tegen de Europese tekenziekte (om hem maar ff zo te noemen) toch wordt aanbevolen voor diegene die in risk area's kunnen komen... En mocht het niet nodig zijn, dan weet ik dat ook maar dat geeft me toch wat meer rust denk ik. :)

Overigens vragen ze ook of ik in de toekomst nog een verre reis ga maken, heb maar ingevuld dat ik nog naar Cuba wil in 2011, kan ik meteen daarvoor informeren wat ik nog nodig heb en sla ik twee vliegen in een klap ;)
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

bolletjeom schreef:ok, ok... 8-) ik heb al gegoogled:
Frühsommer-Meningoenzephalitis (FSME) is een virusinfectie die door teken wordt overgebracht. Het virus wordt meteen na de beet van de teek overgebracht.

Het ziekteproces verloopt in twee stadia. In het eerste stadium hebben patiënten last van griepachtige verschijnselen, zoals koorts, hoofdpijn en misselijkheid. Bij een derde van de besmettingen kan de ziekte overgaan in het tweede stadium, waarbij encefalitis (hersenontsteking) en meningitis (hersenvliesontsteking). De helft van deze patiënten houdt blijvende restverschijnselen over, enkelen kunnen overlijden.

Tegen FSME kan worden ingeënt. Behandeling als de ziekte eenmaal optreedt, is niet mogelijk.

Deze ziekte is ook bekend onder de namen: Tick-borne encephalitis (TBE), Russian spring-summer encephalitis (RSSE), Central European encephalitis (CEE). Vaak worden CEE en RSSE gezien als verschillende varianten van de ziekte. De gevolgen van RSSE zijn meestal veel minder ernstig.

Het Flavivirus dat FSME veroorzaakt komt van nature voor bij (kleine)zoogdieren. Teken dragen het virus over op andere dieren en in sommige gevallen de mens.

Ook landbouwhuisdieren kunnen besmet raken. Via de melk vormen zij een secundaire bron van besmetting voor de mens. Het eten en drinken van rauwe zuivelproducten vormt dus een risico voor besmetting.
Ik wilde net op je bericht hiervoor gaan reageren toen ik zag dat je dit uitgebreide stukje zelf al had geplaatst. Dit is precies de rede dat ik ben ingeent tegen FSME, je kunt het, anders dan lyme, meteen krijgen na de beet (als je regelmatig wandelt en/of kampeert is de kans dat je een keertje een teek oploopt gewoon best groot), in hele delen van europa (waarschijnlijk ook al in Nederland) zijn heeeeel veel teken besmet, je kunt niet (goed) behandelen als je de ziekte eenmaal hebt... ik vond het de moeite waard. (moet heel toevallig deze zomer op herhaling dus had een paar weken terug weer eens wat erover opgezocht).
Selalu mencari...
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

En een teek kun je gelijk wel overal krijgen, je hoeft niet perse volop in de natuur te zijn.
heb 2x een teek in mijn vel gehad, 2x in een stad waar ik toevallig onder die ene boom op het dorpsplein stond. Vieze beesten...
Mag al niet denken moest ik een bloedzuiger op me krijgen, wordt dan helemaal gek. bahh
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik ben zojuist op het spreekuur geweest bij de GGD. Alles werd keurig doorgesproken en FSME was in mijn situatie niet nodig. Ik heb een informatiefolder gekregen met daarin ook de risciogebieden en mijn bestemmingen vielen daar niet onder (het komst vooral in Noord en Oost Polen voor en het gebied beneden Wroclaw; hier en daar nog wat plekjes), ook omdat ik verder in de stad verblijf, was het niet noodzakelijk mij te vaccineren. Wel natuurlijk de standaardbescherming te horen gekregen als ik ga wandelen in de bergen.

@ Ladyheather: Er was ook op het kaartje idd te zien dat Zuid Duitsland risicogebied is.

Zag verder ook de Baltische Staten genoemd, de kust rondom Stockholm en nog een aantal 'standaard' vakantiebestemmingen. Het komt vaker voor dan ik aanvankelijk dacht :o

Heb ik wel wat aan dat consult gehad? Nou heb maar meteen even gevraagd voor Cuba en daar schijn ik ook voldoende voor gevaccineerd te zijn (Hep A en DTP) en vond het wel handig dat ook alvast na te gaan ;) ook meteen informatie meegekregen + advies om daar goed met DEET in te smeren.
bolletjeom
Reisexpert

waarom deet in cuba? Behalve om gewone irritante muggenbeten te voorkomen..er is geen malaria
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

bolletjeom schreef:waarom deet in cuba? Behalve om gewone irritante muggenbeten te voorkomen..er is geen malaria
Vanwege een andere mug; dengue mug die knokkelkoorts veroorzaakt?
bolletjeom
Reisexpert

hmm, tja. technisch gezien zou het kunnen. al in jaren geen uitbraak van geweest, maar goed.
je weet ook dat die mug overdag actief is? zodra de zon opgaat tot halverwege de middag...
Dus eigenlijk al smeren (als het nut heeft) voor je naar bed gaat en dan door de dag blijven herhalen.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

bolletjeom schreef:hmm, tja. technisch gezien zou het kunnen. al in jaren geen uitbraak van geweest, maar goed.
je weet ook dat die mug overdag actief is? zodra de zon opgaat tot halverwege de middag...
Dus eigenlijk al smeren (als het nut heeft) voor je naar bed gaat en dan door de dag blijven herhalen.
Ja, dat heeft ze mij verteld :) En staat ook in het boekje dat ik kreeg dus ik kan dat volgend jaar mooi lezen als opfrissing! ;) :)
Plaats reactie